Wynik przetargu

Zamawiający:
Gmina Niepołomice
Adres: Plac Zwycięstwa 13, 32-005 Niepołomice, woj. małopolskie
Dane kontaktowe: email: czeslaw.nowak@niepolomice.eu, anna.topor@niepolomice.eu
tel: 122 509 404
fax: 122 509 400
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 510002882-N-2019 Data Udzielenia: 2018-12-31
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
90910000-9 Usługi sprzątania
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Utrzymania czystości i porządku oraz utrzymania gminnych terenów zielonych na terenie miasta i gminy Niepołomice Wodociągi Niepołomice sp. z o.o.
Niepołomice
927 067,00
0,83
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2018-12-31
Dotyczy cześci nr:
0
Kody CPV:
90910000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
927 068,00 zł
Minimalna złożona oferta:
927 068,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
927 068,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
927 068,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 35741 KB
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA
Gość
Zamawiający
Ogłoszenie nr 510002882-N-2019 z dnia 07-01-2019 r.
Gmina Niepołomice: Utrzymania czystości i porządku oraz utrzymania gminnych terenów zielonych na terenie miasta i gminy Niepołomice

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Niepołomice, Krajowy numer identyfikacyjny 35155537000000, ul. Plac Zwycięstwa  13, 32-005   Niepołomice, woj. małopolskie, państwo Polska, tel. 122 509 404, e-mail czeslaw.nowak@niepolomice.eu, anna.topor@niepolomice.eu, faks 122 509 400.
Adres strony internetowej (url): www.niepolomice.eu

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Utrzymania czystości i porządku oraz utrzymania gminnych terenów zielonych na terenie miasta i gminy Niepołomice

Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
ZP.271.32.2018

II.2) Rodzaj zamówienia:

Usługi

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Przedmiotem zamówienia jest biezące utrzymanie czystości i porządku oraz utrzymanie gminnych terenów zielonych na terenie miasta i gminy Niepołomice Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera zalącznik nr 1. WYMAGANIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 29 UST. 3A PZP. 1) Ponieważ realizacja niniejszego zamówienia musi odbywać się poprzez wykonywanie czynności w warunkach określonych w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy - na rzecz wykonawcy lub podwykonawcy, w miejscu i czasie wskazanym przez wykonawcę lub podwykonawcę - zamawiający, zgodnie z art. 29 ust. 3a ustawy pzp wymaga, zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności wchodzące w tzw. koszty bezpośrednie na podstawie umowy o pracę. Wymóg ten dotyczy osób, które wykonują czynności bezpośrednio związane z wykonywaniem usług w szczególności: a) Usuwanie drzew i krzewów, b) Zabiegi pielęgnacyjne w obrębie korony drzew czyli: usunięcie gałęzi martwych lub nadłamanych, utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzew, wykonywanie specjalistycznych zabiegów w celu przywrócenie statyki drzewa, strzyżenie żywopłotów, c) Utrzymanie trawników urządzonych, zasilanie, koszenie oraz zbiór i wywóz trawy, d) Jesienne grabienie liści, e) Pielęgnacja kwietników sezonowych: obsadzanie, podlewanie, pielenie, zasilanie i ochrona, f) Pielęgnacja rabat kwiatowych/różanki/: cięcie, zasilanie, pielenie, ogławianie, ochrona oraz zabezpieczenie krzewów na zimę g) Pielęgnacja rabat bylinowych i rabat obsadzonych krzewami (pielenie, cięcie, podlewanie, zasilanie i ochrona), h) Koszenie poboczy dróg, i) Ręczne sprzątanie traktów pieszych i chodników, j) Mechaniczne sprzątanie miasta przez zamiatarkę, k) Sprzątanie poboczy ulic (ręczne zbieranie odpadów), l) Sprzątanie przystanków autobusowych (ręczne zbieranie odpadów), ł) Sprzątanie ławek ekologicznych, m) Opróżnianie koszy: typu baron, ze stali, koszy na psie odchody, n) Obsługa imprez okolicznościowych, o) Odśnieżanie i posypywanie chodników i małych parkingów przez maszynę - odśnieżarkę, p) Czyszczenie i odmulanie w terminie 6 tygodni po zakończeniu zimy rzeczywistej, chodników, wydzielonych traktów pieszych oraz dróg, r) Urządzanie nowych terenów zieleni zgodnie ze zgłoszeniami Zamawiającego 2) Wymóg nie dotyczy osób wykonujących usługi dostaw materiałów. 3) Sposób dokumentowania zatrudnienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 3a ustawy pzp. Wykonawca zobowiązany jest do przedłożenia zamawiającemu, w terminie do 7 dni od dnia zawarcia umowy, dokumentów potwierdzających zatrudnienie osób wykonujących czynności, o których mowa powyżej pisemnego oświadczenia wykonawcy lub podwykonawcy potwierdzającego, że pracownicy wykonawcy lub podwykonawcy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - kodeks pracy z uwzględnieniem minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (dz. u. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz. 1265). oświadczenie to powinno zawierać w szczególności: dokładne określenie podmiotu składającego oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, wskazanie, że czynności wymienione w pkt. 1 wykonują osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę wraz ze wskazaniem liczby tych osób, rodzaju umowy o pracę i wymiaru etatu oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia oświadczenia w imieniu wykonawcy lub podwykonawcy. 4) uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań, o których mowa w art. 29 ust. 3a ustawy pzp. zostały opisane w projekcie umowy będącym załącznikiem do SIWZ. 5) sankcje z tytułu niespełnienia wymagań, o których mowa powyżej zostały określone w projekcie umowy będącym załącznikiem do SIWZ

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV:
90910000-9


Dodatkowe kody CPV:
90511300-5, 90512000-9, 90511300-5, 90512000-9
SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

NAZWA:
Utrzymania czystości i porządku oraz utrzymania gminnych terenów zielonych na terenie miasta i gminy Niepołomice

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01/01/2019

IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
794811.11

Waluta
PLN

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  1
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  1
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie

Nazwa wykonawcy: Wodociągi Niepołomice sp. z o.o.
Email wykonawcy: dzial-komunalny@wodociagi-niepolomice.pl
Adres pocztowy: ul. Droga Królewska 27
Kod pocztowy: 32-005
Miejscowość: Niepołomice
Kraj/woj.: małopolskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
927067.68
Oferta z najniższą ceną/kosztem 927067.68
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 927067.68
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  zamówienie z wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zamówienie udzielane jest przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a, osobie prawnej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki: a) zamawiający sprawuje nad tą osobą prawną kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej osoby prawnej; warunek ten jest również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje inna osoba prawna kontrolowana przez zamawiającego w taki sam sposób, b) ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego sprawującego kontrolę lub przez inną osobę prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę, o której mowa w lit. a, c) w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego. Co do oceny, spełnienia przez Spółkę przesłanek opisanych w lit. a) i c) powyżej, w świetle uzyskanych informacji, należy uznać, iż przesłanki te Spółka spełnia. Gmina Niepołomice jest właścicielem 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki (sprawuje więc nad nią pełną kontrolę i brak jest w Spółce udziału kapitału prywatnego). Kontrola Gminy Niepołomice nad Spółką sprawowana jest m.in. poprzez: a) wybór członków Rady Nadzorczej reprezentujących w Spółce Gminę Niepołomice, b) zgromadzenie Wspólników jest najwyższym organem Spółki, a wszystkie uprawnienia przysługujące Zgromadzeniu Wspólników wykonuje Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice. Odnośnie drugiego warunku, tj. wykonywania istotnej części działalności osoby prawnej na rzecz instytucji zamawiającej, należy wskazać, iż orzecznictwo TSUE uważa go za spełniony, gdy działalność osoby prawnej prowadzona jest w głównej mierze na rzecz podmiotu publicznego. Natomiast wszelka pozostała działalność winna mieć jedynie marginalne znaczenie. Zatem warunek ten powinien być oceniany przede wszystkim z punktu widzenia ilościowego. W takim przypadku winno brać pod uwagę wysokość obrotów uzyskiwanych przez osobę prawna z całej jej działalności oraz porównać tę liczbę do wysokości obrotów uzyskiwanych z tej działalności, którą osoba prawna wykonuje dla instytucji zamawiającej ( Zgodnie z komentarzem autorstwa Graneckiego (wyd. 5, 201 6). Działalność wykonywana przez Spółkę na podstawie zawartych z Gminą umów dzierżawy: obiektu Krytej Pływalni, Placu Targowego i parkingu, należy uwzględniać w wyliczeniu procentowej wartości działalności wykonywanej na rzecz zamawiającego sprawującego kontrolę, o którym mowa w art. 67. ust. 1 pkt 12 lit b) pzp. Zgodnie z informacją przychody uzyskiwane przez Spółkę w okresie ostatnich 3 lat z wykonywania zadań w zakresie zaopatrzenia mieszkańców w wodę, odbioru i oczyszczania ścieków nie przekraczają 90% przychodów Spółki. Wynika to z faktu, iż Spółka osiąga lub osiągała w ostatnich 3 latach przychody pochodzące z prowadzenia parkingu, placu targowego oraz krytej pływalni zgodnie z umowami dzierżawy zawartymi z Gminą Niepołomice: a) Umowa najmu z dnia 1 sierpnia 2014 roku, dotyczącą nieruchomości przeznaczonej na obsługę parkingową (lokal użytkowy), b) Umowa użyczenia z dnia 9 stycznia 20914 roku, dotyczącą nieruchomości gruntowych z przeznaczeniem na parking ogólnodostępny, niestrzeżony, c) Umowa dzierżawy z dnia 1 kwietnia 2014 roku, dotyczącą nieruchomości przeznaczonej na Plac Targowy, z którego pożytki pobierają Wodociągi-Niepołomice, d) Umowa najmu z dnia 5 czerwca 2013 roku, dotyczącej nieruchomości, na których posadowiony jest budynek Krytej Pływalni - jest to w istocie umowa dzierżawy. Rozważyć należy czym jest przychód z wykonywania zadań powierzonych w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 12 lit b) w zw. z art. 67 ust. 8 pzp, a konkretnie czy musi to być przychód uzyskiwany bezpośrednio od zamawiającego sprawującego kontrolę, czy też przychód uzyskiwany z innych źródeł, ale dotyczący zadań/działalności przez tego zamawiającego powierzonej. Zadaniami powierzonymi zgodnie z utrwalonym poglądem doktryny oraz orzecznictwem są zadania, wykonywane przez spółkę a należące do zadań własnych gminy, która ją tworzy. Zakres działalności takiej spółki określony jest uchwałą stanowiącą podstawę aktu założycielskiego oraz stanowiącym jej uszczegółowienie opisem przedmiotu działalności spółki (w postaci zawartych w akcie założycielskim kodów PKD). Potwierdzeniem powyższego jest między innymi wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 lipca 2013 roku, sygn. akt III SA/Wr 299/13: "Podstawę funkcjonowania gminnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest uchwała organu stanowiącego gminy będąca aktem założycielskim spółki. Zakres treściowy aktu założycielskiego takiej spółki odpowiada zakresowi umowy spółki określonemu w art. 157 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.)" oraz "Podstawą zatem funkcjonowania gminnej spółki komunalnej jest uchwała rady gminy, będąca jednocześnie aktem założycielskim spółki. Ponadto - jak słusznie wskazał Wojewoda w zaskarżonym rozstrzygnięciu nadzorczym - zakres treściowy aktu założycielskiego takiej spółki odpowiada zakresowi umowy spółki a zatem jednym z obligatoryjnych elementów tego aktu jest wskazanie przedmiotu działalności spółki." oraz "W konsekwencji zatem gmina chcąc wykonywać zadania publiczne poprzez gminną spółkę komunalna, tworzy taka jednostkę w drodze uchwały. W uchwale, będącej aktem założycielskim, należy określić przedmiot działania spółki. W przypadku natomiast zamiaru powierzenia gminnej spółce komunalnej dodatkowego zadania, nieobjętego treścią aktu założycielskiego, konieczna jest zmiana tego aktu założycielskiego" Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Niepołomicach z dnia 7 września 2009 roku w sprawie utworzenia spółki Wodociągi Niepołomice Sp. z o.o. z siedzibą w Niepołomicach, Spółka ta "będzie wykonywała zadania w zakresie zaopatrzenia w wodę, odbioru i oczyszczania ścieków, należące do zadań własnych Miasta i Gminy Niepołomice (...)". Ponadto, jak wskazano w § 3 przedmiotowej uchwały, szczegółowy zakres działalności określi akt założycielski Spółki. Należy stąd wnioskować, iż zadania wykonywane przez Spółkę na rzecz/lub na podstawie umów z Gminą Niepołomice, są "zadaniami powierzonymi' w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b) pzp. Powyższe wynika również z aktu założycielskiego oraz umowy Spółki, gdzie w PKD wskazano na zadania obejmujące powyższy zakres (dot. wszystkich umów wskazanych powyżej) Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) do zadań własnych gminy (realizowanych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty), należą sprawy z zakresu m.in.: a) Targowisk i hal targowych, b) Kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Dodatkowo zgodnie z komentarzem autorstwa M. Augustyniak i T. Moll (2016 r.): " Wydaje się, iż przez zwrot "zaspokajanie" należy rozumieć wszystkie formy prawne, którymi może się posłużyć gmina i które zostały jej przyznane prawem w celu realizacji zadań." Odnosząc się do kwestii przychodu z wykonywania tych zadań, należy stwierdzić, że żaden przepis ustawy prawo zamówień publicznych nie wskazuje, że przychody z zadań/działalności powierzonej muszą być uzyskiwane od zamawiającego kontrolującego daną spółkę. Ustawa posługuje się pojęciem uzyskiwania przychodów z działalności powierzonej, co należy interpretować w ten sposób, że decydującym nie jest od jakiego podmiotu pochodzą środki z działalności powierzonej, lecz takt iż są one uzyskiwane w związku z jej prowadzeniem, a z takim właśnie przypadkiem mamy do czynienia w stanie faktycznym. Uzasadnienie sporządzono w oparciu o opinię Kancelarii Prawnej Jacek Bajorek.
 
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych