Wynik przetargu

Zamawiający:
Starostwo Powiatowe
Adres: ul. Tadeusza Kościuszki 3, 05-300 Mińsk Mazowiecki, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: inwestycje@powiatminski.pl
tel: 025 7598700 do 65
fax: 025 7598702
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 24928420120 Data Udzielenia: 2012-07-12
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Usługi pocztowe do 50 gram w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek oraz ich ewentualnych zwrotów do nadawcy - zastrzeżone usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo p Poczta Polska S.A.
Warszawa
86 982,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2012-07-12
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
641100000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
86 982,00 zł
Minimalna złożona oferta:
86 982,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
86 982,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
86 982,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Mińsk Mazowiecki: Usługi pocztowe do 50 gram w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek oraz ich ewentualnych zwrotów do nadawcy - zastrzeżone usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn zm. )


Numer ogłoszenia: 249284 - 2012; data zamieszczenia: 12.07.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Starostwo Powiatowe, ul. Tadeusza Kościuszki 3, 05-300 Mińsk Mazowiecki, woj. mazowieckie, tel. 025 7598700 do 65, faks 025 7598702.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Usługi pocztowe do 50 gram w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek oraz ich ewentualnych zwrotów do nadawcy - zastrzeżone usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn zm. ).


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest realizacja usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu, doręczaniu przesyłek, których waga nie przekracza 50 g oraz ewentualnych zwrotów przesyłek tego typu do nadawcy. Informacja nt. rodzajów przesyłek oraz ich szacowanej ilości przedstawiona została poniżej: Liczba przesyłek ogółem 20 408 szt., w tym: 1 a.listy polecone za potwierdzeniem odbioru ekonomiczne:12 690 szt. 1 b. listy polecone za potwierdzeniem odbioru priorytetowe:158 szt. 2 a. listy polecone ekonomiczne: 1 016 szt. 2 b. listy polecone priorytetowe: 11 szt. 3 a. listy zwykłe ekonomiczne: 5 613 szt. 3 b. listy zwykłe priorytetowe 110 szt. 4 a. zagraniczne Europa: 6 szt. 4 b zagraniczne poza Europą 4 szt. 5. zwroty: 800 szt. W trakcie realizacji zamówienia liczba poszczególnych rodzajów przesyłek oraz liczba przesyłek ogółem może ulec zmianie, z zastrzeżeniem, że powyższe zmiany nie spowodują wzrostu ogólnej wartości zamówienia wyliczonej przez Wykonawcę na formularzu cenowym sporządzonym wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zaproszenia do negocjacji..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
27.06.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska S.A., ul. Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 87000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    86982,10


  • Oferta z najniższą ceną:
    86982,10
    / Oferta z najwyższą ceną:
    86982,10


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a i lit b ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późń zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zamówienie może być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę: a) z przyczyn technicznych i o obiektywnym charakterze, b) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów Zamówienie polegało będzie na świadczeniu usług pocztowych na rzecz Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej 50 g. Przedmiotem zamówienia są zatem usługi pocztowe określone w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) jako usługi zastrzeżone. Na mocy wspomnianego art.47 ust. 1 oraz art. 46 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe wyłączność na świadczenie tego typu usług przysługuje operatorowi publicznemu, jakim jest Poczta Polska S.A. Wspomniana ustawa w art. 47 ust. 2 dopuszcza możliwość świadczenia tego typu usług przez innych wykonawców, jednakże zastrzega, że wysokość pobieranych przez nich opłat nie może być niższa niż dwu i półkrotność opłaty stosowanej przez operatora publicznego tj. Pocztę Polską S.A. Zastrzeżenie określone w art. 47 ust. 2 sprawia, że inni wykonawcy w zakresie przesyłek do 50 g. nie mogą konkurować ceną z Pocztą Polską S.A. W tym przypadku zasadne jest zastosowanie trybu z wolnej ręki z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych (art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy PZP). Słuszność powyższego stwierdzenia została potwierdzona w wyroku KIO z dnia 20 kwietnia 2012 r. sygn. akt: KIO 685 12. Należy dodać, że zastosowanie trybu konkurencyjnego nie znajduje w tym przypadku racjonalnego uzasadnienia. Zorganizowanie np. przetargu nieograniczonego, na podstawie art. 39 ustawy Prawo zamówień publicznych stwarzałoby ryzyko nieprzystąpienia przez operatora do postępowania a w konsekwencji możliwość wybory wykonawcy, który zaoferuje cenę co najmniej dwa i pół razy większą niż określona w taryfikatorze operatora. Należy jednak zaznaczyć, że w istniejącej sytuacji szacowanie wartości zamówienia powinno być dokonane z uwzględnieniem stawek za tego typu usługi obowiązujących u operatora publicznego. Zgodnie art. 32 ust.1 ustawy Pzp, podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. W przedmiotowym zamówieniu za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego, a nie na poziomie operatora niepublicznego, to jest co najmniej dwu i półkrotnie wyższej niż cennik Poczty Polskiej S.A. Ma to szczególne uzasadnienie biorąc pod uwagę zapisy art. 44 ustawy o finansach publicznych. Powyższy cennik powinien również być wzięty pod uwagę przy określaniu kwoty, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia, aby wydatek wynikający z przyszłego zobowiązania umownego można było uznać za racjonalny i oszczędny. Dlatego też można stwierdzić, że zastosowanie trybu konkurencyjnego np. w postaci przetargu nieograniczonego narażałoby na koszty wykonawców innych niż Poczta Polska S.A. jeśli by zdecydowali się wziąć udział w przetargu. Wówczas ponieśliby oni koszty związane z przygotowaniem oferty bez jakichkolwiek szans na wygraną w przetargu. Ponadto Poczta Polska S.A. jest jedynym wykonawcą, który może świadczyć usługę objętą niniejszym zamówieniem z przyczyn technicznych i o obiektywnym charakterze- art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a ustawy PZP (co również potwierdzono w ww. wyroku KIO 685 12.). Poczcie Polskiej S.A., na mocy art. 46 ust. 2 ustawy Prawo Pocztowe, przypisana została funkcja operatora publicznego, którego działalność regulują bezwzględnie obowiązujące przepisy cyt. prawa pocztowego oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych z dnia 9 stycznia 2004 r. (Dz.U. Nr 5, poz.34 z późn. zm.). Wspomniane rozporządzenie określa w szczególności warunki wykonywania powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego dotyczące: 1) minimalnych wymagań w zakresie jakości powszechnych usług pocztowych (w tym m.in. wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek, liczby i sposobu rozmieszczenia placówek operatora) 2) wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, w tym: a) warunków przyjmowania przesyłek oraz przekazów pocztowych, b) sposobu postępowania z przesyłkami uszkodzonymi, nieopłaconymi lub opłaconymi w kwocie niższej niż należna, c) dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych lub przekazów pocztowych, d) terminów odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych z placówki operatora, e) wymagań w zakresie opakowania i wymiaru przesyłek; 3) terminów, po upływie których wymagania określone w pkt 1 lit. a i c zostaną osiągnięte; 4) sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych, biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z powszechnych usług pocztowych i sposób wykonywania tych usług, kierując się wymaganiami Europejskiego Komitetu Normalizacji, a w przypadku braku tych wymagań - innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem.) W tym miejscu należy podkreślić, że Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim jest jednostką wykonującą zadania zlecone przepisami prawa, w zakres których wchodzi m.in. wydawanie decyzji w trybie postępowania administracyjnego. Prowadzenie postępowań administracyjnych powoduje, iż szczególne znaczenie dla Starostwa Powiatowego mają zagrożenia wynikające z: - niezachowania terminu jeżeli przed jego upływem pismo nie zostanie nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego (kodeks postępowania administracyjnego w art. 57 §5 pkt. 2 ), - braku mocy dokumentu urzędowego, jeżeli potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego nie zostanie wydane przez placówkę operatora publicznego (art. 45 ustawy Prawo pocztowe). W celu wyeliminowania zagrożeń w powyższym zakresie umowę na świadczenie usług pocztowych należy zawrzeć z operatorem publicznym, który zgodnie z art. 3 ustawy Prawo pocztowe jest zobowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Jak wspomniano powyżej status operatora publicznego posiada jedynie Poczta Polska S.A. Zatem jedynie Poczta Polska S.A. jako operator publiczny, może zagwarantować zamawiającemu dochowanie przesłanki wynikającej z art. 45 ustawy Prawo pocztowe - wydane przez jej placówkę potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego będzie miało moc dokumentu urzędowego. Takiej mocy (dokumentu urzędowego) potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej (nadanie listu poleconego, nadanie listu poleconego za potwierdzeniem odbioru) lub przekazu pocztowego, przez operatora nie mającego statusu operatora publicznego nie posiada. W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Na mocy art. 57 § 5 pkt 2 kpa, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Stosownie do tego wyróżnienia, jeżeli chodzi o zachowanie terminu przez organ administracji publicznej, to dla zachowania terminu niezbędne jest nadanie pisma w polskim urzędzie pocztowym. Nadanie pisma w placówce pocztowej zagranicznego operatora lub w placówce pocztowej polskiego operatora, ale nie mającego statusu operatora publicznego, przed upływem terminu określonego przepisami kpa, nie prowadzi do zachowania tego terminu, jeżeli adresat otrzymał pismo po tym terminie. Można wymienić również inne regulacje prawne wyróżniające operatora publicznego od innych operatorów, w zakresie skutków nadania pisma w placówce pocztowej. Przewidziane są w szczególności w : art. 165 §2 k.p.c (oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu) czy art.198 b. ust.2 zdanie drugie ustawy Pzp (złożenie skargi w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem). Powyższe okoliczności uzasadniają wybór przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki i przeprowadzenia negocjacji oraz zawarcie umowy z operatorem publicznym tj. Pocztą Polską S.A. Tylko taki wybór pozwoli taniej zrealizować usługę przy jednoczesnej gwarancji jakości tej usługi, regulowanej prawem pocztowym dla usług operatora publicznego oraz zagwarantuje prawem przewidziane skutki doręczenia oraz mocy dokumentu urzędowego przesyłek, co opisano powyżej.