Wynik przetargu
ZP 15/12/2010 Świadczenie usług pocztowych na rzecz Sądu Rejonowego w Chorzowie.

Zamawiający:
Sąd Rejonowy w Chorzowie
Adres: | dr Józefa Rostka 2, 41-500 Chorzów, woj. śląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: gospodarczy@chorzow.sr.gov.pl, gospodarczy@chorzow.sr.gov.pl tel: 32 34 99 413, 32 34 99 416 fax: 032 3499483 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 851020110 | Data Udzielenia: | 2011-01-19 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Kody CPV
64110000-0 | Usługi pocztowe |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
ZP 15/12/2010 Świadczenie usług pocztowych na rzecz Sądu Rejonowego w Chorzowie. | Poczta Polska Spółka Akcyjna Warszawa | 1 217 697,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2011-01-19 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 641100000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 1 217 697,00 zł Minimalna złożona oferta: 1 217 697,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 1 217 697,00 zł Maksymalna złożona oferta: 1 217 697,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Chorzów: ZP 15/12/2010 Świadczenie usług pocztowych na rzecz Sądu Rejonowego w Chorzowie.
Numer ogłoszenia: 8510 - 2011; data zamieszczenia: 19.01.2011
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Sąd Rejonowy w Chorzowie, ul. dr. Józefa Rostka 2, 41-500 Chorzów, woj. śląskie, tel. 032 3499413, faks 032 3499483.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Organ kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
ZP 15/12/2010 Świadczenie usług pocztowych na rzecz Sądu Rejonowego w Chorzowie..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Świadczenie usług pocztowych na rzecz Sądu Rejonowego w Chorzowie, w obrocie krajowym i zagranicznym, w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych o wadze do 50g, powyżej 50g i paczek oraz ich ewentualnych zwrotów w okresie od 01.01.2011 do 31.12.2011 r..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
31.12.2010.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Poczta Polska Spółka Akcyjna, Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 1217697,15 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
1217697,15
Oferta z najniższą ceną:
1217697,15
/ Oferta z najwyższą ceną:
1217697,15
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
I. Przedmiot zamówienia w niniejszym postępowaniu oznaczonym nr ZP 15.12.2010 dotyczy Świadczenia usług pocztowych na rzecz Sądu Rejonowego w Chorzowie, w obrocie krajowym i zagranicznym, w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych o wadze do 50g, powyżej 50g i paczek oraz ich ewentualnych zwrotów w okresie od 01.01.2011 do 31.12.2011 r. II. Świadczenie usług pocztowych wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie działalności pocztowej. Organem właściwym w sprawach zezwoleń oraz wpisu do rejestru jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Rejestr Urzędu Komunikacji Elektronicznej dostępny na stronie internetowej urzędu www.uke.gov.pl wg stanu na dzień 9 grudnia 2010r. zawiera 248 wpisów z podziałem na rejestr A- który dotyczy usług pocztowych wymagających zezwolenia na wykonywanie działalności pocztowej oraz rejestr B- który dot. usług pocztowych nie wymagających takiego zezwolenia. Niniejsze postępowanie swoim zakresem obejmuje zarówno usługi z rejestru A i rejestru B. Wg rejestru Urzędu Komunikacji Elektronicznej na dzień 09.12.2010r. jest dwóch przedsiębiorców posiadających wpis zarówno do rejestru A i rejestru B a należą do nich: - Poczta Polska S.A. z siedzibą w Warszawie - Dystrybucja Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Niniejsze postępowanie obejmuje również świadczenie usług pocztowych poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, jednakże ten warunek spełnia jedynie Poczta Polska S.A. W chwili obecnej na rynku występuje tylko jeden wykonawca Poczta Polska S.A. świadczący usługi zarówno w kraju i zagranicą w pełnym zakresie. Wobec powyższego, dodatkowo analizując obowiązujące regulacje prawne usługę objętą przedmiotem zamówienia można uzyskać od jednego Wykonawcy - operatora publicznego, jakim jest Poczta Polska S.A. III. Zgodnie z art. 47 ustawy Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.), operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych będących usługami zastrzeżonymi w odniesieniu do których granica wagowa wynosi 50 g. Wykonawca - Poczta Polska S.A. posiada monopol prawny na świadczenie zastrzeżonych usług pocztowych w rozumieniu - Prawa pocztowego, co jednocześnie stanowi spełnienie przesłanki określonej w art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy - Prawo zamówień publicznych: Zamawiający może udzielić zmówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Cytowany art. 67 ust. 1 pkt. 1a ustawy Pzp dot. sytuacji faktycznej, w której w danym miejscu i czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca- monopolista- świadczący tego rodzaju usługi. Ma on tzw. monopol naturalny na dany typ usługi- sytuacja taka może występować z uwagi na unikatowe, niepowtarzalne cechy uprzednio wykonywanym prac, a przyczyny techniczne pozostają w ścisłym związku ze szczególnymi cechami przedmiotu zamówienia. Tym samym zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki - art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy Pzp - dla zastrzeżonych usług pocztowych nie narusza przepisów ustawy Pzp. IV. Analiza dotychczas świadczonej usługi przez operatora Pocztę Polską S.A. dla Sądu Rejonowego w Chorzowie, polegającej na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek pocztowych dowodzi, iż 90,00 procent przesyłek nadanych w 2010r stanowiły przesyłki do 50 g (195 312 sztuk), które w ramach wyłączności ustanowionej w art. 47 ust. 1 ustawy Prawo Pocztowe świadczy Poczta Polska. W 2010r przesyłki o wadze przekraczającej 50 g (20 315 sztuk) stanowiły zaledwie 10,00 procent wszystkich nadanych przesyłek przez tutejszą jednostkę. V. Przesyłki powyżej 50g nie są objęte żadnymi wyłączeniami. Wobec czego zamówienie publiczne na usługi pocztowe niezastrzeżone co do zasady powinno zostać przeprowadzone w odpowiednim trybie konkurencyjnym np. przetarg nieograniczony. Nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych tzw. Duża nowelizacja, która weszła w życie dnia 29 stycznia 2010 r. wprowadziła modyfikację, w legalnej definicji usług, dzieląc je na priorytetowe i niepriorytetowe- art. 5 ust. 1 ustawy Pzp. Źródło podziału usług na priorytetowe i niepriorytetowe tkwi w postanowieniach dyrektywy klasycznej i sektorowej, do których to przed wejściem w życie dużej nowelizacji odnosiła się sama definicja usług. Wprowadza również pewne ograniczenia ubiegania się o zamówienie publiczne w przypadkach usług niepriorytetowych (do których należą usługi pocztowe). Możliwość stosowania trybów negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki do usług niepriorytetowych jest uzasadniona, jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności (art. 5 ust. 1 a ustawy Pzp): 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Podział zamówienia pomiędzy różnych operatorów, z których jeden świadczyłby usługi w zakresie zastrzeżonych usług pocztowych, a drugi w zakresie powszechnych usług pocztowych, biorąc pod uwagę ich procentowy i wartościowy udział w przedmiocie zamówienia (na korzyść zastrzeżonych usług pocztowych), jak i zastosowanie innego trybu niż tryb z wolnej ręki, mogłoby skutkować dla Sądu Rejonowego w Chorzowie naruszeniem zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Taka sytuacja negatywnie wpłynęłaby na organizację pracy Sądu jak i poniesienie dodatkowych kosztów, gdyż zawarcie umów z dwoma operatorami pocztowymi w zakresie przygotowywania listów do wysyłki wiązałoby się z: 1)koniecznością oddzielnego rejestrowania i ewidencjonowania wysyłanych przesyłek, 2)sortowania wg wagi i rozdziału przesyłek na poszczególnych operatorów, 3)podwójnego pakowania i przygotowywania wysyłki, 4)podwójnego zaopatrzenia w koperty z nadrukiem, zwrotki, pieczątki itp., 5)zakupienie dodatkowego sprzętu i wyposażenia stanowiska do sortowania, ważenia, pakowania, 6)konieczności rozliczania dwóch rachunków, w podziale na operatorów, 7)zatrudnienia dodatkowych osób do obsługi. Obecnie zgodnie z zawartą umową na świadczenie usług pocztowych, Poczta Polska zapewnia kompleksowe usługi wykonywane na terenie całego kraju. Rozwiązanie to jest korzystniejsze biorąc pod uwagę względy ekonomiczne i czasowe. Średni miesięczny koszt czynności obecnie jest kwotą nieporównywalnie niższą do wskazanych powyżej kosztów realizacji zamówienia przez dwóch różnych operatorów (np. utworzenie biura pocztowego). Uwzględniając fakt, że 90,00 procent przesyłek nadawanych w 2010r to przesyłki do 50 g, uzasadniony jest wybór jednego operatora pocztowego (ze względów ekonomicznych, organizacyjnych i logistycznych). VI. Ponadto, w art. 5 ust. 2 ustawy Pzp unormowano postępowanie w przypadku zamówień wielorodzajowych (zwanych mieszanymi), w skład których wchodzi zamówienie na usługi objęte art. 5 ust. 1 (usługi pocztowe zastrzeżone oraz usługi pocztowe niezastrzeżone). Ustawodawca wprowadził regułę stosowaną powszechnie: o tym, jaki reżim przepisów należy zastosować decyduje wartościowy udział poszczególnych przedmiotów zamówienia w całkowitej wartości zamówienia. W każdym przypadku zamawiający powinien wykazać, że za połączeniem konkretnych, różnorodzajowych zamówień przemawiają określone względy: do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy. Z porównania wartościowego udziału w przedmiotowym zamówieniu zastrzeżonych usług pocztowych w stosunku do niezastrzeżonych usług pocztowych, wynika, że do jego udzielenia należy zastosować przepisy ustawy Pzp dotyczące zastrzeżonych usług pocztowych. Należy uznać, że udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie z wolnej ręki, na podstawie art. 5 ust. 1a pkt 1) oraz art. 67 ust. 1 pkt 1 lit.a), w związku z art. 67 ust. 3 pkt1) lit.d) i art. 5 ust. 2 ustawy Pzp, jest uzasadnione. Zgodnie zaś z art. 32 ust. 2 ustawy Pzp Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości. Z orzecznictwa KIO wynika (KIO/KD 42/09), że w przypadku dopuszczalnego podziału zamówienia na części, podział ten dotyczy zamówienia tożsamego przedmiotowo (dostawy, usługi roboty budowlane tego samego rodzaju i o tym samym przeznaczeniu). Innymi słowy konieczne jest ustalenie czy dany rodzaj zamówienia mógł być wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę. Z odrębnymi zamówieniami będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie lub nie jest możliwym jego nabycie u tego samego wykonawcy. W przeciwnym wypadku, tzn. gdy udzielane zamówienia mają to samo przeznaczenie oraz dodatkowo istnieje możliwość ich uzyskania u jednego wykonawcy należy uznać, iż mamy do czynienia z jednym zamówieniem (Informator Urzędu Zamówień Publicznych Nr 2 Sierpień 2009 www.uzp.gov.pl). W sytuacji gdy poszczególne zamówienia nie mogą być wykonane przez tego samego Wykonawcę, pomimo, że przedmiot zamówienia można zakwalifikować do tego samego CPV, należy uznać, że mamy do czynienia nie z jednym zamówieniem, lecz kilkoma niezależnymi od siebie zamówieniami, których wartość będzie szacowana oddzielnie z zachowaniem reguł art. 32 ustawy Pzp. Zakładając zatem tożsamość przedmiotową zamówienia i dokonanie jego podziału na części, prowadzenie odrębnego postępowania w stosunku do każdej z jego części nie wpływa na wybór trybu postępowania, który jest zależny od ogólnej wartości zamówienia. W przypadku uznania, że zamówienie na usługi pocztowe zastrzeżone i usługi pocztowe niezastrzeżone jest tożsame przedmiotowo i można je podzielić na części, to postępowanie w przedmiocie każdej z tych części powinno odbyć się w tym samym trybie.