Dąbrowa Górnicza: Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III - zamówienie dodatkowe


Numer ogłoszenia: 124213 - 2014; data zamieszczenia: 09.06.2014

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Dąbrowa Górnicza, ul. Graniczna 21, 41-300 Dąbrowa Górnicza, woj. śląskie, tel. 32 2956700, faks 32 2625032, 2956700 , strona internetowa bip.dabrowa-gornicza.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III - zamówienie dodatkowe.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
I. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5) ppkt a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.) o wartości poniżej 5.186.000,00 EUR, II. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie robót dodatkowych na zadanie: Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III zgodnie z projektem, przedmiarem robót, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót, obowiązującymi przepisami i normami. W zakresie robót budowlanych jest wykonanie wykopów w gruntach skalistych: - w km drogi 5+950 do 6+060 oraz w km 6+670 do 6+900 na odcinkach pomiędzy rondami nr 4 i 5 na odcinku leśnym, - km 0+039 - 0+ 190,72 - odnoga OP5 w rejonie ronda nr 5 - nowobudowane rondo w rejonie lasu i strefy ekonomicznej, - w km 8+670 - 8+900 w rejonie ronda nr 6 - ul. Idzikowskiego, III. Szczegółowy zakres robót składający się na przedmiot umowy zawiera dokumentacja projektowa stanowiąca Zał. Nr 1 do zaproszenia do udziału w negocjacjach przekazanego Wykonawcy zamówienia podstawowego.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.11.12.12-7, 45.23.31.20-6.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    1. W trakcie realizacji zamówienia podstawowego dla zadania Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III wystąpiła konieczność wykonania zamówienia dodatkowego, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5) ppkt a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych Dz. U. z 2013r., poz. 907 z późn. zm., wyszczególnionego poniżej i niezbędnego do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego o wartości nie przekraczającej 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego, przy czym wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego, jak również z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Zamówienie dodatkowe udzielone zostanie dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych tj. Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL Spółka Akcyjna, Al. Zagłębia Dąbrowskiego 15, 41-303 Dąbrowa Górnicza- Lider, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW Sp. z o.o., ul. Siemianowicka 52d, 40-301 Katowice- Partner. Wartość udzielonego zamówienia na wykonanie zadania podstawowego wynosiła 45.714.156,54 zł brutto, (37.165.980,95 zł netto) wartość zamówienia dodatkowego oszacowana na podstawie kosztorysu inwestorskiego wynosi netto 2 182 755,60 PLN - ogłoszenie o udzieleniu zamówienia podstawowego opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 22.06.2013r. pod nr 2013/S 120-204837. Zaznaczyć należy, że konieczność wykonania zamówienia dodatkowego nastąpiła na skutek sytuacji niemożliwej do przewidzenia z przyczyn omówionych poniżej: 1.1.W trakcie realizacji zamówienia podstawowego na budowę drogi gminnej w ramach zadania inwestycyjnego pn. Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej - Etap 3 (budowa drogi gminnej) roboty realizowane w oparciu o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaną przez Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza z dnia 08.04.2011r. nr znak decyzji NR NR 2/2011 (WUA.6740.3.2.2011.AW.10297) stwierdzono miejscowe występowanie odmiennych warunków gruntowych niż przyjęte w przedmiarach robót: - na odcinkach pomiędzy rondami nr 4 i 5 na odcinku leśnym w km drogi 5+950 do 6+060 oraz na odcinku 6+670 do 6+900 zgodnie z opinią geologiczną z dnia 18.02.2014r. natrafiono na skałę zalegającą w miejscu gdzie Wykonawca prowadzi wykopy gruntu w korycie jezdni - w rejonie ronda nr 5 - odnoga OP5 km 0+039 - 0+ 190,72 nowobudowane rondo w rejonie lasu i strefy ekonomicznej podczas wykopów pod rowy przydrożne, zgodnie z opinią geologiczną z dnia 04.12.2013r. natrafiono na skałę czyli grunt odmienny niż w dokumentacji projektowej -w rejonie ronda nr 6 - ul. Idzikowskiego w km 8+670 - 8+900 podczas makroniwelacji terenu oraz wykopów pod rowy przydrożne, zgodnie z opinią geologiczną z dnia 16.10.2013r. natrafiono na skałę czyli grunt odmienny niż w dokumentacji projektowej. Odmienne warunki gruntowe tj. występowanie gruntów trudniej urabialnych niż przyjęte w dokumentacji projektowej i przedmiarach robót stwierdzono zarówno w trakcie sprawowania nadzoru geotechnicznego, nadzoru inwestorskiego, jak również i nadzoru autorskiego. 1.2. Przy opracowywaniu dokumentacji projektowej w 2009 r. Jednostka projektowa wykorzystała dokumentację geotechniczną z 2002r. oraz dokumentację geotechniczną opracowaną przez Geosond s.c. Władysław Kondel, Ludwik Sordyl, z maja 2008r., na podstawie której przyjęto występowanie gruntów do kat. IV. Jednostka projektowa wyraziła stanowisko, w piśmie z dnia 10.03.2014r. i w piśmie z dnia 29.04.2014r., że w celu możliwie najdokładniejszego ustalenia miejscowych warunków gruntowo-wodnych w ramach opracowania dokumentacji projektowej odwierty wykonano mijankowo, w możliwie równych odstępach. Jest to metoda zalecana przez Instrukcję badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, opracowaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Instrukcję tę wprowadzono do stosowania na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA (dawniej GDDP), a Instytut Badawczy Dróg i Mostów jest instytucją niezależną, o wieloletnim doświadczeniu, stanowiącą niekwestionowany autorytet i najbardziej kompetentną w kwestii technologii stosowanych w drogownictwie. Instrukcję jw. stosują Zarządcy dróg wszelkich kategorii z terenu całej Polski, od Zarządców dróg wojewódzkich, poprzez powiatowe, aż po drogi gminne. I tak - powszechnie stosowane przez GDDKiA zalecenia (na podstawie Instrukcji) to wykonanie odwiertów naprzemiennie w ilości 4 na 1km drogi (mijankowo co ok. 250 m). Dla potrzeb projektu wykonano siatkę odwiertów mijankowo co ok. 150 m, wykorzystując i uzupełniając oba opracowania geotechniczne. Po analizie przywołanych w pkt 1.1 odcinków wystąpienia skały stwierdzono, że znajdują się one pomiędzy wykonanymi odwiertami. Wykonane odwierty były zlokalizowane w mniejszych odległościach niż wskazuje na to Instrukcja, co stanowi przejaw należytej staranności ze strony Projektanta w aspekcie opracowania dokumentacji projektowej zgodnie ze sztuką budowlaną i zasadami wiedzy technicznej. Przyjęta przez Projektanta siatka zagęszczenia otworów badawczych w stopniu przekraczającym zalecenia przywołanej Instrukcji w pełni realizowała potrzeby rozpoznania gruntowego celem prawidłowego opracowania dokumentacji projektowej. Stwierdzenie odmiennych warunków gruntowych ma charakter incydentalny co wskazują dane liczbowe uzasadniające staranność rozpoznania gruntowego. Rozpoznanie gruntowe zostało wykonane dla projektowanego obiektu liniowego na długości 10 500 m tymczasem odmienne warunki gruntowe stwierdzono zgodnie z pkt.1.1 na odcinku drogi o długości 721,72 m co stanowi 0,07 części całej drogi a w stosunku do objętości wykopów drogowych wynoszących 198 000 m3 (bez uwzględnienia wykopów pod kanalizację, energetykę) objętość kutej skały wynosi 12 126,42 m3 co stanowi 0,06 części wykopów drogowych (bez uwzględnienia wykopów pod kanalizację, energetykę) . Wykonanie robót w ramach zamówienia dodatkowego obejmującego zakresem usunięcie skały jest niezbędne do wykonania konstrukcji drogi na rzędnej zgodnie z projektem podstawowym. Roboty podstawowe trwają na trzech etapach jednocześnie. Stopień zaawansowania prac zakresu objętego zamówieniem podstawowym wymusza usunięcie skały na wymienionych w pkt. 1.1 odcinkach. Dokonanie odspojenia materiału, który zgodnie z technologią robót podstawowych i ofertą podstawową miał być odspojony jako grunt kat. IV z wbudowaniem w nasyp, obecnie z uwagi na wyższą kategorię gruntu, wymaga odspojenia warstwami, przy użyciu młotów wyburzeniowych na koparkach, z zebraniem każdej warstwy i przemieszczeniem bezpośrednio w miejsce wbudowania. Miejsce wbudowania w nasyp drogowy materiału z kruszenia skały Wykonawca wyznacza stosownie do aktualnego frontu robót i kształtowania wymaganej niwelety drogi. 2. Ponadto, z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Z uwagi na fakt, że jedyną drogą dojazdową do miejsca odspojenia skały jest teren budowy przekazany Wykonawcy robót w dniu 26.06.2013r. na podstawie Protokołu przekazania terenu budowy, na którym to terenie obecnie trwa kształtowanie nasypów oraz budowa rond, występuje również zgromadzenie pracującego ciężkiego sprzętu Wykonawcy. Zamawiający z uwagi na ograniczony decyzją zrid dostępny teren nie ma możliwości zapewnienia kolejnemu Wykonawcy odrębnej drogi dojazdowej dla ciężkiego sprzętu do miejsca wymaganego kucia skały zlokalizowanego między terenem leśnym należącym do Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz. Dodatkowo wykonanie odrębnej drogi technologicznej dla dojazdu sprzętu innego Wykonawcy do miejsca odspojenia skały wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, wiązałoby się z koniecznością wykroczenia poza pas inwestycji wyznaczony obecną decyzją zrid, poniesienia kosztów dokumentacji zamiennej dla zmiany decyzji zrid i pozyskania nowych terenów dla dróg dojazdowych (odszkodowania za wejście w teren). Przy wprowadzeniu nowego Wykonawcy Zamawiający musiałby zapewnić miejsce na czasowe składowanie kruszonej skały o powierzchni szacunkowej minimum 13 500 m2 (z uwzględnieniem dróg dojazdowych i manerwowych o powierzchni około 16 000 m2) umożliwiającej składowanie 12 126,42 m3 skały z uwagi na technologię kruszenia warstwami n-krotnymi po 30 cm z transportem urobku skały na miejsce składowania z poniesieniem kosztów transportu do miejsca składowania skały. Zlecając zamówienie dodatkowe Wykonawcy robót podstawowych Zamawiający ogranicza koszty robót tymczasowych. Chodzi tu głównie o taką organizację robót, aby odspojony grunt trafił bezpośrednio w konstruowany nasyp, z pominięciem kosztów, które Zamawiający musiałby ponieść, gdyby zamówienie dodatkowe było realizowane przez innego Wykonawcę. Zamawiający oszczędza tu koszty na transporcie odspojonej skały na miejsce czasowego składowania, na opłacie za samo miejsce czasowego składowania oraz na koszcie transportu ze składowiska czasowego na miejsce docelowego wbudowania. Warto podnieść tu kwestię lokalizacji robót. Z uwagi na teren leśny i brak dróg tymczasowych cały transport odbywa się przez bezpośredni plac budowy. Nie ma również możliwości pozyskania terenu pod składowisko czasowe. Wobec powyższego odległość do składowiska czasowego byłaby bardzo odległa i nawet trudno ją na tym etapie zlokalizować. Gdyby natomiast Wykonawca zamówienia dodatkowego nie obciążał Zamawiającego powyższymi kosztami to i tak obciążyłby kosztami za przestój w kuciu skały, ponieważ odbiór urobku z kucia skały przez Wykonawcę robót podstawowych celem wbudowania w nasyp nowej drogi będzie nieregularny uzależniony od frontu robót podstawowych i odbiór skały będzie uzależniony od postępu prac zamówienia podstawowego. Przedmiotowy odcinek pomiędzy rondami 5 i 4, na którym napotkano skalę znajduje się w środku odcinka leśnego, gdzie zgodnie z Porozumieniem z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz z dnia 11.06.2013r. do dnia 31.03.2014r. prowadzi się wycinkę drzew ich wywózkę a następnie uprzątnięcie karpin. W tym okresie Wykonawca prowadził roboty na odcinkach początkowym i końcowym lasu przy budowie rond. W momencie stwierdzenia skały zaawansowanie robót kontraktowych na odcinkach dojazdowych uniemożliwiło wprowadzenie nowego sprzętu na budowę. Oprócz omówionych wyżej aspektów wprowadzenia nowego Wykonawcy tj.: technicznych, organizacji placu budowy i ekonomicznych należy również uwzględnić aspekt ochrony przyrody z uwagi na fakt, że na terenie Lasu Bienia znajdują się rozległe siedliska roślin częściowo chronionych i całkowicie chronionych (pkt. 2.17 decyzji o ustaleniu środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia z dnia 01 czerwca 2010r. nr RDOŚ-24-WOOŚ/66130/36/09/jb Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach oraz opracowanie z października 2013r. pn. Inwentaryzacja pod kątem występowania roślinności chronionej) niezasadnym jest wytyczanie dróg tymczasowych technologicznych przez las PG Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz Leśnego, stąd jedyną możliwością sprowadzenia sprzętu innego Wykonawcy na budowę byłaby konieczność wstrzymania robót budowlanych na odcinkach wlotowym i wylotowym budowanej drogi. Takie wstrzymanie robót trwałoby przez cały okres kucia i wywozu gruntu. Koszty z tym związane jak i koszty nadrobienia opóźnień Wykonawcy zadania podstawowego w trakcie ewentualnego wstrzymania robót byłyby niewspółmiernie wysokie do tych jakie zostaną poniesione w przypadku zlecenia tych robót dotychczasowemu Wykonawcy i wpłynęłyby na termin wykonania zamówienia dodatkowego. Ponadto dokonano analizy czy jest możliwa zmiana niwelety drogi i po wyliczeniach ilości dodatkowych nasypów, które trzeba by wykonać aby podnieść niweletę i konstrukcję drogi ponad górne sklepienie skały szacuje się, że koszty byłyby niewspółmiernie większe niż zlecenie kucia skały. 3. Konieczność realizacji w/w zamówienia dodatkowego nie była możliwa do przewidzenia przez Zamawiającego na etapie udzielania zamówienia publicznego i nie wpływa na zmianę kręgu potencjalnych oferentów. Zamawiający prowadził postępowanie w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane w oparciu o dokumentację projektową wykonaną przez Biuro Studiów i Projektów Komunikacji - Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, 40-619 Katowice, ul. Szenwalda 42, zaopatrzoną w oświadczenie, że dokumentacja projektowa została wykonana zgodnie z umową, obowiązującymi przepisami ustawy Prawo budowlane, normami i wytycznymi oraz, że została wykonana i przekazana w stanie kompletnym z punktu widzenia celu, któremu ma służyć. 4. Jednostka projektowa opracowała projekt wykonawczy dla zamówienia dodatkowego pn. Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III projekt wykonawczy dodatkowy - wykopy w gruntach skalistych, STWiOR, przedmiar robót dla zamówienia dodatkowego, autor opracowania Michał Koral, data opracowania kwiecień 2014r., na podstawie opinii uprawnionego geologa Mirosława Pytasz, sprawującego nadzór geologiczny - opinia z dnia 16.10.2013r., 04.012.2013r. i z dnia 18.02.2014r., GEOCARBON Katowice, kosztorys inwestorski dla zamówienia dodatkowego

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Konsorcjum Firm: Lider : Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL Spółka Akcyjna, Al. Zagłębia Dąbrowskiego 15, 41-303 Dąbrowa Górnicza, kraj/woj. śląskie.

  • Partner :Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW Sp. z o.o., ul. Siemianowicka 52d, 40-301 Katowice, kraj/woj. śląskie.


Dąbrowa Górnicza: Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III - zamówienie dodatkowe


Numer ogłoszenia: 143069 - 2014; data zamieszczenia: 03.07.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 124213 - 2014r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Dąbrowa Górnicza, ul. Graniczna 21, 41-300 Dąbrowa Górnicza, woj. śląskie, tel. 32 2956700, faks 32 2625032, 2956700.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III - zamówienie dodatkowe.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
I. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5) ppkt a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.) o wartości poniżej 5.186.000,00 EUR, II. Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie robót dodatkowych na zadanie: Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III zgodnie z projektem, przedmiarem robót, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót, obowiązującymi przepisami i normami. W zakresie robót budowlanych jest wykonanie wykopów w gruntach skalistych: - w km drogi 5+950 do 6+060 oraz w km 6+670 do 6+900 na odcinkach pomiędzy rondami nr 4 i 5 na odcinku leśnym, - km 0+039 - 0+ 190,72 - odnoga OP5 w rejonie ronda nr 5 - nowobudowane rondo w rejonie lasu i strefy ekonomicznej, - w km 8+670 - 8+900 w rejonie ronda nr 6 - ul. Idzikowskiego, III. Szczegółowy zakres robót składający się na przedmiot umowy zawiera dokumentacja projektowa stanowiąca Zał. Nr 1 do zaproszenia do udziału w negocjacjach przekazanego Wykonawcy zamówienia podstawowego. Informacje dodatkowe: Adres Partnera Konsorcjum: ul. Siemianowicka 52d, 40-301 Katowice ; wartość netto wybranej oferty: 2 061 491,40 PLN.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.11.12.12-7, 45.23.31.20-6.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01.07.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Konsorcjum firm: Lider: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL S.A.; Partner: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW Sp. z o.o., {Dane ukryte}, 41-300 Dąbrowa Górnicza, kraj/woj. śląskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 2182755,60 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    2535634,42


  • Oferta z najniższą ceną:
    2535634,42
    / Oferta z najwyższą ceną:
    2535634,42


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    1. W trakcie realizacji zamówienia podstawowego dla zadania Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III wystąpiła konieczność wykonania zamówienia dodatkowego, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5) ppkt a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych Dz. U. z 2013r., poz. 907 z późn. zm., wyszczególnionego poniżej i niezbędnego do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego o wartości nie przekraczającej 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego, przy czym wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego, jak również z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Zamówienie dodatkowe udzielone zostanie dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych tj. Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL Spółka Akcyjna, Al. Zagłębia Dąbrowskiego 15, 41-303 Dąbrowa Górnicza- Lider, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW Sp. z o.o., ul. Siemianowicka 52d, 40-301 Katowice- Partner. Wartość udzielonego zamówienia na wykonanie zadania podstawowego wynosiła 45.714.156,54 zł brutto, (37.165.980,95 zł netto) wartość zamówienia dodatkowego oszacowana na podstawie kosztorysu inwestorskiego wynosi netto 2 182 755,60 PLN - ogłoszenie o udzieleniu zamówienia podstawowego opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 22.06.2013r. pod nr 2013/S 120-204837. Zaznaczyć należy, że konieczność wykonania zamówienia dodatkowego nastąpiła na skutek sytuacji niemożliwej do przewidzenia z przyczyn omówionych poniżej: 1.1.W trakcie realizacji zamówienia podstawowego na budowę drogi gminnej w ramach zadania inwestycyjnego pn. Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej - Etap 3 (budowa drogi gminnej) roboty realizowane w oparciu o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaną przez Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza z dnia 08.04.2011r. nr znak decyzji NR NR 2/2011 (WUA.6740.3.2.2011.AW.10297) stwierdzono miejscowe występowanie odmiennych warunków gruntowych niż przyjęte w przedmiarach robót: - na odcinkach pomiędzy rondami nr 4 i 5 na odcinku leśnym w km drogi 5+950 do 6+060 oraz na odcinku 6+670 do 6+900 zgodnie z opinią geologiczną z dnia 18.02.2014r. natrafiono na skałę zalegającą w miejscu gdzie Wykonawca prowadzi wykopy gruntu w korycie jezdni - w rejonie ronda nr 5 - odnoga OP5 km 0+039 - 0+ 190,72 nowobudowane rondo w rejonie lasu i strefy ekonomicznej podczas wykopów pod rowy przydrożne, zgodnie z opinią geologiczną z dnia 04.12.2013r. natrafiono na skałę czyli grunt odmienny niż w dokumentacji projektowej -w rejonie ronda nr 6 - ul. Idzikowskiego w km 8+670 - 8+900 podczas makroniwelacji terenu oraz wykopów pod rowy przydrożne, zgodnie z opinią geologiczną z dnia 16.10.2013r. natrafiono na skałę czyli grunt odmienny niż w dokumentacji projektowej. Odmienne warunki gruntowe tj. występowanie gruntów trudniej urabialnych niż przyjęte w dokumentacji projektowej i przedmiarach robót stwierdzono zarówno w trakcie sprawowania nadzoru geotechnicznego, nadzoru inwestorskiego, jak również i nadzoru autorskiego. 1.2. Przy opracowywaniu dokumentacji projektowej w 2009 r. Jednostka projektowa wykorzystała dokumentację geotechniczną z 2002r. oraz dokumentację geotechniczną opracowaną przez Geosond s.c. Władysław Kondel, Ludwik Sordyl, z maja 2008r., na podstawie której przyjęto występowanie gruntów do kat. IV. Jednostka projektowa wyraziła stanowisko, w piśmie z dnia 10.03.2014r. i w piśmie z dnia 29.04.2014r., że w celu możliwie najdokładniejszego ustalenia miejscowych warunków gruntowo-wodnych w ramach opracowania dokumentacji projektowej odwierty wykonano mijankowo, w możliwie równych odstępach. Jest to metoda zalecana przez Instrukcję badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, opracowaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Instrukcję tę wprowadzono do stosowania na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA (dawniej GDDP), a Instytut Badawczy Dróg i Mostów jest instytucją niezależną, o wieloletnim doświadczeniu, stanowiącą niekwestionowany autorytet i najbardziej kompetentną w kwestii technologii stosowanych w drogownictwie. Instrukcję jw. stosują Zarządcy dróg wszelkich kategorii z terenu całej Polski, od Zarządców dróg wojewódzkich, poprzez powiatowe, aż po drogi gminne. I tak - powszechnie stosowane przez GDDKiA zalecenia (na podstawie Instrukcji) to wykonanie odwiertów naprzemiennie w ilości 4 na 1km drogi (mijankowo co ok. 250 m). Dla potrzeb projektu wykonano siatkę odwiertów mijankowo co ok. 150 m, wykorzystując i uzupełniając oba opracowania geotechniczne. Po analizie przywołanych w pkt 1.1 odcinków wystąpienia skały stwierdzono, że znajdują się one pomiędzy wykonanymi odwiertami. Wykonane odwierty były zlokalizowane w mniejszych odległościach niż wskazuje na to Instrukcja, co stanowi przejaw należytej staranności ze strony Projektanta w aspekcie opracowania dokumentacji projektowej zgodnie ze sztuką budowlaną i zasadami wiedzy technicznej. Przyjęta przez Projektanta siatka zagęszczenia otworów badawczych w stopniu przekraczającym zalecenia przywołanej Instrukcji w pełni realizowała potrzeby rozpoznania gruntowego celem prawidłowego opracowania dokumentacji projektowej. Stwierdzenie odmiennych warunków gruntowych ma charakter incydentalny co wskazują dane liczbowe uzasadniające staranność rozpoznania gruntowego. Rozpoznanie gruntowe zostało wykonane dla projektowanego obiektu liniowego na długości 10 500 m tymczasem odmienne warunki gruntowe stwierdzono zgodnie z pkt.1.1 na odcinku drogi o długości 721,72 m co stanowi 0,07 części całej drogi a w stosunku do objętości wykopów drogowych wynoszących 198 000 m3 (bez uwzględnienia wykopów pod kanalizację, energetykę) objętość kutej skały wynosi 12 126,42 m3 co stanowi 0,06 części wykopów drogowych (bez uwzględnienia wykopów pod kanalizację, energetykę) . Wykonanie robót w ramach zamówienia dodatkowego obejmującego zakresem usunięcie skały jest niezbędne do wykonania konstrukcji drogi na rzędnej zgodnie z projektem podstawowym. Roboty podstawowe trwają na trzech etapach jednocześnie. Stopień zaawansowania prac zakresu objętego zamówieniem podstawowym wymusza usunięcie skały na wymienionych w pkt. 1.1 odcinkach. Dokonanie odspojenia materiału, który zgodnie z technologią robót podstawowych i ofertą podstawową miał być odspojony jako grunt kat. IV z wbudowaniem w nasyp, obecnie z uwagi na wyższą kategorię gruntu, wymaga odspojenia warstwami, przy użyciu młotów wyburzeniowych na koparkach, z zebraniem każdej warstwy i przemieszczeniem bezpośrednio w miejsce wbudowania. Miejsce wbudowania w nasyp drogowy materiału z kruszenia skały Wykonawca wyznacza stosownie do aktualnego frontu robót i kształtowania wymaganej niwelety drogi. 2. Ponadto, z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Z uwagi na fakt, że jedyną drogą dojazdową do miejsca odspojenia skały jest teren budowy przekazany Wykonawcy robót w dniu 26.06.2013r. na podstawie Protokołu przekazania terenu budowy, na którym to terenie obecnie trwa kształtowanie nasypów oraz budowa rond, występuje również zgromadzenie pracującego ciężkiego sprzętu Wykonawcy. Zamawiający z uwagi na ograniczony decyzją zrid dostępny teren nie ma możliwości zapewnienia kolejnemu Wykonawcy odrębnej drogi dojazdowej dla ciężkiego sprzętu do miejsca wymaganego kucia skały zlokalizowanego między terenem leśnym należącym do Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz. Dodatkowo wykonanie odrębnej drogi technologicznej dla dojazdu sprzętu innego Wykonawcy do miejsca odspojenia skały wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, wiązałoby się z koniecznością wykroczenia poza pas inwestycji wyznaczony obecną decyzją zrid, poniesienia kosztów dokumentacji zamiennej dla zmiany decyzji zrid i pozyskania nowych terenów dla dróg dojazdowych (odszkodowania za wejście w teren). Przy wprowadzeniu nowego Wykonawcy Zamawiający musiałby zapewnić miejsce na czasowe składowanie kruszonej skały o powierzchni szacunkowej minimum 13 500 m2 (z uwzględnieniem dróg dojazdowych i manerwowych o powierzchni około 16 000 m2) umożliwiającej składowanie 12 126,42 m3 skały z uwagi na technologię kruszenia warstwami n-krotnymi po 30 cm z transportem urobku skały na miejsce składowania z poniesieniem kosztów transportu do miejsca składowania skały. Zlecając zamówienie dodatkowe Wykonawcy robót podstawowych Zamawiający ogranicza koszty robót tymczasowych. Chodzi tu głównie o taką organizację robót, aby odspojony grunt trafił bezpośrednio w konstruowany nasyp, z pominięciem kosztów, które Zamawiający musiałby ponieść, gdyby zamówienie dodatkowe było realizowane przez innego Wykonawcę. Zamawiający oszczędza tu koszty na transporcie odspojonej skały na miejsce czasowego składowania, na opłacie za samo miejsce czasowego składowania oraz na koszcie transportu ze składowiska czasowego na miejsce docelowego wbudowania. Warto podnieść tu kwestię lokalizacji robót. Z uwagi na teren leśny i brak dróg tymczasowych cały transport odbywa się przez bezpośredni plac budowy. Nie ma również możliwości pozyskania terenu pod składowisko czasowe. Wobec powyższego odległość do składowiska czasowego byłaby bardzo odległa i nawet trudno ją na tym etapie zlokalizować. Gdyby natomiast Wykonawca zamówienia dodatkowego nie obciążał Zamawiającego powyższymi kosztami to i tak obciążyłby kosztami za przestój w kuciu skały, ponieważ odbiór urobku z kucia skały przez Wykonawcę robót podstawowych celem wbudowania w nasyp nowej drogi będzie nieregularny uzależniony od frontu robót podstawowych i odbiór skały będzie uzależniony od postępu prac zamówienia podstawowego. Przedmiotowy odcinek pomiędzy rondami 5 i 4, na którym napotkano skalę znajduje się w środku odcinka leśnego, gdzie zgodnie z Porozumieniem z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz z dnia 11.06.2013r. do dnia 31.03.2014r. prowadzi się wycinkę drzew ich wywózkę a następnie uprzątnięcie karpin. W tym okresie Wykonawca prowadził roboty na odcinkach początkowym i końcowym lasu przy budowie rond. W momencie stwierdzenia skały zaawansowanie robót kontraktowych na odcinkach dojazdowych uniemożliwiło wprowadzenie nowego sprzętu na budowę. Oprócz omówionych wyżej aspektów wprowadzenia nowego Wykonawcy tj.: technicznych, organizacji placu budowy i ekonomicznych należy również uwzględnić aspekt ochrony przyrody z uwagi na fakt, że na terenie Lasu Bienia znajdują się rozległe siedliska roślin częściowo chronionych i całkowicie chronionych (pkt. 2.17 decyzji o ustaleniu środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia z dnia 01 czerwca 2010r. nr RDOŚ-24-WOOŚ/66130/36/09/jb Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach oraz opracowanie z października 2013r. pn. Inwentaryzacja pod kątem występowania roślinności chronionej) niezasadnym jest wytyczanie dróg tymczasowych technologicznych przez las PG Lasy Państwowe Nadleśnictwo Siewierz Leśnego, stąd jedyną możliwością sprowadzenia sprzętu innego Wykonawcy na budowę byłaby konieczność wstrzymania robót budowlanych na odcinkach wlotowym i wylotowym budowanej drogi. Takie wstrzymanie robót trwałoby przez cały okres kucia i wywozu gruntu. Koszty z tym związane jak i koszty nadrobienia opóźnień Wykonawcy zadania podstawowego w trakcie ewentualnego wstrzymania robót byłyby niewspółmiernie wysokie do tych jakie zostaną poniesione w przypadku zlecenia tych robót dotychczasowemu Wykonawcy i wpłynęłyby na termin wykonania zamówienia dodatkowego. Ponadto dokonano analizy czy jest możliwa zmiana niwelety drogi i po wyliczeniach ilości dodatkowych nasypów, które trzeba by wykonać aby podnieść niweletę i konstrukcję drogi ponad górne sklepienie skały szacuje się, że koszty byłyby niewspółmiernie większe niż zlecenie kucia skały. 3. Konieczność realizacji w/w zamówienia dodatkowego nie była możliwa do przewidzenia przez Zamawiającego na etapie udzielania zamówienia publicznego i nie wpływa na zmianę kręgu potencjalnych oferentów. Zamawiający prowadził postępowanie w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane w oparciu o dokumentację projektową wykonaną przez Biuro Studiów i Projektów Komunikacji - Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, 40-619 Katowice, ul. Szenwalda 42, zaopatrzoną w oświadczenie, że dokumentacja projektowa została wykonana zgodnie z umową, obowiązującymi przepisami ustawy Prawo budowlane, normami i wytycznymi oraz, że została wykonana i przekazana w stanie kompletnym z punktu widzenia celu, któremu ma służyć. 4. Jednostka projektowa opracowała projekt wykonawczy dla zamówienia dodatkowego pn. Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III projekt wykonawczy dodatkowy - wykopy w gruntach skalistych, STWiOR, przedmiar robót dla zamówienia dodatkowego, autor opracowania Michał Koral, data opracowania kwiecień 2014r., na podstawie opinii uprawnionego geologa Mirosława Pytasz, sprawującego nadzór geologiczny - opinia z dnia 16.10.2013r., 04.012.2013r. i z dnia 18.02.2014r., GEOCARBON Katowice, kosztorys inwestorski dla zamówienia dodatkowego

Adres: ul. Graniczna 21, 41-300 Dąbrowa Górnicza
woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: zamowienia_publiczne@dabrowa-gornicza.pl
tel: 322 956 700
fax: 32 2625032, 2956700
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 12421320140
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2014-06-08
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: bip.dabrowa-gornicza.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45111212-7 Roboty w zakresie usuwania skał
45233120-6 Roboty w zakresie budowy dróg
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej: Etap I, Etap II, Etap III - zamówienie dodatkowe Konsorcjum firm: Lider: Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM.PL S.A.; Partner: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW Sp. z o.o.
Dąbrowa Górnicza
2014-07-03 2 535 634,00