Krzanowice: Świadczenie usługi oświetleniowej dla Gminy Krzanowice w okresie od 01.08.2014r. do 31.07.2017r.


Numer ogłoszenia: 232002 - 2014; data zamieszczenia: 10.07.2014

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Krzanowice, ul. 15 Grudnia 5, 47-470 Krzanowice, woj. śląskie, tel. 32 4108202, 4108030, faks 32 4108042, 4108030 , strona internetowa www.krzanowice.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usługi oświetleniowej dla Gminy Krzanowice w okresie od 01.08.2014r. do 31.07.2017r..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi oświetleniowej polegającej na oświetlaniu: ulic, placów, skwerów, otwartych parków i zieleńców oraz chodników i przejść dla pieszych znajdujących się na terenie Gminy Krzanowice. Zakres obejmuje w szczególności: a) bieżącą konserwację oświetlenia ulicznego na terenie Gminy, b) utrzymanie świecenia punktów świetlnych w ilości nie mniejszej niż 95% całości, c) wymianę uszkodzonych źródeł światła , elementów zabezpieczeń, wszystkich innych elementów osprzętu oświetlenia sieci napowietrznej i kablowej, d) wymianę uszkodzonych drzwiczek, tabliczek bezpiecznikowych, uzupełnianie obejm i innych elementów słupów, e) bieżące naprawy szaf oświetlenia ulicznego, f) lokalizację uszkodzeń kabli, naprawę uszkodzonych kabli i przewodów napowietrznych, g) wykonywanie nastawień urządzeń sterujących oświetleniem, h) mycie kloszy opraw ulicznych przy wymianie źródeł światła, i) wycinka gałęzi będących w kolizji z oprawami oświetlenia ulicznego, j) utylizację wyeksploatowanych źródeł światła i innych zdemontowanych elementów sieci oświetlenia ulicznego, k) kontrole inspekcyjne wykonywane wg ustaleń roboczych. l) przywrócenie terenu (chodników, jezdni, zieleni) do stanu pierwotnego po wykonaniu robót eksploatacyjnych,.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
50.23.21.00-1.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Uzasadnienie faktyczne: zgodnie z art. 18 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.) do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Definicja legalna finansowania oświetlenia została zawarta w art. 3 pkt 22 Prawa energetycznego, zgodnie z którym finansowanie oświetlenia to finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Zadanie te gmina realizuje poprzez zakup usługi oświetleniowej od przedsiębiorstwa energetycznego - właściciela sieci elektrycznej. Realizacja zamówienia odbywa się na terenie Gminy Krzanowice. Elementy sieci będące własnością Gminy stanowią marginalną część zamówienia. Udzielenie zamówienia na usługę oświetleniową stanowi więc realizację zadań własnych, które mają charakter obligatoryjny i służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców. Zadaniem samorządu gminnego jest zapewnienie oświetlenia o określonym standardzie. W obecnym stanie faktycznym usługę oświetleniową na rzecz Gminy Krzanowice może świadczyć tylko jeden podmiot z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze i z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych. Zgodnie decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14.07.2006 r., sygn. akt RKT - 411-25/06/MF brak zgody na prowadzenie przez podmioty trzecie (w tym wypadku wyłonionego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawcę) usług i prac polegających na konserwacji i utrzymaniu sieci i urządzeń stanowiących własność Turon Dystrybucja S.A. na terenie gminy, nie stanowi naruszenia przepisów ustawy antymonopolowej, a obecnie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.) poprzez nadużywanie pozycji dominującej na rynku przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej w zakresie usług w zakresie eksploatacji urządzeń i sieci. W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu przeprowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją Organu Antymonopolowego. Stanowisko to przewijało się także we wcześniejszym orzecznictwie sądu antymonopolowego. W przypadku gdy gmina powierzyłaby świadczenie usługi oświetleniowej wykonawcy wyłonionemu w trybie konkurencyjnym, mogłaby narazić się na zarzut naruszenia prawa właściciela do swobodnego dysponowania swoim majątkiem, a także na roszczenia w przypadku ewentualnych uszkodzeń urządzeń. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarządzania majątkiem trwałym danego podmiotu, zaś poszanowanie prawa własności i triady uprawnień wynikających w art. 140 kodeksu cywilnego stanowi podstawę wolności gospodarczej. Uzasadnienie prawne: udzielenie zamówienia na świadczenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu energetycznemu, które działa w warunkach monopolu naturalnego jako właściciel urządzeń oraz niemożność przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym bez niebezpieczeństwa narażenia się na zarzut naruszenia prawa do swobodnego dysponowania majątkiem przez przedsiębiorstwo energetyczne stanowi przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, gdyż przyczyny opisane powyżej mają charakter techniczny i obiektywny. Art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę: z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Zamówienie na świadczenie usługi oświetleniowej może zrealizować wyłącznie TAURON Dystrybucja S. A. Rozpatrując przesłankę odnoszącą się do przyczyn technicznych należy zwrócić uwagę, iż przedsiębiorstwo dystrybucyjne jako właściciel sieci i urządzeń elektroenergetycznych samodzielnie decyduje o losie rzeczy i o ponoszeniu na nie nakładów. Wyrażenie zgody przez przedsiębiorstwo dystrybucyjne na przeprowadzenie postępowania, w wyniku którego zostanie wyłoniony wykonawca prowadzący prace na sieciach stanowiących własność spółki TAURON doprowadziłoby do sytuacji, iż prace faktycznie wykonywałby inny podmiot, z którym właściciela sieci i urządzeń nie łączy żaden stosunek prawny. Problematyczna stałaby się kwestia odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia czy zniszczenia. Potencjał techniczny oraz nieskrępowany dostęp do sieci i urządzeń stanowi warunek konieczny do realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie usługi oświetleniowej obejmującej m.in. eksploatację i konserwację oświetlenia ulicznego. Odmowa wyrażenia zgody przez TAURON Dystrybucja S.A. na wykonywanie jakichkolwiek prac na swoich sieciach i urządzeniach przez podmiot wyłoniony przez Gminę w trybie przetargowym sprawia, iż występuje swoisty monopol, który ma charakter trwały i nieprzezwyciężalny. Biorąc pod uwagę pozycję Spółki TAURON będącej właścicielem sieci należy jednoznacznie stwierdzić, iż obiektywnie nie istnieją na rynku zarówno krajowym jak i europejskim inni wykonawcy zdolni zrealizować zamówienie, zaś gmina realizując nałożone nań zadania musi zawrzeć stosowną umowę z właścicielem majątku, gdyż nie ma podstaw prawnych do ograniczania prawa własności przedsiębiorstwa energetycznego. Z przepisów prawa cywilnego i energetycznego wynika prawo zakładu będącego właścicielem urządzeń do podejmowania decyzji odnośnie podmiotu, który prowadzić będzie prace związane z utrzymaniem punktów oświetleniowych w należytym stanie. Prawo podmiotowe jest prawem bezwzględnym i jego naruszenie rodzi po stronie właściciela roszczenia określone w Kodeksie cywilnym. Uzasadnienie prawne: art. 67 ust. 1 pkt.1 lit.a oraz art. 67 ust.1 pkt. 1 lit. b.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • TAURON Dystrybucja S.A. Oddział w Gliwicach, ul. Portowa 14 a, 44-100 Gliwice, kraj/woj. śląskie.


Krzanowice: Świadczenie usługi oświetleniowej dla Gminy Krzanowice w okresie od 01.08.2014r. do 31.07.2017r.


Numer ogłoszenia: 238728 - 2014; data zamieszczenia: 16.07.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 232002 - 2014r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Krzanowice, ul. 15 Grudnia 5, 47-470 Krzanowice, woj. śląskie, tel. 32 4108202, 4108030, faks 32 4108042, 4108030.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usługi oświetleniowej dla Gminy Krzanowice w okresie od 01.08.2014r. do 31.07.2017r..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi oświetleniowej polegającej na oświetlaniu: ulic, placów, skwerów, otwartych parków i zieleńców oraz chodników i przejść dla pieszych znajdujących się na terenie Gminy Krzanowice. Zakres obejmuje w szczególności: a) bieżącą konserwację oświetlenia ulicznego na terenie Gminy, b) utrzymanie świecenia punktów świetlnych w ilości nie mniejszej niż 95% całości, c) wymianę uszkodzonych źródeł światła , elementów zabezpieczeń, wszystkich innych elementów osprzętu oświetlenia sieci napowietrznej i kablowej, d) wymianę uszkodzonych drzwiczek, tabliczek bezpiecznikowych, uzupełnianie obejm i innych elementów słupów, e) bieżące naprawy szaf oświetlenia ulicznego, f) lokalizację uszkodzeń kabli, naprawę uszkodzonych kabli i przewodów napowietrznych, g) wykonywanie nastawień urządzeń sterujących oświetleniem, h) mycie kloszy opraw ulicznych przy wymianie źródeł światła, i) wycinka gałęzi będących w kolizji z oprawami oświetlenia ulicznego, j) utylizację wyeksploatowanych źródeł światła i innych zdemontowanych elementów sieci oświetlenia ulicznego, k) kontrole inspekcyjne wykonywane wg ustaleń roboczych. l) przywrócenie terenu (chodników, jezdni, zieleni) do stanu pierwotnego po wykonaniu robót eksploatacyjnych..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
50.23.21.00-1.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
16.07.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • TAURON Dystrybucja S.A. Oddział w Gliwicach, {Dane ukryte}, 44-100 Gliwice, kraj/woj. śląskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 226195,20 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    270993,60


  • Oferta z najniższą ceną:
    270993,60
    / Oferta z najwyższą ceną:
    270993,60


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienie faktyczne: zgodnie z art. 18 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.) do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Definicja legalna finansowania oświetlenia została zawarta w art. 3 pkt 22 Prawa energetycznego, zgodnie z którym finansowanie oświetlenia to finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Zadanie te gmina realizuje poprzez zakup usługi oświetleniowej od przedsiębiorstwa energetycznego - właściciela sieci elektrycznej. Realizacja zamówienia odbywa się na terenie Gminy Krzanowice. Elementy sieci będące własnością Gminy stanowią marginalną część zamówienia. Udzielenie zamówienia na usługę oświetleniową stanowi więc realizację zadań własnych, które mają charakter obligatoryjny i służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców. Zadaniem samorządu gminnego jest zapewnienie oświetlenia o określonym standardzie. W obecnym stanie faktycznym usługę oświetleniową na rzecz Gminy Krzanowice może świadczyć tylko jeden podmiot z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze i z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych. Zgodnie decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14.07.2006 r., sygn. akt RKT - 411-25/06/MF brak zgody na prowadzenie przez podmioty trzecie (w tym wypadku wyłonionego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawcę) usług i prac polegających na konserwacji i utrzymaniu sieci i urządzeń stanowiących własność Turon Dystrybucja S.A. na terenie gminy, nie stanowi naruszenia przepisów ustawy antymonopolowej, a obecnie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.) poprzez nadużywanie pozycji dominującej na rynku przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej w zakresie usług w zakresie eksploatacji urządzeń i sieci. W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu przeprowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją Organu Antymonopolowego. Stanowisko to przewijało się także we wcześniejszym orzecznictwie sądu antymonopolowego. W przypadku gdy gmina powierzyłaby świadczenie usługi oświetleniowej wykonawcy wyłonionemu w trybie konkurencyjnym, mogłaby narazić się na zarzut naruszenia prawa właściciela do swobodnego dysponowania swoim majątkiem, a także na roszczenia w przypadku ewentualnych uszkodzeń urządzeń. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarządzania majątkiem trwałym danego podmiotu, zaś poszanowanie prawa własności i triady uprawnień wynikających w art. 140 kodeksu cywilnego stanowi podstawę wolności gospodarczej. Uzasadnienie prawne: udzielenie zamówienia na świadczenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu energetycznemu, które działa w warunkach monopolu naturalnego jako właściciel urządzeń oraz niemożność przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym bez niebezpieczeństwa narażenia się na zarzut naruszenia prawa do swobodnego dysponowania majątkiem przez przedsiębiorstwo energetyczne stanowi przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, gdyż przyczyny opisane powyżej mają charakter techniczny i obiektywny. Art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę: z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Zamówienie na świadczenie usługi oświetleniowej może zrealizować wyłącznie TAURON Dystrybucja S. A. Rozpatrując przesłankę odnoszącą się do przyczyn technicznych należy zwrócić uwagę, iż przedsiębiorstwo dystrybucyjne jako właściciel sieci i urządzeń elektroenergetycznych samodzielnie decyduje o losie rzeczy i o ponoszeniu na nie nakładów. Wyrażenie zgody przez przedsiębiorstwo dystrybucyjne na przeprowadzenie postępowania, w wyniku którego zostanie wyłoniony wykonawca prowadzący prace na sieciach stanowiących własność spółki TAURON doprowadziłoby do sytuacji, iż prace faktycznie wykonywałby inny podmiot, z którym właściciela sieci i urządzeń nie łączy żaden stosunek prawny. Problematyczna stałaby się kwestia odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia czy zniszczenia. Potencjał techniczny oraz nieskrępowany dostęp do sieci i urządzeń stanowi warunek konieczny do realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie usługi oświetleniowej obejmującej m.in. eksploatację i konserwację oświetlenia ulicznego. Odmowa wyrażenia zgody przez TAURON Dystrybucja S.A. na wykonywanie jakichkolwiek prac na swoich sieciach i urządzeniach przez podmiot wyłoniony przez Gminę w trybie przetargowym sprawia, iż występuje swoisty monopol, który ma charakter trwały i nieprzezwyciężalny. Biorąc pod uwagę pozycję Spółki TAURON będącej właścicielem sieci należy jednoznacznie stwierdzić, iż obiektywnie nie istnieją na rynku zarówno krajowym jak i europejskim inni wykonawcy zdolni zrealizować zamówienie, zaś gmina realizując nałożone nań zadania musi zawrzeć stosowną umowę z właścicielem majątku, gdyż nie ma podstaw prawnych do ograniczania prawa własności przedsiębiorstwa energetycznego. Z przepisów prawa cywilnego i energetycznego wynika prawo zakładu będącego właścicielem urządzeń do podejmowania decyzji odnośnie podmiotu, który prowadzić będzie prace związane z utrzymaniem punktów oświetleniowych w należytym stanie. Prawo podmiotowe jest prawem bezwzględnym i jego naruszenie rodzi po stronie właściciela roszczenia określone w Kodeksie cywilnym. Uzasadnienie prawne: art. 67 ust. 1 pkt.1 lit.a oraz art. 67 ust.1 pkt. 1 lit. b.

Adres: ul. Morawska 5, 47-470 Krzanowice
woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: zamowienia@krzanowice.pl
tel: 32 4108202, 4108030
fax: 32 4108042, 4108030
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 23200220140
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2014-07-09
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.krzanowice.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
50232100-1 Usługi w zakresie konserwacji oświetlenia ulicznego
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Świadczenie usługi oświetleniowej dla Gminy Krzanowice w okresie od 01.08.2014r. do 31.07.2017r. TAURON Dystrybucja S.A. Oddział w Gliwicach
Gliwice
2014-07-16 270 993,00