Białogard: świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu, doręczaniu i dokonywaniu ewentualnych zwrotów oraz reklamacji przesyłek pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym


Numer ogłoszenia: 15711 - 2012; data zamieszczenia: 17.01.2012

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Białogard - Urząd Miasta Białogardu, ul. 1-go Maja 18, 78-200 Białogard, woj. zachodniopomorskie, tel. 094 3122310, faks 094 3122919 , strona internetowa www.bialogard.info


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu, doręczaniu i dokonywaniu ewentualnych zwrotów oraz reklamacji przesyłek pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Usługi realizowane będą w okresie od 1.02. do 31.12.2012 r. Zamawiający orientacyjnie określił ilość świadczonych usług: ok. 14,5 tys. przesyłek o wadze 50-1000 g. Dodatkowe usługi: przesyłki o statusie polecone, przesyłki o statusie priorytetu, zwrotne potwierdzenia odbioru przesyłki, przesyłki kurierskie, przesyłanie paczek i inne niezbędne do zagwarantowania prawidłowej działalności Zamawiającego..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.20.00-4, 64.11.30.00-1, 64.12.00.00-3.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki jeżeli jego przedmiotem są usługi, które mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu jest świadczenie usług pocztowych przez publicznego operatora Poczta Polska S.A., któremu na podstawie art. 47 w związku z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz.U. z 2008 r. Nr 189, póz. 1159 ze zmianami) przysługuje wyłączność na świadczenie usług pocztowych zastrzeżonych, polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu oraz doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej 50 g oraz ich ewentualnych zwrotów i reklamacji. Artykuł 67 ust. 3 lit. d ustawy Pzp wskazuje wprost na zastrzeżone usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe, która to w art. 47 ust. 2 dopuszcza innych niż Poczta Polska S.A. operatorów pocztowych pod warunkiem, że zaproponowana cena wykonania usługi nie będzie niższa niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego, o którym mowa w art. 51 ust. 4 (ustawa Prawo Pocztowe), obowiązującego w danym czasie odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym. W sytuacji gdy jedynym kryterium oceny ofert jest cena, oferty innych wykonawców biorąc pod uwagę powyższy zapis są dla Zamawiającego mniej korzystne. Dla przesyłek o wadze powyżej 50 g Zamawiający mógłby udzielić zamówienia na świadczenie usług pocztowych na podstawie art. 4 ust. 8, w związku z art. 6a ustawy Pzp, z uwagi na fakt, że udział wartościowy tychże przesyłek nie przekracza u Zamawiającego 14% wartości zamówienia. Zamawiający kierując się przyczynami natury organizacyjnej i technicznej, uwzględniając celowość sprawnego i terminowego doręczania przesyłek, podjął decyzję o udzieleniu zamówienia na świadczenie usług pocztowych w ramach umowy z jednym tylko Wykonawcą. Zawarcie umów z różnymi Wykonawcami byłoby nieracjonalne i nieekonomiczne, jak bowiem wynika z doświadczeń Zamawiającego, pozostali operatorzy pocztowi nie dysponują odpowiednim zapleczem technicznym, a zakres świadczonych przez nich usług odbiega od standardów wypracowanych przez Pocztę Polską (nie obejmuje wszystkich kategorii usług pocztowych lub działalność ta nie obejmuje całego obszaru Polski i zagranicy), która ma możliwość zachowania procedur określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego w zakresie sposobu doręczania pism urzędowych. Na potwierdzenie słuszności podjętej decyzji, Zamawiający przytacza tezy z orzecznictwa: 1. Zgodnie z art. 39 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. Przepisy k.p.a. wyraźnie wskazują podmioty uprawnione do doręczania pism organów administracji publicznej. Są nimi: poczta, pracownicy organu, przed którym toczy się postępowanie, lub inne upoważnione osoby lub organy. Do tego kręgu nie zostały jednak zaliczone spółki prawa handlowego, które świadczą szeroko rozumiane usługi kurierskie. Zatem korzystając z usług takich spółek organy administracji publicznej muszą liczyć się z ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami wyboru innego niż wskazany w treści art. 39 k.p.a. podmiotu doręczającego. Użyte w przepisie art. 39 k.p.a. określenie poczta należy odnieść wyłącznie do przedsiębiorstwa Poczta Polska S.A., świadczącego powszechne usługi pocztowe. Tymczasem np. DHL Express (Poland) Sp. z o.o. jest spółką prawa handlowego, która świadczy usługi przewozu przesyłek, w tym również usługi pocztowe, jednak nie przysługuje jej status operatora publicznego (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 października 2009 r. II SA/Wa 820/09). 2. Czynność doręczenia pisma (w tym także decyzji administracyjnej) została uregulowana w rozdziale 8 pt.: Doręczenia Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 39-49 k.p.a.). Normy te z uwagi na ich ogólny cel stanowią w istocie gwarancje przestrzegania przez organ administracji publicznej zasady demokratycznego państwa prawnego (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2008 r. II GSK 3/08). 3. Czynności materialnotechniczne doręczenia uregulowane w k.p.a. są sformalizowane i to aż do granic kazuistyki unormowań, co jest nieodzowne z uwagi na konieczność ścisłego określenia faktów powodujących skutek prawny. Ścisłe przestrzeganie tych wymagań formalnych należy do obowiązków organu administracyjnego, albowiem od skuteczności doręczenia zależą w wielu przypadkach uprawnienia procesowe i materialnoprawne stron (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 marca 2008 r. VI SA/Wa 106/08). 4. Organ ma obowiązek stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, dających ochronę interesom strony, która nie powinna ponosić ujemnych konsekwencji wynikających z zaniedbań organu administracji. Nie może odnieść prawnego skutku doręczenie, którego brak pokwitowania odbioru (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lipca 2004 r. II SA 1669/03). W świetle powyższego, z uwagi na obowiązek stosowania przez Zamawiającego postanowień Kodeksu postępowania administracyjnego, a także w trosce o jak najskuteczniejsze doręczanie przesyłek pocztowych i uniknięcie ewentualnych negatywnych konsekwencji zaniedbań operatora pocztowego, wskazane jest udzielenie całości zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy Pzp.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna, Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Białogard: świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu, doręczaniu i dokonywaniu ewentualnych zwrotów oraz reklamacji przesyłek pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym


Numer ogłoszenia: 42191 - 2012; data zamieszczenia: 22.02.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 15711 - 2012r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Białogard - Urząd Miasta Białogardu, ul. 1-go Maja 18, 78-200 Białogard, woj. zachodniopomorskie, tel. 094 3122310, faks 094 3122919.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu, doręczaniu i dokonywaniu ewentualnych zwrotów oraz reklamacji przesyłek pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Usługi realizowane będą w okresie od 1.02. do 31.12.2012 r. Zamawiający orientacyjnie określił ilość świadczonych usług: ok. 14,5 tys. przesyłek o wadze 50-1000 g. Dodatkowe usługi: przesyłki o statusie polecone, przesyłki o statusie priorytetu, zwrotne potwierdzenia odbioru przesyłki, przesyłki kurierskie, przesyłanie paczek i inne niezbędne do zagwarantowania prawidłowej działalności Zamawiającego.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.20.00-4, 64.11.30.00-1, 64.12.00.00-3.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01.02.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna, {Dane ukryte}, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 99000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    99000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    99000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    99000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki jeżeli jego przedmiotem są usługi, które mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu jest świadczenie usług pocztowych przez publicznego operatora Poczta Polska S.A., któremu na podstawie art. 47 w związku z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz.U. z 2008 r. Nr 189, póz. 1159 ze zmianami) przysługuje wyłączność na świadczenie usług pocztowych zastrzeżonych, polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu oraz doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej 50 g oraz ich ewentualnych zwrotów i reklamacji. Artykuł 67 ust. 3 lit. d ustawy Pzp wskazuje wprost na zastrzeżone usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe, która to w art. 47 ust. 2 dopuszcza innych niż Poczta Polska S.A. operatorów pocztowych pod warunkiem, że zaproponowana cena wykonania usługi nie będzie niższa niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego, o którym mowa w art. 51 ust. 4 (ustawa Prawo Pocztowe), obowiązującego w danym czasie odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym. W sytuacji gdy jedynym kryterium oceny ofert jest cena, oferty innych wykonawców biorąc pod uwagę powyższy zapis są dla Zamawiającego mniej korzystne. Dla przesyłek o wadze powyżej 50 g Zamawiający mógłby udzielić zamówienia na świadczenie usług pocztowych na podstawie art. 4 ust. 8, w związku z art. 6a ustawy Pzp, z uwagi na fakt, że udział wartościowy tychże przesyłek nie przekracza u Zamawiającego 14% wartości zamówienia. Zamawiający kierując się przyczynami natury organizacyjnej i technicznej, uwzględniając celowość sprawnego i terminowego doręczania przesyłek, podjął decyzję o udzieleniu zamówienia na świadczenie usług pocztowych w ramach umowy z jednym tylko Wykonawcą. Zawarcie umów z różnymi Wykonawcami byłoby nieracjonalne i nieekonomiczne, jak bowiem wynika z doświadczeń Zamawiającego, pozostali operatorzy pocztowi nie dysponują odpowiednim zapleczem technicznym, a zakres świadczonych przez nich usług odbiega od standardów wypracowanych przez Pocztę Polską (nie obejmuje wszystkich kategorii usług pocztowych lub działalność ta nie obejmuje całego obszaru Polski i zagranicy), która ma możliwość zachowania procedur określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego w zakresie sposobu doręczania pism urzędowych. Na potwierdzenie słuszności podjętej decyzji, Zamawiający przytacza tezy z orzecznictwa: 1. Zgodnie z art. 39 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. Przepisy k.p.a. wyraźnie wskazują podmioty uprawnione do doręczania pism organów administracji publicznej. Są nimi: poczta, pracownicy organu, przed którym toczy się postępowanie, lub inne upoważnione osoby lub organy. Do tego kręgu nie zostały jednak zaliczone spółki prawa handlowego, które świadczą szeroko rozumiane usługi kurierskie. Zatem korzystając z usług takich spółek organy administracji publicznej muszą liczyć się z ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami wyboru innego niż wskazany w treści art. 39 k.p.a. podmiotu doręczającego. Użyte w przepisie art. 39 k.p.a. określenie poczta należy odnieść wyłącznie do przedsiębiorstwa Poczta Polska S.A., świadczącego powszechne usługi pocztowe. Tymczasem np. DHL Express (Poland) Sp. z o.o. jest spółką prawa handlowego, która świadczy usługi przewozu przesyłek, w tym również usługi pocztowe, jednak nie przysługuje jej status operatora publicznego (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 października 2009 r. II SA/Wa 820/09). 2. Czynność doręczenia pisma (w tym także decyzji administracyjnej) została uregulowana w rozdziale 8 pt.: Doręczenia Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 39-49 k.p.a.). Normy te z uwagi na ich ogólny cel stanowią w istocie gwarancje przestrzegania przez organ administracji publicznej zasady demokratycznego państwa prawnego (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2008 r. II GSK 3/08). 3. Czynności materialnotechniczne doręczenia uregulowane w k.p.a. są sformalizowane i to aż do granic kazuistyki unormowań, co jest nieodzowne z uwagi na konieczność ścisłego określenia faktów powodujących skutek prawny. Ścisłe przestrzeganie tych wymagań formalnych należy do obowiązków organu administracyjnego, albowiem od skuteczności doręczenia zależą w wielu przypadkach uprawnienia procesowe i materialnoprawne stron (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 marca 2008 r. VI SA/Wa 106/08). 4. Organ ma obowiązek stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, dających ochronę interesom strony, która nie powinna ponosić ujemnych konsekwencji wynikających z zaniedbań organu administracji. Nie może odnieść prawnego skutku doręczenie, którego brak pokwitowania odbioru (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lipca 2004 r. II SA 1669/03). W świetle powyższego, z uwagi na obowiązek stosowania przez Zamawiającego postanowień Kodeksu postępowania administracyjnego, a także w trosce o jak najskuteczniejsze doręczanie przesyłek pocztowych i uniknięcie ewentualnych negatywnych konsekwencji zaniedbań operatora pocztowego, wskazane jest udzielenie całości zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy Pzp.

Adres: 1-go Maja 18, 78-200 Białogard
woj. zachodniopomorskie
Dane kontaktowe: email: um.sekretariat@bialogard.info
tel: (94) 3579 100
fax: -
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 1571120120
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2012-01-16
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.bialogard.info
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
64112000-4 Usługi pocztowe dotyczące listów
64113000-1 Usługi pocztowe dotyczące paczek
64120000-3 Usługi kurierskie
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu, doręczaniu i dokonywaniu ewentualnych zwrotów oraz reklamacji przesyłek pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym Poczta Polska Spółka Akcyjna
Warszawa
2012-02-22 99 000,00