Wynik przetargu

Adres: ul. POW 42659, 97-200 Tomaszów Mazowiecki, woj. łódzkie
Dane kontaktowe: email: admin@tomaszow-maz.pl
tel: 44 724 23 11
fax: 44 724 43 59
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 1318720140 Data Udzielenia: 2014-01-21
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
45000000-7 Roboty budowlane
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Wydobycie i wywiezienie z Pl. Kościuszki na teren Skansenu rz. Pilicy żelbetowej budowli podziemnej z czasów II wojny światowej w ramach projektu pn. Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Przebudowa płyty Placu Kościuszki Jacek Skoczeń Przedsiębiorstwo Budowlano - Remontowe SKO - BUD
Kraków
229 215,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2014-01-21
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
450000000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
229 215,00 zł
Minimalna złożona oferta:
229 215,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
229 215,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
229 215,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Tomaszów Mazowiecki: Wydobycie i wywiezienie z Pl. Kościuszki na teren Skansenu rz. Pilicy żelbetowej budowli podziemnej z czasów II wojny światowej w ramach projektu pn. Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Przebudowa płyty Placu Kościuszki


Numer ogłoszenia: 13187 - 2014; data zamieszczenia: 21.01.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina - Miasto Tomaszów Mazowiecki, ul. POW 10/16, 97-200 Tomaszów Mazowiecki, woj. łódzkie, tel. 44 724 23 11, faks 44 724 43 59.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wydobycie i wywiezienie z Pl. Kościuszki na teren Skansenu rz. Pilicy żelbetowej budowli podziemnej z czasów II wojny światowej w ramach projektu pn. Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Przebudowa płyty Placu Kościuszki.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Opis przedmiotu zamówienia. Przedmiotem zamówienia jest wydobycie i wywiezienie z Pl. Kościuszki na teren Skansenu rz. Pilicy żelbetowej budowli podziemnej z czasów II wojny światowej, będącej szczeliną przeciwlotniczą, stanowiącą element systemu obronnego miasta. Roboty objęte zamówieniem są niezbędne do prawidłowego wykonania realizowanej inwestycji pn. Kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Przebudowa płyty Placu Kościuszki, gdyż bezpośrednio kolidują z przewidzianym w projekcie założeniem wodnym Zakres prac objętych zamówieniem. Zakres robót obejmuje: - wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej szczeliny - ręczne odkopanie szczeliny p. lotniczej - ręczne usunięcie ziemi z wnętrza szczeliny - rozbiórka elementów żelbetowych szczeliny - załadunek elementów żelbetowych na samochód i ich przewiezienie na Skansen rz. Pilicy - rozładunek elementów żelbetowych szczeliny na terenie Skansenu. - zasypanie wykopów i zagęszczenie gruntu - wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej i dokładnej dokumentacji fotograficznej szczeliny przeciwlotniczej przed jej wywozem z placu budowy..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    tak, projekt/program: Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013, Oś priorytetowa VI. Odnowa obszarów miejskich, działanie VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych..

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
10.01.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Jacek Skoczeń Przedsiębiorstwo Budowlano - Remontowe SKO - BUD, ul. Chłopska 5, 30-806 Kraków, kraj/woj. małopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 191252,43 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    229215,42


  • Oferta z najniższą ceną:
    229215,42
    / Oferta z najwyższą ceną:
    229215,42


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienie faktyczne wyboru trybu z wolnej ręki. Wykonawca przebudowy płyty Placu Kościuszki w czasie prowadzonych prac ziemnych związanych z budową założenia wodnego, natrafił w centralnej części placu na żelbetowy obiekt podziemny. W wyniku dokonanych wstępnych odkrywek ustalono, że jest to obiekt liniowy o przebiegu łamanej linii na osi wschód - zachód, pochodzący prawdopodobnie z okresu II wojny światowej. Lokalizacja podziemnej budowli uniemożliwiła kontynuację robót budowlanych związanych z przyłączami wodnymi jak i samego założenia wodnego w związku z czym w obszarze znaleziska roboty zostały przerwane. Gmina-Miasto Tomaszów Mazowiecki, będąca Inwestorem przebudowy Placu Kościuszki, działając zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiadomiła o znalezisku Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Delegaturę w Piotrkowie Trybunalskim. Przedstawiciel Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków dokonał oględzin znaleziska na placu budowy i w odpowiedzi na zgłoszenie Gminy przesłał pismo Nr WUOZ-PT.5172.104.2013.OJ. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Delegatura w Piotrkowie Trybunalskim uznał, iż nie jest to obiekt zabytkowy, jednakże ze względu na dobry stan techniczny szczeliny należy ją zachować, jako element systemu obronnego miasta, zbudowanego w 1944 r. Zgodnie z protokołem z oględzin oraz pismem Urzędu Ochrony Zabytków szczelinę przeciwlotniczą należy wydobyć i wywieźć z terenu budowy na teren Skansenu Rzeki Pilicy. Roboty związane z wydobyciem i wywozem budowli żelbetowej nie są objęte zamówieniem podstawowym, tj. Umową NR KWI.272.1.18.2012 z 12 kwietnia 2012 r., są natomiast niezbędne do prawidłowego wykonania realizowanej inwestycji gdyż bezpośrednio kolidują z przewidzianym założeniem wodnym. Realizacja robót dodatkowych stała się konieczna na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia mimo dołożenia należytej staranności ze strony Inwestora. Należy zauważyć, iż odkryte w trakcie prac budowlanych obiekty obronne nie były zinwentaryzowane w zasobach geodezyjnych czy na mapach projektowych. Nie znajdowały się również w rejestrach i ewidencji tak gminnej jak i Urzędu Ochrony Zabytków. Nie istniały również inne opracowania czy informacje wskazujące na możliwość istnienia tego typu obiektu na terenie objętym zamówieniem podstawowym. Tak więc roboty dodatkowe nie wynikają z błędnego czy też niestarannego przygotowania procesu inwestycyjnego a Wykonawca Projektu i Inwestor z przyczyn obiektywnych nie mogli przewidzieć istnienia wskazanej budowli podziemnej a tym samym konieczności ich realizacji. Należy zauważyć, iż realizacja robót objętych zamówieniem dodatkowym jest konieczna i warunkuje prawidłową realizację umowy podstawowej. Kolizja odkrytej szczeliny przeciwlotniczej z zaprojektowanymi i wykonywanymi przyłączami wodnymi oraz konstrukcją założenia wodnego uniemożliwia w praktyce realizację zadania zgodnie z opracowaną dokumentacją techniczną oraz zawartą umową o dofinansowanie projektu. Tak więc wykonanie zamówienia podstawowego uzależnione jest od realizacji robót dodatkowych. W dniu 14-11-2013 r. przedstawiciele Wykonawcy, Zamawiającego oraz Nadzoru Inwestorskiego spisali stosowny protokół wskazujący na konieczność wykonania dodatkowych robót, które niezbędne są do w prawidłowej realizacji podstawowego zadania inwestycyjnego. Protokół ten jest załącznikiem do niniejszego wniosku i stanowi jego integralną część. Uzasadnienie prawne wyboru trybu z wolnej ręki. W odniesieniu do trybów udzielania zamówień ustawa Prawo zamówień publicznych jako podstawowe tryby wskazuje, w art. 10 ust. 1, przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony. Skorzystanie z możliwości przeprowadzenia postępowania w innym trybie ustawowym, min. zamówienia z wolnej ręki, zostało ograniczone i uzależnione od wystąpienia i łącznego spełnienia konkretnych przesłanek określonych w ustawie. Ze względu na fakt, że skorzystanie z ww. trybu jest wyjątkiem od ogólnej zasady stosowania trybów podstawowych, przesłanki jego zastosowania należy interpretować ściśle. Stosownie do przepisu wynikającego z art. 67 Pzp zamawiający może zastosować tryb z wolnej ręki w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Z przywołanego przepisu wynika, że warunkiem koniecznym zastosowania trybu z wolnej ręki w przypadku udzielania zamówień dodatkowych jest brak możliwości przewidzenia sytuacji powodującej konieczność wykonania robót dodatkowych. Należy w tym miejscu podkreślić, że nieprzewidywalna sytuacja warunkująca konieczność wykonania zamówienia dodatkowego powinna mieć charakter obiektywny i bezwzględny, a zatem powinna wynikać z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od zamawiającego. Sytuacja taka zdaniem może mieć miejsce w przypadku, gdy Zamawiający mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności wykonania robót objętych zamówieniem dodatkowym na etapie przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia podstawowego. Roboty dodatkowe, więc powinny być niemożliwe do przewidzenia, pomimo zachowania przez zamawiającego należytej staranności. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w niniejszym przypadku, gdzie z przyczyn obiektywnych nie było możliwości przewidzenia, zaplanowania i wykonanie robót dodatkowych od których uzależniona jest realizacja zamówienia podstawowego. Zarówno podmiot, który opracowywał dokumentację projektową jak i Inwestor ze względu na brak jakichkolwiek informacji w zasobach geodezyjnych, mapach projektowych, rejestrach czy ewidencji zabytków prowadzonych przez właściwe organy nie były w stanie przewidzieć istnienia zarówno żelbetowych instalacji przeciwlotniczych jak również ich przebiegu kolidującego z prowadzonymi robotami budowlanymi i zamierzeniami inwestycyjnymi. Nie można w przedmiotowym stanie faktycznym mówić więc o braku staranności czy zaniechaniu na etapie przegotowywania dokumentacji projektowej czy procesu inwestycyjnego. Stanowisko o uznaniu opisywanej sytuacji jako obiektywnie niemożliwej do przewidzenia znajduje potwierdzenie zarówno w opiniach Urzędu Zamówień Publicznych jak i w bogatym orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (np. uchwała KIO z dnia 14 kwietnia 2010 r., sygn. akt KIO/KD 28/10 oraz uchwała KIO z dnia 26 stycznia 2010 r. sygn. akt. KIO/KD 4/10). Należy podkreślić, iż przypadek wykonania zamówienia dodatkowego zachodzi w sytuacji, gdy wykonanie zamówienia podstawowego wymaga równoczesnego lub wcześniejszego wykonania zamówienia dodatkowego, co w przedmiotowym stanie faktycznym ma miejsce (patrz uchwała KIO z dnia 4 stycznia 2012 r. sygn. akt. KIO/KD 108/11). Zgodnie z dokumentem rządowym przyjętym przez Komitet Stały Rady Ministrów z dnia 18.11.2011 r. pn: Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki, zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych, zamówienie dodatkowe musi być ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn. takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami Zamawiającego. Udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki zamówienia dodatkowe muszą być niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego i nie mogą służyć jedynie poprawieniu parametrów zamówienia podstawowego, czy rozszerzeniu jego zakresu o elementy, bez których zamówienie podstawowe może funkcjonować. Konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego musi wynikać z sytuacji niemożliwej do przewidzenia, czyli takiej, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowania postępowania przy zachowaniu przez Zamawiającego należytej staranności. W omawianym stanie faktycznym bez wydobycia i wywiezienia żelbetowych budowli obronnych nie jest możliwe wykonanie wszystkich zaplanowanych w dokumentacji projektowej elementów w związku z czym bez robót dodatkowych nie zostanie osiągnięty pełny zakres rzeczowy i funkcjonalny realizowanej inwestycji. Realizacja robót dodatkowych nie wynika więc z subiektywnych odczuć Zamawiającego czy chęci zmiany pierwotnie przewidzianego zakresu lub rodzaju prac lecz okoliczności których wystąpienie warunkuje nie tylko prawidłowa realizację ale i zakończenie zadania podstawowego. Poza powyższym należy wyrazić pogląd, iż nie można obarczać Wykonawcy wybranego do realizacji zamówienia podstawowego ryzykiem, którego podobnie jak Zamawiający nie jest on w stanie przewidzieć i wycenić na etapie składania oferty. Trudno wymagać od wykonawcy, aby jeszcze przed złożeniem oferty w takim stopniu zweryfikował teren budowy czy też podziemne uzbrojenie terenu, żeby mógł ocenić okoliczności jakie mogą ujawnić się dopiero w toku wykonywania robót. Podobny pogląd wyrażony został przez Skład Orzekający Krajowej Izby Odwoławczej w wyroku z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt KIO 806/11. Zgodnie z SIWZ i przyjętym w niej wynagrodzeniem ryczałtowym zakres robót podstawowych opisuje dokumentacja projektowa a w szczególności projekt budowlany. To ją na etapie składania oferty winien wycenić każdy z oferentów. Jeżeli zatem dokumentacja sporządzona z należytą starannością w oparciu o wszystkie dostępne informacje, dane projektowe i zasoby geodezyjne nie mogła ująć robót, których zamówienie dodatkowe dotyczy to nie jest możliwym ich wycena przez Wykonawcę a tym samym obciążanie go kosztami ich wykonania w ramach ceny obejmującej umowę podstawową. Jak stanowi art. 67 ust. 1 ust. 5 lit. b ustawy; Zamawiający może udzielić zamówień dodatkowych w trybie z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nie przekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Powyższe przesłanki muszą być spełnione łącznie co zdaniem zamawiającego zostało spełnione i wykazane gdyż: - zamówienie dodatkowe zostanie udzielone dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych, (Jacek Skoczeń - SKOBUD) - przedmiotowe zamówienie dodatkowe nie jest objęte zamówieniem podstawowym (nie jest objęte dokumentacją projektową określająca przedmiot zamówienia, rodzaj i zakres prac), - zamówienie dodatkowe jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, (brak realizacji robót spowoduje w konsekwencji nieprawidłową i niepełną realizację zadania inwestycyjnego), - zamówienia dodatkowego nie dało się przewidzieć, (Zamawiający dochował należytej staranności na etapie procesu inwestycyjnego a odkryte obiekty żelbetowe nie były wskazane w dostępnej dokumentacji technicznej, geodezyjnej, konserwatorskiej czy archiwalnej), - wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego (bez wykonania dodatkowych prac nie jest możliwa realizacja pozostałych robót w szczególności związanych z instalacjami i założeniem wodnym), - wartość zlecanych robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego.