Wynik przetargu

Zamawiający:
Powiatowy Urząd Pracy
Adres: al. Armii Krajowej 70, 82-200 Malbork, woj. pomorskie
Dane kontaktowe: email: przetarg@pup.malbork.pl
tel: 0-55 2723351
fax: 0-55 2723351
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 18247820110 Data Udzielenia: 2011-07-04
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, w szczególności powszechnych usług pocztowych. Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej POCZTA POLSKA Oddział jednostki Pl. Słowiański 1/3 82-300 Elbląg
Elbląg
180 000,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2011-07-04
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
641100000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
180 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
180 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
180 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
180 000,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Malbork: Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, w szczególności powszechnych usług pocztowych.


Numer ogłoszenia: 182478 - 2011; data zamieszczenia: 04.07.2011

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Powiatowy Urząd Pracy, al. Armii Krajowej 70, 82-200 Malbork, woj. pomorskie, tel. 0-55 2723351, faks 0-55 2723351.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, w szczególności powszechnych usług pocztowych..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, w szczególności powszechnych usług pocztowych..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
27.06.2011.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej POCZTA POLSKA Oddział jednostki Pl. Słowiański 1/3 82-300 Elbląg, l. Słowiański 1/3, 82-300 Elbląg, kraj/woj. warmińsko-mazurskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 180000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    180000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    180000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    180000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zgodnie z treścią art. 47 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe, operatorowi publicznemu, czyli Poczcie Polskiej, przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych, tzw. zastrzeżonych, polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym przesyłek z korespondencją, których granica wagowa wynosi do 50g. Tym samym, zgodnie z obowiązującym na dzień wszczęcia postępowania prawem polskim, Poczta Polska posiada de facto wyłączność na przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie w obrocie krajowym przesyłek z korespondencją o wadze do 50g, kierowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Malborku do swoich klientów. Praktycznie rzecz ujmując, Powiatowy Urząd Pracy w Malborku wysyła tylko i wyłącznie taką korespondencję, a więc nie przekraczającą 50g. Inni przedsiębiorcy (operatorzy) świadczący usługi pocztowe mogą oczywiście realizować zamówienia polegające na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym przesyłek z korespondencją do 50g, jednak za pobraną przez nich opłatą, nie niższą, niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej. Podkreślenia wymaga interpretacja Urzędu Komunikacji Elektronicznej, gdzie Urząd ten odniósł się do cen za przesyłki urzędowe o wadze do 50g, i napisał: Odnosząc się zatem do wątpliwości, czy doręczanie przez pocztę pism w ramach postępowań prowadzonych przez organy administracji publicznej, organy podatkowe lub sądy obejmuje swym zakresem doręczenie przez operatora pocztowego, który nie jest operatorem publicznym, uznać należy, że uprawnienie w zakresie doręczania przez pocztę przysługuje zarówno Poczcie Polskiej, jak i innym operatorom pocztowym. Różnice w zakresie doręczeń dokonywanych przez te dwie kategorie podmiotów będą polegały na stosowaniu innych stawek za doręczenie, jeżeli waga przesyłki zawierającej pismo nie przekroczy 50g. Z uwagi na art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe, opłaty za doręczenie takiego pisma przez operatora niemającego statusu operatora publicznego będą wyższe niż opłaty pobierane przez PocztęPolską (źródło:https://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead24&news_cat_id=295&news_id=1356&layout=9&page=text). Niecelowym absolutnie byłoby przeprowadzanie procedury konkurencyjnej, bowiem jedynym kryterium oceny ofert byłaby cena 100%. Skoro więc inni operatorzy mogą świadczyć usługi pocztowe polegające na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym przesyłek z korespondencją do 50g, jednak za cenę nie niższą, niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej, absolutnie niecelowym, pozbawionym logiki działaniem byłoby organizowanie przetargu na usługi, na które faktyczny monopol posiada Poczta Polska. Żaden operator nie zaoferuje ceny niższej, niż Poczta Polska, bo po prostu nie pozwalają mu na to przepisy. W orzecznictwie nie raz podkreślano, że prowadzenie procedury nie jest celem samym w sobie, a ma służyć określonemu celowi, a więc m.in. racjonalnemu wydatkowaniu środków publicznych. W analizowanym przypadku celem postępowania jest wyłonienie operatora mającego realizować usługi polegające na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym przesyłek z korespondencją do 50g za jak najniższą cenę. Prawo do zastrzegania w prawodawstwie krajowym monopolu na określoną kategorię usług pocztowych zostało zaakceptowane przez ETS. Trybunał w wyroku z dnia 18 grudnia 2007r. w sprawie C-220/06, stwierdził, że art. 7 dyrektywy 97/67/WE pozwala państwom członkowskim zastrzec niektóre rodzaje usług pocztowych dla operatora świadczącego usługi powszechne w zakresie koniecznym do utrzymywania usług powszechnych. Tym samym można przyjąć, iż nie ma sprzeczności prawodawstwa krajowego z prawodawstwem wspólnotowym. Kolejnym, nie mniej istotnym dla zamawiającego argumentem, przemawiającym za wyborem wykonawcy Poczty Polskiej, jest szczególne traktowanie tego operatora w prawie polskim. Mianowicie mowa tu o kwestii choćby zachowania terminów przewidzianych m.in. w KPA (złożenie pisma w placówce operatora publicznego jest równoznaczne z zachowaniem terminu). Póki co, ustawodawca krajowy nie zrównał uprawnień innych operatorów z uprawnieniami Poczty Polskiej w tym względzie. Oczywiście argument ten nie ma większego znaczenia z punktu widzenia wyboru trybu udzielenia zamówienia, jednak z punktu widzenia praktyki dla zamawiającego argument ten jest istotny. Tak więc podsumowując stan prawny wynikający z prawa pocztowego w kontekście uregulowań prawnych wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych, należy stwierdzić, iż ta ostatnia ustawa dopuszcza stosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dana kategoria usług może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze (pośrednio też de facto z praw wyłącznych, bowiem z ekonomicznego punktu widzenia tak można to interpretować, skoro inni wykonawcy muszą sztucznie zawyżać ceny, by Poczta Polska miała monopol). W myśl art. 66 ust. 1 Prawa zamówień publicznych zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Z kolei w myśl art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a) Prawa zamówień publicznych zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zamówienie może być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Niezasadnym jest również argument, podnoszony wśród niektórych specjalistów z zakresu zamówień publicznych, że zapewnienie konkurencji można uzyskać poprzez dopuszczenie (zezwolenie) w SIWZ prawa stosowania sztucznego obciążenia przesyłek np. poprzez dołączanie blachy (lub innych materiałów) do przesyłki, aby ważyła więcej niż 50g. Praktyka taka ma na celu wyłącznie obejście prawa, i w przypadku zamawiającego, jakim jest jednostka samorządowa mająca przestrzegać ustalonego przez ustawodawcę porządku prawnego, praktyka taka jest niedopuszczalna. Przepisy przewidujące monopol Poczty Polskiej taki mają cel, aby umożliwić restrukturyzację temu operatorowi, i przystosowanie się do nowych warunków konkurencyjnych, jakie w całej Unii Europejskiej mają obowiązywać od prawdopodobnie 2012r. (nie tylko Poczta Polska ma w tym względzie monopol, ale i inni operatorzy publiczni w krajach Unii). Zdaniem Urzędu Komunikacje Elektronicznej, doklejanie ciężarków w postaci blaszek traktowane jest jako łamanie prawa. Podsumowując, wybór trybu zamówienia z wolnej ręki był zasadny.