Wynik przetargu

Adres: Wiejska 10, 00-902 Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: zamowienia@prezydent.pl,
tel: 226 952 863,
fax: 695-28-62
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 39619620140 Data Udzielenia: 2014-12-03
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
55300000-3 Usługi restauracyjne i dotyczące podawania posiłków
55310000-6 Restauracyjne usługi kelnerskie
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie usług restauracyjnych na rzecz Kancelarii Prezydenta RP Arkadiusz Duranc Firma Usługowa
Warszawa
150 000,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2014-12-03
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
553000003
553100006
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
150 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
150 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
150 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
150 000,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Warszawa: Świadczenie usług restauracyjnych na rzecz Kancelarii Prezydenta RP


Numer ogłoszenia: 396196 - 2014; data zamieszczenia: 03.12.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Kancelaria Prezydenta RP, ul. Wiejska 10, 00-902 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6952863, faks 695-28-62.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Administracja Publiczna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług restauracyjnych na rzecz Kancelarii Prezydenta RP.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Świadczenie usług restauracyjnych na rzecz Kancelarii Prezydenta RP, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia określonym w zaproszeniu do udziału w negocjacjach.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
55.30.00.00-3, 55.31.00.00-6.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
24.11.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Arkadiusz Duranc Firma Usługowa, ul. Dicensa 29/151, 02-382 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 150000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    150000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    150000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    150000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Przedmiotem zamówienia publicznego są usługi niepriorytetowe (restauracyjne) wymienione w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi oraz Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 12, poz.68). Usługi restauracyjne zostały objęte szczególną regulacją art. 5 ust. 1a ustawy Pzp. Intencją tego przepisu jest złagodzenie reżimu zamówień publicznych i w konsekwencji uwolnienie pewnego rodzaju zamówień od nadmiernych wymogów proceduralnych, dotyczących zasad ich udzielania ze względu na szczególną specyfikę przedmiotową usług wymienionych w tym przepisie. Wyłączenie to jest wyłączeniem przedmiotowym o jego zastosowaniu decyduje przedmiot zamówienia a nie monopol wykonawcy. Przepis ten oparty jest na rozwiązaniach przyjętych w dyrektywach unijnych, implementowanych do przepisów prawa krajowego i w ogólnym skrócie przewiduje uproszczoną procedurę udzielania zamówień, których przedmiotem są tak zwane usługi o charakterze niepriorytetowym. Należy podkreślić, że usługi niepriorytetowe korzystają z dobrodziejstwa regulacji szczególnej zarówno na gruncie Dyrektywy 2004/18/WE jak i polskiej ustawy Prawo zamówień publicznych. Do usług o charakterze niepriorytetowym na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. z dnia 28 stycznia 2010 r.) zalicza się m.in. usługi hotelarskie i restauracyjne (numer kategorii usług 17). Usługi hotelarskie i restauracyjne zostały wymienione jako pierwsze w w/w rozporządzeniu, wobec których istnieje złagodzony rygor udzielania zamówień publicznych. Zgodnie z art. 5 ust. 1a ustawy Pzp zamawiający może zastosować tryb zamówienia z wolnej ręki nie tylko w przypadku zajścia okoliczności wypełniających przesłanki określone w art. 67 ust. 1 ustawy Pzp, ale także w innych uzasadnionych przypadkach. Ustawa Pzp przybliża przez podanie w art. 5 ust. 1a katalogu czterech okoliczności, kiedy zachodzi uzasadnienie do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Posłużenie się jednak w tym przepisie zwrotem w szczególności wskazuje na otwarty katalog tych okoliczności oraz możliwość powołania się przez zamawiającego również na inne uzasadnione przypadki dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Możliwość skorzystania z przesłanek zawartych w tym przepisie została bowiem uzależniona od zaistnienia szczególnych okoliczności powodujących, iż skorzystanie z trybów zapewniających konkurencyjność (chociażby przetarg nieograniczony) byłoby z uzasadnionych względów mniej korzystne od udzielenia zamówienia w trybie szczególnym bądź w niektórych przypadkach utrudnione, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Przechodząc zatem na grunt niniejszej sprawy należy wyraźnie podkreślić, iż celem udzielenia przedmiotowych usług restauracyjnych jest należyta realizacja artykułu 126 Konstytucji RP, zgodnie z którym Prezydent jest najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i reprezentuje Polskę nie tylko w sytuacjach, gdy tego wymaga od niego prawo krajowe lub międzynarodowe, ale także wtedy, gdy wskazują na to ogólnie przyjęte zwyczaje w stosunkach dyplomatycznych. Protokół dyplomatyczny reguluje stosunki między państwami i ich przedstawicielami, a jego ceremoniał służy organizacji uroczystości oficjalnych, szczególnie państwowych. Przyjętym zwyczajem w stosunkach dyplomatycznych podczas organizacji uroczystości państwowych jest wydawanie przez głowy państw przyjęć i bankietów. Mając powyższe na uwadze, Kancelaria Prezydenta RP w związku z funkcją reprezentacyjną najwyższego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej, udziela zamówień publicznych na usługi restauracyjne, zawierając co roku umowy z kilkoma restauracjami, najbardziej optymalnymi z punktu widzenia interesów i aktualnych potrzeb zamawiającego. Wybór tychże restauracji tak naprawdę rozpoczyna się już dużo wcześniej niż w terminie udzielenia zamówienia. Wybór ten jest wynikiem wieloletnich obserwacji i doświadczeń, wynikających ze współpracy z danymi podmiotami, konsultacji wewnętrznych z komórkami Kancelarii jak i instytucjami współpracującymi w tym zakresie z Kancelarią Prezydenta RP, w szczególności Biurem Ochrony Rządu, które w ramach swojej działalności prewencyjnej kieruje się zdecydowanie bardziej rygorystycznymi kategoriami i przesłankami przy ocenie potencjalnych kontrahentów. Dotyczy to zarówno weryfikacji samej wybranej restauracji, źródeł zaopatrzenia i pochodzenia dostaw, jak i kluczowego personelu (kucharze i kelnerzy) pod kątem spełniania najsurowszych standardów sanitarnych i bezpieczeństwa. Co ważne podkreślenia, Biuro Ochrony Rządu nie dzieli się z Kancelarią Prezydenta RP informacjami na temat technik operacyjnych i powodów uniemożliwiających realizację usługi przez danego wykonawcę lub jego personel z uwagi na istotny interes bezpieczeństwa państwa i osób ochranianych. W art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu określone zostały metody prowadzenia działań profilaktycznych, które podobnie jak w przypadku form działań profilaktycznych można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy dotyczy dysponowania informacją, a precyzyjnie rzecz ujmując, gromadzenia jej, przetwarzania, jak również korzystania z niej. Drugi odnosi się do lustrowania ochranianych obiektów i urządzeń celem ujawnienia zjawisk zagrażających ich bezpieczeństwu. Ponadto w art. 18 ustawy o BOR, postanowiono, że minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze zarządzenia, szczegółowy zakres i formy wykonywania działań, o których mowa w art. 17 ustawy o BOR. Wypełnieniem upoważnienia ustawowego zawartego w art. 18 ustawy o BOR jest zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Nr 03 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form wykonywania przez Biuro Ochrony Rządu działań profilaktycznych. Z uwagi na fakt opatrzenia niniejszego aktu normatywnego gryfem niejawności z poziomu tajne nie jest możliwe przybliżenie jego treści. Dlatego trudno jest pogodzić fundamentalne zasady jawności wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych, z koniecznością zachowania maksymalnego ograniczenia dostępu do informacji związanych z planowaniem i organizacją usług dotyczących osób ochranianych zgodnie z ustawą o BOR. Nie wydaje się zatem aby w tym przypadku priorytetem Kancelarii Prezydenta RP było podawanie do publicznej wiadomości informacji dotyczących tych usług w pełnym zakresie co jest nieodzownym elementem trybów konkurencyjnych, skoro art. 5 ust. 1a ustawy Pzp umożliwia ich legalne zakontraktowanie w wyniku przeprowadzenia negocjacji z uprzednio zweryfikowanym wykonawcą w trybie zamówienia z wolnej ręki, bez konieczności publikacji ogłoszenia, czy informowania większej liczby podmiotów. Ma to szczególne znaczenie, ponieważ usługi te, wiążą się z bezpośrednim kontaktem z osobami podlegającymi ochronie Biura Ochrony Rządu, zarówno Prezydentem RP jak i przedstawicielami delegacji państw obcych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Niezależnie od powyższego, Kancelaria Prezydenta RP mając na uwadze konieczność zachowania najwyższych standardów związanych z funkcją reprezentacyjną najwyższego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej ma obowiązek takiego sformułowania wymagań dotyczących przedmiotowych usług, tak by zamawiający mógł wybrać rozwiązanie najlepiej odpowiadające jego, często specyficznym potrzebom. Nie musi to wcale oznaczać, że wybrany przez jednego zamawiającego wykonawca będzie równie korzystny dla innych zamawiających. W ramach najbliższej aktywności konstytucyjnej Prezydenta RP będą miały miejsce zdarzenia podczas których odbywać się będzie promocja produktów regionalnych, tradycyjnych, ekologicznych, co z kolei ma ogromne znaczenie w kontekście realizowanego w Kancelarii Prezydenta RP projektu pt. Przyjęcia i bankiety Promocja polskiej żywności i zdrowego stylu odżywiana tradycja i nowoczesność. Zgodnie z założeniem tego projektu oraz spójnego z nim celu realizowanych usług restauracyjnych, do promocji zdrowej polskiej żywności są wykorzystywane przyjęcia i bankiety wydawane przez Prezydenta RP z okazji świąt narodowych, rocznic i innych oficjalnych uroczystości. W trakcie tych uroczystości serwowane dania przygotowywane są w oparciu o tradycyjne przepisy oraz z wykorzystaniem naturalnych (świeżych, sezonowych i ekologicznych) składników. Pozwala to na wyrażenie takich idei przyświecających Kancelarii Prezydenta RP jak natura, zdrowie, tradycja i ekologia. Każde przyjęcie wyróżnia się rodzajem potraw oraz sposobem ich przyrządzenia, związanych z charakterem uroczystości, porą roku, gronem zaproszonych gości, itp. Potrawy te posiadają swą wartość zarówno dzięki formie, jak i surowcom, z których zostały wykonane, a tradycyjne techniki i metody pracy nadają im niepowtarzalnych cech. W ramach tego działania koordynację przygotowania całego przyjęcia przejmuje wybrana restauracja, dostosowując menu oraz niezbędną infrastrukturę i obsługę kelnerską do wkładu danego województwa w postaci produktów regionalnych związanych z danym regionem Polski, prezentowanych i degustowanych w trakcie organizowanych uroczystości. Jako przykład można podać organizację przyjęcia wydawanego 11 Listopada z udziałem korpusu dyplomatycznego z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Od dwóch lat przy organizacji tego przyjęcia Kancelaria Prezydenta RP i wybrana restauracja współpracowała z województwem kujawsko pomorskim, gdzie dla zaproszonych przedstawicieli całego świata, przygotowane menu opiera się na potrawach z gęsiny, ale również z innych kujawsko-pomorskich produktów tradycyjnych, takich jak żur kujawski, gęś faszerowana, półgęsek na faworku z ciasta drożdżowego, tartinki z wędlinami oraz pasztet gęsi z żurawiną. Jednym z deserów są toruńskie pierniki. Wszystko w myśl hasła Kujawsko pomorska gęsina na świętego Marcina. Obecny na przyjęciu marszałek województwa Piotr Całbecki, dziękując, podkreślał m.in.: Od pięciu lat konsekwentnie utrwalamy tradycję spożywania gęsiny w dniu Narodowego Święta Niepodległości. Jestem przekonany, że dzięki obecności w Pałacu Prezydenckim nasze starania zyskują jeszcze szerszy odzew w całej Polsce i poza nią. Serwując gęsinę i nasze produkty tradycyjne na prezydenckim przyjęciu dzielimy się tym, co najlepsze w naszym województwie. Kolejny przykład to organizacja przyjęcia z okazji Święta Wolności organizowanego dla uczczenia rocznicy wyborów 4 czerwca 1989 r. Dwa lata temu na prezydenckim stole rządziła truskawka kaszubska. Wówczas przedstawiciele województwa pomorskiego podkreślali, że poczęstunek przygotowany na bazie lokalnych produktów z Pomorza, z Kaszub serwowany Pałacu Prezydenckim to niebywałe wyróżnienie dla naszego regionu. Z kolei rok temu w organizację przyjęcia z okazji 4 czerwca włączyło się województwo lubuskie. Zaproszenie do udziału w tej uroczystości, a także możliwość zaprezentowania tego, co najlepsze na Ziemi Lubuskiej jest wielkim zaszczytem nie tylko dla Marszałka Województwa Lubuskiego, ale przede wszystkim dla całego regionu. Prezydent dał nam wspaniałą okazję, aby przedstawić dorobek Lubuszan, ich osiągnięcia w wielu dziedzinach, takich jak kultura, nauka, ochrona środowiska naturalnego czy umiejętne korzystanie z unijnych funduszy. Pokazujemy też nasze winiarstwo, produkty regionalne i folklor, co spotyka się z ogromnym zainteresowaniem zaproszonych gości podkreślała obecna na przyjęciu Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego. Mając powyższe na uwadze należy bardzo wyraźnie podkreślić, iż nadrzędnym celem uroczystych przyjęć i bankietów wydawanych przez Prezydenta RP nie jest zapewnienie stricte potrzeb żywieniowych ale rozpowszechnienie wiedzy na temat pochodzenia, historii i metod produkcji tradycyjnej polskiej żywności, którą w pierwszej kolejności Kancelaria Prezydenta RP chce promować w związku z organizacją przyjęć w Pałacu Prezydenckim na absolutnie najwyższym możliwym poziomie. Takie działanie nie byłoby możliwe w przypadku zastosowania jakichkolwiek procedur konkurencyjnych, które ze swej istoty związanej z koniecznością zachowania maksymalnej konkurencji i dotarcia do jak największej liczby podmiotów działających na rynku, służą przede wszystkim pozyskiwaniu dóbr na średnim poziomie i o podstawowym standardzie. Kolejny istotny problem związany z zastosowaniem trybów konkurencyjnych w tym przypadku to obiektywny brak możliwości opisania wszystkich wymagań i okoliczności związanych z przedmiotem zamawianych usług na etapie poprzedzającym ich udzielenie, co jest podstawowym wymogiem prawidłowego przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego kończącego się oceną a następnie wyborem oferty. Wynika to z tego, że zarówno zakres przedmiotowych zamówień jak i perspektywa czasowa ich realizacji, podlegają dynamicznym zmianom, bowiem są uzależnione od zdarzeń zewnętrznych, wymagających aktywności głowy państwa. Tylko nieliczne tego rodzaju zdarzenia są oczekiwane i mogą być zaplanowane, co oznacza, że konkretyzacja przedmiotowych usług restauracyjnych następuje tak naprawdę w ostatniej chwili przed zaplanowanym terminem uroczystości, gdzie ostateczne menu jest wynikiem długotrwałych i wielopłaszczyznowych uzgodnień. W wyniku tych uzgodnień, wybrane menu jest niepowtarzalne i nieporównywalne z jakąkolwiek standardową ofertą wynikającą z karty dań nawet najbardziej renomowanych i najdroższych restauracji. Stąd też brak jest obiektywnych możliwości opisania przedmiotu zamówienia w sposób umożliwiający złożenie porównywalnych ofert oraz ich wybór na podstawie mierzalnych kryteriów. Innymi słowy, każde przyjęcie jest aranżowane pod konkretne zapotrzebowanie, wynikające ze specyfiki danej uroczystości. Jest to tak naprawdę szczególna kategoria usług restauracyjnych świadczonych na indywidualne specyficzne zamówienie Kancelarii Prezydenta RP, nie mająca nic wspólnego ze standardową ofertą na rynku usług restauracyjnych świadczonych na rzecz klienta masowego. Restauracje świadczące przedmiotowe usługi, są dobrze znane zamawiającemu i świadczą swoje usługi na najwyższym poziomie. Stąd niebagatelne znaczenie ma pełne zaufanie do tychże wykonawców oraz ich aprobata przez najważniejszych gości. Bezpieczeństwo tych restauracji przejawia się również w niedużej rotacji na stanowiskach kluczowych, tj. szefa kuchni oraz obsługi kelnerskiej. Dlatego przy ich wyborze tak ogromne znaczenie ma wspomniane zaufanie będące wynikiem wielu doświadczeń. Zaufanie, które ze względów oczywistych, nie może stanowić kryterium wyboru w trybach konkurencyjnych, ze względu na jego niemierzalny charakter. Tak samo, jak ze względów bezpieczeństwa oraz wizerunku państwa polskiego, oczywistym jest, że Para Prezydencka jak i jej goście nie mogą być testerami nowych rozwiązań dlatego też bazuje się na sprawdzonych, doświadczonych restauracjach. Dysponowanie doświadczoną obsługą kelnerską i małą rotację personelu kluczowego, to wszystko w głównej mierze zdecydowało o takim a nie innym doborze restauracji. Dokonując takiej konstrukcji zamówienia w/w usług, Kancelaria Prezydenta RP kierowała się przede wszystkim zakresem swojego działania, tj. faktem, że gros jej zadań związanych jest z funkcją reprezentacyjną najwyższego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej. W tym zakresie wymagania zamawiającego wynikają z jego specyfiki, której być może nie posiadają inni zamawiający o charakterze podobnym do zamawiającego w niniejszej sprawie. W związku z powyższym zamówienie planuje się powierzyć firmie Arkadiusz Duranc Firma Usługowa, która spełnia powyższe wymogi i pozytywnie przeszła procedurę weryfikacyjną. Ponadto, firma gwarantuje spełnienie najwyższych wymagań dotyczących jakości, różnorodności przygotowywanych dań, walorów smakowych i estetycznych oraz perfekcyjny poziom i sprawność obsługi