ODPOWIEDZIALNOŚĆ OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W PRZYGOTOWANIU I PRZEPROWADZENIU POSTĘPOWANIA
- Osoby odpowiedzialne za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Warunki odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych – przypisanie winy
- Czyny zabronione (delikty) skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych lub wymierzeniem korekty
- Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Nieprawidłowość jako warunek wymierzenia korekty finansowej w zamówieniach współfinansowanych ze środków UE
CZYNNOŚCI, KTÓRYCH WYKONANIE WYMAGA POSIADANIA WIADOMOŚCI SPECJALNYCH DOTYCZĄCYCH PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Ustalenie wartości przedmiotu zamówienia:
- zamówienia wielorodzajowe (składające się z co najmniej dwóch rodzajów zamówień spośród zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane),
- zamówienia mieszane, do których udzielania stosuje się różne przepisy ustawy PZP (np. zamówienia składające się z zamówień klasycznych oraz sektorowych),
- różnica pomiędzy dopuszczalnym, a niedopuszczalnym podziałem zamówienia na części – zasady agregacji zamówień,
- zasady postępowania przy udzielaniu zamówień nieplanowanych,
- udzielanie zamówień na część, której wartość nie przekracza 80 000€ – w odniesieniu do dostaw i usług oraz 1 000 000 € – w odniesieniu do robót budowlanych.
Opis przedmiotu zamówienia:
- nadużywanie znaków towarowych – czy mając ważną gwarancję na urządzenie mogę kupić konkretny produkt aby jej nie stracić?
- oznakowanie,
- wymagania naruszające zasadę uczciwej konkurencji,
- produkt równoważny i zasady udowodnienia równoważności oferowanych produktów w świetle ustawy Pzp oraz Dyrektywy 2014/24/UE,
- obowiązek podania przyczyn niedokonania podziału zamówienia na części,
- wymagania zatrudnienia osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę w zamówieniach na usługi i roboty budowlane.
Warunki udziału w postępowaniu nieproporcjonalne lub niezwiązane z przedmiotem zamówienia, w tym:
- limity dotyczące warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności ekonomicznej,
- warunki proporcjonalne do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiające ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia,
- obligatoryjne i fakultatywne przesłanki wykluczenia z postępowania,
- warunki w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,
- wykazywanie spełniania warunków w sytuacji polegania na zasobach podmiotów trzecich,
- post kwalifikacja jako standardowy sposób weryfikacji zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia,
- weryfikacja podmiotów udostępniających swój potencjał oraz podwykonawców,
- procedura odwrócona w przetargu nieograniczonym,
- jednolity europejski dokument zamówienia (struktura, zawartość, zasady składania i uzupełniania),
- oświadczenia wymagane w postępowaniu prowadzonym w procedurze krajowej,
- żądanie dokumentów aktualnych na dzień ich złożenia, a nie dzień składania ofert/wniosków,
- procedura self-cleaning,
- obowiązki i możliwości wynikające z Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, raz form, w jakich te dokumenty mogą być składane,
- zakaz żądania dokumentów, którymi zamawiający dysponuje lub które może pobrać z ogólnie dostępnych i bezpłatnych baz danych,
- oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej składane po otwarciu ofert.
Kryteria oceny ofert w tym:
- zakaz stosowania wagi kryterium ceny powyżej 60% w zamówieniach o nieustalonych standardach jakościowych,
- kryterium kosztu,
- oferta która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała.
Rażąco niska cena w stosunku do przedmiotu zamówienia, w tym:
- tania oferta, czy też oferta z rażąco niską ceną ? – definicja pojęcia „rażąco niskiej ceny”,
- prawo Zamawiającego do wyjaśniania „istotnych części składowych” ceny lub kosztu,
- zmiany w przypadkach obligatoryjnego zwrócenia się o wyjaśnienia dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość cen.
REALIZACJA I NADZÓR MERYTORYCZNY NAD WYKONYWANIEM UMOWY W SPRAWIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
- Zespół osób do nadzoru udzielonego zamówienia:
- kiedy jest powoływany - czy 1.000.000 euro, o którym mowa w przepisie dotyczy wartości zamówienia, czy kwoty zawartej umowy?
- co należy powołać pierwsze Komisję Przetargową, czy Zespół do nadzoru?
- Tożsamość zakresu świadczenia wykonawcy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie,
- Obowiązek waloryzacji ceny w przypadku zmiany obowiązujących przepisów w zakresie podatków, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne czy też minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- Uregulowanie warunków wprowadzania zmian do treści zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego – 6 przypadków umożliwiających aneksowanie umowy,
- Rozwiązanie i odstąpienie od umowy,
- Zamówienia dodatkowe i uzupełniające jako sposób zwiększenia zakresu i wartości kontraktu,
- Problematyka zmian elementów umowy, które były przedmiotem oceny w kryteriach pozacenowych (np. terminu wykonania).
KONSULTACJE, PYTANIA I ODPOWIEDZI W SPRAWACH WNIESIONYCH PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLENIA