Szczecin: Integracja systemów monitoringu - zamówienie z wolnej ręki


Numer ogłoszenia: 91939 - 2012; data zamieszczenia: 23.04.2012

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin, woj. zachodniopomorskie, tel. 91 4245102, faks 91 4245104 , strona internetowa www.szczecin.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Integracja systemów monitoringu - zamówienie z wolnej ręki.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiot oraz zakres zamówienia obejmuje integrację systemów monitoringu.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.00.00.00-5.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Uzasadnienie prawne: Zamówienie z wolnej ręki - zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 1) lit a) ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo Zamówień Publicznych, usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Uzasadnienie faktyczne: 1.Bieżąca sytuacja System Zarządzania Ruchem dla miasta Szczecina jest realizowany przez konsorcjum UTI TRAFFIC MANAGEMENT - UTI GRUPA POLSKA - UTI GRUP na podstawie umowy z dnia 12.09.2011r. nr WGKiOŚ/385/2011 System ten składa się z wielu zintegrowanych elementów, zarówno oprogramowania jak i sprzętu. Główne elementy systemu opisane są poniżej: - System Informacji Pasażerskiej - podsystem znaków VMS - składa się z sieci Znaków Zmiennej Treści (VMS). Ten element przeznaczony jest do wyświetlania informacji i zaleceń dotyczących ruchu drogowego na podstawie czasów przejazdu szacowanych przez inne elementy systemu. Moduły VMS będą otrzymywać i przetwarzać zdarzenia poniższego rodzaju: -Zdarzenia stanu pogody (zwiększenie/zmniejszenie widoczności, przyczepności, itp.) -Zdarzenia wartości ruchu -Zdarzenia dot. incydentów drogowych -Zdarzenia w sieci drogowej Będzie możliwość wyświetlania dowolnych komunikatów na podstawie informacji z CCTV wyświetlanych przez system opisanych w poniższym punkcie. -System Informacji Pasażerskiej - podsystem CCTV Moduł wideo będzie zintegrowany z rozwiązaniem rejestracji wideo, w które wyposażone będzie centrum danych. Moduł wideo będzie rejestrował następujące zasoby: -Publiczna warstwa kamer wideo -Warstwa kamer wideo administratora -Nazwane zmienne dla kamer wideo zainstalowanych w systemie. Aplikacja portalu umożliwi użytkownikom publicznym oglądanie wideo na żywo z wybranych kamer. Administratorzy będą również mogli wysyłać polecenia do kamer. Standardowa architektura systemu składa się z rozwiązania gotowego ogólnodostępnego (COTS), zintegrowanego z pozostałymi elementami. - System Detekcji Ruchu Celem tego systemu jest zapewnianie niezbędnych danych dla systemu opisanego powyżej. Funkcjonalność tego systemu opiera się na technologii Automatycznego Rozpoznawania Tablic Rejestracyjnych (ANPR). Fundamentem systemu są kamery ANPR zapewniające rozpoznawanie numerów rejestracyjnych i zapisywanie ich w bazie danych razem z powiązanymi informacjami. Gromadzenie danych i prognozowanie ruchu System będzie mógł porównywać datowniki tego samego pojazdu rozpoznanego w dwóch różnych punktach obszaru objętego systemem. Informacja ta stanie się czasem podróży na tej trasie i będzie przetwarzana przez integrującą warstwę oprogramowania - Wspólny Graficzny Interfejs Użytkownika. Informacje syntetyczne będą wyświetlane w systemie VMS. - System Informacji Mobilnych Jest to portal internetowy wyświetlający najważniejsze informacje dotyczące warunków ruchu w obszarze objętym systemem. Moduł ten będzie gromadził informacje ze wszystkich elementów systemu, jak np.: -To, co jest wyświetlane na znaku VMS -Archiwum komunikatów wyświetlanych na znakach VMS -Harmonogram komunikatów, które będą wyświetlane. -Feedy wideo z kamer wideo -Możliwość sterowania kamerami wideo -Interakcja z siecią drogową -Bieżące wartości ruchu -Przeszłe wartości ruchu -Warunki pogodowe -Szacowane wartości ruchu -Raporty ze zdarzeń -Roboty drogowe -Zatłoczenie -Utrudnienia Możliwość interakcji z portalem zależy od uprawnień działania operatora. System opiera się na standardowym paradygmacie publikuj/subskrybuj - oznacza to, że moduł dostarczający informacje jest uważany za jednostkę publikującą oraz rejestruje jednostki subskrybujące, które są modułami klienta. Każdy z modułów może pełnić funkcję jednostki zarówno subskrybującej jak i publikującej. Silnikiem jest standardowy J2EE, zaś schemat przedstawiono powyżej. Stanowi to również sposób na zapewnienie możliwości zintegrowania różnego rodzaju zawartości o różnej prędkości transmisji. Również jest to bardzo dobra technologia dla integracji strumieni wideo CCTV, które są generowane przy całkiem innej prędkości w porównaniu do pozostałych elementów systemu. - Podsystem Łączności Podsystemy łączności będą oparte na dedykowanej sieci światłowodowej w ciągu ulic Szosa Stargardzka - Struga - Most Pionierów - most Długi - Centrum Sterowania, oraz na połączeniu GPRS z elementami nieusytuowanymi na tej trasie. Wybrano taką topologię ze względu na łatwą i nieograniczoną możliwość przyszłej rozbudowy przy minimalnych kosztach, ale uwzględniając wymogi techniczne rzeczywistego systemu oraz możliwość rezerwowania tej topologii. Transmisja strumieni wideo CCTV jest bardzo efektywna w zaprojektowanej pierścieniowej topologii światłowodowej, co było jednym z powodów, dla których wybrano ten model. Rezerwowość topologii pierścieniowej zapewnia niezawodność systemu monitoringu wizyjnego. - Podsystem Centrum Zarządzania Ruchem Ścianą graficzną sterował będzie dedykowany sterownik i będzie ona mogła wyświetlać bezpośrednie strumienie z kamer CCTV oraz do 6 różnych źródeł sygnału jednocześnie w programowalnych oknach. System jest zaprojektowany do zapewnienia łatwej rozbudowy architektury - w kwestii liczby kamer, skrzyżowań, itp., ale nie ma możliwości odbierania i transmisji informacji bezpośrednio do systemów osób trzecich, chociaż zapewnia możliwość integracji za pośrednictwem standardowych protokołów jak np. DATEX. Ale i tak nie jest to system gotowy do natywnej integracji z systemami osób trzecich. System wykorzystuje 4 serwery zainstalowane w centrum danych. Każdy serwer pełni konkretną funkcję. 1)Bramka sieciowa - serwer bramki sieciowej stosowany jest do filtrowania i regulowania ruchu z Internetu do systemu. Serwer będzie zabezpieczony i tylko domyślny port sieciowy będzie otwarty na Internet. Serwer jest zlokalizowany w specjalnej strefie ograniczonego zaufania (DMZ) ze względów bezpieczeństwa, ruch pomiędzy serwerem i serwerami operacyjnymi będzie filtrowany. 2)Serwer Bazodanowy - serwer ten będzie hostował serwer bazodanowy MS SQL Server, na którym system będzie zapisywał dane operacyjne. 3)Monitorowanie GIS & sieci - serwer będzie hostował stos technologiczny GIS, moduł monitorowania sieci oraz części systemu monitoringu wizyjnego oraz serwer LDAP. Serwer operacyjny będzie hostował główny komponent operacyjny systemu - UTMS - UTI Traffic Management Suite / Zestaw do Zarządzania Ruchem UTI - Podsystem Dostosowania Sygnalizacji Świetlnych Wszystkie skrzyżowania zostaną połączone z Centrum Sterowania i zaistnieje możliwość dostosowania czasów faz według wartości ruchu, które każdy sterownik liczy na każdym wlocie skrzyżowania. Oprogramowanie centralne będzie monitorować status i czasy. Sterowniki będą miały możliwość ręcznego ustalania czasów na podstawie obserwacji wzrokowych za pośrednictwem systemu monitoringu CCTV. 2.Nieprzewidziane wymogi podmiotów zewnętrznych Po rozpoczęciu realizacji systemu Gmina Szczecin otrzymała wnioski o integrację z systemami CCTV od podmiotów zewnętrznych. Wpłynęły wnioski od miejscowej Policji do Urzędu Miasta Szczecina dotyczące możliwości transmisji i odbierania strumieni wideo do istniejącego Centrum Sterowania miejscowej Policji oraz przyszłego Centrum Sterowania Systemu Zarządzania Ruchem. Obecny system miejscowej Policji w Szczecinie składa się z 46 kamer monitoringu wizyjnego, zaś Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego (ZDiTM) zamierza zrealizować system obejmujący 65 kamer który mógłby być również zintegrowany. W trakcie wspólnych spotkań w celu koordynacji tego procesu, na które zaproszono Wykonawcę Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie, wypłynęły następujące wnioski: -System miejscowej Policji opiera się na architekturze składającej się z kamer analogowych i oprogramowaniu TELESTE. -Większość lokalizacji istniejących i przyszłych kamer, w tym Systemu Zarządzania Ruchem i przyszłych lokalizacji ZDiTM, jest interesujące dla wszystkich trzech instytucji. -Wszystkie zainteresowane instytucje wykazują wyraźną potrzebę czerpania korzyści ze strumieni wideo z kamer zainstalowanych w każdym z systemów. -Jeżeli System Zarządzania Ruchem oraz nowy system opracowywany przez ZDiTM będą opracowywane bez uwzględnienia potrzeby integracji, Gmina Szczecin wyda znaczne środki finansowe na przyszły rozwój, nawet być może zastępując niezintegrowane systemy realizowane w Systemie Zarządzania Ruchem. Stanowiłoby to nieekonomiczne wykorzystanie środków publicznych lub unijnych oraz ostatecznie stratę dla społeczności Szczecina. Dodatkowo System Zarządzania Ruchem objęty jest 36 miesięczną gwarancją oraz pięcioletnim okresem trwałości projektu związanym z wykorzystaniem środków unijnych. W przypadku konieczności integracji systemów monitoringu po zakończeniu budowy Systemu Zarządzania Ruchem, niezbędnym byłaby wymiana zainstalowanych elementów. Wiązałoby się to z utratą części gwarancji oraz koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego ze względu na nieutrzymanie okresu trwałości projektu. Wszystkich tych wniosków nie można było przewidzieć w momencie przetargu na budowę Systemu Zarządzania Ruchem ze względu na nieprzewidywalne wówczas potrzeby różnych podmiotów oraz możliwości finansowania. Stąd też wymagań tych nie uwzględniono w siwz na budowę Systemu Zarządzania Ruchem. 3.Cechy obecnego Systemu Zarządzania Ruchem w kwestii nowych wniosków Jak wspomniano w pkt 1, obecna realizacja Systemu Zarządzania Ruchem odbywa się na podstawie siwz opublikowanego przez Miasto Szczecin w ramach przetargu nieograniczonego na budowę Systemu. W ramach tych specyfikacji nie było wymogu dotyczącego możliwości transmisji lub odbierania strumieni wideo z zewnętrznych systemów. Dlatego też System posiada poniższe cechy: -Centralne oprogramowanie jest rozwiązaniem ogólnodostępnym gotowym (COTS), zapewniającym otwarte zwiększenie liczby kamer objętych systemem, ale bez możliwości integracji z zewnętrznymi systemami w kwestii strumieni wideo -Kamery wideo dobiera się do działania natywnego z centralnym oprogramowaniem -Ściana graficzna działa natywnie z kamerami wideo, które zostaną dostarczone, ale nie z kamerami osób trzecich -Przyszły rozwój jest możliwy, ale może wiązać się z dużymi kosztami rozwojowymi bez żadnej gwarancji właściwego działania, lub nawet z wymianą obecnego systemu. W efekcie zgłaszanych wniosków Gmina Miasto Szczecin w dniu 02 lutego 2012 roku zawarła porozumienie z Komendantem Wojewódzkim Policji w Szczecinie dotyczące pełnej współpracy w tworzeniu nowych i rozbudowie istniejących systemów monitoringu oraz wzajemnego udostępniania strumieni wideo. 4.Proponowane rozwiązanie i korzyści Trzy podmioty funkcjonujące w Szczecinie wyrażają potrzebę korzystania ze strumieni wideo każdego z nich. W związku z tym wszystkie trzy powinny skoordynować swoje inwestycje w celu zwiększenia funkcjonalności działania poszczególnych służb. Spowoduje to ograniczenie wydatków z ze środków publicznych na budowę dublujących się odrębnych systemów monitoringu. Koniczne do realizacji są poniższe rozwiązania: -Wykonawca Systemu Zarządzania Ruchem mając duże doświadczenie w integrowaniu systemów monitoringu dokona integracji w najkrótszym terminie przy uwzględnieniu jak najniższych kosztów. -System Zarządzania Ruchem ostatecznie powinien posiadać taką architekturę, którą byłoby łatwo zintegrować z przyszłymi systemami monitoringu budowanymi w Gminie Szczecin np. system ZDiTM. -Nowe rozwiązanie zapewni elastyczność w dodawaniu nowych kamer do systemu. Będzie to uwarunkowane tylko możliwościami skalowania systemu oraz licencjami na wymagane oprogramowanie. Nie będzie to pociągało za sobą konieczności wymiany całości systemu. -Dodatkowo System Zarządzania Ruchem będzie korzystać ze strumieni wideo z pozostałych systemów, przez co zaistnieje możliwość podejmowania wczesnych właściwych decyzji strategicznych przed rozprzestrzenieniem się problemów do obszaru objętego samym systemem. Ze względu na prowadzone obecnie przez konsorcjum UTI roboty związane z budową Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie, nie jest możliwe aby integracja systemów monitoringu wykonana została przez innego wykonawcę. Jednym z elementów budowanego Systemu Zarządzania Ruchem jest specjalistyczne oprogramowanie dedykowane wyłącznie dla tego zadania. Nie ma więc możliwości technicznych aby inny Wykonawca w tym samym czasie integrował istniejący system monitoringu Policji oraz budowany obecnie system monitoringu Systemu Zarządzania Ruchem. Wymaga to tym samym dostosowania opracowywanego specjalistycznego oprogramowania Systemu Zarządzania Ruchem do potrzeb integracji systemów monitoringu. W związku z powyższym zamówienie z wolnej ręki z przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym może być wykonane tylko przez wykonawcę który buduje obecnie w Szczecinie System Zarządzania Ruchem.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • UTI TRAFFIC MANAGEMENT S.A. , ul. Cernauti 27B, Bukareszt, kraj/woj. Rumunia.

  • UTI GRUP S.A. , ul. Cernauti 27C, Bukareszt, kraj/woj. Rumunia.

  • GRUPA UTI Polska Sp. z o.o., ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Szczecin: Integracja systemów monitoringu - zamówienie z wolnej ręki


Numer ogłoszenia: 181702 - 2012; data zamieszczenia: 31.05.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 91939 - 2012r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin, woj. zachodniopomorskie, tel. 91 4245102, faks 91 4245104.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Integracja systemów monitoringu - zamówienie z wolnej ręki.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiot oraz zakres zamówienia obejmuje integrację systemów monitoringu.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.00.00.00-5.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
21.05.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • UTI TRAFFIC MANAGEMENT S.A. , {Dane ukryte}, Bukareszt, kraj/woj. Rumunia.
  • UTI GRUP S.A., {Dane ukryte}, Bukareszt, kraj/woj. Rumunia.
  • GRUPA UTI Polska Sp. z o.o., {Dane ukryte}, 00-074 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 536585,37 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    600000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    600000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    600000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienie prawne: Zamówienie z wolnej ręki - zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 1) lit a) ustawy z dnia 29.01.2004r. Prawo Zamówień Publicznych, usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Uzasadnienie faktyczne: 1.Bieżąca sytuacja System Zarządzania Ruchem dla miasta Szczecina jest realizowany przez konsorcjum UTI TRAFFIC MANAGEMENT - UTI GRUPA POLSKA - UTI GRUP na podstawie umowy z dnia 12.09.2011r. nr WGKiOŚ/385/2011 System ten składa się z wielu zintegrowanych elementów, zarówno oprogramowania jak i sprzętu. Główne elementy systemu opisane są poniżej: - System Informacji Pasażerskiej - podsystem znaków VMS - składa się z sieci Znaków Zmiennej Treści (VMS). Ten element przeznaczony jest do wyświetlania informacji i zaleceń dotyczących ruchu drogowego na podstawie czasów przejazdu szacowanych przez inne elementy systemu. Moduły VMS będą otrzymywać i przetwarzać zdarzenia poniższego rodzaju: -Zdarzenia stanu pogody (zwiększenie/zmniejszenie widoczności, przyczepności, itp.) -Zdarzenia wartości ruchu -Zdarzenia dot. incydentów drogowych -Zdarzenia w sieci drogowej Będzie możliwość wyświetlania dowolnych komunikatów na podstawie informacji z CCTV wyświetlanych przez system opisanych w poniższym punkcie. -System Informacji Pasażerskiej - podsystem CCTV Moduł wideo będzie zintegrowany z rozwiązaniem rejestracji wideo, w które wyposażone będzie centrum danych. Moduł wideo będzie rejestrował następujące zasoby: -Publiczna warstwa kamer wideo -Warstwa kamer wideo administratora -Nazwane zmienne dla kamer wideo zainstalowanych w systemie. Aplikacja portalu umożliwi użytkownikom publicznym oglądanie wideo na żywo z wybranych kamer. Administratorzy będą również mogli wysyłać polecenia do kamer. Standardowa architektura systemu składa się z rozwiązania gotowego ogólnodostępnego (COTS), zintegrowanego z pozostałymi elementami. - System Detekcji Ruchu Celem tego systemu jest zapewnianie niezbędnych danych dla systemu opisanego powyżej. Funkcjonalność tego systemu opiera się na technologii Automatycznego Rozpoznawania Tablic Rejestracyjnych (ANPR). Fundamentem systemu są kamery ANPR zapewniające rozpoznawanie numerów rejestracyjnych i zapisywanie ich w bazie danych razem z powiązanymi informacjami. Gromadzenie danych i prognozowanie ruchu System będzie mógł porównywać datowniki tego samego pojazdu rozpoznanego w dwóch różnych punktach obszaru objętego systemem. Informacja ta stanie się czasem podróży na tej trasie i będzie przetwarzana przez integrującą warstwę oprogramowania - Wspólny Graficzny Interfejs Użytkownika. Informacje syntetyczne będą wyświetlane w systemie VMS. - System Informacji Mobilnych Jest to portal internetowy wyświetlający najważniejsze informacje dotyczące warunków ruchu w obszarze objętym systemem. Moduł ten będzie gromadził informacje ze wszystkich elementów systemu, jak np.: -To, co jest wyświetlane na znaku VMS -Archiwum komunikatów wyświetlanych na znakach VMS -Harmonogram komunikatów, które będą wyświetlane. -Feedy wideo z kamer wideo -Możliwość sterowania kamerami wideo -Interakcja z siecią drogową -Bieżące wartości ruchu -Przeszłe wartości ruchu -Warunki pogodowe -Szacowane wartości ruchu -Raporty ze zdarzeń -Roboty drogowe -Zatłoczenie -Utrudnienia Możliwość interakcji z portalem zależy od uprawnień działania operatora. System opiera się na standardowym paradygmacie publikuj/subskrybuj - oznacza to, że moduł dostarczający informacje jest uważany za jednostkę publikującą oraz rejestruje jednostki subskrybujące, które są modułami klienta. Każdy z modułów może pełnić funkcję jednostki zarówno subskrybującej jak i publikującej. Silnikiem jest standardowy J2EE, zaś schemat przedstawiono powyżej. Stanowi to również sposób na zapewnienie możliwości zintegrowania różnego rodzaju zawartości o różnej prędkości transmisji. Również jest to bardzo dobra technologia dla integracji strumieni wideo CCTV, które są generowane przy całkiem innej prędkości w porównaniu do pozostałych elementów systemu. - Podsystem Łączności Podsystemy łączności będą oparte na dedykowanej sieci światłowodowej w ciągu ulic Szosa Stargardzka - Struga - Most Pionierów - most Długi - Centrum Sterowania, oraz na połączeniu GPRS z elementami nieusytuowanymi na tej trasie. Wybrano taką topologię ze względu na łatwą i nieograniczoną możliwość przyszłej rozbudowy przy minimalnych kosztach, ale uwzględniając wymogi techniczne rzeczywistego systemu oraz możliwość rezerwowania tej topologii. Transmisja strumieni wideo CCTV jest bardzo efektywna w zaprojektowanej pierścieniowej topologii światłowodowej, co było jednym z powodów, dla których wybrano ten model. Rezerwowość topologii pierścieniowej zapewnia niezawodność systemu monitoringu wizyjnego. - Podsystem Centrum Zarządzania Ruchem Ścianą graficzną sterował będzie dedykowany sterownik i będzie ona mogła wyświetlać bezpośrednie strumienie z kamer CCTV oraz do 6 różnych źródeł sygnału jednocześnie w programowalnych oknach. System jest zaprojektowany do zapewnienia łatwej rozbudowy architektury - w kwestii liczby kamer, skrzyżowań, itp., ale nie ma możliwości odbierania i transmisji informacji bezpośrednio do systemów osób trzecich, chociaż zapewnia możliwość integracji za pośrednictwem standardowych protokołów jak np. DATEX. Ale i tak nie jest to system gotowy do natywnej integracji z systemami osób trzecich. System wykorzystuje 4 serwery zainstalowane w centrum danych. Każdy serwer pełni konkretną funkcję. 1)Bramka sieciowa - serwer bramki sieciowej stosowany jest do filtrowania i regulowania ruchu z Internetu do systemu. Serwer będzie zabezpieczony i tylko domyślny port sieciowy będzie otwarty na Internet. Serwer jest zlokalizowany w specjalnej strefie ograniczonego zaufania (DMZ) ze względów bezpieczeństwa, ruch pomiędzy serwerem i serwerami operacyjnymi będzie filtrowany. 2)Serwer Bazodanowy - serwer ten będzie hostował serwer bazodanowy MS SQL Server, na którym system będzie zapisywał dane operacyjne. 3)Monitorowanie GIS & sieci - serwer będzie hostował stos technologiczny GIS, moduł monitorowania sieci oraz części systemu monitoringu wizyjnego oraz serwer LDAP. Serwer operacyjny będzie hostował główny komponent operacyjny systemu - UTMS - UTI Traffic Management Suite / Zestaw do Zarządzania Ruchem UTI - Podsystem Dostosowania Sygnalizacji Świetlnych Wszystkie skrzyżowania zostaną połączone z Centrum Sterowania i zaistnieje możliwość dostosowania czasów faz według wartości ruchu, które każdy sterownik liczy na każdym wlocie skrzyżowania. Oprogramowanie centralne będzie monitorować status i czasy. Sterowniki będą miały możliwość ręcznego ustalania czasów na podstawie obserwacji wzrokowych za pośrednictwem systemu monitoringu CCTV. 2.Nieprzewidziane wymogi podmiotów zewnętrznych Po rozpoczęciu realizacji systemu Gmina Szczecin otrzymała wnioski o integrację z systemami CCTV od podmiotów zewnętrznych. Wpłynęły wnioski od miejscowej Policji do Urzędu Miasta Szczecina dotyczące możliwości transmisji i odbierania strumieni wideo do istniejącego Centrum Sterowania miejscowej Policji oraz przyszłego Centrum Sterowania Systemu Zarządzania Ruchem. Obecny system miejscowej Policji w Szczecinie składa się z 46 kamer monitoringu wizyjnego, zaś Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego (ZDiTM) zamierza zrealizować system obejmujący 65 kamer który mógłby być również zintegrowany. W trakcie wspólnych spotkań w celu koordynacji tego procesu, na które zaproszono Wykonawcę Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie, wypłynęły następujące wnioski: -System miejscowej Policji opiera się na architekturze składającej się z kamer analogowych i oprogramowaniu TELESTE. -Większość lokalizacji istniejących i przyszłych kamer, w tym Systemu Zarządzania Ruchem i przyszłych lokalizacji ZDiTM, jest interesujące dla wszystkich trzech instytucji. -Wszystkie zainteresowane instytucje wykazują wyraźną potrzebę czerpania korzyści ze strumieni wideo z kamer zainstalowanych w każdym z systemów. -Jeżeli System Zarządzania Ruchem oraz nowy system opracowywany przez ZDiTM będą opracowywane bez uwzględnienia potrzeby integracji, Gmina Szczecin wyda znaczne środki finansowe na przyszły rozwój, nawet być może zastępując niezintegrowane systemy realizowane w Systemie Zarządzania Ruchem. Stanowiłoby to nieekonomiczne wykorzystanie środków publicznych lub unijnych oraz ostatecznie stratę dla społeczności Szczecina. Dodatkowo System Zarządzania Ruchem objęty jest 36 miesięczną gwarancją oraz pięcioletnim okresem trwałości projektu związanym z wykorzystaniem środków unijnych. W przypadku konieczności integracji systemów monitoringu po zakończeniu budowy Systemu Zarządzania Ruchem, niezbędnym byłaby wymiana zainstalowanych elementów. Wiązałoby się to z utratą części gwarancji oraz koniecznością zwrotu dofinansowania unijnego ze względu na nieutrzymanie okresu trwałości projektu. Wszystkich tych wniosków nie można było przewidzieć w momencie przetargu na budowę Systemu Zarządzania Ruchem ze względu na nieprzewidywalne wówczas potrzeby różnych podmiotów oraz możliwości finansowania. Stąd też wymagań tych nie uwzględniono w siwz na budowę Systemu Zarządzania Ruchem. 3.Cechy obecnego Systemu Zarządzania Ruchem w kwestii nowych wniosków Jak wspomniano w pkt 1, obecna realizacja Systemu Zarządzania Ruchem odbywa się na podstawie siwz opublikowanego przez Miasto Szczecin w ramach przetargu nieograniczonego na budowę Systemu. W ramach tych specyfikacji nie było wymogu dotyczącego możliwości transmisji lub odbierania strumieni wideo z zewnętrznych systemów. Dlatego też System posiada poniższe cechy: -Centralne oprogramowanie jest rozwiązaniem ogólnodostępnym gotowym (COTS), zapewniającym otwarte zwiększenie liczby kamer objętych systemem, ale bez możliwości integracji z zewnętrznymi systemami w kwestii strumieni wideo -Kamery wideo dobiera się do działania natywnego z centralnym oprogramowaniem -Ściana graficzna działa natywnie z kamerami wideo, które zostaną dostarczone, ale nie z kamerami osób trzecich -Przyszły rozwój jest możliwy, ale może wiązać się z dużymi kosztami rozwojowymi bez żadnej gwarancji właściwego działania, lub nawet z wymianą obecnego systemu. W efekcie zgłaszanych wniosków Gmina Miasto Szczecin w dniu 02 lutego 2012 roku zawarła porozumienie z Komendantem Wojewódzkim Policji w Szczecinie dotyczące pełnej współpracy w tworzeniu nowych i rozbudowie istniejących systemów monitoringu oraz wzajemnego udostępniania strumieni wideo. 4.Proponowane rozwiązanie i korzyści Trzy podmioty funkcjonujące w Szczecinie wyrażają potrzebę korzystania ze strumieni wideo każdego z nich. W związku z tym wszystkie trzy powinny skoordynować swoje inwestycje w celu zwiększenia funkcjonalności działania poszczególnych służb. Spowoduje to ograniczenie wydatków z ze środków publicznych na budowę dublujących się odrębnych systemów monitoringu. Koniczne do realizacji są poniższe rozwiązania: -Wykonawca Systemu Zarządzania Ruchem mając duże doświadczenie w integrowaniu systemów monitoringu dokona integracji w najkrótszym terminie przy uwzględnieniu jak najniższych kosztów. -System Zarządzania Ruchem ostatecznie powinien posiadać taką architekturę, którą byłoby łatwo zintegrować z przyszłymi systemami monitoringu budowanymi w Gminie Szczecin np. system ZDiTM. -Nowe rozwiązanie zapewni elastyczność w dodawaniu nowych kamer do systemu. Będzie to uwarunkowane tylko możliwościami skalowania systemu oraz licencjami na wymagane oprogramowanie. Nie będzie to pociągało za sobą konieczności wymiany całości systemu. -Dodatkowo System Zarządzania Ruchem będzie korzystać ze strumieni wideo z pozostałych systemów, przez co zaistnieje możliwość podejmowania wczesnych właściwych decyzji strategicznych przed rozprzestrzenieniem się problemów do obszaru objętego samym systemem. Ze względu na prowadzone obecnie przez konsorcjum UTI roboty związane z budową Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie, nie jest możliwe aby integracja systemów monitoringu wykonana została przez innego wykonawcę. Jednym z elementów budowanego Systemu Zarządzania Ruchem jest specjalistyczne oprogramowanie dedykowane wyłącznie dla tego zadania. Nie ma więc możliwości technicznych aby inny Wykonawca w tym samym czasie integrował istniejący system monitoringu Policji oraz budowany obecnie system monitoringu Systemu Zarządzania Ruchem. Wymaga to tym samym dostosowania opracowywanego specjalistycznego oprogramowania Systemu Zarządzania Ruchem do potrzeb integracji systemów monitoringu. W związku z powyższym zamówienie z wolnej ręki z przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym może być wykonane tylko przez wykonawcę który buduje obecnie w Szczecinie System Zarządzania Ruchem.

Adres: pl. Armii Krajowej 1, 70456 Szczecin
woj. zachodniopomorskie
Dane kontaktowe: email: bzp@um.szczecin.pl
tel: 914 245 102
fax: 914 245 104
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 9193920120
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2012-04-22
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.szczecin.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
72000000-5 Usługi informatyczne: konsultacyjne, opracowywania oprogramowania, internetowe i wsparcia
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Integracja systemów monitoringu - zamówienie z wolnej ręki UTI TRAFFIC MANAGEMENT S.A.
Bukareszt
2012-05-31 200 000,00
Integracja systemów monitoringu - zamówienie z wolnej ręki UTI GRUP S.A.
Bukareszt
2012-05-31 200 000,00
Integracja systemów monitoringu - zamówienie z wolnej ręki GRUPA UTI Polska Sp. z o.o.
Warszawa
2012-05-31 200 000,00