Wynik przetargu

Adres: ul. Lubelska , 10-410 Olsztyn, woj. warmińsko-mazurskie
Dane kontaktowe: email: ozk@ozk.olsztyn.pl
tel: 89 533 84 20
fax: 89 532 02 28
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 10745120150 Data Udzielenia: 2015-07-20
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
45000000-7 Roboty budowlane
45111200-0 Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Wykonanie dodatkowych robót budowlanych związanych z Budową parkingu strzeżonego wraz z infrastrukturą techniczną dla pojazdów odholowanych do OZK sp. z o.o. przy ul. Lubelskiej 43D w Olsztynie Przedsiębiorstwo Transportowo-Sprzętowe Budownictwa PYZAK Anna Pyzak
Lidzbark Warmiński
126 645,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2015-07-20
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
450000007
451112000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
126 645,00 zł
Minimalna złożona oferta:
126 645,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
126 645,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
126 645,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Olsztyn: Wykonanie dodatkowych robót budowlanych związanych z Budową parkingu strzeżonego wraz z infrastrukturą techniczną dla pojazdów odholowanych do OZK sp. z o.o. przy ul. Lubelskiej 43D w Olsztynie


Numer ogłoszenia: 107451 - 2015; data zamieszczenia: 20.07.2015

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Olsztyński Zakład Komunalny Sp. z o.o., ul. Lubelska 43d, 10-410 Olsztyn, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 89 533 84 20, faks 89 532 02 28.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie dodatkowych robót budowlanych związanych z Budową parkingu strzeżonego wraz z infrastrukturą techniczną dla pojazdów odholowanych do OZK sp. z o.o. przy ul. Lubelskiej 43D w Olsztynie.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dodatkowych robót budowlanych związanych z Budową parkingu strzeżonego wraz z infrastrukturą techniczną dla pojazdów odholowanych do OZK sp. z o.o. przy ul. Lubelskiej 43D w Olsztynie. 1. Wymiana gruntu na głębokości 0,75 m. o powierzchni 2045 m2 2. Wykonanie muru oporowego o długości 20 mb. oraz wysokości do 2m.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7, 45.11.12.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
30.04.2015.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Transportowo-Sprzętowe Budownictwa PYZAK Anna Pyzak, ul. Jarosława Dąbrowskiego 11, 11-100 Lidzbark Warmiński, kraj/woj. warmińsko-mazurskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 197309,94 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    126645,33


  • Oferta z najniższą ceną:
    126645,33
    / Oferta z najwyższą ceną:
    126645,33


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Przedmiot niniejszego zamówienia obejmuje wykonanie dodatkowych robót budowlanych związanych z Budową parkingu strzeżonego wraz z infrastrukturą techniczną dla pojazdów odholowanych do OZK sp. z o.o. przy ul. Lubelskiej 43D w Olsztynie polegających na wymianie gruntu na głębokości 0,75 m. o powierzchni 2045 m2 oraz wykonanie muru oporowego o długości 20 mb. oraz wysokości do 2m. Zamówienie dodatkowe okazało się konieczne do wykonania dopiero na obecnym etapie realizacji robót budowlanych dotyczących budowy parkingu strzeżonego wraz z infrastrukturą techniczną, których Wykonawca został wyłoniony po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego (ogłoszenie o udzieleniu zamówienia: 67602-2015 z dnia 26.03.2015 r.). Przedmiotowe zamówienie dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym nie przekracza 50 % wartości realizowanego zamówienia podstawowego (kosztorysowy koszt robót dodatkowych wynosi netto 102 963,68 zł - brutto 126 645,33 zł co stanowi ok 11 % wartości zamówienia podstawowego), Zamówienie dodatkowe jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego i stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia. Natomiast z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, a także wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Roboty dodatkowe obejmują wszystkie prace zawarte w protokole konieczności, które nie zostały przewidziane do wykonania, ani nie zostały ujęte w dokumentacji przetargowej i w ofercie Wykonawcy. Roboty dodatkowe, dotyczące wymiany gruntu na głębokości 0,75 m. o powierzchni 2045 m2, wynikają z faktu, iż w trakcie realizacji prac budowlanych po przeprowadzeniu rozbiórki nawierzchni istniejącego placu stwierdzono konieczność wymiany gruntu pod projektowane warstwy konstrukcyjne parkingu. Badania geologiczne ze względu na istniejące płyty drogowe nie były przeprowadzane w tych rejonach. W trakcie wykonywania KD geolog wizytujący budowę stwierdził, że pod płytami zalegają nasypy niekontrolowane które mogłyby przyczynić się do osiadania wykonanego parkingu (notatka z dnia 20.04.2015r.). Z uwagi na powyższe należy wykonać pod projektowane nawierzchnie na powierzchni 2045 m2 wymianę gruntu na głębokość 0,75 m w celu wyeliminowania niekontrolowanych osiadań. Roboty dodatkowe, dotyczące wykonania muru oporowego o długości 20 mb. oraz wysokości do 2m, wynikają z faktu, iż po przekazaniu placu budowy okazało się iż, w trakcie realizacji prac budowlanych sąsiedniej budowy ( drogi dojazdowe do Elektryk) na odcinku ok 20 m podczas niwelacji terenu skarpa na której miał zostać posadowiony płot okalający parking oraz zabezpieczający róg placu przed osiadaniem została częściowo usunięta. W związku z tym konieczne jest na tym odcinku wykonanie muru oporowego o długości 20 m.b. i wysokości do 2m. w celu zabezpieczenia parkingu. Roboty dodatkowe podyktowane są obowiązującymi polskimi normami budowlanymi oraz aktualna wiedzą techniczną. Wstrzymanie się od wykonania robót dodatkowych w najbliższym czasie będzie skutkowało koniecznością wykonania robót budowlanych. Brak wymiany gruntu spowoduje niekotrolowane osiadania gruntu oraz zniszczenie podbudowy i tym samym na nawierzchni z kostki brukowej powstaną liczne pofałdowania i nierówności. Brak wykonania muru oporowego natomiast, stanowi realne zagrożenie, że niezabezpieczony fragment skarpy ulegnie niekontorowanym osunięciom, co grozi powstaniem osuwiska i zniszczeniem części nawierzchni. Na etapie opracowywania zakresu prac budowlanych nie stwierdzono żadnych oznak, które wskazywałyby na konieczność uwzględnienia tego zakresu prac w dokumentacji projektowej. Zamawiający nie miał również wpływu na Wykonawcę sąsiedniej budowy, który zniwelował teren skarpy. W trakcie projektowania, plac parkingu pokryty był płytami betonowymi, a sam teren był wykorzystywany do ruchu pojazdów ciężkich. Powyższe nie budziło zastrzeżeń ani wątpliwości geologa i projektanta co do wytrzymałości gruntu, a co za tym idzie nie przeprowadzono akurat w tym miejscu szczegółowych badań. Badania ograniczono jedynie do badania przydatności pod projektowane konstrukcji sąsiadującej z placem skarpy, co potwierdzają badania wykonywane przez specjalistyczną firmę geologiczną. Wymiana gruntu i wykonanie muru oporowego jest technicznie powiązana z zaprojektowanym parkingiem strzeżonym objętym zakresem podstawowego projektu. Ze względu na to, że przedmiot robót dodatkowych jest ściśle związany z zakresem robót podstawowych i wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo i ekonomikę użytkowania obiektu, bez wykonania tych prac nie jest możliwe prawidłowe ukończenie podstawowego zakresu robót wynikającego z podstawowej dokumentacji projektowej i zawartej umowy. Zamawiający na etapie opracowania specyfikacji zamówienia podstawowego nie mógł przewidzieć potrzeby wykonania tych robót. Kluczową kwestią w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż przedmiotem zamówienia są dodatkowe roboty budowlane nieobjęte zamówieniem podstawowym i nieprzekraczające łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia. Roboty te są niezbędne do tego, aby można było wykonać i zakończyć umowę podstawową dotyczącą realizacji robót budowlanych parkingu strzeżonego. Szczegółowy zakres prac dodatkowych wraz z technicznym uzasadnieniem konieczności ich realizacji oraz niemożności ich oddzielenia od zamówienia podstawowego, jak i niemożności zakończenia umowy podstawowej bez realizacji zamówień dodatkowych, wraz z dokumentacją fotograficzną, zawarty jest w protokołach konieczności nr 2 i 3 z dnia 20 kwietnia 2015 r. podpisanym przez służby techniczne budowy. Należy podkreślić, że konieczność uwzględnienia wszystkich robót i prac objętych niniejszym zakresem zamówienia ujawniła się dopiero w trakcie prowadzenia prac budowlanych. Wykonanie wymienionych w protokole konieczności robót jest konieczne dla kontynuacji dalszych prac podstawowych. Technologicznie zaś zakres tych robót zazębia się z technologią robót podstawowych. Pod względem organizacji robót i organizacji placu budowy, roboty nie są możliwe do rozdzielenia. Wnioskowane roboty i prace kwalifikuje się jako nie dające się wcześniej przewidzieć. Wykonanie tych robót podlega realizacji równoczesnej z wykonaniem robót podstawowych, co oznacza, że stworzenie dla nich odrębnego frontu robót pozostaje w kolizji z frontem robót dla robót podstawowych. W przypadku wymuszonego rozdziału robót dla dwóch wykonawców należałoby ponieść znaczne dodatkowe nakłady finansowe oraz znacząco wydłużyć cykl realizacji budowlanych. Działanie takie należy uznać za nieuzasadnione z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Powyższe uwarunkowania prowadzą do jednoznacznego wniosku, że wykonanie robót dodatkowych należy powierzyć, po przeprowadzeniu negocjacji w trybie z wolnej ręki, jedynemu możliwemu w tym przypadku Wykonawcy robót podstawowych, tj. Przedsiębiorstwu Transportowo-Sprzętowemu Budownictwa PYZAK Anna Pyzak, ul. Jarosława Dąbrowskiego 11, 11-100 Lidzbark Warmiński. Zwrócić należy również uwagę, iż wykonanie wnioskowanych robót na obecnym etapie pozwoli na wykonanie zamówienia podstawowego, gdyż ze względów technologicznych, organizacyjnych, niemożliwym jest zakończenie podstawowego zakresu robót, bez realizacji zamówienia dodatkowego. Przy tym także przyczyny techniczne i gospodarcze wskazują na to, iż oddzielenie zamówienia podstawowego od dodatkowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, a nawet strat z uszczerbkiem dla finansów publicznych. Przedstawiona sytuacja wyczerpuje przesłanki do udzielenia zamówienia dodatkowego z wolnej ręki zawarte w art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych. Wskazać także należy, iż dodatkowe roboty budowlane nie były możliwe do przewidzenia w chwili udzielania zamówienia podstawowego, a ich wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania całości realizowanego zamówienia. Ze względu na specyfikę robót budowlanych będących przedmiotem zamówienia niemożliwe jest odłączenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Zauważyć należy, iż zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki, w tym przypadku w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy PZP, może nastąpić w określonych ustawą szczególnych okolicznościach przy spełnieniu stosownych przesłanek, które w niniejszej sprawie zostały wykazane, co potwierdza również pogląd przyjęty w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej 1. Nieprzewidywalna sytuacja, z której zaistnieniem związana jest konieczność wykonania zamówienia dodatkowego, powinna mieć charakter obiektywny i bezwzględny oraz wynikać z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od Zamawiającego. 2. Powyższe ma miejsce w przypadku, gdy Zamawiający, przy dochowaniu należytej staranności, na etapie przygotowania specyfikacji zamówienia podstawowego nie mógł przewidzieć konieczności wykonania pewnych robót budowlanych czy usług (wyrok KIO o sygn. akt KIO/KD 35/10 z dnia 25 maja 2010r.). Wskazany pogląd potwierdza również wyciąg z Wytycznych dotyczący interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę opublikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w 2010 roku: Udzielenie zamówienia dodatkowego musi zatem być ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn. takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego. Udzielane w trybie zamówienia z wolnej reki zamówienia dodatkowe muszą być niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego. Konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego musi wynikać z sytuacji niemożliwej do przewidzenia, czyli takiej, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowania postępowania przy zachowaniu przez zamawiającego należytej staranności. Zdaniem wnioskodawcy zastosowanie w opisanej sytuacji trybu zamówienia z wolnej ręki w żadnej mierze nie narusza zasad udzielania zamówień publicznych, w szczególności zasady uczciwej konkurencji i pełnego dostępu do zamówienia, gdyż z opisanych wyżej przyczyn o obiektywnym charakterze istnieje wyłącznie jeden Wykonawca zamówienia i niemożliwym jest przeprowadzenie postępowania w jakimkolwiek z konkurencyjnych trybów.