ROPS-PSO/3321/7/12 - Świadczenie usług szkoleniowych z zakresu przeprowadzenia ścieżki szkoleniowej: Praca z dzieckiem i rodziną w całodobowych placówkach opiekuńczo -wychowawczych w ramach projektu systemowego Kształcenie i doradztwo dla kadr pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego realizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego
Opis przedmiotu przetargu: 1. Przedmiotem zamówienia jest usługa szkoleniowa polegająca na zrealizowaniu ścieżki szkoleniowej pod nazwą Praca z dzieckiem i rodziną w całodobowych placówkach opiekuńczo -wychowawczych dla 4 grup szkoleniowych - ilość osób nie większa niż 16 w każdej grupie. 2. Ścieżka szkoleniowa obejmuje 4 trzydniowe moduły szkoleniowe (dla każdej z grup): Program realizowany będzie dla czterech grup szkoleniowych. Zajęcia odbędą się w Katowicach (I i IV grupa), Bielsku-Białej (II grupa) oraz Częstochowie (III grupa), z wyjątkiem modułu IV, który zaplanowany został jako szkolenie wyjazdowe. a) Ilość godzin szkoleniowych - 84 godziny dydaktyczne dla każdej z grup, tj. 12 dni szkoleniowych, b) Rozkład godzin - Moduł trzydniowy (stacjonarny) obejmować powinien 21 godzin dydaktycznych, w następującym rozkładzie: - pierwszego dnia- 7 godzin dydaktycznych, - drugiego dnia - 7 godzin dydaktycznych, - trzeciego dnia - 7 godzin dydaktycznych. Natomiast moduł trzydniowy (wyjazdowy) obejmować powinien 21 godzin dydaktycznych, w następującym rozkładzie: - pierwszego dnia- 8 godzin dydaktycznych, - drugiego dnia - 8 godzin dydaktycznych, - trzeciego dnia - 5 godzin dydaktycznych. Ścieżka szkoleniowa obejmuje następujące moduły szkoleniowe, każdy z modułów będzie realizowany dla czterech grup szkoleniowych I. Praca z rodziną biologiczną dzieci umieszczanych w placówkach opiekuńczo - wychowawczych i rodzinach zastępczych: Ilość godzin - 21 godzin dydaktycznych, szkolenie stacjonarne Zakres merytoryczny szkolenia musi obejmować między innymi następujące zagadnienia tematyczne: - Podstawy systemowego rozumienia procesów zachodzących wewnątrz rodziny; - Funkcjonalność i dysfunkcjonalność rodziny - charakterystyka typów rodzin dysfunkcyjnych pod kątem obszarów do zmiany kluczowych dla prawidłowego rozwoju dziecka; - Wzbudzanie i rozwijanie motywacji do zmiany w rodzinie dziecka umieszczonego w placówce; - Interdyscyplinarny model wspierania rodziny; - Zasady prowadzenia treningów umiejętności osobistych, w tym radzenia sobie z napięciem i stresem, kontrolowania złości i konstruktywnego radzenia sobie z emocjami, poszerzenia umiejętności komunikacyjnych; - Poprawa kompetencji opiekuńczo - wychowawczych: zasady prowadzenia grup warsztatowych treningu umiejętności wychowawczych; - Problematyka przygotowania dziecka do powrotu do rodziny i funkcjonowania w zmienionej sytuacji rodzinnej. II. Przygotowanie dziecka do rodzinnej opieki zastępczej i adopcyjnej: Ilość godzin - 21 godzin dydaktycznych, szkolenie stacjonarne Zakres merytoryczny szkolenia musi obejmować między innymi następujące zagadnienia tematyczne: - Specyficzne konsekwencje wychowywania się dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej; - Procesy adaptacyjne zachodzące u dzieci przebywających w rodzinnych i instytucjonalnych formach opieki; - Zaburzenia więzi jako następstwo procesu adaptacji do zmian; - Przygotowanie dziecka do opieki instytucjonalnej; - Metody pomocy dziecku w uporządkowaniu dotychczasowego etapu życia i otwarcia się na nowy etap; - Rola i zadania osoby wspierającej dziecko w procesie umieszczenia w rodzinie zastępczej lub adopcyjnej z ramienia OAO, Organizatora Pieczy Zastępczej, placówki. III. Opracowanie indywidualnych programów usamodzielniania wychowanków: Ilość godzin - 21 godzin dydaktycznych, szkolenie stacjonarne Zakres merytoryczny szkolenia musi obejmować między innymi następujące zagadnienia tematyczne: - Przepisy prawne regulujących proces usamodzielniania wychowanków; - Rola i zadania opiekuna usamodzielnienia; - Zasoby wychowanka - metody określania potencjału wychowanka na różnych płaszczyznach jego funkcjonowania; - Cele opiekuna/instytucji a cele życiowe wychowanka - elementy coachingu w pracy nad programem usamodzielnienia; - Strona formalna zapisu programu - przykłady rozwiązań w oparciu o obowiązujące przepisy; - Wspieranie rozwoju edukacyjnego i zawodowego wychowanka - elementy doradztwa zawodowego; - Elementy systemu wsparcia usamodzielnianych wychowanków - szkolenia, grupy, treningi, poradnictwo, zasoby mieszkaniowe gminy, przedsiębiorcy - pracodawcy, dobre praktyki; - Monitorowanie i ewaluacja realizacji programu usamodzielniania. IV. Trening komunikacji interpersonalnej - twórcze rozwiązywanie problemów, negocjacje: Ilość godzin - 21 godzin dydaktycznych, szkolenie wyjazdowe Zakres merytoryczny szkolenia musi obejmować między innymi następujące zagadnienia tematyczne: - Znaczenie komunikacji niewerbalnej w procesie komunikacji; - Komunikacja werbalna: bariery, techniki aktywnego słuchania, zadawanie pytań, komunikaty typu JA; - Fazy rozwiązywania problemów; - Specyfika typów problemów a specyfika typów myślenia; - Doskonalenie podstawowych operacji umysłowych; - Narzędzia i techniki twórczego myślenia; - Etapy procesu i rodzaje negocjacji; - Techniki, taktyki i triki negocjacyjne. 3. Miejsce odbywania się szkoleń stacjonarnych: Katowice, Bielsko-Biała, Częstochowa - w miejscu wskazanym przez Zamawiającego. Zamawiający zapewnia uczestnikom szkolenia oraz trenerom Wykonawcy poczęstunek w postaci przerwy kawowej oraz obiadu w formie drugiego dania. 4. Miejsce odbywania się szkoleń wyjazdowych: Hotele na terenie województwa śląskiego, w miejscu wskazanym przez Zamawiającego. Nocleg, wyżywienie oraz sale szkoleniowe dla uczestników i trenera/trenerów na czas odbywania się zajęć zapewnia Zamawiający. 5. Termin realizacji: Do 30 czerwca 2012 roku 6. Wykonawca odpowiada za: a) Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć dydaktycznych zgodnie z harmonogramem w ramach wskazanego szkolenia. Osoba (osoby) prowadząca szkolenie winna być ujęta w tabeli stanowiącej załącznik do złożonej oferty (Załącznik nr 6 do SIWZ) oraz posiadać: - minimalne wykształcenie na poziomie wyższym magisterskim z zakresu psychologii, pedagogiki; - doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu pracy z dzieckiem i rodziną - co najmniej 3-letnie udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń. b) Prawidłowe przeprowadzenie badania pretestowego i posttestowego, w tym za opracowanie, rozdanie i zebranie wypełnionych przez uczestników szkolenia testów oraz przekazanie do siedziby Zamawiającego elektronicznej wersji testów wraz z kluczem z odpowiedziami. Formularze pretestu i posttestu winny być identyczne i zawierać 5 pytań (cztery pytania zamknięte jednokrotnego wyboru i jedno pytanie otwarte), obejmujące zakres merytoryczny danego modułu szkoleniowego. Pretest winien być przeprowadzony przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach wskazanej ścieżki szkoleniowej, natomiast posttest - przed ich zakończeniem. c) Opracowanie, wydruk i rozdysponowanie wśród uczestników szkolenia materiałów szkoleniowych. Materiały szkoleniowe winny być przygotowane w formie skryptu i zawierać: - stronę tytułową; - harmonogram szkolenia; - informacje teoretyczne z zakresu prowadzonego szkolenia; - treści pomocnicze do prowadzonych zajęć warsztatowych; - miejsce do prowadzenia notatek (co najmniej 3 strony na 1 dzień ). Na materiałach należy umieścić informację o współfinansowaniu szkolenia ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz logotypy zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dostarczenie do siedziby zamawiającego elektronicznej wersji materiałów dydaktycznych. d) Opracowanie, konsultacje z Zamawiającym, wydruk, przygotowanie duplikatów lub kserokopii dla Zleceniodawcy oraz rozdysponowanie pomiędzy wszystkich uczestników szkolenia certyfikatów uczestnictwa. Na certyfikatach należy umieścić informację, iż szkolenie realizowane było w ramach projektu pt.: Kształcenie i doradztwo dla kadr pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego realizowanego przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz logotypy zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. e) Wydruk, rozdanie i zebranie wśród uczestników szkolenia 2-stronnych ankiet ewaluacyjnych sporządzonych według wzoru przekazanego przez Zamawiającego. 7. Zamawiający w dniach szkolenia zapewnia uczestnikom oraz trenerom lunch oraz przerwę kawową, nie zwraca kosztów dojazdu.
Dane postępowania
| ID postępowania BZP/TED: | 3471420120 |
|---|---|
| ID postępowania Zamawiającego: | |
| Data publikacji zamówienia: | 2012-02-06 |
| Rodzaj zamówienia: | usługi |
| Tryb& postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
| Czas na realizację: | 135 dni |
| Wadium: | - |
| Oferty uzupełniające: | NIE |
| Oferty częściowe: | NIE |
| Oferty wariantowe: | NIE |
| Przewidywana licyctacja: | NIE |
| Ilość części: | 1 |
| Kryterium ceny: | 60% |
| WWW ogłoszenia: | www.rops-katowice.pl |
| Informacja dostępna pod: | Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego, ul. Modelarska 10, 40-142 Katowice pokój nr 213 |
| Okres związania ofertą: | 30 dni |
Kody CPV
| 80510000-2 | Usługi szkolenia specjalistycznego |
