Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Remont budynku sortowni po pożarze
Zamawiający:
Zakład Gospodarki Odpadami S.A.
Adres: | Krakowska 315 d, 43-300 Bielsko-Biała , woj. śląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: poczta@zgo.bielsko.pl tel: +48338297590 fax: +48 338297592 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 30092720160 | Data Udzielenia: | 2016-08-12 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Kody CPV
45200000-9 | Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej | |
45260000-7 | Roboty w zakresie wykonywania pokryć i konstrukcji dachowych i inne podobne roboty specjalistycze |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Remont budynku sortowni po pożarze | P.B. INBUD BIELSKO Sp. z o.o. Sp.k. Bielsko-Biała | 1 688 937,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2016-08-12 Dotyczy cześci nr: 0 Kody CPV: 45200000 45260000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 1 688 938,00 zł Minimalna złożona oferta: 1 688 938,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 1 688 938,00 zł Maksymalna złożona oferta: 1 688 938,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Ogłoszenie nr 300927 - 2016 z dnia 2016-08-12 r.
Bielsko-Biała : Remont budynku sortowni po pożarze
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Nazwa projektu lub programu
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::
Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Zakład Gospodarki Odpadami S.A., krajowy numer identyfikacyjny 072321490, ul. Krakowska 315 d, 43-300 Bielsko-Biała , państwo , woj. śląskie, tel. +48338297590, faks , e-mail
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy PZP
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (jeżeli zamówienie zostało udzielone przez każdego z zamawiających indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez każdego z zamawiających, jeżeli zamówienie zostało udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających w sekcji I należy wskazać który z zamawiających zawarł umowę):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Remont budynku sortowni po pożarze
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):
10/ZP/ZGO/2016
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
W dniu 21 lipca 2016 r. w budynku sortowni Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej miał miejsce pożar. W jego wyniku wystąpiły znaczne zniszczenia budynku sortowni.W związku z powyższym konieczne jest przystąpienie do natychmiastowego remontu budynku po pożarze. Na powyższe zamówienie składają się roboty budowlane. Niezbędne jest zdemontowanie elementów konstrukcyjnych i pozostałych składających się na dach budynku sortowni i zastąpienie ich nową konstrukcją i nowymi elementami. Koniecznym jest również częściowa napawa elewacji tego budynku.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
II.5) Główny Kod CPV: 45200000-9
Dodatkowe kody CPV: 45260000-7
Dodatkowe kody CPV: 45260000-7
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Postępowanie/część zostało unieważnione Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania: | |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 11/08/2016 IV.2 Szacunkowa całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 1688937.74 Waluta IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert 1 w tym Liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 1 Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie P.B. INBUD BIELSKO Sp. z o.o. Sp.k., sekrtariat@inbud.bielsko.pl, ul. Piekarska 57, 43-300, Bielsko-Biała, kraj/woj. śląskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 1688937,74 Oferta z najniższą ceną/kosztem 1688937,74 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 1688937,74 Waluta: IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
W dniu 21 lipca 2016 r. w budynku sortowni Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej miał miejsce pożar. Dowód pismo znak: MR.5558.108.2.16.RW Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 1 sierpnia 2016 r. W jego wyniku wystąpiły znaczne zniszczenia budynku sortowni, instalacji branżowych oraz instalacji sortowniczej, potwierdzone w protokole oględzin z miejsca zdarzenia, wykonane przez KONSUS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, działającą w imieniu TUiR WARTA S.A., w którym ZGO S.A. jest ubezpieczony. Powyższe nieprzewidziane zdarzenie, którego Zamawiający nie mógł przewidzieć, spowodowało wyjątkową sytuację – znaczące zniszczenie budynku i awarię całej instalacji sortowniczej, a więc utracenie możliwości przetwarzania odpadów o kodach 20 01 99 (inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny tzw. „suche”) oraz 15 01 06 (zmieszane odpady opakowaniowe). Wyjątkowa sytuacja nie wynika z przyczyn leżących po stronie ZGO S.A. W tej materii i zgodnie z dyspozycją przepisów art. 429 k.c. w związku z treścią art. 750 k.c. wskazać należy, że z uwagi na zawartą w dniu 20 lipca 2015 r. umowę 9/ZP/ZGO/2015 na „Dozorowanie i ochronę obiektów, terenu i mienia Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku Białej” z podmiotem, który w zakresie swej działalności zawodowej trudni się wykonywaniem czynności objętych przedmiotem umowy, o czym świadczy ujawniony w Krajowym Rejestrze Sądowym przedmiot działalności, wyjątkowa sytuacja nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. Dodatkowo należy zauważyć, że Zarząd ZGO S.A. dopiero w dniu 5 sierpnia 2016 r. został upoważniony Uchwałą nr 1/II/2016 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki do zaciągania zobowiązań na przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień niezbędnych dla potrzeb odtworzenia mienia, które uległo uszkodzeniu w wyniku pożaru hali sortowni w dniu 21 lipca 2016 r. A zatem dopiero w tym dniu stało się możliwe rozpoczęcie procedury udzielenia zamówienia z wolnej ręki. Jak wynika z treści oględzin dopiero w dniu 27 lipca 2016 r. uzyskaliśmy zgodę ubezpieczyciela na rozpoczęcie prac remontowych i naprawczych. Natychmiast przystąpiliśmy do wykonywania ekspertyz w celu ustalenia zakresu przedmiotu zamówienia niezbędnego do zrealizowania zadania jakim jest odbudowa (remont) budynku sortowni i ponowne uruchomienie linii sortowniczej. Konieczność ta wynika z wielu powodów środowiskowych – konieczności zachowania ciągłości i niezwłoczności procesu przetwarzania odpadów, osiągniecia określonych poziomów odzysku odpadów. Przepisy Ustawy Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 672), a w szczególności art. 145 ust. 3 lit. b zobowiązuje prowadzącego instalację do podjęcia odpowiednich działań w przypadku powstania jakichkolwiek zakłóceń w pracach technologicznych i operacjach technicznych lub w pracy urządzeń ochronnych ograniczających emisję w celu ograniczenia ich skutków dla środowiska. W przedmiotowej sytuacji w wyniku pożaru uszkodzeniu uległ budynek i instalacja sortowania odpadów. Część przetwarzanego strumienia odpadów została przekierowana na instalacje zastępcze, lecz z uwagi na ich ograniczone zdolności przeróbcze, może dojść do niekontrolowanego przedostawania się odpadów do środowiska. Ponadto każdy dzień postoju instalacji o bardzo wysokiej skuteczności wydzielania użytecznych surowców wtórnych pochodzenia odpadowego, przekłada się na spadek wskaźników poziomu odzysku/recyklingu tych odpadów, co może doprowadzić do niespełnienia przez gminy dostarczające do zakładu odpady wymagań prawnych w tym zakresie. Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowych działań, Zamawiający udzielił zamówienia w trybie z wolnej ręki na wykonanie odbudowy linii sortowniczej Wykonawcy, który z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia był jedynym podmiotem na rynku, który w zaistniałej sytuacji faktycznej mógł dokonać odbudowy linii sortowniczej, w sposób gwarantujący integralność odtworzenia urządzeń i instalacji. Jednakże niemożliwym było wykonanie przez wybranego Wykonawcę dodatkowych prac w postaci remontu budynku sortowni. Dlatego też konieczne stało się udzielenia zamówienia innemu podmiotowi, który zapewni prawidłowe wykonanie prac remontowych budynku sortowni. Mając na uwadze okoliczność, iż Wykonawca zamówienia dotyczącego odbudowy linii sortowniczej, zgodnie z zawartą umową, winien natychmiast przystąpić do wykonania stosownych prac, wystąpiła natychmiastowa potrzeba udzielenia zamówienia na odbudowę budynku sortowni, gdyż w przeciwnym wypadku, mimo odtworzenia linii sortowniczej, w braku odnowienia budynku sortowni, przywrócenie funkcjonowania linii sortowniczej stałoby się niemożliwe. Sam fakt przywrócenia sprawności linii sortowniczej nie pozwoliłby na przywrócenie dotychczasowego poziomu przetwarzania odpadów, bowiem linia sortownicza nie mogłaby zostać uruchomiona, jeśli nie byłaby dostatecznie zabezpieczona przed wpływem innych czynników zewnętrznych. Taka sytuacja mogłaby wystąpić w przypadku udzielenia zamówienia na remont budynku sortowni w innym trybie aniżeli tryb z wolnej ręki, z uwagi na czas trwania innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Potrzeba natychmiastowego wykonania zamówienia implikowała konieczność podjęcia działań w celu wykonania zamówienia publicznego bez jakiejkolwiek zwłoki. Zaistniała sytuacja wymagała szczególnie szybkiej reakcji ZGO S.A Zamawiający musiał natychmiast zareagować, tak aby bezzwłocznie uzyskać efekt w postaci realizacji przedmiotu zamówienia. Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 1789) w art. 9 ust. 1 stanowi ponadto, iż w przypadku bezpośredniego zagrożenia wystąpienia szkody w środowisku podmiot korzystający ze środowiska jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zapobiegawczych. W tym przypadku działaniem zapobiegawczym będzie niezwłoczna odbudowa (remont) budynku sortowni i odtworzenie instalacji sortowniczej celem przywrócenia dotychczasowego sposobu przetwarzania odpadów komunalnych – zarówno w aspekcie ilościowym jaki i jakościowym. Nie jest bowiem możliwe aby mieszkańcy obsługiwanego przez zakład terenu, przestali wytwarzać odpady lub też aby odpady te nie były systematycznie odbierane i przetwarzane. Brak odbioru odpadów i ich bezpiecznego dla ludzi i środowiska przetwarzania, niewątpliwe doprowadziłby do przynajmniej lokalnego zanieczyszczania środowiska oraz wystąpienia zagrożenia sanitarnego w regionie, a tym samym szkody w środowisku. Jak wynika z powyższego, konieczne są niezwłoczne – natychmiastowe działania pozwalające na usunięcie powstałych zagrożeń. W związku z powyższym koniecznym jest zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki, gdyż zastosowanie innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych nie daje takich możliwości. Natychmiastowe usunięcie powstałych zagrożeń nie jest możliwe przy zastosowaniu innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Okres trwania poszczególnych trybów, a więc innych niż tryb z wolnej ręki i związane z nim ryzyko wydłużenia czasu potrzebnego do przeprowadzenia zamówienia, uniemożliwia wykonanie prac odtworzeniowych mających na celu usunięcie skutków awarii natychmiast. Reasumując tylko zastosowanie trybu zamówienia „z wolnej ręki” daje możliwość szybkiego ponownego uruchomienia sortowni, a więc wyeliminowanie istniejącego ryzyka zagrożenia zdrowia mieszkańców, zanieczyszczenia środowiska, czy też zapobieganie dalszym szkodom w majątku ZGO S.A. w Bielsku-Białej.