ROK 2015 - RAPORT BRANŻY:

Różny sprzęt transportowy i części zapasowe

CPV: 34900000-6


Ilość przetargów / części

688 / 1 213

0,48% wszystkich ogłoszeń

Ilość wyników (części)

836

0,24% wszystkich wyników

Wartość przetargów

527 282 363

0,37% wartości rynku ZP
Ryzyko Nadużyć

0,30

Warunki bazowe określające źródła danych, sposób ich gromadzenia i ekstrakcji, sposób analizy i prezentacji danych w raporcie.

Czym jest raport?

Poniższy raport jest dokumentem opartym wyłącznie na czystych danych, które są zorganizowane i przedstawione w różnych ujęciach. Nie znajdziesz w nim żadnych prywatnych wniosków czy analiz. Wszelkie teksty zawarte w poniższym raporcie zostały automatycznie wygenerowane i stanowią formę prezentacji danych. Źródłem danych są informacje o ogłoszeniach o zamówieniach, ogłoszenia o zmianach ogłoszeń oraz ogłoszenia o wynikach przetargów publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) prowadzonym przez Urząd Zamówień Publicznych (UZP) oraz Suplemencie do Dziennika Unii Europejskiej (TED - Tenders Electronic Daily) prowadzonym przez Unię Europejską (UE).

Co przedstawia raport?

Raport dotyczy roku 2015. Bazuje wyłącznie na głównym kodzie CPV: 34900000-6 - Różny sprzęt transportowy i części zapasowe. Jeżeli dany kod występował jako dodatkowy - ogłoszenie lub wynik takiego postepowania nie został ujęty w poniższym raporcie. W przypadku danych "Rozbicie zamówień na poszczególne podbranże" analizie podlegają także dodatkowe kody CPV co jest wyjątkiem w skali całego raportu.

Założenia do prezentacji danych

Jeśli w raporcie jest mowa o ogłoszeniach, mowa jest o ogłoszeniach opublikowanych w roku 2015.

Gdy w raporcie jest mowa o rozstrzygnięciu ogłoszonego postepowania, oznacza to rozstrzygnięcie postępowania ogłoszonego w 2015 roku - nawet jeśli rozstrzygnięcie nastąpiło w okresie późniejszym niż raportowany.

Gdy w raporcie jest mowa o opublikowanym wyniku postępowania lub jego części, mowa jest o ogłoszeniu o wyniku opublikowanym w 2015 roku - nawet jeśli ogłoszenie o zamówieniu do tego wyniku nastąpiło w okresie wcześniejszym niż raportowany.

Wartość Ryzyka Nadużyć dla całej branży liczona jest jako średnia arytmetyczna wszystkich wskaźników ryzyka dla wszystkich ocenionych części (wyników). Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w BZP liczone jest na podstawie algorytmu BRN opracowanego przez serwis Zamówienia 2.0 oraz Fundację Batorego. Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w TED liczone jest na podstawie algorytmu CRI opracowanego przez Corruption Reasearch Center Budapest.

Graficzne prezentacje procentów zaokrąglane są w górę. Pozostałe zaokrąglenia dokonywane są w dół.

Wśród zamawiających mogą pojawić się przedsiębiorcy sektora prywatnego. Dzieje się tak najczęściej gdy przedmiotem postępowań są przetargi organizowane w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Dane dotyczące ilości wymaganych poświadczeń bazują wyłącznie na danych z BZP, ponieważ takich informacji nie ma w systemie TED.

Możliwe błędy i rozbieżności w stosunku do danych Urzędu Zamówień publicznych

Wszelkie wyniki postępowań bazują na rozstrzygniętych częściach postępowań a nie samych postępowaniach publicznych. Ich liczba może być więc różna (większa) niż w przypadku raportów Urzędu Zamówień Publicznych.

Wszystkie dane zarówno do systemu BZP jak i TED wprowadzane są przez pracowników jednostek publicznych. Jak każda ludzka praca, obarczona ona jest dużym ryzykiem popełnienia błędu. Często zdarza się, że wprowadzone dane są niepoprawne – przekręcone nazwy firm, błędne adresy wykonawców, złe wartości wygranych postępowań (za dużo lub za mało o jedno zero) itd.

Wskazane systemy nie są także wolne od podstawowych błędów gromadzenia i walidacji danych – żaden z powyższych systemów nie umożliwia weryfikacji i walidacji wprowadzanych wykonawców. Systemy nie posiadają możliwości wprowadzania oddzielnie takich danych jak unikalne identyfikatory firm czy kwota wadium, która jest bardzo istotna.

Nasz serwis częściowo poprawia wprowadzone wartości automatycznie poprzez specjalne skrypty. Do wyciągnięcia niektórych danych wykorzystywane są mechanizmy Data Mining. Część danych może być poprawiana ręcznie. Wskazane zabiegi nie są jednak wystarczające do całkowitego usunięcia błędów zawartych w ogłoszeniach przetargowych i mogą występować pewne przekłamania w szczególności w kontekście:

  • Wadium, które jest określane przy pomocy metod Data Mining
  • Wartości postępowań, które niejednokrotnie wykryliśmy jako źle wprowadzone do BZP lub TED
  • Duplikatów rekordów w szczególności wykonawców (ale zdarzają się także wśród zamawiających np. jeżeli byli też wykonawcami)
  • Gmin oraz Powiatów, które zostały określone na podstawie adresów podawanych przez urzędników wprowadzających dane do systemów teleinformatycznych. Dość często adresy te są błędne w związku z czym, błędne mogą być przyporządkowania do wskazanych jednostek terytorialnych, które z kolei realizowane są na podstawie odrębnej bazy danych.
Ogłoszone zamówienia publiczne
Ilość przetargów / części ogłoszonych w BZP oraz TED
Przetargów:
688
       Części:       
1 213
Przetargi
BZP  /  TED
554 / 134
Części
BZP  /  TED
890 / 323
Udział
w rynku
0,48%
Ogłoszono 688 przetargów (co stanowiło 0,48% wszystkich ogłoszeń opublikowanych w tym roku), które były podzielone na 1 213 oddzielnych części.
Ogłoszone wyniki przetargów
Wyniki postępowań (części) ogłoszone w BZP oraz TED
   836   
BZP
641
 
TED
195
 
Udział w rynku
0,24%
W tym samym okresie opublikowano łącznie 836 wyników (części), co stanowiło 0,24% wszystkich ogłoszonych wyników (części postępowań) w tym tym roku.
Wartość branży
Łączna wartość opublikowanych wyników
527 282 363 PLN
BZP
101 898 848
158 969 zł / przetarg
TED
425 383 515
2 181 454 zł / przetarg
Udział w rynku
0,37%
Łączna wartość branży to 527 282 363 zł brutto co stanowi 0,37% całego rynku zamówień publicznych w tym roku.
Zamówienia z wolnej ręki
Dla części wyników opublikowano ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.
Ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy
8
Udzielenie
z wolnej ręki
25
Udzielenie w trybie
zapytania o cenę
9
Udzielono 25 zamówienia z wolnej ręki co stanowi 3,55% wszystkich rozpoczętych w tym roku postępowań zakładając, że do ogólnej liczby przetargów doliczymy 9 zamówienia udzielone w trybie zapytanie o cenę oraz uwzględniając w liczbie przetargów 8 ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy.
Rozstrzygnięcia postępowań
Postępowania z co najmniej jedną częścią rozstrzygniętą
Rozstrzygnięte
postępowania
456
Nierozstrzygnięte
postępowania
232
Szacowana ilość
nierozstrzygnięte części
409
Spośród wszystkich opublikowanych w 2015 roku postępowań, rozstrzygnięto 456 co stanowiło 66,28% ich liczby. Nierozstrzygnięto 232 przetargów opublikowanych w tym roku. Szacunkowo nierozstrzygnięto 409 części przetargów co stanowi 33,72% wszystkich opublikowanych cześci.
Konkurencyjność postępowań
287 przetargów / części z tylko jedną ofertą

Śr. ilość ofert
2,78

Przetargi z 2+ ofertami
548

Ofert odrzuconych
161 6,93%
Tylko jedną ofertę złożono w 287 przetargach (części) co stanowi 34,33% wszystkich rozstrzygniętych cześci postępowań. Części, w których złożono więcej niż jedną ofertę było 548 co stanowiło 65,67% wszystkich części przetargów. Średnia ilość ofert to 2,78 oferty na część.
Rodzaj zamówienia
Najczęściej wybierany rodzaj zamówienia
Dostawy
84,45%
Usługi
9,01%
Roboty budowlane
6,54%
Dostawy
581
Usługi
62
Roboty Budowlane
45
Przeważającym rodzajem zamówień w tej branży są dostawy (581 ogłoszeń), które stanowią 84,45% ogłoszonych przetargów. Pozsotałe rodzaje ogłoszonych przetargów stanowią odpowiednio usługi (62 / 9,01%) oraz roboty budowlane (45 / 6,54%).
Tryb postępowania
Najczęściej stosowane tryby postępowania
PN
660
LE
8
WR
8
DK
2
PO
9
KON
1
Najczęściej stosowany tryb postępowania w tej branży to Przetarg nieograniczony (660 ogłoszeń) stanowiący 95,93% wszystkich ogłoszeń.
Wadium
Ilość postępowań ogłoszonych z wadium
Śr. wartość wadium
152 545
Śr. % wartości wadium
5,98%
Ilość z wadium
232
Zamawiający zastosowali zabezpieczenie w postaci wadium dla 232 przetargów spośród 688 ogłoszeń, co stanowiło dokładnie 33,72% wszystkich ogłoszeń. Średnia wartość wadium wyniosła 152 545,37 zł na każdy przetarg lub część przetargu.
Średni czas na złożenie oferty
Na podstawie pierwszego terminu składania ofert
22 dni
BZP
20 dni
TED
32 dni
Termin od 1-8 dni
36,19%
Średnio wykonawcy mają 22 dni na złożenie oferty. W zależności od wielkości przetargu, czas na złożenie oferty jest różny. W BZP jest to średnio 20 dni natomiast w TED (większe postepowania) wykonawcy mają średnio 32 dni na składanie ofert. Przetargów w których czas na złożenie ofert jest ekstremalnie krótki (1-8 dni) jest łącznie 249 przetargów co stanowi 36,19% wszystkich ogłoszonych postępowań.
Średni czas trwania postępowania
Czas od terminu składania ofert do udzielenia zamówienia
35 dni
BZP
32 dni
TED
46 dni
Udzielenie do 14 dni
17,34%
Średni czas postępowania w tej branży liczony od ostatniego terminu składania ofert (po przesunięciach) wynosi 35 dni. Bardzo krótkich postępowań, dla których opublikowano wynik w terminie do 14 dni od terminu składania ofert było łącznie 145 co stanowi 17,34% wszystkich wyników.
Finansowanie z Unii Europejskiej
Ilość ogłoszonych postępowań finansowanych ze środków Unii Europejskiej
5,96%
BZP
0
TED
41
RAZEM
41
We wskazanym okresie ogłoszono łącznie 41 przetargi, które oznaczono jako finansowane ze środków Unii Europejskiej, co stanowi 5,96% wszystkich ogłoszeń tej branży.
Pracochłonność przygotowania oferty
Wskaźniki określające wstępną pracochłonność przygotowani oferty
wysoka
Śr. ilość poświadczeń
6 dokumenty
Śr. długość opisu
1 702 znaków
Śr. długość warunków
3 747 znaków
W porównaniu do wszystkich branż rynku zamówień publicznych pracochłonność i czas niezbędny do przygotowania oferty w tej branży jest wysoki. Średnio, oprócz standardowych dokumentów wymaga się od wykonawców przedłożenia 6 dodatkowe dokumenty. Średnio długość opisu przedmiotu zamówienia w ogłoszeniu liczy 1 stronę A4 (1702 znaków). Średnio długość warunków przystąpienia w ogłoszeniu liczy 3 strony A4 (3747 znaków).
Kryteria oceny ofert
Śr. kryteria pozacenowe nieuwzględniając 100% ceny
ILOŚĆOGŁOSZEŃ 71% WAGAKRYTERIÓW 10% ILOŚĆKRYTERIÓW 2,07
Ilość z pozacenowymi
487
Śr. waga kryt. ceny
93%
Śr. ilość kryteriów
1,76
W 201 ogłoszonych przetargach jedynym kryterium oceny była cena co stanowi 29% ogłoszeń. Średnia waga kryteriów ceny we wszystkich ogłoszeniach uwzględniając także postępowania w których kryterium jest wyłącznie cena wynosi 93%. Dla 487 przetargów (postępowania w których były kryteria pozacenowe), waga kryteriów ceny wyniosła średnio 90%. W przypadku kryteriów pozacenowych zamawiający zazwyczaj stosują 1 kryterium pozacenowe.
Uczestnicy rynku
Zamawiający vs Wykonawcy

 44%
420
zamawiających
 

 56%
518
wykonawców
 
Zamawiający
420
Wykonawcy
518
RAZEM
938
Rozpoznano łącznie 938 różnych podmiotów uczestniczących w tej branży rynku zamówień publciznych, z czego 420 to zamawiający stanowiący 44% tych podmiotów a 518 to wykonawcy, którzy stanową grupę 56%.