Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Sponsorowanie Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp z o.o. w Radomiu II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres,
Adres: | Waryńskiego 16 A, 26-600 Radom, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: sekretariat@rtbs.eu tel: 48 384 65 08 fax: 48 362 73 02 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500177151-N-2018 | Data Udzielenia: | 2018-07-25 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
79340000-9 | Usługi reklamowe i marketingowe | |
79342200-5 | Usługi w zakresie promocji |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Sponsorowanie Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp z o.o. w Radomiu II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilo | „Radomiak” Sp. z o.o. Radom | 307 500,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2018-07-25 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 79340000 79342200 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 307 500,00 zł Minimalna złożona oferta: 307 500,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 307 500,00 zł Maksymalna złożona oferta: 307 500,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 29611 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
79340000-9
Dodatkowe kody CPV:
79342200-5
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500177151-N-2018 z dnia 26-07-2018 r.
Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Administrator" Sp. z o.o.: Sponsorowanie Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp z o.o. w Radomiu
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Administrator" Sp. z o.o., Krajowy numer identyfikacyjny 670704475, ul. Waryńskiego 16 A, 26-600 Radom, woj. mazowieckie, państwo Polska, tel. 48 384 65 08, e-mail sekretariat@rtbs.eu, faks 48 362 73 02.
Adres strony internetowej (url): www.rtbs.eu
Adres strony internetowej (url): www.rtbs.eu
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Towarzystwo Budownictwa Społecznego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Sponsorowanie Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp z o.o. w Radomiu
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
1. Przedmiotem zamówienia jest określenie praw i obowiązków Sponsora i Sponsorowanego w zakresie działań reklamowych i promocyjnych Sponsorowanego na rzecz Sponsora podczas zawodów sportowych. Sponsor przekaże na rzecz Sponsorowanego wynegocjowane kwoty, a Sponsorowany będzie brał udział w serii rozgrywek ligowych, w czasie których zobowiąże się do: a) używania nazwy Sponsora w czasie udzielanych w prasie, radio, telewizji i innych środkach masowego przekazu wywiadów i audycji, oraz umieszczenia jego loga na ściance reklamowej b) umieszczenia jego logo na koszulkach zawodników Klubu, na plakatach i biletach meczowych; c) umieszczenia reklamy Sponsora na swojej stronie internetowej; d) umieszczenia materiałów Sponsora na bandach wokół boiska, w tym w szczególności informacji w zakresie przedsięwzięcia pod nazwą „Strefa Dobrego Zarządzania”; e) wykorzystania wizerunku Klubu (w tym zawodników) na rzecz Sponsora; f) kolportażu ulotek reklamowych Sponsora podczas meczów odbywających się w Radomiu; 2. Sponsorowany zobowiąże się do dbania o wizerunek i dobre imię Sponsora. 3. Sponsorowany zobowiązuje się w czasie trwania umowy dołożyć wszelkich starań, aby osiągane przez niego wyniki sportowe były jak najlepsze. 4. Sponsorowany będzie brał udział w rozgrywkach zorganizowanych przez Polski Związek Piłki Nożnej w sezonie 2018 - 2019, a także w Pucharze Polski.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
79340000-9
Dodatkowe kody CPV:
79342200-5
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 06/07/2018 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 250000.00 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 1 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 1 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: „Radomiak” Sp. z o.o. Email wykonawcy: Adres pocztowy: ul. Malczewskiego 18 Kod pocztowy: 26-600 Miejscowość: Radom Kraj/woj.: mazowieckie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 307500.00 Oferta z najniższą ceną/kosztem 307500.00 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 307500.00 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a) ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
1. Podstawa prawna: postępowanie zostało wszczęte na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a) ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.). Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki w przypadku, gdy usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Skorzystanie z możliwości udzielenia zamówienia z powołaniem się na przesłankę określoną pod lit. a) jest dopuszczalne wtedy, gdy istnieje tylko jeden wykonawca zdolny do realizacji zamówienia. Tryb zamówienia z wolnej ręki, jako najmniej konkurencyjny tryb udzielenia zamówienia, może być zastosowany wyłącznie w sytuacji, gdy zachodzi co najmniej jedna z okoliczności określonych w ust. 1 ww. przepisu. Zarówno Sąd Najwyższy, jak i Naczelny Sąd Administracyjny (np. wyr. NSA z 11.09.2000 r., II SA 2074/00, LEX nr 44866) podkreślały, że przepisy zezwalające na odstąpienie od stosowania trybu podstawowego muszą być zawsze interpretowane ściśle, a lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów jest zamknięta. W tym trybie do zawarcia umowy dochodzi w wyniku negocjacji. Jeżeli strony w wyniku negocjacji dojdą do porozumienia co do istotnych postanowień umowy, zostanie ona zawarta. W przeciwnym razie zamówienie nie zostanie udzielone. W trybie zamówienia z wolnej ręki nie ma potrzeby i obowiązku sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ponieważ do zawarcia umowy nie dochodzi w wyniku złożenia oferty. Zamawiającemu nie wolno również żądać od wykonawcy wniesienia wadium. Jak wynika z orzecznictwa (np. wyr. NSA z 11.09.2000 r., II SA 2074/00, LEX nr 44866), przepisy zezwalające na odstąpienie od stosowania trybu podstawowego muszą być zawsze interpretowane ściśle, a lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów jest zamknięta. Podobnie w swoich orzeczeniach wywodził Europejski Trybunał Sprawiedliwości (wyr. z 10.04.2003 r. w połączonych sprawach C-20/01, C-28/01 Komisja Europejska przeciwko Republice Niemiec; wyr. z 18.11.2004 r. w sprawie C-126/03 Komisja Europejska przeciwko Republice Niemiec). W art. 67 ust 1 pkt 1 p.z.p. określono, że tryb z wolnej ręki może być zastosowany w sytuacji, gdy dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn: a) technicznych o obiektywnym charakterze; b) związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów – jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. „Przyczyny techniczne”, o których mowa w ww. przepisie, uzasadniające udzielenie zamówienia wykonawcy bez przeprowadzenia przez zamawiającego procedury konkurencyjnej, muszą mieć zasadniczy charakter, tak by można było wykazać, że wykonanie zamówienia przez innego wykonawcę jest ze względów technicznych niemożliwe, a nie tylko utrudnione, i że ta niemożliwość ma charakter nieprzezwyciężalny. „Przyczyny techniczne” nie tylko muszą dotyczyć aspektów technicznych danych usług, robót budowlanych lub towarów, które mają być przedmiotem zamówienia publicznego, ale również mieć taki charakter, aby w sposób obiektywny wskazywały na tylko jeden podmiot jako na potencjalnego wykonawcę zamówienia. Przykładowo w wyroku z 10.03.1987 r. w sprawie C-199/85 Komisja przeciwko Republice Włoch Trybunał stwierdził, że sama złożoność przedmiotu zamówienia od strony technicznej nie wystarcza do wykazania istnienia przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki. Dodatkowo, jak wynika ze stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego, przekonanie wnioskującego o zatwierdzeniu trybu zamówienia z wolnej ręki co do tego, że proponowany przez niego wykonawca jest jedynym, który ze względu na szczególne zaufanie, doświadczenie i możliwości organizacyjne jest w stanie wykonać zamówienie, nie stanowi dostatecznej podstawy do przyjęcia, iż jest to jedyny wykonawca w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a p.z.p. Pogląd powyższy podzielił również Sąd Najwyższy, stwierdzając w uzasadnieniu wyroku z 6.07.2001 r. 412 , że skorzystanie z możliwości udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest dopuszczalne wtedy, gdy okoliczność, iż zamówienie może wykonać tylko jeden wykonawca, ma charakter obiektywny, a nie opiera się wyłącznie na subiektywnym przekonaniu zamawiającego, który ma zaufanie do jednego tylko znanego mu już wcześniej wykonawcy. Zgodnie z uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 kwietnia 2010 r., KIO/KD 23/10 „Przesłanka, na jaką powołuje się zamawiający, określona w art. 67 ust. 1 pkt 1 b ustawy pzp., upoważnia do udzielania zamówienia z wolnej ręki, jeśli z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów, dostawy, usługi czy roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę. Przy czym w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że przyczyna ta musi mieć charakter obiektywny, a przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp może być zastosowany tylko w przypadku łącznego wystąpienia zawartych w nim okoliczności tj. usługa może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę oraz muszą zaistnieć obiektywne przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów. Dla zaistnienia przesłanki określonej w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp nie wystarczy wykazać, że dana usługa jest chroniona prawami wyłącznymi. Istotne dla skorzystania z przesłanki art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp jest również wykazanie, że usługa może być wykonana wyłącznie przez określonego wykonawcę. 2. Uzasadnienie wyboru Przedmiotem zamówienia są usługi polegające na sponsorowaniu Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp. z o.o. w Radomiu. Celem udzielenia zamówienia na sponsorowanie Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp. z o.o. w Radomiu poprzez sponsoring Klubu Sportowego „Radomiak” Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu posiadającego drużynę piłki nożnej, uczestniczącą w rozgrywkach ligi, organizowanych przez Polski Związek Piłki Nożnej, jest budowa wizerunku (rozpoznawalności), akceptacji i zaufania do marki RTBS „Administrator” Sp. z o.o.. Jak wynika z raportu rynku sponsoringu za rok 2018 sponsorowanie klubów sportowych, zwłaszcza piłki nożnej, jest najbardziej efektywnym sposobem zwiększenia rozpoznawalności marki i samego przedsiębiorcy. RTBS Administrator jest spółka lokalną, działająca na terenie byłego województwa radomskiego. W konsekwencji powyższego zakres działalności spółki zawęża się jedynie do samego miasta Radom i okolic. Spółka nie przewiduje rozszerzenia zakresu swojej działalności na inne terytoria. Sponsorowanie sekcji sportowej Klubu służyć będzie pozyskaniu uznania i sympatii lokalnej opinii publicznej oraz zdobyciu powszechnej popularności. Sponsorowanie Klubu ma wyjątkowe znaczenie lokalne dla RTBS „Administrator” Sp. z o.o. jako dewelopera, ale także zarządcy nieruchomości, pozwala bowiem promować markę, a także tworzy pozytywną więź miedzy mieszkańcami i władzami regionu radomskiego. Cele postawione przez Zarząd spółki na roku 2018 polegają między innymi na pozyskaniu nowych wspólnot, czy tez budynków, którymi RTBS „Administrator” na podstawie umów będzie zarządzał zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powyższe pozwoli na zwiększenie efektywności spółki w zakresie świadczenia usług zarządzania pod hasłem Strefa Dobrego Zarządzania. Jest to nowe zdanie realizowane przez spółkę, którego promocja wśród mieszkańców Radomia ma bardzo istotne znaczenie marketingowe. Niewątpliwie sponsorowanie lokalnego klubu sportowego posiadającego drużynę piłki nożnej, zwłaszcza w roku rozgrywek Mistrzostw Świata w piłce Nożnej odbywających się w Rosji jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Ponieważ reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów, ale także samej firmy i jej znaku, oprócz umieszczenia loga Sponsora na koszulkach zawodników, plakatach i biletach meczowych, reklamą objęta zostanie także strona internetowa Klubu i bandy boiska. Lokalne, jak i krajowe media, zamieszczać będą informacje w swoich serwisach o Klubie, zatem logo zostanie także zamieszczone na ściance reklamowej podczas wywiadów i konferencji drużyny, co stanowić będzie doskonałą promocję Sponsora. Dyscyplina sportowa, jaką jest piłka nożna, budzi pozytywne emocje nie tylko u kibiców, ale również u sponsorów, którzy dostrzegając wartość reklamy podczas takich zawodów, zwiększają budżety przeznaczone na promocję poprzez sport. Drużyna piłki nożnej Radomiak Radom w walce o Puchar Polski sezony: 1961, 1962/1963, 1965/1966, 1966/1967, 1967/1968, 1975/1976 osiągnęła sześciokrotne zdobycie Pucharu Polski na szczeblu Kieleckiego Okręgowego Związki Piłki Nożnej. W sezonach 1989/1990, 1990/1991, 1991/1992, 1992/1993, 1996/1997, 1999/2000 zdobyła sześciokrotne Puchar Polski na szczeblu Radomskiego Okręgowego Związku Piłki Nożnej. W sezonie 2006/2007 drużyna dotarła do 1/4 finału Pucharu Polski - szczebel krajowy. Awans do ćwierćfinału Pucharu Polski na szczeblu krajowym jest dotychczas największym sukcesem Radomiaka w rozgrywkach pucharowych. W 1/4 finału Radomiak Radom przegrał w dwumeczu z Cracovią Kraków. Wcześniej Radomiak wyeliminował grające w Ekstraklasie Odrę Wodzisław Śląski i ŁKS Łódź. Radomiak Radom jest polskim klubem piłkarski z Radomia. Został założony w 1945 roku, ale po fuzji w 1967 z Radomskim Kołem Sportowym przejął jego tradycje, dlatego za oficjalny rok założenia uznano 1910. Klub działa nieprzerwanie od czasu założenia i gra w rozgrywkach krajowych. Jest to najbardziej rozpoznawalna drużyna piłki nożnej w Radomiu, posiadająca największe sukcesu i jest znana wśród większości mieszkańców miasta. W mieście Radom nie działa żadna inna drużyna na tyle rozpoznawalna i ciesząca się pozytywną opinią wśród lokalnej społeczności, która mogłaby reklamować spółkę. Wobec powyższego, w świetle raportów sponsoringowych, wskazać trzeba, iż jedynie Radomiak Radom jest w stanie zapewnić właściwą promocję spółki RTBS Administrator. Z uwagi na powyższe uwarunkowania, podjęta została decyzja o zakupie usługi reklamowej w ramach występów drużyny „Radomiak” Sp. z o.o. podczas meczów rozgrywanych na radomskich boiskach w sezonach 2018 - 2019. W związku z powyższym, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych, a wiec „z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze”, podjęta została decyzja o udzieleniu zamówienia wykonawcy - „Radomiak” Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu, w trybie zamówienia z wolnej ręki.
1. Podstawa prawna: postępowanie zostało wszczęte na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a) ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z późn. zm.). Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki w przypadku, gdy usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Skorzystanie z możliwości udzielenia zamówienia z powołaniem się na przesłankę określoną pod lit. a) jest dopuszczalne wtedy, gdy istnieje tylko jeden wykonawca zdolny do realizacji zamówienia. Tryb zamówienia z wolnej ręki, jako najmniej konkurencyjny tryb udzielenia zamówienia, może być zastosowany wyłącznie w sytuacji, gdy zachodzi co najmniej jedna z okoliczności określonych w ust. 1 ww. przepisu. Zarówno Sąd Najwyższy, jak i Naczelny Sąd Administracyjny (np. wyr. NSA z 11.09.2000 r., II SA 2074/00, LEX nr 44866) podkreślały, że przepisy zezwalające na odstąpienie od stosowania trybu podstawowego muszą być zawsze interpretowane ściśle, a lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów jest zamknięta. W tym trybie do zawarcia umowy dochodzi w wyniku negocjacji. Jeżeli strony w wyniku negocjacji dojdą do porozumienia co do istotnych postanowień umowy, zostanie ona zawarta. W przeciwnym razie zamówienie nie zostanie udzielone. W trybie zamówienia z wolnej ręki nie ma potrzeby i obowiązku sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ponieważ do zawarcia umowy nie dochodzi w wyniku złożenia oferty. Zamawiającemu nie wolno również żądać od wykonawcy wniesienia wadium. Jak wynika z orzecznictwa (np. wyr. NSA z 11.09.2000 r., II SA 2074/00, LEX nr 44866), przepisy zezwalające na odstąpienie od stosowania trybu podstawowego muszą być zawsze interpretowane ściśle, a lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów jest zamknięta. Podobnie w swoich orzeczeniach wywodził Europejski Trybunał Sprawiedliwości (wyr. z 10.04.2003 r. w połączonych sprawach C-20/01, C-28/01 Komisja Europejska przeciwko Republice Niemiec; wyr. z 18.11.2004 r. w sprawie C-126/03 Komisja Europejska przeciwko Republice Niemiec). W art. 67 ust 1 pkt 1 p.z.p. określono, że tryb z wolnej ręki może być zastosowany w sytuacji, gdy dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn: a) technicznych o obiektywnym charakterze; b) związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów – jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. „Przyczyny techniczne”, o których mowa w ww. przepisie, uzasadniające udzielenie zamówienia wykonawcy bez przeprowadzenia przez zamawiającego procedury konkurencyjnej, muszą mieć zasadniczy charakter, tak by można było wykazać, że wykonanie zamówienia przez innego wykonawcę jest ze względów technicznych niemożliwe, a nie tylko utrudnione, i że ta niemożliwość ma charakter nieprzezwyciężalny. „Przyczyny techniczne” nie tylko muszą dotyczyć aspektów technicznych danych usług, robót budowlanych lub towarów, które mają być przedmiotem zamówienia publicznego, ale również mieć taki charakter, aby w sposób obiektywny wskazywały na tylko jeden podmiot jako na potencjalnego wykonawcę zamówienia. Przykładowo w wyroku z 10.03.1987 r. w sprawie C-199/85 Komisja przeciwko Republice Włoch Trybunał stwierdził, że sama złożoność przedmiotu zamówienia od strony technicznej nie wystarcza do wykazania istnienia przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki. Dodatkowo, jak wynika ze stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego, przekonanie wnioskującego o zatwierdzeniu trybu zamówienia z wolnej ręki co do tego, że proponowany przez niego wykonawca jest jedynym, który ze względu na szczególne zaufanie, doświadczenie i możliwości organizacyjne jest w stanie wykonać zamówienie, nie stanowi dostatecznej podstawy do przyjęcia, iż jest to jedyny wykonawca w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a p.z.p. Pogląd powyższy podzielił również Sąd Najwyższy, stwierdzając w uzasadnieniu wyroku z 6.07.2001 r. 412 , że skorzystanie z możliwości udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest dopuszczalne wtedy, gdy okoliczność, iż zamówienie może wykonać tylko jeden wykonawca, ma charakter obiektywny, a nie opiera się wyłącznie na subiektywnym przekonaniu zamawiającego, który ma zaufanie do jednego tylko znanego mu już wcześniej wykonawcy. Zgodnie z uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 kwietnia 2010 r., KIO/KD 23/10 „Przesłanka, na jaką powołuje się zamawiający, określona w art. 67 ust. 1 pkt 1 b ustawy pzp., upoważnia do udzielania zamówienia z wolnej ręki, jeśli z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów, dostawy, usługi czy roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę. Przy czym w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że przyczyna ta musi mieć charakter obiektywny, a przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp może być zastosowany tylko w przypadku łącznego wystąpienia zawartych w nim okoliczności tj. usługa może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę oraz muszą zaistnieć obiektywne przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów. Dla zaistnienia przesłanki określonej w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp nie wystarczy wykazać, że dana usługa jest chroniona prawami wyłącznymi. Istotne dla skorzystania z przesłanki art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp jest również wykazanie, że usługa może być wykonana wyłącznie przez określonego wykonawcę. 2. Uzasadnienie wyboru Przedmiotem zamówienia są usługi polegające na sponsorowaniu Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp. z o.o. w Radomiu. Celem udzielenia zamówienia na sponsorowanie Klubu Sportowego przez Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego „Administrator” Sp. z o.o. w Radomiu poprzez sponsoring Klubu Sportowego „Radomiak” Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu posiadającego drużynę piłki nożnej, uczestniczącą w rozgrywkach ligi, organizowanych przez Polski Związek Piłki Nożnej, jest budowa wizerunku (rozpoznawalności), akceptacji i zaufania do marki RTBS „Administrator” Sp. z o.o.. Jak wynika z raportu rynku sponsoringu za rok 2018 sponsorowanie klubów sportowych, zwłaszcza piłki nożnej, jest najbardziej efektywnym sposobem zwiększenia rozpoznawalności marki i samego przedsiębiorcy. RTBS Administrator jest spółka lokalną, działająca na terenie byłego województwa radomskiego. W konsekwencji powyższego zakres działalności spółki zawęża się jedynie do samego miasta Radom i okolic. Spółka nie przewiduje rozszerzenia zakresu swojej działalności na inne terytoria. Sponsorowanie sekcji sportowej Klubu służyć będzie pozyskaniu uznania i sympatii lokalnej opinii publicznej oraz zdobyciu powszechnej popularności. Sponsorowanie Klubu ma wyjątkowe znaczenie lokalne dla RTBS „Administrator” Sp. z o.o. jako dewelopera, ale także zarządcy nieruchomości, pozwala bowiem promować markę, a także tworzy pozytywną więź miedzy mieszkańcami i władzami regionu radomskiego. Cele postawione przez Zarząd spółki na roku 2018 polegają między innymi na pozyskaniu nowych wspólnot, czy tez budynków, którymi RTBS „Administrator” na podstawie umów będzie zarządzał zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Powyższe pozwoli na zwiększenie efektywności spółki w zakresie świadczenia usług zarządzania pod hasłem Strefa Dobrego Zarządzania. Jest to nowe zdanie realizowane przez spółkę, którego promocja wśród mieszkańców Radomia ma bardzo istotne znaczenie marketingowe. Niewątpliwie sponsorowanie lokalnego klubu sportowego posiadającego drużynę piłki nożnej, zwłaszcza w roku rozgrywek Mistrzostw Świata w piłce Nożnej odbywających się w Rosji jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Ponieważ reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów, ale także samej firmy i jej znaku, oprócz umieszczenia loga Sponsora na koszulkach zawodników, plakatach i biletach meczowych, reklamą objęta zostanie także strona internetowa Klubu i bandy boiska. Lokalne, jak i krajowe media, zamieszczać będą informacje w swoich serwisach o Klubie, zatem logo zostanie także zamieszczone na ściance reklamowej podczas wywiadów i konferencji drużyny, co stanowić będzie doskonałą promocję Sponsora. Dyscyplina sportowa, jaką jest piłka nożna, budzi pozytywne emocje nie tylko u kibiców, ale również u sponsorów, którzy dostrzegając wartość reklamy podczas takich zawodów, zwiększają budżety przeznaczone na promocję poprzez sport. Drużyna piłki nożnej Radomiak Radom w walce o Puchar Polski sezony: 1961, 1962/1963, 1965/1966, 1966/1967, 1967/1968, 1975/1976 osiągnęła sześciokrotne zdobycie Pucharu Polski na szczeblu Kieleckiego Okręgowego Związki Piłki Nożnej. W sezonach 1989/1990, 1990/1991, 1991/1992, 1992/1993, 1996/1997, 1999/2000 zdobyła sześciokrotne Puchar Polski na szczeblu Radomskiego Okręgowego Związku Piłki Nożnej. W sezonie 2006/2007 drużyna dotarła do 1/4 finału Pucharu Polski - szczebel krajowy. Awans do ćwierćfinału Pucharu Polski na szczeblu krajowym jest dotychczas największym sukcesem Radomiaka w rozgrywkach pucharowych. W 1/4 finału Radomiak Radom przegrał w dwumeczu z Cracovią Kraków. Wcześniej Radomiak wyeliminował grające w Ekstraklasie Odrę Wodzisław Śląski i ŁKS Łódź. Radomiak Radom jest polskim klubem piłkarski z Radomia. Został założony w 1945 roku, ale po fuzji w 1967 z Radomskim Kołem Sportowym przejął jego tradycje, dlatego za oficjalny rok założenia uznano 1910. Klub działa nieprzerwanie od czasu założenia i gra w rozgrywkach krajowych. Jest to najbardziej rozpoznawalna drużyna piłki nożnej w Radomiu, posiadająca największe sukcesu i jest znana wśród większości mieszkańców miasta. W mieście Radom nie działa żadna inna drużyna na tyle rozpoznawalna i ciesząca się pozytywną opinią wśród lokalnej społeczności, która mogłaby reklamować spółkę. Wobec powyższego, w świetle raportów sponsoringowych, wskazać trzeba, iż jedynie Radomiak Radom jest w stanie zapewnić właściwą promocję spółki RTBS Administrator. Z uwagi na powyższe uwarunkowania, podjęta została decyzja o zakupie usługi reklamowej w ramach występów drużyny „Radomiak” Sp. z o.o. podczas meczów rozgrywanych na radomskich boiskach w sezonach 2018 - 2019. W związku z powyższym, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych, a wiec „z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze”, podjęta została decyzja o udzieleniu zamówienia wykonawcy - „Radomiak” Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu, w trybie zamówienia z wolnej ręki.