Legnica: Wykonywanie kompleksowej usługi prawnej


Numer ogłoszenia: 517424 - 2013; data zamieszczenia: 12.12.2013

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy, ul. J. Iwaszkiewicza 5, 59-220 Legnica, woj. dolnośląskie, tel. (076) 721 11 26, faks (076) 721 11 27 , strona internetowa www.szpital.legnica.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonywanie kompleksowej usługi prawnej.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1.Wykonawca w ramach swoich obowiązków zobowiązany jest do: 1) wydawania opinii prawnych do każdorazowo zleconego przez Zamawiającego zadania (opinie prawne dotyczyć będą wszystkich spraw bieżących przedkładanych przez Zamawiającego w szczególności umów, regulaminów, zarządzeń, itp.), 2) doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego tj. udzielanie porad prawnych, wyjaśnień oraz konsultacji i sporządzanie opinii prawnych w sprawach zdarzeń medycznych, organizacyjnych, finansowych, pracowniczych itp. 3) opiniowania spraw z zakresu prawa pracy oraz prowadzenie spraw sądowych pracowniczych 4) udziału w negocjacjach Zamawiającego ze organizacjami związków zawodowych działających na terenie Szpitala 5) udzielania pisemnych oraz ustnych porad prawnych kierownikom komórek organizacyjnych, podległym im pracownikom oraz Dyrekcji w zakresie ich kompetencji, 6) składania pisemnego comiesięcznego sprawozdania z realizacji zleconych mu spraw (sadowych, egzekucyjnych itp.) z zaznaczeniem etapu oraz sposobu ich zakończenia, 7) bieżącego informowania Zamawiającego o postępie spraw, 8) każdorazowego przedłożenia odpisu orzeczenia sądowego kończącego sprawę w danej instancji, 9) prowadzenia postępowania przedsądowego w zleconych sprawach dotyczących należności przypadających Zamawiającemu od jego kontrahentów, 10) prowadzenia spraw karnych, w których Wojewódzki Szpital Specjalistyczny występuje jako pokrzywdzony, z uwzględnieniem treści art. 88 § 3 kodeksu postępowania karnego, 11) prowadzenia spraw administracyjnych przed organami administracji rządowej i samorządowej. 12) monitorowania procesu legislacyjnego dotyczącego Zamawiającego oraz bieżące informowanie o zmianach przepisów prawnych mających wpływ na funkcjonowanie Zamawiającego, 13) przedstawiania co najmniej raz w miesiącu pisemnych zmian w ustawodawstwie w zakresie obejmującym materię regulowaną ustawą o działalności leczniczej, prawa zamówień publicznych, przepisów dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, 14) prowadzenia negocjacji i zawieranie porozumień w sprawach nie objętych postępowaniami sądowymi, 15) prowadzenia w postępowaniu przedsądowym (polubownym) spraw windykacyjnych na terytorium państw Unii Europejskiej, 16) udzielania na każdorazowe zlecenie wyjaśnień dla pracowników Zamawiającego z zakresu prawa zamówień publicznych, prawa cywilnego , gospodarczego, 17) opiniowania uchwał Rady Społecznej Szpitala, 18) uczestnictwa w rokowaniach, negocjacjach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, 19) udziału w komisjach stałych i doraźnych, 20) zapewnienie w ramach podejmowanych działań wszelkich wymaganych prawem czynności niezbędnych do skutecznej ochrony interesów Zamawiającego, 21) opiniowania pism/dokumentów w sprawach związanych z procedurami pozyskiwania i rozliczania środków z programów unijnych, dotacji, itp. oraz doradztwo prawne w tym zakresie. 22) przygotowywania pism przedsądowych, pozwów, pism procesowych w sprawach związanych z dochodzeniem przez podmioty trzecie zapłaty wierzytelności przysługujących im względem Zamawiającego jak też w sprawach związanych z dochodzeniem przez Zamawiającego swoich należności od osób trzecich. 23) prowadzenia postępowań przed organami wymiaru sprawiedliwości, Krajową Izba Odwoławczą, Wojewódzkiej Komisji ds Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, egzekucyjnymi oraz przed innymi organami. 2.Doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego obejmuje m.in. opiniowanie protokołów nieściągalności, opiniowanie spraw spornych w zakresie zasadności skierowania na drogę postępowania sądowego, ocena celowości i zasadności podjęcia obrony procesowej w sprawach tj. wniesienie sprzeciwu, zarzutów, zażalenia, apelacji, odwołania, skargi, skargi kasacyjnej itp., procesowej oceny możliwości podjęcia obrony w sprawach z tytułu roszczeń odszkodowawczych czy też w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. 3.Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia spraw Zamawiającego przed organami wymiaru sprawiedliwości..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.11.00.00-8, 79.10.00.00-5.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Podstawę do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki stanowi art. 5 ust. 1b ustawy prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych nie zakazuje łączenia usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego (w tym np. wystawianie opinii, pisanie pism procesowych), z innymi usługami prawniczymi (art. 5 ust. 3 ustawy), jednakże połączenie to musi być uzasadnione celowością takiego działania (racjonalnością). Zakres obsługi prawnej będącej przedmiotem zamówienia obejmuje czynności związane z zastępstwem procesowym tj. reprezentowaniem Zamawiającego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi, jak i usługi prawnicze na rzecz Zamawiającego w tym również doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego. Dotychczasowa struktura wynagrodzenia ryczałtowego za obsługę prawną obejmowała prowadzenie postępowań sądowych pracowniczych, przedsądowych, ugodowych, negocjacyjnych z wierzycielami oraz dłużnikami Zamawiającego, spraw administracyjnych i podatkowych przed organami administracji rządowej i samorządowej, wydawanie opinii w sprawach spornych: roszczeniowych pacjentów, odszkodowawczych, pracowniczych, postępowań w trybie zamówień publicznych czy też udział w komisjach problemowych. W następstwie prowadzenia tych spraw podejmowane były czynności procesowe. Pozostały zakres obsługi prawnej dotyczy opiniowania wewnętrznych aktów prawnych, spraw bieżących, udzielaniu pisemnych i ustnych porad prawnych, informowanie o zmianach w ustawodawstwie, nadzór na formalno-prawną poprawnością działań Zamawiającego. Zakres obsługi prawnej w zdecydowanej mierze pozostaje ściśle związany z doradztwem prawnym w zakresie zastępstwa procesowego obejmującym np. opiniowanie protokołów nieściągalności, opiniowanie spraw spornych w zakresie zasadności skierowania na drogę postępowania sądowego, ocena celowości i zasadności podjęcia obrony procesowej w sprawach tj. wniesienie sprzeciwu, zarzutów, zażalenia, apelacji, odwołania, skargi, skargi kasacyjnej itp., procesowa ocena możliwości podjęcia obrony w sprawach z tytułu roszczeń odszkodowawczych czy też w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, co stanowi min. 15% wartości wynagrodzenia ryczałtowego. Dodatkowo art. 5 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych, stanowi, iż jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie usługi, o charakterze niepriorytetowym oraz inne usługi, dostawy lub roboty budowlane, to do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy. W ramach dotychczasowej umowy Wykonawca otrzymywał odrębne wynagrodzenie z tytułu zastępstwa procesowego oraz ryczałt miesięczny. Obecnie szacowana wartość zamówienia w zakresie wynagrodzenia za zastępstwo procesowe i związane z tym doradztwo prawne przewyższa wynagrodzenie za usługi wykonywane w pozostałym zakresie tzw. obsługi prawnej. Zatem przyjąć należy, iż kwota wynagrodzenia z tytułu doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego stanowi znaczącą część wynagrodzenia ryczałtowego. Nadmienić należy, że w roku 2013 wpłynęło 37 roszczeń o odszkodowania, co stanowi istotny wzrost w stosunku do lat poprzednich, zaś na chwilę obecną toczą się przed sądami postępowania odszkodowawcze. Ponadto wzrosła ilość spraw rozpatrywanych przez Wojewódzką Komisję ds Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Dotychczasowe doświadczenie Kancelarii doprowadziło do wygrania poszczególnych spraw w całości lub znacznego obniżenia żądanych roszczeń . Niezależnie od powyższych sporów, Kancelaria obecnie prowadzi postępowania przed sądami na bardzo wysoką łączną wartość, a nadto koniecznym jest niezwłoczne skierowanie kolejnych spraw na drogę postępowania sądowego. Ponadto za wyborem dotychczasowego Wykonawcy przemawia uczestnictwo w zrealizowanych i realizowanych projektach inwestycyjnych finansowanych m.in. ze środków unijnych, a co za tym idzie szeroka znajomość problemów z tym związanych. Jest to istotne o tyle, iż w tym zakresie koniecznym jest niezwłoczne skierowanie spraw na drogę postępowania sądowego przeciwko wykonawcom realizującym inwestycję. Z uwagi na zaawansowanie spraw, w tym wyżej opisanych, kancelaria uczestniczy w postępowaniu przez Sądem Najwyższym ze skarg kasacyjnych składanych przez przeciwników procesowych Szpitala. Po stronie Zamawiającego koniecznym jest złożenie do NSA dwóch skarg kasacyjnych. Kancelaria prowadzi przeszło 70 spraw egzekucyjnych, w tym związanych z ustaleniem spadkobierców dłużników. Ponadto zgodnie z treścią przepisów art. 5 ust. 1a pkt 1 i 4 w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1 (zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a - zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym - do usług o charakterze niepriorytetowym zalicza się usługi prawnicze - kategoria nr 21), Zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 67 ust.1 ustawy, w szczególności (ale nie tylko), jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować: a) naruszeniem zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; b) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; c) poniesieniem straty w mieniu publicznym; d) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia w celu wyłonienia innego Wykonawcy kontynuującego obsługę prawną Szpitala spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków oraz znacznie utrudni terminową realizację prowadzonych spraw a w przypadku części spraw wręcz uniemożliwi terminowe ich prowadzenie. Ze względu na specyfikę działań Szpitala, niecelowe jest oddzielanie czy też rozdzielanie usług prawniczych, w tym doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego od usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego. Powyżej przytoczony przepis uzasadnia w pełni zastosowanie wyżej wskazanego trybu. Długoletnia współpraca z obecną Kancelarią, jej duży potencjał logistyczny i merytoryczny znajduje swe przełożenie na korzystne dla Szpitala decyzje i działania, również znajomość specyfiki i struktury organizacyjnej Szpitala, poparte wieloletnim doświadczeniem stanowi określony przepisem art. 5 ust. 1b inny uzasadniony przypadek warunkujący możliwość zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do usług niepriorytetowych. Dotychczasowy Wykonawca świadczący obsługę prawną posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz jest w stanie świadczyć obsługę prawną w sposób ciągły, kontynuując rozpoczęte sprawy, w tym procesy sądowe. Zawarcie umowy z obecną Kancelarią zgodne jest również z zasadami celowego, oszczędnego i rzetelnego dokonywania wydatków. Trafność decyzji podczas dotychczasowej współpracy pozwala na uzasadnione twierdzenie, iż powierzenie temu podmiotowi dalszej obsługi prawnej (będącej przedmiotem zamówienia) pozwoli uniknąć błędów (choćby wynikających z braku znajomości specyfiki Zamawiającego, uregulowań wewnętrznych, rozpoczętych spraw, itp.), mogących skutkować utratą środków publicznych. Powyższe nie znajduje uzasadnienia w przypadku powierzenia usług prawniczych w innym trybie. Powierzenie obsługi prawnej Szpitala obecnej Kancelarii pozwoli również na zabezpieczenie ciągłości podjętych działań i terminową realizację rozpoczętych zadań, m.in. nadzór prawny nad realizacją wieloletnich inwestycji rozpoczętych przez Szpital finansowanych również ze środków unijnych, sprawy sądowe, egzekucyjne, roszczeniowe pacjentów, itp. oraz toczących się postępowań o udzielenie zamówienia publicznego , w tym również rozpoczętych projektów związanych z realizacją przez Szpital procesu restrukturyzacji , rozpoczęte procedury konkursowe na udzielanie świadczeń zdrowotnych, itp.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Kancelaria Radcy Prawnego Imieliński, Kopacka i Wspólnicy Spółka komandytowa w Legnicy, ul. Chojnowska 76, 59-220 Legnica, kraj/woj. dolnośląskie.


Legnica: Wykonywanie kompleksowej usługi prawnej


Numer ogłoszenia: 535694 - 2013; data zamieszczenia: 24.12.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 517424 - 2013r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy, ul. J. Iwaszkiewicza 5, 59-220 Legnica, woj. dolnośląskie, tel. (076) 721 11 26, faks (076) 721 11 27.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonywanie kompleksowej usługi prawnej.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1. Wykonawca w ramach swoich obowiązków wynikających z niniejszej umowy zobowiązuje się do: 1) wydawania opinii prawnych do każdorazowo zleconego przez Zamawiającego zadania (opinie prawne dotyczyć będą wszystkich spraw bieżących przedkładanych przez Zamawiającego w szczególności umów, regulaminów, zarządzeń, itp.), 2) doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego tj. udzielanie porad prawnych, wyjaśnień oraz konsultacji i sporządzanie opinii prawnych w sprawach zdarzeń medycznych, organizacyjnych, finansowych, pracowniczych itp. 3) opiniowania spraw z zakresu prawa pracy oraz prowadzenie spraw sądowych pracowniczych 4) udziału w negocjacjach Zamawiającego ze organizacjami związków zawodowych działających na terenie Szpitala 5) udzielania pisemnych oraz ustnych porad prawnych kierownikom komórek organizacyjnych, podległym im pracownikom oraz Dyrekcji w zakresie ich kompetencji, 6) składania pisemnego comiesięcznego sprawozdania z realizacji zleconych mu spraw (sadowych, egzekucyjnych itp.) z zaznaczeniem etapu oraz sposobu ich zakończenia, 7) bieżącego informowania Zamawiającego o postępie spraw, 8) każdorazowego przedłożenia odpisu orzeczenia sądowego kończącego sprawę w danej instancji, 9) prowadzenia postępowania przedsądowego w zleconych sprawach dotyczących należności przypadających Zamawiającemu od jego kontrahentów, 10) prowadzenia spraw karnych, w których Wojewódzki Szpital Specjalistyczny występuje jako pokrzywdzony, z uwzględnieniem treści art. 88 § 3 kodeksu postępowania karnego, 11) prowadzenia spraw administracyjnych przed organami administracji rządowej i samorządowej. 12) monitorowania procesu legislacyjnego dotyczącego Zamawiającego oraz bieżące informowanie o zmianach przepisów prawnych mających wpływ na funkcjonowanie Zamawiającego, 13) przedstawiania co najmniej raz w miesiącu pisemnych zmian w ustawodawstwie w zakresie obejmującym materię regulowaną ustawą o działalności leczniczej, prawa zamówień publicznych, przepisów dotyczących samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, 14) prowadzenia negocjacji i zawieranie porozumień w sprawach nie objętych postępowaniami sądowymi, 15) prowadzenia w postępowaniu przedsądowym (polubownym) spraw windykacyjnych na terytorium państw Unii Europejskiej, 16) udzielania na każdorazowe zlecenie wyjaśnień dla pracowników Zamawiającego z zakresu prawa zamówień publicznych, prawa cywilnego , gospodarczego, 17) opiniowania uchwał Rady Społecznej Szpitala, 18) uczestnictwa w rokowaniach, negocjacjach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, 19) udziału w komisjach stałych i doraźnych, 20) zapewnienie w ramach podejmowanych działań wszelkich wymaganych prawem czynności niezbędnych do skutecznej ochrony interesów Zamawiającego, 21) opiniowania pism/dokumentów w sprawach związanych z procedurami pozyskiwania i rozliczania środków z programów unijnych, dotacji, itp. oraz doradztwo prawne w tym zakresie. 22) przygotowywania pism przedsądowych, pozwów, pism procesowych w sprawach związanych z dochodzeniem przez podmioty trzecie zapłaty wierzytelności przysługujących im względem Zamawiającego jak też w sprawach związanych z dochodzeniem przez Zamawiającego swoich należności od osób trzecich. 23) prowadzenia postępowań przed organami wymiaru sprawiedliwości, Krajową Izba Odwoławczą, Wojewódzkiej Komisji ds Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, egzekucyjnymi oraz przed innymi organami. 2.Doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego obejmuje m.in.. opiniowanie protokołów nieściągalności, opiniowanie spraw spornych w zakresie zasadności skierowania na drogę postępowania sądowego, ocena celowości i zasadności podjęcia obrony procesowej w sprawach tj. wniesienie sprzeciwu, zarzutów, zażalenia, apelacji, odwołania, skargi, skargi kasacyjnej itp., procesowej oceny możliwości podjęcia obrony w sprawach z tytułu roszczeń odszkodowawczych czy też w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. 3. Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia spraw Zamawiającego przed organami wymiaru sprawiedliwości..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.11.00.00-8, 79.10.00.00-5.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
23.12.2013.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Imieliński, Kopacka i Wspólnicy Spółka Komandytowa w Legnicy, {Dane ukryte}, 59-220 Legnica, kraj/woj. dolnośląskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 590379,15 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    765429,43


  • Oferta z najniższą ceną:
    765429,43
    / Oferta z najwyższą ceną:
    765429,43


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Podstawę do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki stanowi art. 5 ust. 1b ustawy prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych nie zakazuje łączenia usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego (w tym np. wystawianie opinii, pisanie pism procesowych), z innymi usługami prawniczymi (art. 5 ust. 3 ustawy), jednakże połączenie to musi być uzasadnione celowością takiego działania (racjonalnością). Zakres obsługi prawnej będącej przedmiotem zamówienia obejmuje czynności związane z zastępstwem procesowym tj. reprezentowaniem Zamawiającego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi, jak i usługi prawnicze na rzecz Zamawiającego w tym również doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego. Dotychczasowa struktura wynagrodzenia ryczałtowego za obsługę prawną obejmowała prowadzenie postępowań sądowych pracowniczych, przedsądowych, ugodowych, negocjacyjnych z wierzycielami oraz dłużnikami Zamawiającego, spraw administracyjnych i podatkowych przed organami administracji rządowej i samorządowej, wydawanie opinii w sprawach spornych: roszczeniowych pacjentów, odszkodowawczych, pracowniczych, postępowań w trybie zamówień publicznych czy też udział w komisjach problemowych. W następstwie prowadzenia tych spraw podejmowane były czynności procesowe. Pozostały zakres obsługi prawnej dotyczy opiniowania wewnętrznych aktów prawnych, spraw bieżących, udzielaniu pisemnych i ustnych porad prawnych, informowanie o zmianach w ustawodawstwie, nadzór na formalno-prawną poprawnością działań Zamawiającego. Zakres obsługi prawnej w zdecydowanej mierze pozostaje ściśle związany z doradztwem prawnym w zakresie zastępstwa procesowego obejmującym np. opiniowanie protokołów nieściągalności, opiniowanie spraw spornych w zakresie zasadności skierowania na drogę postępowania sądowego, ocena celowości i zasadności podjęcia obrony procesowej w sprawach tj. wniesienie sprzeciwu, zarzutów, zażalenia, apelacji, odwołania, skargi, skargi kasacyjnej itp., procesowa ocena możliwości podjęcia obrony w sprawach z tytułu roszczeń odszkodowawczych czy też w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, co stanowi min. 15% wartości wynagrodzenia ryczałtowego. Dodatkowo art. 5 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych, stanowi, iż jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie usługi, o charakterze niepriorytetowym oraz inne usługi, dostawy lub roboty budowlane, to do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy. W ramach dotychczasowej umowy Wykonawca otrzymywał odrębne wynagrodzenie z tytułu zastępstwa procesowego oraz ryczałt miesięczny. Obecnie szacowana wartość zamówienia w zakresie wynagrodzenia za zastępstwo procesowe i związane z tym doradztwo prawne przewyższa wynagrodzenie za usługi wykonywane w pozostałym zakresie tzw. obsługi prawnej. Zatem przyjąć należy, iż kwota wynagrodzenia z tytułu doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego stanowi znaczącą część wynagrodzenia ryczałtowego. Nadmienić należy, że w roku 2013 wpłynęło 37 roszczeń o odszkodowania, co stanowi istotny wzrost w stosunku do lat poprzednich, zaś na chwilę obecną toczą się przed sądami postępowania odszkodowawcze na kwotę przekraczającą 1.800.000 zł. Ponadto wzrosła ilość spraw rozpatrywanych przez Wojewódzką Komisję ds Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Dotychczasowe doświadczenie Kancelarii doprowadziło do wygrania poszczególnych spraw w całości lub znacznego obniżenia żądanych roszczeń . Niezależnie od powyższych sporów, Kancelaria obecnie prowadzi postępowania przed sądami na bardzo wysoką łączną wartość, a nadto koniecznym jest niezwłoczne skierowanie spraw na drogę postępowania sądowego. Ponadto za wyborem dotychczasowego Wykonawcy przemawia uczestnictwo w zrealizowanych i realizowanych projektach inwestycyjnych finansowanych m.in. ze środków unijnych, a co za tym idzie szeroka znajomość problemów z tym związanych. Jest to istotne o tyle, iż w tym zakresie koniecznym jest niezwłoczne skierowanie spraw na drogę postępowania sądowego przeciwko wykonawcom realizującym inwestycję. Z uwagi na zaawansowanie spraw, w tym wyżej opisanych, kancelaria uczestniczy w postępowaniu przez Sądem Najwyższym ze skarg kasacyjnych składanych przez przeciwników procesowych Szpitala. Po stronie Zamawiającego koniecznym jest złożenie do NSA dwóch skarg kasacyjnych. Kancelaria prowadzi przeszło 70 spraw egzekucyjnych, w tym związanych z ustaleniem spadkobierców dłużników. Ponadto zgodnie z treścią przepisów art. 5 ust. 1a pkt 1 i 4 w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1 (zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a - zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym - do usług o charakterze niepriorytetowym zalicza się usługi prawnicze - kategoria nr 21), Zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 67 ust.1 ustawy, w szczególności (ale nie tylko), jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować: a) naruszeniem zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; b) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; c) poniesieniem straty w mieniu publicznym; d) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia w celu wyłonienia innego Wykonawcy kontynuującego obsługę prawną Szpitala spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków oraz znacznie utrudni terminową realizację prowadzonych spraw a w przypadku części spraw wręcz uniemożliwi terminowe ich prowadzenie. Ze względu na specyfikę działań Szpitala, niecelowe jest oddzielanie czy też rozdzielanie usług prawniczych, w tym doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego od usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego. Powyżej przytoczony przepis uzasadnia w pełni zastosowanie wnioskowanego trybu. Długoletnia współpraca z obecną Kancelarią, jej duży potencjał logistyczny i merytoryczny znajduje swe przełożenie na korzystne dla Szpitala decyzje i działania, również znajomość specyfiki i struktury organizacyjnej Szpitala, poparte wieloletnim doświadczeniem stanowi określony przepisem art. 5 ust. 1b inny uzasadniony przypadek warunkujący możliwość zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do usług niepriorytetowych. Dotychczasowy Wykonawca świadczący obsługę prawną posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz jest w stanie świadczyć obsługę prawną w sposób ciągły, kontynuując rozpoczęte sprawy, w tym procesy sądowe. Zawarcie umowy z obecną Kancelarią zgodne jest również z zasadami celowego, oszczędnego i rzetelnego dokonywania wydatków. Trafność decyzji podczas dotychczasowej współpracy pozwala na uzasadnione twierdzenie, iż powierzenie temu podmiotowi dalszej obsługi prawnej (będącej przedmiotem zamówienia) pozwoli uniknąć błędów (choćby wynikających z braku znajomości specyfiki Zamawiającego, uregulowań wewnętrznych, rozpoczętych spraw, itp.), mogących skutkować utratą środków publicznych. Powyższe nie znajduje uzasadnienia w przypadku powierzenia usług prawniczych w innym trybie. Powierzenie obsługi prawnej Szpitala obecnej Kancelarii pozwoli również na zabezpieczenie ciągłości podjętych działań i terminową realizację rozpoczętych zadań, m.in. nadzór prawny nad realizacją wieloletnich inwestycji rozpoczętych przez Szpital finansowanych również ze środków unijnych, sprawy sądowe, egzekucyjne, roszczeniowe pacjentów, itp. oraz toczących się postępowań o udzielenie zamówienia publicznego , w tym również rozpoczętych projektów związanych z realizacją przez Szpital procesu restrukturyzacji , rozpoczęte procedury konkursowe na udzielanie świadczeń zdrowotnych, itp.

Adres: J. Iwaszkiewicza 5, 59-220 Legnica
woj. dolnośląskie
Dane kontaktowe: email: zam.publiczne@szpital.legnica.pl
tel: (076) 721 11 26
fax: (076) 721 11 27
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 51742420130
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2013-12-11
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.szpital.legnica.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
79100000-5 Usługi prawnicze
79110000-8 Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Wykonywanie kompleksowej usługi prawnej Kancelaria Radcy Prawnego Imieliński, Kopacka i Wspólnicy Spółka Komandytowa w Legnicy
Legnica
2013-12-24 765 429,00