Wynik przetargu

Adres: ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: bzp@mpo.com.pl
tel: 22 3910100
fax: 22 3910296
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 21748220140 Data Udzielenia: 2014-06-30
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
34928480-6 Pojemniki i kosze na odpady i śmieci
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Zamiana pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych. P.P.U.H. Lekaro Jolanta Zagórska
Glinianka
295 340,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2014-06-30
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
349284806
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
295 340,00 zł
Minimalna złożona oferta:
295 340,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
295 340,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
295 340,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Warszawa: Zamiana pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych.


Numer ogłoszenia: 217482 - 2014; data zamieszczenia: 30.06.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie Sp. z o.o., ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 8882040 do 41, 6320051, faks 022 8882048 lub 49, 8364916.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Usługi komunalne.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zamiana pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Zamiana pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w zaproszeniu do negocjacji. Wartość zamówienia stanowiąca całkowite szacunkowe wynagrodzenie Wykonawcy zamówienia określona została w złotych (bez podatku od towarów i usług Vat) na kwotę poniżej 874 554,00 zł...


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
34.92.84.80-6.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01.01.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • P.P.U.H. Lekaro Jolanta Zagórska, Wola Ducka 40A, 05-408 Glinianka, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 295340,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    295340,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    295340,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    295340,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. (MPO) zawarło z m.st. Warszawa umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w zakresie zadania 7, tj. dzielnicy Śródmieście. M.st. Warszawa podpisało także umowy na 3 inne zadania: zadanie 5 (dzielnice: Praga Płn. i Praga Płd.) i zadanie 6 (dzielnice: Wawer, Rembertów i Wesoła) z P.P.H.U. Lekaro Jolanta Zagórska (Lekaro) oraz zadanie 8 (dzielnice: Ursynów, Wilanów) z SITA. Oznacza to, iż z dniem 1 lutego 2014 r. podmioty te będą jedynymi operatorami rynku odbioru odpadów komunalnych wykonującym przedmiotowe czynności w dzielnicach, których dotyczą zawarte z nimi umowy. Od 1 lutego 2014 r. nastąpi, bowiem zmiana sposobu świadczenia usługi. Do 31 stycznia 2014 r. zgodnie z systemem pomostowym odbierający odpady komunalne są obecni w każdej dzielnicy, świadcząc tam usługi w różnych zakresach. Od 1 lutego 2014 r. w dzielnicach objętych wymienionymi powyżej zadaniami jedynie podmioty wyłonione w drodze konkurencyjnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (przetarg nieograniczony), tj. MPO, SITA i LEKARO, mogą wykonywać usługi odbioru i zagospodarowania odpadów. Realizacja zawartych umów wymaga zapewnienia pojemników do odbioru odpadów we wszystkich punktach odbioru odpadów. Jako że Lekaro świadczy w chwili obecnej usługi w dzielnicy Śródmieście i dysponuje tam własnymi pojemnikami, podobnie MPO w dzielnicach, które objęte zostały umowami zawartymi z m.st. Warszawa przez LEKARO, MPO zainteresowane jest przeprowadzeniem operacji wymiany pojemników z innymi operatorami rynku odbioru odpadów, tj. LEKARO, polegającej na wymianie pojemników MPO umiejscowionych w dzielnicach przejmowanych przez LEKARO na ich pojemniki umiejscowione w dzielnicy Śródmieście. MPO planuje, że wymiana taka mogłaby się odbyć według ilości asortymentów pojemników, np. 100 pojemników typu Bóbr należących do MPO i rozstawionych na terenie Wawra MPO zamienia na 100 pojemników typu Bóbr należących do LEKARO i rozstawionych w dzielnicy Śródmieście. Celem MPO jest, by wymiana odbyła się bez dodatkowych dopłat. Przeprowadzenie operacji wymiany jest niezwykle istotne z punktu widzenia logistyki i transportu, gdyż eliminuje konieczność wykonania setek kursów pojazdów transportujących pojemniki na rynku, jak również w niebagatelny sposób zmniejsza koszty operacji przejmowania rynku przez MPO. Możliwość zamiany pojemników w zdecydowany sposób skróci proces wyposażenia przejmowanych posesji w niezbędne pojemniki. Proces ten i tak już jest prowadzony w znacznym deficycie czasowym (z uwagi na późne zawarcie umowy z m.st. Warszawa). Według oceny MPO, poprzez zamianę pojemnika z innym operatorem MPO uzyskuje praktycznie bezkosztowo efekt doposażenia posesji w pojemnik. W innym przypadku należy zabrać pojemnik z innej posesji (np. z Wawra) i przewieźć na przejmowaną posesję w Śródmieściu. Dodatkowo musi to nastąpić w koordynacji z dotychczasowym operatorem rynkowym tak, aby klient zarówno przejmowany przez MPO, jak i pozostawiony LEKARO przez cały czas posiadał w dyspozycji pojemnik do gromadzenia odpadów. Powyższy opis wskazuje, iż dokonanie opisanych powyżej czynności wiązać się będzie z zawarciem umowy zamiany. Zgodnie z art. 603 kodeksu cywilnego przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Na podstawie art. 604 Kodeksu cywilnego do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Zamiana jest umową zobowiązującą, konsensualną, odpłatną, wzajemną, w której wartość wzajemnych świadczeń powinna być ekwiwalentna, przy zachowaniu subiektywnych kryteriów dla oceny ich wartości (M. Safjan (w:) K. Pietrzykowski, Komentarz, t. II, 2009, s. 348). Cechą charakterystyczną tej umowy jest to, że obowiązki stron i treść ich świadczeń są identyczne, różny jest jedynie przedmiot świadczenia każdej z nich (Cz. Żuławska, Komentarz do Kodeksu cywilnego. Księga trzecia. Zobowiązania. Tom II, Warszawa 1999, s. 106). 1.Przesłanki uznania umowy za zamówienie publiczne Biorąc pod uwagę okoliczność, iż planowana przez MPO czynność wymagać będzie zawarcia umowy zamiany, na podstawie której nastąpi wymiana (zamiana) pojemników będących własnością MPO zlokalizowanych w dzielnicach, które z dniem 1 lutego 2014 r. obsługiwane będą przez LEKARO na pojemniki należące do LEKARO w dzielnicy Śródmieście, konieczna jest weryfikacja, czy do zawarcia takiej umowy konieczne będzie zastosowanie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 907, z późn. zm.) (Pzp), a jeśli tak, jakiego trybu przewidzianego Pzp. Zgodnie z definicją zamówienia publicznego zawartą w art. 2 pkt 13) Pzp przez zamówienie publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Zamówienie publiczne jest zatem umową cywilnoprawną o charakterze odpłatnym. W doktrynie prawa cywilnego przyjęto, że odpłatną czynnością prawną jest taka czynność, w której każda ze stron uzyskuje korzyść majątkową, przy czym jako korzyść majątkową uznaje się zarówno korzyść o charakterze pieniężnym, jak również inną korzyść majątkową w postaci świadczeń niepieniężnych. Umowa zamiany mają charakter odpłatny, gdyż obie strony uzyskują korzyści majątkowe. Z obu stron dochodzi do wymiany rzeczy (towarów), a więc do wymiany korzyści o określonej wartości. Odpłatność nie jest bowiem równoznaczna z uzyskaniem świadczenia w postaci pieniądza. Ekwiwalentem może być także rzecz. Odpłatny charakter umowy zamiany potwierdza orzecznictwo (np. wyrok KIO z 12 lipca 2010 r. KIOUZP 127410). Przesłanka odpłatności jest zatem spełniona. Z kolei w świetle art. 2 pkt 2) Pzp dostawy oznaczają nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu. Katalog ten nie jest zamknięty i obejmuje także inne umowy prowadzące do wyżej wymienionego skutku. Taki charakter ma także umowa zamiany. W wyniku umowy zamiany dochodzi do wzajemnego przejścia własności rzeczy (wymiany dóbr), bez wykorzystania w tej operacji ekwiwalentu w postaci pieniądza. Stosuje się do niej odpowiednio przepisy dotyczące sprzedaży. Przedmiot umowy jest zatem zgodny z definicją dostaw. Ostatnią przesłanką jest zawarcie umowy pomiędzy zamawiającym i wykonawcą w rozumieniu Pzp. Umowa zamiany jest umową uregulowaną przepisami kodeksu cywilnego. Jak wyżej wskazano, umowa ta mieści się w definicji dostaw jako przedmiotu umowy o zamówienie publiczne. MPO stosuje ustawę Pzp na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3) Pzp. MPO jako zamawiający może zatem zawierać powyższy rodzaj umowy i, jak wynika z analizy powyżej, będzie ona objęta regulacją Pzp. Konsekwencją uznania, że umowa zamiany jest zamówieniem publicznym jest obowiązek zastosowania do niej Pzp. Pojawia się zatem problem trybu, który może znaleźć prawne uzasadnienie. 2.Tryb udzielenie zamówienia Istota planowanych czynności polega na wzajemnym przeniesieniu własności pojemników na odpady pomiędzy MPO i Lekaro, które zgodnie z podpisanymi z m.st. Warszawa umowami od 1 lutego 2014 r. będą jedynymi wykonawcami usługi odbioru i zagospodarowania odpadów w poszczególnych dzielnicach: Śródmieście, Praga Płn. i Praga Płd., Wawer, Rembertów i Wesoła.Z powyższego wynika, że jedynie LEKARO może być dostawcą pojemników w dzielnicy Śródmieście w zamian za własność pojemników MPO w dzielnicach Praga Płn. i Praga Płd., Wawer, Rembertów i Wesoła. Nie ma zatem innych podmiotów, z którymi mogłoby nastąpić zawarcie umów zamiany o wskazanym przedmiocie, gdyż żadne inne podmioty nie będą świadczyć usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych ani w dzielnicy Śródmieście (MPO), ani Praga Płn. i Praga Płd., Wawer, Rembertów i Wesoła (LEKARO). Właściwość przedmiotu zamówienia (zamiana pojemników należących do MPO w danej dzielnicy, w której MPO nie będzie już wykonywać usług, na pojemniki w dzielnicy Śródmieście, gdzie usługi będą przez MPO wykonywane) przemawia za uznaniem, iż inny podmiot poza odpowiednio LEKARO nie będzie miał możliwości jego realizacji, ani nie będzie nim zainteresowany, skoro zgodnie z umową z m.st. Warszawa jedynie LEKARO wykonywać będzie usługę w dzielnicach, w których pojemniki MPO miałyby być przedmiotem zamiany. Należy zwrócić uwagę, iż pojemniki pozostaną w swoich dotychczasowych lokalizacjach, a celem planowanych czynności jest skrócenie procesu wyposażenia przejmowanych posesji w niezbędne pojemniki. Powyższym celem zainteresowane są wyłącznie podmioty, które świadczyć będą usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w wymienionych dzielnicach, gdyż tylko one mają obowiązek wyposażyć punkty odbioru odpadów w pojemniki. Dla innych podmiotów niewykonujących usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych taka zamiana pozbawiona byłaby uzasadnienia gospodarczego. Uwzględniając powyższe, trybem jaki można w tym przypadku rozważyć do zawarcia umów zamiany odpowiednio z LEKARO, jest zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) Pzp, tj. zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przepis ten stosowany może być w sytuacji istnienia naturalnego monopolu na realizację danego zamówienia. Tam gdzie występuje wielość podmiotów mogących wykonać zamówienie (tj. więcej niż jeden wykonawca zdolny do jego wykonania), zastosowanie tego trybu w oparciu o powyższą przesłankę nie będzie prawidłowe. W przepisie jest mowa o przyczynach technicznych, za które należy uznać obiektywne okoliczności, które wynikają z właściwości przedmiotu zamówienia. Oceny ich wystąpienia dokonuje się w odniesieniu do danego przypadku. W niniejszej sprawie przedmiotem zamówienia (właściwie zamówień, gdyż konieczne jest zawarcie odrębnych umów) jest wymiana określonej liczby pojemników należących do MPO zlokalizowanych w dzielnicach, gdzie zgodnie z nowym systemem i nowo zawartymi umowami MPO schodzi z rynku i zobligowane byłoby do usunięcia pojemników z posesji, na odpowiednią liczbę pojemników w dzielnicy Śródmieście. Przedmiot zamówienia można także ująć od innej strony, mianowicie jako wymianę pojemników należących do innych operatorów zlokalizowanych w dzielnicy Śródmieście w zamian za pojemniki MPO znajdujące się w dzielnicach objętych od 1 lutego 2014 r. nowym systemem zgodnie z zawartymi umowami z m.st. Warszawa, w których MPO nie będzie już wykonywało usług. Zamiana pojemników pomiędzy operatorami rynku odbioru odpadów w nowym systemie jest zatem nie tylko formą rozliczenia wzajemnych świadczeń stron, lecz istotą zamówienia. Zamówienie polega bowiem nie tyle na nabyciu określonej liczby pojemników należących do określonego podmiotu, przy czym zapłata następuje przez przeniesienie własności pojemników MPO, co na wymianie pojemników należących do danego operatora znajdujących się w dzielnicy Śródmieście w skonkretyzowanych lokalizacjach, które stanowią, jak należy rozumieć, lokalizacje punktów odbioru odpadów w nowym systemie, które musiałyby zostać doposażone przez MPO (przez ustawienie nowych pojemników lub przeniesienie pojemników z innych dzielnic, w których MPO nie będzie już wykonywać usług) na pojemniki MPO w tych dzielnicach, gdzie usługi wykonywać będzie inny operator, który podobnie jak MPO musiałby w nie wyposażyć dotychczasowe punkty odbioru odpadów (gdzie obecnie pojemniki się znajdują, a skąd musiałyby zostać przez MPO usunięte). Z charakteru samego zamówienia wynika zatem, że może być ono zrealizowane tylko pomiędzy operatorami rynku odbioru odpadów, którzy zawarli umowy z m.st. Warszawa na wykonywanie usług w poszczególnych dzielnicach w nowym systemie. Celem zamówienia nie jest tylko uzyskanie pojemników, ale uzyskanie pojemników w konkretnych lokalizacjach objętych umową danego operatora z m.st. Warszawa tak, by nie było konieczności ich ponownego rozmieszczania, w zamian za pojemniki własne w lokalizacjach, które nie są umową objęte, a które należałoby usunąć i przenieść do nowej lokalizacji. Jak było to wskazane, celem zamiany jest ułatwienie MPO (a w konsekwencji także Lekaro) logistyki i skrócenie procesu wyposażania posesji w pojemniki zgodnie z wymaganiami zawartej umowy z m.st. Warszawa na świadczenie usług odbioru i zagospodarowania odpadów w nowym systemie. Obecnie umowy w nowym systemie dotyczą tylko MPO, SITA i LEKARO (w pozostałym zakresie toczy się postępowanie odwoławcze), toteż tylko te podmioty mogą być zaangażowane w wykonanie przedmiotowego zamówienia. Warto podnieść, iż sam rzeczowy sposób rozliczeń nie stanowi przyczyny technicznej w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) Pzp (por. wyrok WSA w Warszawie z 17 czerwca 2009 r. V SA/Wa 199/09). Nadal także można mówić o możliwości realizacji zamówienia tylko przez jeden podmiot, gdyż zakres terytorialny (dzielnice) umów zamiany nie będzie się pokrywać. Tym samym to przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze decydują, że tylko jeden podmiot - LEKARO może być wykonawcą zamówienia dotyczącego zamiany pojemników zlokalizowanych w dzielnicy Śródmieście na pojemniki MPO w dzielnicy Praga Płn. i Praga Płd., Wawer, Rembertów i Wesoła. Jak wspomniano, podmioty te od 1 lutego 2014 r. będą jedynymi operatorami usług w tych dzielnicach. Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, wybór trybu zamówienia z wolnej ręki wydaje się mieć należyte i wystarczające uzasadnienie. Niewątpliwie oceny w tym zakresie dokonać może także Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi, zamawiający w terminie 3 dni od wszczęcia postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki zawiadamia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o jego wszczęciu, podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu udzielenia zamówienia (art. 67 ust. 2 Pzp).