Wynik przetargu

Adres: Aleje Jerozolimskie 132-136, 02-305 Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: zamowienia.publiczne@coi.gov.pl
tel: +48222502883
fax: +48222502987
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 1521720120 Data Udzielenia: 2012-01-16
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
świadczenie usług pocztowych dla Centralnego Ośrodka Informatyki Poczta Polska Spółka Akcyjna
Warszawa
90 090,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2012-01-16
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
641100000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
90 091,00 zł
Minimalna złożona oferta:
90 091,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
90 091,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
90 091,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Łódź: świadczenie usług pocztowych dla Centralnego Ośrodka Informatyki


Numer ogłoszenia: 15217 - 2012; data zamieszczenia: 16.01.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Centralny Ośrodek Informatyki, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 76, 90-330 Łódź, woj. łódzkie, tel. 42 2535400, faks 42 2920731.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
świadczenie usług pocztowych dla Centralnego Ośrodka Informatyki.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu było świadczenie usług pocztowych dla Centralnego Ośrodka Informatyki zgodnie z opisem i na zasadach określonych w Zaproszeniu do negocjacji i załącznikach do przedmiotowego zaproszenia.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
13.01.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna, Rakowieckiej 26, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 90090,95 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    90090,95


  • Oferta z najniższą ceną:
    90090,95
    / Oferta z najwyższą ceną:
    90090,95


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zamawiający zdecydował się przeprowadzić przedmiotowe postępowanie ww. trybie gdyż przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych zastrzeżonych na rzecz Poczty Polskiej S. A. w ramach wyłączności ustanowionej na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (tekst jedn. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159). Zgodnie opinią Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Pani Anny Streżyńskiej zamieszczonej pod adresem internetowym : http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?news_cat_id=250&news_id=1356&layout=3&page=text&place=Lead01 Zadania operatora publicznego, na mocy art. 46 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe realizuje Poczta Polska. Zgodnie z art. 47 ust. 1 i ust. 4 powołanej ustawy, operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych będących usługami zastrzeżonymi w odniesieniu do których granica wagowa wynosi 50 g., polegających na: 1) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym: a. przesyłek z korespondencją, b. przesyłek reklamowych, c. przesyłek innych niż wymienione powyżej, nadanych w sposób uniemożliwiający sprawdzenie zawartości o masie nieprzekraczającej 50 g; 2) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej 50 g; 3) przyjmowaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek z korespondencją, o ile w procesie przyjmowania lub doręczania stają się one przesyłkami o masie nieprzekraczającej 50 g. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 22 ustawy Prawo pocztowe przesyłka z korespondencją oznacza informację utrwaloną na dowolnym nośniku fizycznym w tym utrwaloną pismem wypukłym, opatrzoną przez nadawcę adresem, z wyłączeniem książek, katalogów, dzienników i czasopism. Na mocy powołanego powyżej art. 47 ust. 1 doręczanie przesyłek z korespondencją o masie nieprzekraczającej 50 g przysługuje wyłącznie Poczcie Polskiej. Jednakże, stosowanie do przepisu art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe, nie narusza wyłączności świadczenia usług zastrzeżonych przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek wymienionych w ust. 1 tego artykułu, w obrocie krajowym lub zagranicznym, o masie nieprzekraczającej 50 g, za pobraną przez operatora opłatą, nie niższą niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego, obowiązującego w danym czasie odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym. Wobec tego, w świetle ustawy Prawo pocztowe, operator pocztowy niebędący operatorem publicznym może przyjmować, przemieszczać i doręczać w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłki z korespondencją, z tym zastrzeżeniem, iż w przypadku przesyłek z korespondencją o masie nieprzekraczającej 50 g operator ten ma obowiązek pobierania opłat nie niższych niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym, stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej. Odnosząc się zatem do wątpliwości, czy doręczanie przez pocztę pism w ramach postępowań prowadzonych przez organy administracji publicznej, organy podatkowe lub sądy obejmuje swym zakresem doręczenie przez operatora pocztowego, który nie jest operatorem publicznym, uznać należy, że uprawnienie w zakresie doręczania przez pocztę przysługuje zarówno Poczcie Polskiej jak i innym operatorom pocztowym. Różnice w zakresie doręczeń dokonywanych przez te dwie kategorie podmiotów będą polegały na stosowaniu innych stawek za doręczenie, jeżeli waga przesyłki zawierającej pismo nie przekroczy 50g. Z uwagi na art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe, opłaty za doręczenie takiego pisma przez operatora niemającego statusu operatora publicznego będą wyższe niż opłaty pobierane przez Pocztę Polską Wobec powyższego faktem nie podlegającym dyskusji jest, iż w przypadku przeprowadzenia przez Zamawiającego przedmiotowego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego najkorzystniejszą ofertę złoży Poczta Polska, gdyż inni operatorzy usług pocztowych po prostu nie mogą zaoferować ceny niższej ze względu na faktyczny monopol Poczty Polskiej w zakresie będącym przedmiotem niniejszego postępowania. Ponadto prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie może być sztuką dla sztuki, a winno mieć na celu zwiększenie efektywności gospodarowania środkami pozostającymi w dyspozycji zamawiającego, przez co należy rozumieć osiągnięcie możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków finansowych. Zatem przeprowadzenie postępowania w trybie przetargu odwlekłoby jedynie w czasie zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego, której stronami bezsprzecznie byłby COI oraz Poczta Polska. Należy również zwrócić uwagę na wyrok z dnia 18 grudnia 2007 r. Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-220/06, zgodnie z którym art. 7 dyrektywy 97/67 umożliwia członkom Unii Europejskiej zastrzec niektóre rodzaje usług pocztowych dla operatora świadczącego usługi powszechne w zakresie koniecznym do utrzymywania usług powszechnych. Zatem przyjąć należy, iż w przedmiotowej kwestii istnieje zgodność pomiędzy prawodawstwem krajowym, a prawodawstwem wspólnotowym. W przypadku świadczenia usług pocztowych dla przesyłek o wadze ponad 50 gram ustawa Prawo pocztowe dopuszcza funkcjonowanie na rynku innych niż Poczta Polska S.A. operatorów pocztowych, natomiast wartość szacunkowa zamówienia dla tego rodzaju przesyłek w niniejszym przypadku nie przekracza 14 000 euro, a jednocześnie stanowi mniej niż 20% wartości wszystkich części zamówienia. Wobec czego Zamawiający postanowił skorzystać z uprawnienia jakie daje art. 6a ustawy Prawo zamówień publicznych i do przesyłek o wadze powyżej 50 g zastosować przepisy właściwe dla tej części zamówienia tj: ponieważ wartość zamówienia dla przesyłek powyżej 50g jest bardzo nie wielka i nie przekracza równowartości kwoty 14 000 euro zgodnie art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych przedmiotowej ustawy nie stosuje się do zamówień których wartość nie przekracza równowartości kwoty o której mowa powyżej. Zawarcie dwóch odrębnych umów o świadczenie usług będących przedmiotem niniejszego zamówienia w praktyce oznaczałoby dla Zamawiającego konieczność poniesienia dodatkowych nakładów pracy i nakładów finansowych np. koszty zakupu specjalistycznych wag pocztowych do ważenia korespondencji, co z uwagi na niewielki udział przesyłek o wadze powyżej 50 g stałoby w sprzeczności z art. 44 ust 3 pkt. 1 a) i b) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2011 nr 201 poz. 1183), który stanowi, iż wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Ponadto Prezes UKE w przytoczonej na wstępnie opinii słusznie podnosi, iż przepisy prawa przyznają szczególne znaczenie usługom świadczonym przez Pocztę Polską. I tak, na mocy art. 57 § 5 pkt 2 kpa, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Stosowanie do tego wyróżnienia, jeżeli chodzi o zachowanie terminu przez organ administracji publicznej, to dla zachowania terminu niezbędne jest nadanie pisma w polskim urzędzie pocztowym. Nadanie pisma w placówce pocztowej zagranicznego operatora lub w placówce pocztowej polskiego operatora, ale niemającego statusu operatora publicznego, przed upływem terminu określonego przepisami kpa, nie prowadzi do zachowania tego terminu, jeżeli adresat otrzymał pismo po tym terminie. Dodatkowo, stosownie do art. 45 ustawy Prawo pocztowe, moc dokumentu urzędowego ma wyłącznie potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę Poczty Polskiej. Takie stanowisko pozostaje w zgodzie z teorią wysłania, przez którą należy rozumieć zakomunikowanie adresatowi oświadczenia woli oraz wykonanie niezbędnych do realizacji tego skutku czynności jest wystarczające dla uznania, że oświadczenie woli zostało złożone. Zgodnie z teorią wysłania złożeniem oświadczenia woli jest czynność nadania przez Zamawiającego pisma zawierającego informację o czynności w placówce pocztowej operatora publicznego (System Prawa Prywatnego. Tom 2 Prawo cywilne - część ogólna pod red. Z. Radwańskiego, CH Beck 2002, str. 297). Reasumując, wszystkie wyżej wskazane przesłanki wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust 1 pkt. 1 lit a ustawy Prawo zamówień publicznych zostały spełnione oraz zachodzi między nimi związek przyczynowo - skutkowy, co w ocenie Zamawiającego czyni zadość wymogom, od których ustawa uzależnia możliwość wszczęcia przez Zamawiającego postępowania na świadczenie usług pocztowych dla Centralnego Ośrodka Informatyki o wadze przesyłki poniżej 50 gram oraz powyżej 50 gram w wyżej wskazanym trybie