Rydułtowy: Wykonanie zamówienia dodatkowego dla zadania inwestycyjnego pod nazwą: Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. R. Traugutta w Rydułtowach


Numer ogłoszenia: 272834 - 2015; data zamieszczenia: 14.10.2015

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Rydułtowy, ul. Ofiar Terroru 36, 44-280 Rydułtowy, woj. śląskie, tel. 032 4537411, faks 032 4537410 , strona internetowa www.rydultowy.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie zamówienia dodatkowego dla zadania inwestycyjnego pod nazwą: Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. R. Traugutta w Rydułtowach.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Podczas prowadzonych prac w ramach zadania pn. Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. Romualda Traugutta w Rydułtowach ujawniły się szkody w w/w nieruchomości będące efektem ruchu zakładu górniczego KWK Rydułtowy - Anna z siedzibą przy ulicy Leona 2, 44-280 Rydułtowy, polegające w szczególności na: pęknięciach i zarysowaniach ścian wewnętrznych, faset w pomieszczeniach kuchni, biur, na klatce schodowej oraz w łazienkach, uszkodzeniu drewnianych stropów, uszkodzeniu płytek w łazienkach i na klatce schodowej, deformacji posadzki w pomieszczeniach garażu, spękaniu posadzek piwnicznych, deformacji drenażu wewnętrznego w całości piwnic. W związku z powyższym nastąpiła konieczność wykonania zamówienia dodatkowego polegającego w szczególności na: przekłuciu i zarzuceniu zaprawą pęknięć ścian wewnętrznych, faset, zabudowie na uszkodzonych stropach drewnianych płyt kartonowo-gipsowych, wymianie uszkodzonego płytkowania łazienek i płytek na klatce schodowej, wymianie uszkodzonej posadzki w garażu, wymianie uszkodzonych posadzek piwnicznych wraz z drenażem podposadzkowym.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.26.23.21-7, 45.26.23.30-3, 45.26.25.21-9, 45.26.25.22-6, 45.26.26.00-7, 45.43.00.00-0, 45.43.10.00-7, 45.45.41.00-5, 45.41.00.00-4, 45.44.21.00-8, 45.45.00.00-6.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Uzasadnienie faktyczne: Podczas prowadzonych robót w ramach zadania pn. Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. Romualda Traugutta w Rydułtowach ujawniły się szkody w w/w nieruchomości będące efektem ruchu zakładu górniczego KWK Rydułtowy - Anna z siedzibą przy ulicy Leona 2, 44-280 Rydułtowy, polegające w szczególności na: pęknięciach i zarysowaniach ścian wewnętrznych, faset w pomieszczeniach kuchni, biur, na klatce schodowej oraz w łazienkach, uszkodzeniu drewnianych stropów, uszkodzeniu płytek w łazienkach i na klatce schodowej, deformacji posadzki w pomieszczeniach garażu, spękaniu posadzek piwnicznych, deformacji drenażu wewnętrznego w całości piwnic. Powyższy zakres robót wynika z protokołu konieczności z dnia 02.10.2015 r. W związku z zaistnieniem wyżej opisanej okoliczności nastąpiła konieczność wykonania zamówienia dodatkowego polegającego w szczególności na: przekłuciu i zarzuceniu zaprawą pęknięć ścian wewnętrznych, faset, zabudowie na uszkodzonych stropach drewnianych płyt kartonowo-gipsowych, wymianie uszkodzonego płytkowania łazienek i płytek na klatce schodowej, wymianie uszkodzonej posadzki w garażu, wymianie uszkodzonych posadzek piwnicznych wraz z drenażem podposadzkowym. Obowiązujące Prawo geologiczne i górnicze umożliwia dochodzenie odszkodowania lub przywrócenia stanu poprzedniego, bowiem zgodnie z art. 147 ust. 3 ustawy Obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego ciąży na tym, kto jest odpowiedzialny za szkodę. Poszkodowany, za zgodą podmiotu odpowiedzialnego za szkodę, może wykonać obowiązek w zamian za zapłatę odpowiedniej kwoty pieniężnej. Zgodnie z przepisem art. 144 ust. 1 w.w ustawy Właściciel nie może się sprzeciwić zagrożeniom spowodowanym ruchem zakładu górniczego, który jest prowadzony zgodnie z ustawą. Może on jednak żądać naprawienia wyrządzonej tym ruchem szkody, na zasadach określonych ustawą. Istotnym jest więc to, iż naprawienie szkody ma nastąpić w pierwszej kolejności w drodze postępowania ugodowego dlatego też pomiędzy Miastem Rydułtowy a KWK Rydułtowy Anna zostały zawarte Ugody o naprawienie spowodowanych szkód. Wartość szkód został ustalona na kwotę 47 000,00 zł. Wykonanie powyższego zakresu prac jest konieczne w celu realizacji zadania inwestycyjnego o którym mowa powyżej. Technologicznie nie można oddzielić zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego, gdyż wykonanie prac w innym terminie spowodowałoby zniszczenie robót już wykonanych. Zamówienie dodatkowe musi więc być wykonane równolegle z zamówieniem podstawowym. Przykładowo: - naprawa pęknięć spowoduje zniszczenie powłok malarskich; - zabudowanie płyt kartonowo-gipsowych spowoduje uszkodzenie pomieszczeń (ścian, instalacji elektrycznej itp.); - wymiana płytek na klatce schodowej spowoduje zabrudzenia i uszkodzenia ścian przy cokołach; - wykonanie uszkodzeń posadzek polegających na rozkuciu kostki betonowej i wykonanie posadzki betonowej spowoduje uszkodzenie tynku na styku posadzki i ścian, a zarazem powłok malarskich oraz może spowodować dalsze uszkodzenia przy wykonaniu innych robót (praca ciężkiego sprzętu); - wykonanie drenażu wewnętrznego spowoduje zniszczenie posadzek w pomieszczeniach piwnicznych. Dotychczasowy Wykonawca posiada zorganizowany teren budowy, dysponuje na miejscu rusztowaniami, potrzebnym sprzętem oraz zasobami ludzkimi, co zdecydowanie obniża koszty budowy (w efekcie koszty pośrednie) i pozwala na wygenerowanie oszczędności. Zlecenie robót innemu Wykonawcy stwarza także problemy natury organizacyjno - prawnej, gdyż w świetle przepisu art. 652 Kodeksu Cywilnego Jeżeli wykonawca przejął protokolarnie od inwestora teren budowy, ponosi on aż do chwili oddania obiektu odpowiedzialność na zasadach ogólnych za szkody wynikłe na tym terenie. Wprowadzenie więc drugiego Wykonawcy na teren budowy powoduje trudną do rozdzielenia odpowiedzialność cywilną za ewentualnie powstałe szkody. Uzasadnienie prawne: Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie przepisu art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (j. t. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), zwanej dalej ustawą PZP. W wyżej wymienionym przepisie enumeratywnie wymienione zostały przesłanki, które muszą być bezwzględnie spełnione dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki, gdy: - zamówienie dodatkowe jest udzielane dotychczasowemu Wykonawcy usług lub robót budowlanych z którym zawarto umowę na zamówienie podstawowe; - wartość zamówienia dodatkowego nie przekracza łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego; - zamówienie dodatkowe nie zostało objęte zakresem zamówienia podstawowego; - wykonanie tego zamówienia jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego; - wykonanie zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia; - z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Zamawiający zamierza powierzyć realizację zamówienia dodatkowego dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych tj. Przedsiębiorstwu Usługowo-Handlowemu Ecomplex Grinspek Ewa, z siedzibą przy ulicy Lipowej 2 c, 44-282 z Łukowa Śląskiego z którym zawarto umowę na zamówienie podstawowe. Wartość zamówienia dodatkowego oszacowano na kwotę 47 000,00 zł netto, co stanowi 7% wartości zamówienia podstawowego tj. nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego. Przedmiotowe roboty tj. przede wszystkim roboty naprawcze z uwagi na swój charakter nie zostały ujęte w dokumentacji projektowej i STWiORB określającej zakres robót stanowiących przedmiot zamówienia podstawowego, tym samym nie stanowią przedmiotu umowy zawartej z Wykonawcą. Wykonanie zamówienia dodatkowego w zakresie robót objętych niniejszym uzasadnieniem jest konieczne dla zakończenia prac podstawowych. Technologicznie zaś zakres tych robót przenika się i zazębia się z technologią robót podstawowych, a przez to jest nierozerwalny. Również pod względem organizacji robót i organizacji placu budowy, itp., roboty podstawowe nie są możliwe do rozdzielenia od zamówienia dodatkowego. Ponadto nie można prawidłowo i należycie wykonać oraz zakończyć zakresu podstawowej umowy bez wykonania prac wynikających z zakresu zamówienia dodatkowego. Zlecenie robót dodatkowych dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych przede wszystkim zabezpieczy przed niebezpieczeństwem niepowodzenia w spełnieniu celu zadania jakim jest uzyskanie założonego efektu inwestycji zgodnego z oczekiwaniami i wymaganiami przyszłych użytkowników. Analiza stanu faktycznego, z którym mamy do czynienia wskazuje, że sytuację w której znalazł się Zamawiający, należy uznać za spowodowaną wystąpieniem wyjątkowych okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć. Po udzieleniu zamówienia podstawowego (03.07.2015 r.), nastąpiło zdarzenie niemożliwe do przewidzenia przez Zamawiającego w postaci ruchu zakładu górniczego prowadzącego do powstania szkody polegającej na uszkodzeniu budynku na terenie objętym zamówieniem podstawowym. Zdarzenia, o których mowa powyżej, będące efektem eksploatacji złóż węgla kamiennego i innych kopalin, mają zawsze charakter losowy, niepewny i nieprzewidywalny. A więc roboty będące przedmiotem zamówienia dodatkowego obejmujące swoim zakresem roboty naprawcze, odtworzeniowe i porządkowe były niemożliwe do przewidzenia na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia podstawowego, prowadzenia tego postępowania, a także w chwili udzielania zamówienia podstawowego, konieczność ich wykonania została stwierdzona dopiero po fizycznym rozpoczęciu robót na zadaniu, po zaistnieniu opisanego wyżej zdarzenia. W toku indywidualnej analizy udowodniono związek przyczynowy pomiędzy powstałymi uszkodzeniami a ruchem zakładu górniczego KWK Rydułtowy - Anna. Należy więc stwierdzić z całą stanowczością, iż przedmiotowe zamówienie nie jest skutkiem dokonanej przez Zamawiającego zmiany koncepcji realizacji inwestycji lub też braku należytej staranności podczas planowania i prowadzenia procesu inwestycyjnego. Zarówno z przyczyn technicznych jak i gospodarczych oddzielenie przedmiotowego zamówienia od zamówienia podstawowego i zlecenie robót innemu Wykonawcy jest całkowicie nieuzasadnione, gdyż naraziłoby Zamawiającego na poniesienie dodatkowych kosztów, bowiem w przypadku wymuszonego rozdziału robót dla dwóch Wykonawców należałoby wstrzymać wykonanie umowy podstawowej, dokonać ich inwentaryzacji i stosownych zabezpieczeń, a przy tym ponieść znaczne dodatkowe nakłady finansowe oraz znacząco wydłużyć cykl realizacji. Działanie takie należy uznać za nieuzasadnione z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Zgodnie bowiem z przepisem art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych: Wydatki publiczne powinny być dokonywane: 1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów [...]. Natomiast ewentualne dopuszczenie do wykonania zamówienia podstawowego bez wykonania zamówienia dodatkowego spowodowałoby, iż zamówienie podstawowe nie mogłoby zostać uznane za wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami, bądź niezwłocznie po jego wykonaniu należałoby dokonać dewastacji i zniszczenia części wykonanych robót i ich ponownej realizacji z uwzględnieniem dodatkowych robót. Zdecydowanie takie podejście nie jest w żadnej mierze uzasadnione zarówno gospodarczo, jak i ekonomicznie, a w efekcie prowadziłoby do marnotrawstwa środków publicznych i narażenia Zamawiającego na zarzut niegospodarności. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy PZP, a tym samym udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki jest w pełni uzasadnione.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Ecomplex Grinspek Ewa, ul. Lipowa 2 c, 44-282 Łuków Śląski, kraj/woj. śląskie.


Rydułtowy: Wykonanie zamówienia dodatkowego dla zadania inwestycyjnego pod nazwą: Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. R. Traugutta w Rydułtowach


Numer ogłoszenia: 281414 - 2015; data zamieszczenia: 22.10.2015

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 272834 - 2015r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Rydułtowy, ul. Ofiar Terroru 36, 44-280 Rydułtowy, woj. śląskie, tel. 032 4537411, faks 032 4537410.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie zamówienia dodatkowego dla zadania inwestycyjnego pod nazwą: Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. R. Traugutta w Rydułtowach.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Podczas prowadzonych prac w ramach zadania pn. Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. Romualda Traugutta w Rydułtowach ujawniły się szkody w w/w nieruchomości będące efektem ruchu zakładu górniczego KWK Rydułtowy - Anna z siedzibą przy ulicy Leona 2, 44-280 Rydułtowy, polegające w szczególności na: pęknięciach i zarysowaniach ścian wewnętrznych, faset w pomieszczeniach kuchni, biur, na klatce schodowej oraz w łazienkach, uszkodzeniu drewnianych stropów, uszkodzeniu płytek w łazienkach i na klatce schodowej, deformacji posadzki w pomieszczeniach garażu, spękaniu posadzek piwnicznych, deformacji drenażu wewnętrznego w całości piwnic. W związku z powyższym nastąpiła konieczność wykonania zamówienia dodatkowego polegającego w szczególności na: przekłuciu i zarzuceniu zaprawą pęknięć ścian wewnętrznych, faset, zabudowie na uszkodzonych stropach drewnianych płyt kartonowo-gipsowych, wymianie uszkodzonego płytkowania łazienek i płytek na klatce schodowej, wymianie uszkodzonej posadzki w garażu, wymianie uszkodzonych posadzek piwnicznych wraz z drenażem podposadzkowym.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.26.23.21-7, 45.26.23.30-3, 45.26.25.21-9, 45.26.25.22-6, 45.26.26.00-7, 45.43.00.00-0, 45.43.10.00-7, 45.45.41.00-5, 45.41.00.00-4, 45.44.21.00-8, 45.45.00.00-6.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
21.10.2015.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Ecomplex Grinspek Ewa, {Dane ukryte}, 44-282 Łuków Śląski, kraj/woj. śląskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 47000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    57195,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    57195,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    57195,00


  • Waluta:
    PLN .


ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienie faktyczne: Podczas prowadzonych robót w ramach zadania pn. Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. Romualda Traugutta w Rydułtowach ujawniły się szkody w w/w nieruchomości będące efektem ruchu zakładu górniczego KWK Rydułtowy - Anna z siedzibą przy ulicy Leona 2, 44-280 Rydułtowy, polegające w szczególności na: pęknięciach i zarysowaniach ścian wewnętrznych, faset w pomieszczeniach kuchni, biur, na klatce schodowej oraz w łazienkach, uszkodzeniu drewnianych stropów, uszkodzeniu płytek w łazienkach i na klatce schodowej, deformacji posadzki w pomieszczeniach garażu, spękaniu posadzek piwnicznych, deformacji drenażu wewnętrznego w całości piwnic. Powyższy zakres robót wynika z protokołu konieczności z dnia 02.10.2015 r. W związku z zaistnieniem wyżej opisanej okoliczności nastąpiła konieczność wykonania zamówienia dodatkowego polegającego w szczególności na: przekłuciu i zarzuceniu zaprawą pęknięć ścian wewnętrznych, faset, zabudowie na uszkodzonych stropach drewnianych płyt kartonowo-gipsowych, wymianie uszkodzonego płytkowania łazienek i płytek na klatce schodowej, wymianie uszkodzonej posadzki w garażu, wymianie uszkodzonych posadzek piwnicznych wraz z drenażem podposadzkowym. Obowiązujące Prawo geologiczne i górnicze umożliwia dochodzenie odszkodowania lub przywrócenia stanu poprzedniego, bowiem zgodnie z art. 147 ust. 3 ustawy Obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego ciąży na tym, kto jest odpowiedzialny za szkodę. Poszkodowany, za zgodą podmiotu odpowiedzialnego za szkodę, może wykonać obowiązek w zamian za zapłatę odpowiedniej kwoty pieniężnej. Zgodnie z przepisem art. 144 ust. 1 w/w ustawy Właściciel nie może się sprzeciwić zagrożeniom spowodowanym ruchem zakładu górniczego, który jest prowadzony zgodnie z ustawą. Może on jednak żądać naprawienia wyrządzonej tym ruchem szkody, na zasadach określonych ustawą. Istotnym jest więc to, iż naprawienie szkody ma nastąpić w pierwszej kolejności w drodze postępowania ugodowego dlatego też pomiędzy Miastem Rydułtowy a KWK Rydułtowy Anna zostały zawarte Ugody o naprawienie spowodowanych szkód. Wartość szkód został ustalona na kwotę 47 000,00 zł. Wykonanie powyższego zakresu prac jest konieczne w celu realizacji zadania inwestycyjnego o którym mowa powyżej. Technologicznie nie można oddzielić zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego, gdyż wykonanie prac w innym terminie spowodowałoby zniszczenie robót już wykonanych. Zamówienie dodatkowe musi więc być wykonane równolegle z zamówieniem podstawowym. Przykładowo: - naprawa pęknięć spowoduje zniszczenie powłok malarskich; - zabudowanie płyt kartonowo-gipsowych spowoduje uszkodzenie pomieszczeń (ścian, instalacji elektrycznej itp.); - wymiana płytek na klatce schodowej spowoduje zabrudzenia i uszkodzenia ścian przy cokołach; - wykonanie uszkodzeń posadzek polegających na rozkuciu kostki betonowej i wykonanie posadzki betonowej spowoduje uszkodzenie tynku na styku posadzki i ścian, a zarazem powłok malarskich oraz może spowodować dalsze uszkodzenia przy wykonaniu innych robót (praca ciężkiego sprzętu); - wykonanie drenażu wewnętrznego spowoduje zniszczenie posadzek w pomieszczeniach piwnicznych. Dotychczasowy Wykonawca posiada zorganizowany teren budowy, dysponuje na miejscu rusztowaniami, potrzebnym sprzętem oraz zasobami ludzkimi, co zdecydowanie obniża koszty budowy (w efekcie koszty pośrednie) i pozwala na wygenerowanie oszczędności. Zlecenie robót innemu Wykonawcy stwarza także problemy natury organizacyjno - prawnej, gdyż w świetle przepisu art. 652 Kodeksu Cywilnego Jeżeli wykonawca przejął protokolarnie od inwestora teren budowy, ponosi on aż do chwili oddania obiektu odpowiedzialność na zasadach ogólnych za szkody wynikłe na tym terenie. Wprowadzenie więc drugiego Wykonawcy na teren budowy powoduje trudną do rozdzielenia odpowiedzialność cywilną za ewentualnie powstałe szkody. Uzasadnienie prawne: Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie przepisu art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (j. t. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), zwanej dalej ustawą PZP. W wyżej wymienionym przepisie enumeratywnie wymienione zostały przesłanki, które muszą być bezwzględnie spełnione dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki, gdy: - zamówienie dodatkowe jest udzielane dotychczasowemu Wykonawcy usług lub robót budowlanych z którym zawarto umowę na zamówienie podstawowe; - wartość zamówienia dodatkowego nie przekracza łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego; - zamówienie dodatkowe nie zostało objęte zakresem zamówienia podstawowego; - wykonanie tego zamówienia jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego; - wykonanie zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia; - z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Zamawiający zamierza powierzyć realizację zamówienia dodatkowego dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych tj. Przedsiębiorstwu Usługowo-Handlowemu Ecomplex Grinspek Ewa, z siedzibą przy ulicy Lipowej 2 c, 44-282 z Łukowa Śląskiego z którym zawarto umowę na zamówienie podstawowe. Wartość zamówienia dodatkowego oszacowano na kwotę 47 000,00 zł netto, co stanowi 7% wartości zamówienia podstawowego tj. nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego. Przedmiotowe roboty tj. przede wszystkim roboty naprawcze z uwagi na swój charakter nie zostały ujęte w dokumentacji projektowej i STWiORB określającej zakres robót stanowiących przedmiot zamówienia podstawowego, tym samym nie stanowią przedmiotu umowy zawartej z Wykonawcą. Wykonanie zamówienia dodatkowego w zakresie robót objętych niniejszym uzasadnieniem jest konieczne dla zakończenia prac podstawowych. Technologicznie zaś zakres tych robót przenika się i zazębia się z technologią robót podstawowych, a przez to jest nierozerwalny. Również pod względem organizacji robót i organizacji placu budowy, itp., roboty podstawowe nie są możliwe do rozdzielenia od zamówienia dodatkowego. Ponadto nie można prawidłowo i należycie wykonać oraz zakończyć zakresu podstawowej umowy bez wykonania prac wynikających z zakresu zamówienia dodatkowego. Zlecenie robót dodatkowych dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych przede wszystkim zabezpieczy przed niebezpieczeństwem niepowodzenia w spełnieniu celu zadania jakim jest uzyskanie założonego efektu inwestycji zgodnego z oczekiwaniami i wymaganiami przyszłych użytkowników. Analiza stanu faktycznego, z którym mamy do czynienia wskazuje, że sytuację w której znalazł się Zamawiający, należy uznać za spowodowaną wystąpieniem wyjątkowych okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć. Po udzieleniu zamówienia podstawowego (03.07.2015 r.), nastąpiło zdarzenie niemożliwe do przewidzenia przez Zamawiającego w postaci ruchu zakładu górniczego prowadzącego do powstania szkody polegającej na uszkodzeniu budynku na terenie objętym zamówieniem podstawowym. Zdarzenia, o których mowa powyżej, będące efektem eksploatacji złóż węgla kamiennego i innych kopalin, mają zawsze charakter losowy, niepewny i nieprzewidywalny. A więc roboty będące przedmiotem zamówienia dodatkowego obejmujące swoim zakresem roboty naprawcze, odtworzeniowe i porządkowe były niemożliwe do przewidzenia na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia podstawowego, prowadzenia tego postępowania, a także w chwili udzielania zamówienia podstawowego, konieczność ich wykonania została stwierdzona dopiero po fizycznym rozpoczęciu robót na zadaniu, po zaistnieniu opisanego wyżej zdarzenia. W toku indywidualnej analizy udowodniono związek przyczynowy pomiędzy powstałymi uszkodzeniami a ruchem zakładu górniczego KWK Rydułtowy - Anna. Należy więc stwierdzić z całą stanowczością, iż przedmiotowe zamówienie nie jest skutkiem dokonanej przez Zamawiającego zmiany koncepcji realizacji inwestycji lub też braku należytej staranności podczas planowania i prowadzenia procesu inwestycyjnego. Zarówno z przyczyn technicznych jak i gospodarczych oddzielenie przedmiotowego zamówienia od zamówienia podstawowego i zlecenie robót innemu Wykonawcy jest całkowicie nieuzasadnione, gdyż naraziłoby Zamawiającego na poniesienie dodatkowych kosztów, bowiem w przypadku wymuszonego rozdziału robót dla dwóch Wykonawców należałoby wstrzymać wykonanie umowy podstawowej, dokonać ich inwentaryzacji i stosownych zabezpieczeń, a przy tym ponieść znaczne dodatkowe nakłady finansowe oraz znacząco wydłużyć cykl realizacji. Działanie takie należy uznać za nieuzasadnione z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Zgodnie bowiem z przepisem art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych: Wydatki publiczne powinny być dokonywane: 1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów [...]. Natomiast ewentualne dopuszczenie do wykonania zamówienia podstawowego bez wykonania zamówienia dodatkowego spowodowałoby, iż zamówienie podstawowe nie mogłoby zostać uznane za wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami, bądź niezwłocznie po jego wykonaniu należałoby dokonać dewastacji i zniszczenia części wykonanych robót i ich ponownej realizacji z uwzględnieniem dodatkowych robót. Zdecydowanie takie podejście nie jest w żadnej mierze uzasadnione zarówno gospodarczo, jak i ekonomicznie, a w efekcie prowadziłoby do marnotrawstwa środków publicznych i narażenia Zamawiającego na zarzut niegospodarności. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy PZP, a tym samym udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki jest w pełni uzasadnione.

Adres: ul. Ofiar Terroru 36, 44-280 Rydułtowy
woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: um@rydultowy.pl
tel: 324 537 411
fax: 324 537 410
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 27283420150
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2015-10-13
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.rydultowy.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45262321-7 Wyrównywanie podłóg
45262330-3 Roboty w zakresie naprawy betonu
45262521-9 Roboty murarskie w zakresie fasad
45262522-6 Roboty murarskie
45262600-7 Różne specjalne roboty budowlane
45410000-4 Tynkowanie
45430000-0 Pokrywanie podłóg i ścian
45431000-7 Kładzenie płytek
45442100-8 Roboty malarskie
45450000-6 Roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe
45454100-5 Odnawianie
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Wykonanie zamówienia dodatkowego dla zadania inwestycyjnego pod nazwą: Termomodernizacja budynku Straży Pożarnej przy ul. R. Traugutta w Rydułtowach Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Ecomplex Grinspek Ewa
Łuków Śląski
2015-10-22 57 195,00