Wynik przetargu

Adres: Al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: zamowienia.publiczne@polskieradio.pl
tel: +48 22 645 36 90
fax: +48 22 645 39 57
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 500066105-N-2018 Data Udzielenia: 2018-03-26
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [PN]: Przetarg nieograniczony
Kody CPV
72319000-4 Usługi dostarczania danych
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Dostarczenie wyników badania Radio Track dotyczącego słuchalności stacji radiowych w Polsce w 2018 roku. Kantar Millward Brown S.A.
Warszawa
499 900,00
0,50
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2018-03-26
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
72319000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
499 900,00 zł
Minimalna złożona oferta:
499 900,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
499 900,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
499 900,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 36999 KB
Ogłoszenie nr 500066105-N-2018 z dnia 27-03-2018 r.
Polskie Radio S.A. Dział Zamówień Publicznych: Dostarczenie wyników badania Radio Track dotyczącego słuchalności stacji radiowych w Polsce w 2018 roku.

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500021998-N-2018

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Polskie Radio S.A. Dział Zamówień Publicznych, Krajowy numer identyfikacyjny 1042059100000, ul. Al. Niepodległości  , 00977   Warszawa, woj. mazowieckie, państwo Polska, tel. +48 22 6459384, e-mail matylda.grzybowska@polskieradio.pl, faks +48 22 6453957.
Adres strony internetowej (url): www.prsa.pl
Adres strony internetowej, pod którym można uzyskać dostęp do narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne:
www.prsa.pl

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Dostarczenie wyników badania Radio Track dotyczącego słuchalności stacji radiowych w Polsce w 2018 roku.

Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
BP-DZP.B5.54.2017

II.2) Rodzaj zamówienia:

Dostawy

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Dostarczenie danych wyników całorocznego badania radiowego Radio Track, realizowanego przez wszystkie miesiące roku 2018 techniką wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI). Badanie zostanie zrealizowane na próbie reprezentatywnej dla polskiej populacji, osób dorosłych (15-75). Badanie zostanie uzupełnione o wyniki panelu dzienniczkowego służącego obliczaniu wskaźników efektywności kampanii reklamowych. Szczegółowy zakres zgromadzonych informacji, metodologia realizacji badania, struktura i wielkość próby oraz struktura zbioru danych zgodna ze składaną w ofercie „Specyfikacją badania Radio Track 2018”. Dane mają być dostarczone wraz z oprogramowaniem służącym do prezentacji i analizy wyników badań. Udzielenie licencji na korzystanie z powyższych wyników.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV:
72319000-4

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
18/03/2018

IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
504900.00

Waluta
pln

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  1
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  1
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie

Nazwa wykonawcy: Kantar Millward Brown S.A.
Email wykonawcy: anna.romaniuk@kantarmillwardbrown.com
Adres pocztowy: ul. Branickiego 17
Kod pocztowy: 02-972
Miejscowość: Warszawa
Kraj/woj.: mazowieckie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
499900.00
Oferta z najniższą ceną/kosztem 499900.00
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 499900.00
Waluta: pln

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  zamówienia z wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1) lit. a)  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Załącznik nr 1 Uzasadnienie wyboru trybu postępowania przeprowadzonego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2017 r. Nr 1579 ze zm.) PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA Przedmiotem zamówienia publicznego jest dostarczenie przez Wykonawcę całorocznych wyników badania audytorium radiowego pod nazwą. „RADIO TRACK”, dotyczącego słuchalności stacji radiowych w Polsce w 2018 roku. (Przedmiot zamówienia publicznego nie dotyczy usługi przeprowadzania badania dotyczącego słuchalności stacji radiowych). Przedmiotem zamówienia są wyniki konkretnego zindywidualizowanego badania („RADIO TRACK”), a nie jakiegokolwiek, dowolnego badania dotyczącego słuchalności stacji radiowych w Polsce. Zgodnie z powyższym, należy przyjąć, iż przedmiotem zamówienia (dostawy) jest konkretny, zdefiniowany i opisany produkt posiadający określone cechy i właściwości, uwzględniające również, specyfikę rynku na którym działa Zamawiający. Struktura badania Na próbę badania RADIO TRACK składa się rocznie nie mniej niż 84.000 wywiadów realizowanych na próbie ogólnopolskiej oraz w miastach wyodrębnionych jako nadreprezentacje miejskie. Badanie jest realizowane comiesięcznie, techniką wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI) na próbie reprezentatywnej dla polskiej populacji osób dorosłych (15-75 lat). Badanie uzupełnione jest o wyniki panelu dzienniczkowego, realizowanego na próbie nie mniejszej niż 7.000 respondentów w skali roku, służącego obliczaniu wskaźników efektywności kampanii reklamowych. Badanie RADIO TRACK jest realizowane na podstawie jednolitej metody i sposobu ankietowania respondentów w sposób ciągły i nieprzerwany od 16 lat. Posiadanie tego standardu, pozwala na uzyskanie spójnych metodologicznie i na bieżąco kontrolowanych danych, które są jedynym powszechnie uznanym, stosowanym i honorowanym standardem w analizach rynku i planowaniu radiowych kampanii reklamowych w większości największych agencji reklamowych w Polsce oraz stosowanym przez większość polskich nadawców radiowych, brokerów reklamy radiowej, domów mediowych oraz dziennikarzy. (Powyższe potwierdza rozeznanie, przeprowadzone przez Zamawiającego pomiędzy 16 a 30 listopada 2017 r., którego protokół stanowi załącznik nr1 do Uzasadnienia). Badanie RADIO TRACK oraz jego wynik, stanowiący przedmiot zamówienia, od każdego innego badania podobnego rodzaju oraz jego wyniku, odróżniają następujące cechy: badanie odbywa się według określonej metodologii, której właścicielem jest Komitet Badań Radiowych, zwany dalej KBR - (KBR decyduje o sposobie realizacji badania, sprawuje kontrolę nad jego przebiegiem, a także nad jakością wyników oraz ich wykorzystaniem); wyniki badania RADIO TRACK obejmują słuchalność wszystkich stacji radiowych, aktualnie nadających w Polsce na podstawie przyznanej koncesji - (tj. obecnie 284 stacji); wyniki badania w roku 2018 są wynikami tego samego badania, które jest prowadzone w sposób ciągły, (całoroczne badanie audytorium radiowego, realizowane określoną techniką, pod nazwą: RADIO TRACK) każdego miesiąca przez okres ostatnich 17 lat; jedynym wykonawcą badania, na mocy umowy zawartej z KBR, jest Wykonawca: Kantar Millward Brown S.A. - (wcześniej pod nazwą: SMG KRC Poland Media i Millward Brown S.A.), który ma wyłączne prawo do udzielania licencji na korzystanie z wyników przedmiotowego badania. Badania zbliżone lub podobne do badania RADIO TRACK nie są obecnie prowadzone. Na rynku nie ma więc dostępnych wyników porównywalnych lub zbliżonych do wyników badania RADIO TRACK. Powyższe stanowisko potwierdziło rozeznanie rynku w zakresie badań słuchalności stacji radiowych wśród potencjalnych wykonawców, przeprowadzone przez Zamawiającego w dniach 16-30 listopada 2017. (Protokół z dnia 30 listopada 2017 z przeprowadzonego rozeznania rynku w zakresie badań słuchalności stacji radiowych wśród potencjalnych wykonawców stanowi Załącznik nr 1 do Uzasadnienia). Wynika z niego, iż żadna z firm badawczych, która odpowiedziała na skierowaną do nich ankietę, nie dysponuje gotowymi danymi, które zawierają wyniki ciągłych badań słuchalności zrealizowanych we wszystkich miesiącach każdego roku za okres przynajmniej 10 lat poprzednich, obejmujące wszystkie stacje radiowe nadające w Polsce - (obecnie 284 stacji). Firmy wskazały, że jedynym instytutem badawczym posiadającym takie dane jest: Kantar Millward Brown. (Protokół z dnia 30 listopada 2017 Załącznik nr 1 do Uzasadnienia). UWARUNKOWANIA ISTOTNE STANU FAKTYCZNEGO Badanie RADIO TRACK od początku jego prowadzenia do chwili obecnej, odbywa się na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR). KBR tworzą (obecnie) przedstawiciele czterech grup radiowych (skupiających nadawców komercyjnych): Grupa RMF, Eurozet, Time S.A. oraz Grupa Radiowa Agory. Komitet, został powołany w 2001 roku w celu stworzenia jednolitego narzędzia opisującego rynek radiowy w Polsce, poprzez wypracowanie obowiązującego standardu badań radiowych. Efektem powyższego działania, było stworzenie modelu, metodologii oraz zakresu badania słuchalności stacji radiowych, który otrzymał nazwę „RADIO TRACK”. Dla wyłonienia wykonawcy tego badania, KBR przeprowadził wówczas konkurs ofert, który wygrała: SMG KRC Poland Media. Zarówno samo badanie, jak i jego wykonawcę, zaakceptowali wszyscy nadawcy radiowi oraz Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (organizacja skupiająca wszystkich uczestników rynku reklamowego po stronie zleceniodawców). W roku 2004 ponownie przeprowadzony został konkurs ofert, w którym uczestniczyło pięć firm: IQS and Quant Group, GfK Polonia, TNS OBOP, SMG KRC Poland Media i Expert Monitor. Podobnie jak poprzednio, zwyciężyła oferta firmy: SMG KRC Poland Media. W kolejnych latach, KBR przedłużał umowę dotyczącą przeprowadzenia badań RADIO TRACK z firmą: SMG KRC Media Poland (działająca obecnie jako: Kantar Millward Brown), która prowadzi je po dzień dzisiejszy. Właścicielem metodologii badania RADIO TRACK jest Komitet Badań Radiowych, co oznacza, że decyduje on o sposobie realizacji tego badania. Sprawuje też kontrolę nad jego przebiegiem, jakością wyników oraz ich wykorzystaniem, a także podejmuje decyzje dotyczące metodologii badania oraz jej ewentualnych modyfikacji. Badanie RADIO TRACK obejmuje pomiarem wszystkie stacje radiowe, aktualnie nadające sygnał naziemny w kraju na podstawie przyznanej koncesji. Lista stacji objętych badaniem jest aktualizowana co miesiąc, na podstawie informacji pochodzących z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz przekazanych przez nadawców. W umowie zawartej z firmą: Millward Brown, Komitet Badań Radiowych udzielił jej licencji na sprzedaż wyników badania RADIO TRACK oraz ustalił warunki ich zakupu przez podmioty trzecie. Polskie Radio S.A. nie jest członkiem Komitetu Badań Radiowych, jest natomiast z Nim związane poprzez „umowę stowarzyszeniową”. Jako członek stowarzyszony, Polskie Radio S.A. ma jedynie prawo do uczestnictwa w jawnych częściach comiesięcznych posiedzeń KBR, udziału w dyskusjach i wyrażania opinii na tematy poruszane w trakcie posiedzeń oraz wglądu do raportu technicznego z realizacji kolejnych fal badania RADIO TRACK w ramach procedury przyjęcia wyników badania. Nie ma natomiast wpływu na kształtowanie metodologii badania. Zgodnie z umową stowarzyszeniową Polskie Radio S.A. popiera i akceptuje jeden standard badań radiowych, który został wyznaczony przez KBR. Badanie RADIO TRACK jest finansowane wspólnie przez główne podmioty rynku radiowego, wchodzące w skład KBR. Polskie Radio S.A. nie uczestniczy w ich finansowaniu, natomiast wyniki tego badania kupuje bezpośrednio od jego realizatora, to znaczy od Wykonawcy: Millward Brown na prawach i warunkach ustalonych przez KBR (m. in. terminy i zakres pozyskiwania danych, poza warunkami cenowymi) jako właściciela metodologii badania, a tym samym jego wyników. SPECYFIKA RYNKU Polskie Radio S.A. oraz 17 publicznych regionalnych rozgłośni do oceny słuchalności emitowanych audycji wykorzystuje wyniki badań Radio Track. Polskie Radio S.A. oraz wspomniane wyżej Rozgłośnie regionalne, działają na rynku konkurencyjnym, jako jedyne radio publiczne w Polsce. W kontekście przedstawionego wyżej przedmiotu zamówienia, Polskie Radio S.A. jako Zamawiający, znajduje się w szczególnej sytuacji, która wynika z jej aspektów rynkowych. Wiążą się one z ostrą walką konkurencyjną, toczoną przez głównych nadawców radiowych o słuchaczy, a także o wiążące się bezpośrednio z ich ilością wpływy reklamowe. Pomimo relatywnie dobrych wyników Polskiego Radia S.A., na rynku radiowym, zarówno w zakresie słuchalności jak i poziomu wpływu z reklam, dominują nadawcy komercyjni. W związku z tym – podobnie jak w analogicznej sytuacji na innych rynkach – oni ustalają reguły gry, w tym między innymi podstawowy dla tego rynku miernik słuchalności, będący swoistym barometrem skuteczności i efektywności docierania do potencjalnych słuchaczy. Taki miernik stanowią wyniki badania RADIO TRACK. Jak wskazano powyżej, są one wykorzystane przez stacje radiowe, domy mediowe, brokerów oraz reklamodawców i stanowią podstawowe narzędzie służące do wyceny przestrzeni reklamowej w radiu. Żadne inne badanie nie jest w tym zakresie uznawane za miarodajne, a jego wyniki z reguły nie stanowią podstawy do podejmowania decyzji biznesowych, dotyczących tego rynku Jest to oczywiste, ponieważ dominujący na rynku nadawcy komercyjni nie po to powołali Komitet Badań Radiowych, ustanowili standard badawczy dbając o jego poprawność i wiarygodność, aby przy ocenach dotyczących rynku radiowego korzystać z wyników innego badania. W opisanej wyżej sytuacji, Polskie Radio S.A. praktycznie nie ma wyboru – chcąc aktywnie i efektywnie uczestniczyć w rynku radiowym musi mieć dostęp do wyników badania RADIO TRACK, a także móc legalnie posługiwać się nimi w codziennej działalności. Gdyby tego nie robiło i prowadziło np. własne badania w zakresie pomiaru wielkości audytorium, uczestnicy rynku radiowego, przede wszystkim reklamodawcy i domy mediowe, i tak posługiwaliby się wynikami badań RADIO TRACK, a nie badań innych, zleconych tylko przez Polskie Radio S.A. Należy zwrócić uwagę, że przedmiotowe badanie jest zlecone i prowadzone na mocy decyzji KBR. Badanie to, niezależnie od tego, czy Polskie Radio S.A. kupi jego wyniki, czy też nie, podobnie jak w latach minionych, będzie prowadzone i komercyjni nadawcy będą z niego powszechnie korzystać. PRZESŁANKI WYBORU TRYBU POSTĘPOWANIA Przesłanki umożliwiacie zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki przy zakupach dokonywanych przez podmioty zobowiązane do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych zostały zawarte w art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a) tejże ustawy. Ustawodawca określił, iż zamówienia z wolnej ręki można udzielić, jeżeli „zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę: a) z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze” - jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. W orzecznictwie jak i doktrynie, ukształtowano pogląd, iż przesłanka jedynego wykonawcy ma charakter obiektywny i dotyczy sytuacji faktycznej, w której w jednym miejscu i czasie na rynku występuje jeden Wykonawca - monopolista. Równocześnie, jednak, wskazuje się „że mogą mieć miejsce przypadki w których ze względu na szczególność przedmiotu zamówienia trudno będzie przypisać wykonawcy miano monopolisty, chociaż w danym czasie, tylko on będzie w stanie wykonać zamówienie” Krajowa Izba Odwoławcza, powołując się na stanowisko Prezesa UZP w Uchwale z dnia 12 marca 2010 r. stwierdziła: „zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sprawa C-199/85 Komisja przeciwko Republice Włoch) możliwość zastosowania ww. przepisu, uzależniona jest od obiektywnego ustalenia przez Zamawiającego, czy w danej sytuacji, w odniesieniu do danego konkretnego zamówienia, istnieją jacykolwiek inni alternatywni wykonawcy, którzy mogliby potencjalnie zrealizować zamówienie. Dlatego też zawsze, analizując problem możliwości zastosowania przesłanki z przywoływanego wyżej przepisu, odnosić się należy do konkretnego stanu faktycznego, bowiem zawsze chodzi o wykonanie tego konkretnego zamówienia, a nie zamówienia jako takiego. Jeśliby przyjąć, że przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ma zastosowanie tylko wówczas, gdy w Polsce lub pozostałych krajach Unii Europejskiej jest tylko jeden wykonawca, zdolny je wykonać, nie miałby on żadnego sensu. Trudno jest wyobrazić sobie sytuację, w której jakieś zamówienie byłby w stanie wykonać tylko i wyłącznie jeden podmiot spośród wszystkich, działających na terenie Unii Europejskiej. Założenie takie stanowi ewidentny przykład rozumowania ad absurdum” W świetle powyższego, a także przedstawionego stanu faktycznego oraz związanych z nim uwarunkowań uzasadnione jest wedle Zamawiającego twierdzenie, iż przesłanka „jedynego wykonawcy”, na którą powołuje się Zamawiający ma charakter obiektywny i dotyczy określonej sytuacji faktycznej. W odniesieniu do wyników przedmiotowego badania RADIO TRACK, ich dostawcą, „w danym miejscu i czasie”, może być wyłącznie Wykonawca: Kantar Millward Brown S.A. Spośród wielu podmiotów, zajmujących się badaniami różnych segmentów rynku tylko: Kantar Millward Brown S.A. jest uprawniona do przeprowadzenia tego badania oraz dysponowania jego wynikami. Można zatem stwierdzić, iż w odniesieniu do badania RADIO TRACK, udostępniania ich wyników oraz udzielenia licencji na korzystanie z nich: Kantar Millward Brown S.A. jest faktycznym monopolistą. Możliwość uzyskania przez Zamawiającego wyników badania RADIO TRACK od jednego wykonawcy ma niewątpliwie charakter obiektywny, bowiem, jak wskazano powyżej, nie istnieją jacykolwiek inni alternatywni wykonawcy, którzy mogliby potencjalnie zrealizować zamówienie, tzn. dostarczyć wyniki badania: RADIO TRACK. Właścicielem metodologii, badania (standardu badawczego) RADIO TRACK jest Komitet Badań Radiowych i skorzystanie z tego standardu przez inną firmę, niż wskazaną przez KBR, stanowiłoby naruszenie jego praw. Badanie, przeprowadzone wg innego (choć zbliżonego) standardu oraz jego wyniki nie byłoby – jak udowodniono wyżej - akceptowane przez rynek radiowy jako wiarygodny instrument badawczy i miernik słuchalności poszczególnych stacji. W związku z powyższym nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze. Krajowa Izba Odwoławcza w Uchwale z dnia 5 lutego 2010r. , stwierdza, że „ przesłanka przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze jest nieostra. Nie została ona zdefiniowana ani w ustawie Prawo zamówień, ani w żadnej z dyrektyw”. W komentarzu do ustawy Prawo zamówień publicznych mówi się, że przy liberalnej wykładni można bronić poglądu, iż „przyczyny techniczne w szerokim tego słowa znaczeniu obejmują także determinanty organizacyjne”. Cytat ten przywołuje także Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 kwietnia 2010 r. Orzecznictwo Izby, wskazuje, iż przy ocenie, czy spełniona jest przesłanka dotycząca „przyczyn technicznych” brać należy pod uwagę specyfikę zamówienia oraz uwarunkowania związane z jego realizacją”. To specyfika zamówienia wskazuje na potrzebę ograniczenia konkurencji , tak jak w analizowanym stanie faktycznym. W przedmiotowym stanie faktycznym, przesłanka „przyczyny techniczne” obejmuje także determinanty organizacyjne. Mają one specyficzny charakter i wiążą się zarówno ze sposobem uzyskiwania wyników badania RADIO TRACK, jak i ich nabywania. „Organizatorem” programującym i nadzorującym prowadzenie badania jest Komitet Badań Radiowych. On także, każdorazowo weryfikuje poprawność uzyskiwanych wyników, a następnie je zatwierdza. Jedynym wykonawcą badania jest Kantar Millward Brown S.A., który ma wyłączne prawo do udzielenia licencji na korzystanie z jego wyników. Polskie Radio S.A. może z nich korzystać pod warunkiem, że wraz z nimi przedmiotem zakupu będzie upoważniająca do tego licencja. Samo badanie, prowadzone jest w określonym „porządku” i „organizacji”, wynikających ze standardu badawczego, a jego wyniki według określonego wcześniej harmonogramu dostarczane są licencjonobiorcom (w tym Polskiemu Radiu S.A). ASPEKTY FINANSOWE Jak wspomniano na wstępie, przedmiotem zamówienia nabywanym w postępowaniu są wyniki badań słuchalności radia, a nie przeprowadzenie tych badań. Jedynym kompleksowym badaniem, którego wyniki są dostępne na rynku, jest badanie RADIO TRACK. Prowadzenie tego badania finansują podmioty komercyjne (nadawcy radiowi), zrzeszone w Komitecie Badań Radiowych. Polskie Radio S.A. kupując wyniki badania, na którego wykonanie składają się inne podmioty, ponosi jedynie część kosztów związanych z ich uzyskaniem. Wszczynanie postępowania, którego przedmiotem miałoby być przeprowadzenie badania słuchalności radia w Polsce w sytuacji, gdy na rynku dostępne są wyniki takiego badania za cenę wielokrotnie niższą niż koszt takiego badania, byłoby bez wątpienia działaniem nieracjonalnym i niegospodarnym - (dane o kosztach „ewentualnych podobnych” badań w Załączniku nr 1). Tym bardziej, iż uzyskane w ten sposób dane i wskaźniki najprawdopodobniej nie byłyby uznawane na rynku jako wiarygodne oraz miarodajne przy podejmowaniu decyzji biznesowych, co za tym idzie, jedyny na rynku podmiot publiczny - Polskie Radio S.A. de facto z góry, „skazany” zostałby na straty finansowe. WNIOSKI Przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz prawny dotyczący zakupu przez Polskie Radio S.A. wyników badania RADIO TRACK wskazuje, iż konkretne zamówienie – dostawa wyników badania RADIO TRACK, ulokowane w konkretnej sytuacji technicznej i organizacyjnej, może wykonać tylko jeden konkretny wykonawca, wskazany przez Komitet Badań Radiowych – obecnie firma Kantar Millward Brown S.A. Biorąc pod uwagę wszystkie przywołane powyżej okoliczności, faktyczne i prawne, Zamawiający wyczerpał przesłanki wynikające z przepisu art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a) Prawa zamówień publicznych.