Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Dokończenie budowy przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w ramach inwestycji Zamawiającego pn. Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej w systemie pod klucz.
Zamawiający:
Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Białołęka
Adres: | Modlińska 197, 03-122 Warszawa, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: bialoleka.zp@um.warszawa.pl tel: 22 44 38 406 fax: 22 32 54 166 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500074022-N-2017 | Data Udzielenia: | 2017-12-11 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | dostawy | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
45000000-7 | Roboty budowlane | |
45214100-1 | Roboty budowlane w zakresie budowy przedszkolnych obiektów budowlanych | |
45300000-0 | Roboty instalacyjne w budynkach | |
45400000-1 | Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Dokończenie budowy przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w ramach inwestycji Zamawiającego pn. Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej w systemie pod klucz. | MES s.c. Artur Szymański, Jerzy Szymański Warszawa | 1 275 510,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2017-12-11 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 45000000 45214100 45300000 45400000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 1 275 510,00 zł Minimalna złożona oferta: 1 275 510,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 1 275 510,00 zł Maksymalna złożona oferta: 1 275 510,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 36567 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
45000000-7
Dodatkowe kody CPV:
45400000-1, 45300000-0, 45214100-1
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500074022-N-2017 z dnia 12-12-2017 r.
Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Białołęka: Dokończenie budowy przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w ramach inwestycji Zamawiającego pn. Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej w systemie pod klucz.
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Białołęka, Krajowy numer identyfikacyjny 1525966300036, ul. ul. Modlińska 197, 03122 Warszawa, woj. mazowieckie, państwo Polska, tel. 225 103 125, e-mail bialoleka.zp@um.warszawa.pl, faks 225 103 189.
Adres strony internetowej (url): www.bialoleka.waw.pl, www.um.warszawa.pl
Adres strony internetowej (url): www.bialoleka.waw.pl, www.um.warszawa.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Dokończenie budowy przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w ramach inwestycji Zamawiającego pn. Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej w systemie pod klucz.
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
UD-II-WZP-271.65.2017.MLU/NBO
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
2.1. Przedmiotem zamówienia jest dokończenie budowy przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w ramach inwestycji Zamawiającego pn. „Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej” w systemie pod klucz (wraz ze wszystkimi innymi pracami i dostawami, które umożliwiają uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem) Zakres rzeczowy Przedmiotu umowy obejmuje w szczególności roboty w zakresie: 1. branży sanitarnej 1) Instalacji i urządzeń kanalizacyjnych, deszczowych, wodociągowych i gazowych 2) Instalacji i urządzeń zapotrzebowania ciepła z kotłownią 3) Instalacji i urządzeń techniki wentylacyjnej) 4) Instalacji pompy ciepła z urządzeniami 5) Instalacji i urządzeń technologii kuchni wraz z wyposażeniem 6) Zewnętrznej sieci deszczowej ze zbiornikiem 2. branży elektrycznej i teletechnicznej 1) Oświetlenia zewnętrznego 2) Instalacji elektrycznej wewnętrznej 3) Badań po montażowych 4) Instalacji strukturalnej 5) Instalacji SSWiN 6) Instalacji telewizji przemysłowej 7) Instalacji oddymiania klatek schodowych 3. branży konstrukcyjno- budowlanej 1) robót wykończeniowych 2) montażu stolarki drzwiowej wraz z montażem detali 3) montażu poręczy na klatce schodowej 4) uzupełnienia obróbek i montażu osłon na stropodach 5) obsadzenia kratek wentylacyjnych na elewacji 6) zieleni 7) drobnej formy architektonicznej 8) robót drogowych 9) wyposażenia stałego Szczegółowy zakres prac, objętych Przedmiotem Umowy określony jest w Załączniku nr 5 i 5a- do Umowy 2.2. Zamawiający wymaga od Wykonawcy, z którym podpisze umowę, aby przez cały okres obowiązywania umowy Wykonawca posiadał, dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i działań podwykonawców na czas realizacji przedmiotu umowy w wysokości nie mniejszej niż oferta Wykonawcy zgodnie z warunkami udziału w postępowaniu (SIWZ) (kwota brutto) oraz polisy Ubezpieczenia ryzyk budowlano-montażowych (Contractor’s All Risks). 2.3. Rozwiązania równoważne. Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne, a odniesieniu takiemu towarzyszą wyrazy lub równoważne opisane w SIWZ i załącznikach za pomocą norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy Pzp. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez Zamawiającego. Zamawiający dopuszcza zastosowanie innych równoważnych materiałów lub urządzeń do podanych w dokumentacji projektowej (spełniających wymagania podane STWiORB). 2.4. Dodatkowe obowiązki Wykonawcy. Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu nie stosuje klauzuli społecznej na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r, Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017r., poz. 1579)
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
45000000-7
Dodatkowe kody CPV:
45400000-1, 45300000-0, 45214100-1
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Negocjacje bez ogłoszenia
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 30/11/2017 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 769297.83 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 1 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 1 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: MES s.c. Artur Szymański, Jerzy Szymański Email wykonawcy: mes@messc.pl Adres pocztowy: ul. Łucka 15 lok. 809 Kod pocztowy: 00-842 Miejscowość: Warszawa Kraj/woj.: mazowieckie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 1275510.00 Oferta z najniższą ceną/kosztem 1275510.00 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 1275510.00 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacje bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust.1 pkt 4 ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Uzasadnienie prawne: Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.. Uzasadnienie faktyczne: Dokończenie Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie przez Wykonawcę wybranego w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. W dniu 02 czerwca 2015 r. pomiędzy Miastem Stołecznym Warszawa Dzielnica Białołęka - Zamawiającym, a wybranym w przetargu nieograniczonym Wykonawcą – Dorbud S.A. z siedzibą w Kielcach, ul. Zagnańska 153, została zawarta umowa (nr BIA-IR-C/BIA/V/P1/21-53/2015/717/15/13) na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach inwestycji Zamawiającego pn. „Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej” w systemie „pod klucz”. Realizacja inwestycji przewidziana została do dnia 17 lipca 2017r. i miała zabezpieczać 150 miejsc przedszkolnych od dnia 1 września 2017r. W dniu 26.04.2017 roku wykonawca Dorbud S.A. wystąpił z wnioskiem do Zamawiającego o zmianę terminu zakończenia robót budowlanych z dnia 30.05.2017 roku na dzień 30.06.2017 roku, przy jednoczesnym zachowaniu terminu wykonania całości przedmiotu umowy, zgodnie z pierwotnie wyznaczonym terminem, tj. na dzień 17 lipca 2017 roku. W dniu 07.07.2017r Wykonawca złożył wniosek (znak pisma 1056/AJA/2017/W) o zmianę terminu wykonania zamówienia, w zakresie zakończenia robót budowlanych na dzień 16.08.2017r., w zakresie zakończenia całego przedmiotu umowy na dzień 31.08.2017r. W związku z narastającymi opóźnieniami budowy w stosunku do harmonogramu prac oraz zgłaszanymi przez podwykonawców żądaniami zapłaty przez Zamawiającego wynagrodzenia (należnego od Wykonawcy Dorbud S.A.), w okresie 04.2017r. – 31.07.2017r. zamawiający pozostawał z Wykonawcą w stałym kontakcie w celu zabezpieczenia terminowej realizacji zamówienia. Wobec realnego zagrożenia niedotrzymania terminu wykonania zamówienia, w okresie 01 sierpnia -06 września 2017r., Zamawiający przeprowadził z Wykonawcą szereg negocjacji, podczas których Wykonawca zapewnił Zamawiającego, iż zrealizuje swoje zobowiązanie wynikające z umowy w terminie: zakończenie robót budowlanych do dnia 15.10.2017r., a zakończenie całego przedmiotu umowy do dnia 15.11.2017r. Jednocześnie, Zamawiający prowadził prace w zakresie organizacji pracy przedszkola - zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa oświatowego (art. 31 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), zapewnienie miejsca w przedszkolu dzieciom w wieku 3-6 lat jest obowiązkiem ustawowym gminy. 1. W dniu 08.06.2017r. uchwałą Rady m. st. Warszawy nr L/1236/2017 z dnia 08.06.2017 r. powołano Przedszkole nr 431, przy ul. Głębockiej 66 . 2. Na podstawie art. 31 ust. 10 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) w miesiącach: czerwcu i lipcu 2017 r. przeprowadzono rekrutację w wyniku, której rodzice 150 dzieci otrzymali pisemne wskazanie Burmistrza Dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy do Przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, ze skutkiem przyjęcia do końca 4 kwartału 2017r. Brak realizacji zobowiązania w tym terminie, może skutkować dochodzeniem przez rodziców swoich praw na drodze sadowej. 3. W dniu 3 lipca 2017 roku Zarządzeniem Prezydenta m. st. Warszawy nr 1147/2017 ogłoszono konkurs na stanowiska dyrektora przedszkola. Wybrany dyrektor, otrzymał powierzenie funkcji od dnia 1 września 2017 r. Zatrudnieni zostali również pracownicy administracji (2 osoby), które zajmowały się opracowaniem arkusza organizacyjnego placówki oraz rekrutacją dzieci (do przedszkola zostało przyjętych 150 dzieci). 4. Dyrektor przedszkola rozpoczął rekrutację pracowników obsługi przedszkola jak i nauczycieli, z których cześć wypowiedziała dotychczasowe umowy o pracę i pozostaje bezrobotna. Generuje to ryzyko ewentualnego pokrycia przez Dzielnicę roszczeń w stosunku do osób, które zdecydują się na dochodzenie swoich praw w Sądzie Pracy. 5. W związku obowiązkiem gminy w zakresie zapewnienia miejsca w przedszkolu dzieciom w wieku 3-6 lat, rodzice 150 dzieci, którzy otrzymali pisemne wskazanie ze skutkiem do końca 4 kwartału 2017r. do Przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, w przypadku nie wywiązania się przez samorząd z powyższego obowiązku, mają prawo żądać zabezpieczenia przez m. st. Warszawa edukacji wczesnoszkolnej dzieci, ewentualnie sądownie dochodzić swoich praw. W wyniku przeprowadzonych negocjacji strony umowy ustaliły ostateczny termin wykonania zamówienia do dnia 15.11.2017r. Zakończenie prac w tym terminie pozwoliłoby Zamawiającemu uruchomić przedszkole z końcem IV kwartału br. Powodowało to przekroczenie obowiązkowego terminu zabezpieczenia wychowania przedszkolnego, z dniem 1 września każdego roku, dla dzieci w wieku 3-6 lat, jednak rodzice zakwalifikowanych dzieci wyrazili zgodę na rozpoczęcie nauki z końcem 2017r. Na potrzeby obsługi przedszkola zatrudniono dyrektora oraz pracowników. Dyrektor, przeprowadził rekrutację pracowników merytorycznych (nauczycieli), którzy mieli rozpocząć pracę najpóźniej do końca 4 kwartału br. W niektórych przypadkach, osoby te opuściły dotychczasowe miejsca pracy i pozostają bezrobotne. Ostatecznie, z uwagi na utratę zdolności finansowej wykonawcy, umożliwiającej wykonacie przedmiotu zamówienia, za czym przemawiały: • brak postępu prac budowlanych (od kwietnia 2017r. postęp prac wynosił jedynie 3,16%), • pogłębiającego się zadłużenia wykonawcy (kolejne zajęcia wierzytelności Dorbud S.A. przez naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego na łączna kwotę 1,6 mln zł), • brak regulowania płatności wobec podwykonawców (roszczenia wypłaty wierzytelności zgłaszane do Zamawiającego - Zamawiający do września 2017r.wypłacił bezpośrednio podwykonawcom łącznie ponad 1,2 mln zł regulując zaległości Wykonawcy) , • brak środków na finansowanie ochrony terenu inwestycji (zgodnie z oświadczeniem prezesa spółki z dnia 20.09.2017r.), • brakiem wykonania części przedmiotu zamówienia, mając na uwadze publiczny charakter oraz społeczne przeznaczenie inwestycji, Zamawiający w dniu 05.10 2017r. odstąpił od części umowy z winy wykonawcy oraz wezwał do zapłaty kar umownych. Obecnie, Dzielnica pozostaje w obowiązku zabezpieczenia miejsc przedszkolnych dla 644 dzieci (przy 150 ze wskazaniem do przedszkola przy ul. Głębockiej), przy czym na terenie m. st. Warszawy, można obecnie zabezpieczyć 114 miejsc. Zaawansowanie robót budowlanych inwestycji przy ul. Głębockiej pozostaje na poziomie 93,37%, Zamawiający szacuje, iż do wykonania pozostałych 6,63% oraz otrzymania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie potrzeba około 6 tygodni. Mając na uwadze wyjątkową sytuację w związku z pilna potrzebą zabezpieczenia miejsc przedszkolnych oraz zapobieżenia zniszczeniu budynku w okresie zimowym (tj, m.in. koniecznością uruchomienia przyłącza gazowego i uruchomienia kotłowni C.O. z dwoma kotłami - w celu zapobieżenia przymarzaniu ścian i pękaniu tynku, rozsadzenia pionowej i poziomej instalacji centralnego ogrzewania, a co za tym idzie uszkodzenia posadzek i wykładzin.) wysokim zaawansowaniem prac budowlanych, Zamawiający podjął decyzję, o dokończeniu budowy przedszkola za pomocą wykonawcy wybranego w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, której szczegółowe uzasadnienie przedkłada poniżej. 1. Do dokończenia budowy przedszkola niezbędne jest zlecenie przez Zamawiającego - robót budowlanych w ograniczonym zakresie (tj. wykończenie budynku w zakresie sanitarnym, elektrycznym, konstrukcyjno-budowlanym) oraz zakup materiałów budowlanych o łącznej szacowanej wartości przekraczającej równowartość 30.000 Euro. 2. Ustawodawca przewidział istnienie sytuacji wyjątkowych (niewymienionych co do rodzaju), w których odejście od konieczności zastosowania trybu konkurencyjnego (przetargu) przez Zamawiającego jest uzasadnione i dopuszczalne z uwagi na istnienie wyższych wartości, które za tym przemawiają. 3. Art. 62 ust. 1 pkt 4 jest p.z.p., umożliwia dokończenie realizacji inwestycji Zamawiającemu w tym przypadku robót budowlanych niezbędnych do niezwłocznego dokończenia budowy i oddania do użytku przedszkola, za czym przemawiają względy społeczne i prawne, m.in.: • zabezpieczenie inwestycji przed degradacją mogącą wystąpić ze względu na okres zimowy, m.in. koniecznością uruchomienia przyłącza gazowego i uruchomienia kotłowni C.O. z dwoma kotłami - w celu zapobieżenia przymarzaniu ścian i pękaniu tynku, rozsadzenia pionowej i poziomej instalacji centralnego ogrzewania, a co za tym idzie uszkodzenia posadzek i wykładzin. • ustawowy obowiązek zapewnienia wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 lat, • pisemne wskazanie Burmistrza Dzielnicy Białołęka, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) dla 150 dzieci do przedszkola przy ul. Głębockiej ze skutkiem do końca IV kwartału 2017r., • nawiązanie stosunku pracy z 2 osobami niezbędnymi do obsługi przedszkola, (przed przyjęciem dzieci) oraz zrekrutowanymi a niezatrudnionymi, • brak możliwości zapewnienia obowiązkowego wychowania przedszkolnego dla zrekrutowanych dzieci na terenie m. st. Warszawy (114 wolnych miejsc w m. st. Warszawa przy 644 niezbędnych Dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy) . Zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 p.z.p. jest uzależnione od łącznego spełnienia następujących przesłanek: 1) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia 2) nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego; 3) wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia przedmiotowego zamówienia; 4) nie można zachować terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Zgodnie z doktryną orzeczniczą pomiędzy wystąpieniem pilnej potrzeby udzielenia zamówienia niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, a niemożnością zachowania terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy. Zdaniem Zamawiającego sytuacja w której się znalazł, brak możliwości zapewnienia ustawowo wymaganych miejsc w przedszkolu dla dzieci w wieku 3-6 lat, wyczerpuje przesłankę pilnej potrzeby udzielenia zamówienia rozumianej jako konieczność ochrony jakiegoś interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem nieprzewidywalnych okoliczności, a który to interes może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego (sygnatura akt KIO 88/11). Jednym z takich interesów oprócz ochrony zdrowia i życia, jest bezpieczeństwo i ochrona interesu społecznego, na które składa się m. in. zapewnienie wychowania przedszkolnego dzieciom w wieku 3-6 lat. Konieczność odstąpienia od umów przez Zamawiającego z powodu niewypłacalności finansowej Wykonawcy realizującego umowę zawartą po przeprowadzonym postepowaniu przetargowym, jest sytuacją wyjątkową i nieprzewidywalną. Powyższe potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza (sygn. akt KIO/KD 64/13) powołując się na uchwałę dnia z 6 sierpnia 2010 r. KIO/KD 58/10 podkreśliła, że: „Nikt, podpisując umowę w dobrej wierze (tym bardziej, zamawiający przeprowadzający postępowanie, którego wynikiem jest zawarcie umowy o udzielenie zamówienia publicznego), nie zakłada, że trzeba będzie od umowy odstąpić. Uwzględnia się taką możliwość w umowie, niemniej jednak nie oznacza to, że się przewiduje jej wystąpienie. (...) Zakładanie z góry, że dojdzie do wypowiedzenia umowy o udzielenie zamówienia publicznego z winy wykonawcy i przyjmowanie, że sytuacja taka mieści się w „normalnych stosunkach handlowych” podważa po pierwsze cel i sens udzielenia zamówienia, po drugie - poddaje w wątpliwość rzetelność weryfikacji wykonawców na etapie oceny spełnienia przez nich warunków udziału w postępowaniu.” Krajowa Izba Odwoławcza zgodziła się również ze stanowiskiem wyrażonym w uchwale KIO/KD 58/10, że „fakt podjęcia przez stronę zamawiającą decyzji o zakończeniu bytu dotychczasowej umowy nie może przemawiać za brakiem możliwości uznania, że była to decyzja nieprzewidywalna, gdyż uzależniona przecież była od nieprzewidywalnych przesłanek. Innymi słowy decyzja o odstąpieniu od umowy następuje niejako automatycznie po zaistnieniu pewnych przesłanek - jednak ich zaistnienie w trakcie realizacji umowy nigdy nie jest pewne i nie może być z góry zakładane.” Zastosowane zatem, trybu negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, jest dopuszczalne w sytuacji, gdy potrzebna jest jak najszybsza, pilna realizacja przedmiotu zamówienia. Jest to sytuacja, w której Zamawiający musi pilnie zareagować, tak aby możliwie najkrótszym czasie uzyskać efekt w postaci realizacji przedmiotu zamówienia. Przytoczony powyżej przebieg współpracy z Wykonawcą Dorbud S.A. jednoznacznie wskazuje, iż Zamawiający podpisując i realizują umowę o roboty budowlane, nie mógł przewidzieć okoliczności całkowitej utraty zdolności finansowej Wykonawcy. W efekcie zaistniałej wyjątkowej i nieprzewidzianej sytuacji umowa z wykonawcą została wypowiedziana, co uniemożliwia Zamawiającemu wykonanie w terminie obowiązku ustawowego zapewnienia opieki przedszkolnej dla 150 dzieci. W niniejszej sprawie przesłanka konieczności podjęcia przez Zamawiającego decyzji pilnej realizacji będąca reakcją na zaistniałą sytuację jawi się jako spełniona, gdyż jest uzasadniona koniecznością zakończenia budowy do końca 2017r. w celu uruchomienia przedszkola od stycznia 2018r. Zgodnie ze stanem zaawansowania inwestycji 93,37% potwierdzonym przez biegłych rzeczoznawców oraz inspektorów budowlanych realne jest ukończenie robót budowlanych i oddanie do użytkowania z końcem 2017 r. Konieczność pilnego dokończenia robót budowlanych, powoduje, iż zastosowanie trybu konkurencyjnego innego niż wynikający z art. 62 ust 1 pkt 4, może istotnie wydłużyć czas wyboru wykonawcy ( z doświadczenia zamawiającego wynika, że minimalny termin na przeprowadzenie postepowania w trybie przetargowym to minimum od 6 do 10 tygodni – tyle mniej więcej wyniesie dokończenie budowy przedszkola), a tym samym zakończenia budowy przedszkola nie będzie zrealizowane na koniec 2017 roku. W konsekwencji nieterminowe uruchomienie przedszkola uniemożliwi wykonanie ustawowego obowiązku zabezpieczenia miejsc przedszkolnych dla zrekrutowanych dzieci - co może spowodować obciążające m. st. Warszawa koszty pokrycia roszczeń rodziców dzieci, którym m. st. Warszawa nie jest w stanie zapewnić miejsc w przedszkolach, jak również roszczeń osób zrekrutowanych, z którymi nie został nawiązany stosunek pracy, a które zdecydują się na dochodzenie swoich praw w Sądzie Pracy. Zdaniem Zamawiającego obecna sytuacja faktyczna zaistniała w sprawie była i jest z punktu widzenia Zamawiającego od niego niezależna, więcej - niemożliwa do zapobieżenia mimo najszczerszych chęci i woli zapewnienia w trakcie realizacji inwestycji wszystkich możliwych płatności Wykonawcy (w szczególności nie zaistniał nigdy w sprawie problem tzw. zatorów płatniczych po stronie Zamawiającej).
Uzasadnienie prawne: Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.. Uzasadnienie faktyczne: Dokończenie Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie przez Wykonawcę wybranego w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. W dniu 02 czerwca 2015 r. pomiędzy Miastem Stołecznym Warszawa Dzielnica Białołęka - Zamawiającym, a wybranym w przetargu nieograniczonym Wykonawcą – Dorbud S.A. z siedzibą w Kielcach, ul. Zagnańska 153, została zawarta umowa (nr BIA-IR-C/BIA/V/P1/21-53/2015/717/15/13) na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach inwestycji Zamawiającego pn. „Budowa przedszkola przy ul. Głębockiej” w systemie „pod klucz”. Realizacja inwestycji przewidziana została do dnia 17 lipca 2017r. i miała zabezpieczać 150 miejsc przedszkolnych od dnia 1 września 2017r. W dniu 26.04.2017 roku wykonawca Dorbud S.A. wystąpił z wnioskiem do Zamawiającego o zmianę terminu zakończenia robót budowlanych z dnia 30.05.2017 roku na dzień 30.06.2017 roku, przy jednoczesnym zachowaniu terminu wykonania całości przedmiotu umowy, zgodnie z pierwotnie wyznaczonym terminem, tj. na dzień 17 lipca 2017 roku. W dniu 07.07.2017r Wykonawca złożył wniosek (znak pisma 1056/AJA/2017/W) o zmianę terminu wykonania zamówienia, w zakresie zakończenia robót budowlanych na dzień 16.08.2017r., w zakresie zakończenia całego przedmiotu umowy na dzień 31.08.2017r. W związku z narastającymi opóźnieniami budowy w stosunku do harmonogramu prac oraz zgłaszanymi przez podwykonawców żądaniami zapłaty przez Zamawiającego wynagrodzenia (należnego od Wykonawcy Dorbud S.A.), w okresie 04.2017r. – 31.07.2017r. zamawiający pozostawał z Wykonawcą w stałym kontakcie w celu zabezpieczenia terminowej realizacji zamówienia. Wobec realnego zagrożenia niedotrzymania terminu wykonania zamówienia, w okresie 01 sierpnia -06 września 2017r., Zamawiający przeprowadził z Wykonawcą szereg negocjacji, podczas których Wykonawca zapewnił Zamawiającego, iż zrealizuje swoje zobowiązanie wynikające z umowy w terminie: zakończenie robót budowlanych do dnia 15.10.2017r., a zakończenie całego przedmiotu umowy do dnia 15.11.2017r. Jednocześnie, Zamawiający prowadził prace w zakresie organizacji pracy przedszkola - zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa oświatowego (art. 31 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), zapewnienie miejsca w przedszkolu dzieciom w wieku 3-6 lat jest obowiązkiem ustawowym gminy. 1. W dniu 08.06.2017r. uchwałą Rady m. st. Warszawy nr L/1236/2017 z dnia 08.06.2017 r. powołano Przedszkole nr 431, przy ul. Głębockiej 66 . 2. Na podstawie art. 31 ust. 10 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) w miesiącach: czerwcu i lipcu 2017 r. przeprowadzono rekrutację w wyniku, której rodzice 150 dzieci otrzymali pisemne wskazanie Burmistrza Dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy do Przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, ze skutkiem przyjęcia do końca 4 kwartału 2017r. Brak realizacji zobowiązania w tym terminie, może skutkować dochodzeniem przez rodziców swoich praw na drodze sadowej. 3. W dniu 3 lipca 2017 roku Zarządzeniem Prezydenta m. st. Warszawy nr 1147/2017 ogłoszono konkurs na stanowiska dyrektora przedszkola. Wybrany dyrektor, otrzymał powierzenie funkcji od dnia 1 września 2017 r. Zatrudnieni zostali również pracownicy administracji (2 osoby), które zajmowały się opracowaniem arkusza organizacyjnego placówki oraz rekrutacją dzieci (do przedszkola zostało przyjętych 150 dzieci). 4. Dyrektor przedszkola rozpoczął rekrutację pracowników obsługi przedszkola jak i nauczycieli, z których cześć wypowiedziała dotychczasowe umowy o pracę i pozostaje bezrobotna. Generuje to ryzyko ewentualnego pokrycia przez Dzielnicę roszczeń w stosunku do osób, które zdecydują się na dochodzenie swoich praw w Sądzie Pracy. 5. W związku obowiązkiem gminy w zakresie zapewnienia miejsca w przedszkolu dzieciom w wieku 3-6 lat, rodzice 150 dzieci, którzy otrzymali pisemne wskazanie ze skutkiem do końca 4 kwartału 2017r. do Przedszkola przy ul. Głębockiej w Warszawie, w przypadku nie wywiązania się przez samorząd z powyższego obowiązku, mają prawo żądać zabezpieczenia przez m. st. Warszawa edukacji wczesnoszkolnej dzieci, ewentualnie sądownie dochodzić swoich praw. W wyniku przeprowadzonych negocjacji strony umowy ustaliły ostateczny termin wykonania zamówienia do dnia 15.11.2017r. Zakończenie prac w tym terminie pozwoliłoby Zamawiającemu uruchomić przedszkole z końcem IV kwartału br. Powodowało to przekroczenie obowiązkowego terminu zabezpieczenia wychowania przedszkolnego, z dniem 1 września każdego roku, dla dzieci w wieku 3-6 lat, jednak rodzice zakwalifikowanych dzieci wyrazili zgodę na rozpoczęcie nauki z końcem 2017r. Na potrzeby obsługi przedszkola zatrudniono dyrektora oraz pracowników. Dyrektor, przeprowadził rekrutację pracowników merytorycznych (nauczycieli), którzy mieli rozpocząć pracę najpóźniej do końca 4 kwartału br. W niektórych przypadkach, osoby te opuściły dotychczasowe miejsca pracy i pozostają bezrobotne. Ostatecznie, z uwagi na utratę zdolności finansowej wykonawcy, umożliwiającej wykonacie przedmiotu zamówienia, za czym przemawiały: • brak postępu prac budowlanych (od kwietnia 2017r. postęp prac wynosił jedynie 3,16%), • pogłębiającego się zadłużenia wykonawcy (kolejne zajęcia wierzytelności Dorbud S.A. przez naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego na łączna kwotę 1,6 mln zł), • brak regulowania płatności wobec podwykonawców (roszczenia wypłaty wierzytelności zgłaszane do Zamawiającego - Zamawiający do września 2017r.wypłacił bezpośrednio podwykonawcom łącznie ponad 1,2 mln zł regulując zaległości Wykonawcy) , • brak środków na finansowanie ochrony terenu inwestycji (zgodnie z oświadczeniem prezesa spółki z dnia 20.09.2017r.), • brakiem wykonania części przedmiotu zamówienia, mając na uwadze publiczny charakter oraz społeczne przeznaczenie inwestycji, Zamawiający w dniu 05.10 2017r. odstąpił od części umowy z winy wykonawcy oraz wezwał do zapłaty kar umownych. Obecnie, Dzielnica pozostaje w obowiązku zabezpieczenia miejsc przedszkolnych dla 644 dzieci (przy 150 ze wskazaniem do przedszkola przy ul. Głębockiej), przy czym na terenie m. st. Warszawy, można obecnie zabezpieczyć 114 miejsc. Zaawansowanie robót budowlanych inwestycji przy ul. Głębockiej pozostaje na poziomie 93,37%, Zamawiający szacuje, iż do wykonania pozostałych 6,63% oraz otrzymania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie potrzeba około 6 tygodni. Mając na uwadze wyjątkową sytuację w związku z pilna potrzebą zabezpieczenia miejsc przedszkolnych oraz zapobieżenia zniszczeniu budynku w okresie zimowym (tj, m.in. koniecznością uruchomienia przyłącza gazowego i uruchomienia kotłowni C.O. z dwoma kotłami - w celu zapobieżenia przymarzaniu ścian i pękaniu tynku, rozsadzenia pionowej i poziomej instalacji centralnego ogrzewania, a co za tym idzie uszkodzenia posadzek i wykładzin.) wysokim zaawansowaniem prac budowlanych, Zamawiający podjął decyzję, o dokończeniu budowy przedszkola za pomocą wykonawcy wybranego w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, której szczegółowe uzasadnienie przedkłada poniżej. 1. Do dokończenia budowy przedszkola niezbędne jest zlecenie przez Zamawiającego - robót budowlanych w ograniczonym zakresie (tj. wykończenie budynku w zakresie sanitarnym, elektrycznym, konstrukcyjno-budowlanym) oraz zakup materiałów budowlanych o łącznej szacowanej wartości przekraczającej równowartość 30.000 Euro. 2. Ustawodawca przewidział istnienie sytuacji wyjątkowych (niewymienionych co do rodzaju), w których odejście od konieczności zastosowania trybu konkurencyjnego (przetargu) przez Zamawiającego jest uzasadnione i dopuszczalne z uwagi na istnienie wyższych wartości, które za tym przemawiają. 3. Art. 62 ust. 1 pkt 4 jest p.z.p., umożliwia dokończenie realizacji inwestycji Zamawiającemu w tym przypadku robót budowlanych niezbędnych do niezwłocznego dokończenia budowy i oddania do użytku przedszkola, za czym przemawiają względy społeczne i prawne, m.in.: • zabezpieczenie inwestycji przed degradacją mogącą wystąpić ze względu na okres zimowy, m.in. koniecznością uruchomienia przyłącza gazowego i uruchomienia kotłowni C.O. z dwoma kotłami - w celu zapobieżenia przymarzaniu ścian i pękaniu tynku, rozsadzenia pionowej i poziomej instalacji centralnego ogrzewania, a co za tym idzie uszkodzenia posadzek i wykładzin. • ustawowy obowiązek zapewnienia wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 lat, • pisemne wskazanie Burmistrza Dzielnicy Białołęka, zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) dla 150 dzieci do przedszkola przy ul. Głębockiej ze skutkiem do końca IV kwartału 2017r., • nawiązanie stosunku pracy z 2 osobami niezbędnymi do obsługi przedszkola, (przed przyjęciem dzieci) oraz zrekrutowanymi a niezatrudnionymi, • brak możliwości zapewnienia obowiązkowego wychowania przedszkolnego dla zrekrutowanych dzieci na terenie m. st. Warszawy (114 wolnych miejsc w m. st. Warszawa przy 644 niezbędnych Dzielnicy Białołęka m. st. Warszawy) . Zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 p.z.p. jest uzależnione od łącznego spełnienia następujących przesłanek: 1) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia 2) nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego; 3) wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia przedmiotowego zamówienia; 4) nie można zachować terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Zgodnie z doktryną orzeczniczą pomiędzy wystąpieniem pilnej potrzeby udzielenia zamówienia niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, a niemożnością zachowania terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy. Zdaniem Zamawiającego sytuacja w której się znalazł, brak możliwości zapewnienia ustawowo wymaganych miejsc w przedszkolu dla dzieci w wieku 3-6 lat, wyczerpuje przesłankę pilnej potrzeby udzielenia zamówienia rozumianej jako konieczność ochrony jakiegoś interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem nieprzewidywalnych okoliczności, a który to interes może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego (sygnatura akt KIO 88/11). Jednym z takich interesów oprócz ochrony zdrowia i życia, jest bezpieczeństwo i ochrona interesu społecznego, na które składa się m. in. zapewnienie wychowania przedszkolnego dzieciom w wieku 3-6 lat. Konieczność odstąpienia od umów przez Zamawiającego z powodu niewypłacalności finansowej Wykonawcy realizującego umowę zawartą po przeprowadzonym postepowaniu przetargowym, jest sytuacją wyjątkową i nieprzewidywalną. Powyższe potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza (sygn. akt KIO/KD 64/13) powołując się na uchwałę dnia z 6 sierpnia 2010 r. KIO/KD 58/10 podkreśliła, że: „Nikt, podpisując umowę w dobrej wierze (tym bardziej, zamawiający przeprowadzający postępowanie, którego wynikiem jest zawarcie umowy o udzielenie zamówienia publicznego), nie zakłada, że trzeba będzie od umowy odstąpić. Uwzględnia się taką możliwość w umowie, niemniej jednak nie oznacza to, że się przewiduje jej wystąpienie. (...) Zakładanie z góry, że dojdzie do wypowiedzenia umowy o udzielenie zamówienia publicznego z winy wykonawcy i przyjmowanie, że sytuacja taka mieści się w „normalnych stosunkach handlowych” podważa po pierwsze cel i sens udzielenia zamówienia, po drugie - poddaje w wątpliwość rzetelność weryfikacji wykonawców na etapie oceny spełnienia przez nich warunków udziału w postępowaniu.” Krajowa Izba Odwoławcza zgodziła się również ze stanowiskiem wyrażonym w uchwale KIO/KD 58/10, że „fakt podjęcia przez stronę zamawiającą decyzji o zakończeniu bytu dotychczasowej umowy nie może przemawiać za brakiem możliwości uznania, że była to decyzja nieprzewidywalna, gdyż uzależniona przecież była od nieprzewidywalnych przesłanek. Innymi słowy decyzja o odstąpieniu od umowy następuje niejako automatycznie po zaistnieniu pewnych przesłanek - jednak ich zaistnienie w trakcie realizacji umowy nigdy nie jest pewne i nie może być z góry zakładane.” Zastosowane zatem, trybu negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, jest dopuszczalne w sytuacji, gdy potrzebna jest jak najszybsza, pilna realizacja przedmiotu zamówienia. Jest to sytuacja, w której Zamawiający musi pilnie zareagować, tak aby możliwie najkrótszym czasie uzyskać efekt w postaci realizacji przedmiotu zamówienia. Przytoczony powyżej przebieg współpracy z Wykonawcą Dorbud S.A. jednoznacznie wskazuje, iż Zamawiający podpisując i realizują umowę o roboty budowlane, nie mógł przewidzieć okoliczności całkowitej utraty zdolności finansowej Wykonawcy. W efekcie zaistniałej wyjątkowej i nieprzewidzianej sytuacji umowa z wykonawcą została wypowiedziana, co uniemożliwia Zamawiającemu wykonanie w terminie obowiązku ustawowego zapewnienia opieki przedszkolnej dla 150 dzieci. W niniejszej sprawie przesłanka konieczności podjęcia przez Zamawiającego decyzji pilnej realizacji będąca reakcją na zaistniałą sytuację jawi się jako spełniona, gdyż jest uzasadniona koniecznością zakończenia budowy do końca 2017r. w celu uruchomienia przedszkola od stycznia 2018r. Zgodnie ze stanem zaawansowania inwestycji 93,37% potwierdzonym przez biegłych rzeczoznawców oraz inspektorów budowlanych realne jest ukończenie robót budowlanych i oddanie do użytkowania z końcem 2017 r. Konieczność pilnego dokończenia robót budowlanych, powoduje, iż zastosowanie trybu konkurencyjnego innego niż wynikający z art. 62 ust 1 pkt 4, może istotnie wydłużyć czas wyboru wykonawcy ( z doświadczenia zamawiającego wynika, że minimalny termin na przeprowadzenie postepowania w trybie przetargowym to minimum od 6 do 10 tygodni – tyle mniej więcej wyniesie dokończenie budowy przedszkola), a tym samym zakończenia budowy przedszkola nie będzie zrealizowane na koniec 2017 roku. W konsekwencji nieterminowe uruchomienie przedszkola uniemożliwi wykonanie ustawowego obowiązku zabezpieczenia miejsc przedszkolnych dla zrekrutowanych dzieci - co może spowodować obciążające m. st. Warszawa koszty pokrycia roszczeń rodziców dzieci, którym m. st. Warszawa nie jest w stanie zapewnić miejsc w przedszkolach, jak również roszczeń osób zrekrutowanych, z którymi nie został nawiązany stosunek pracy, a które zdecydują się na dochodzenie swoich praw w Sądzie Pracy. Zdaniem Zamawiającego obecna sytuacja faktyczna zaistniała w sprawie była i jest z punktu widzenia Zamawiającego od niego niezależna, więcej - niemożliwa do zapobieżenia mimo najszczerszych chęci i woli zapewnienia w trakcie realizacji inwestycji wszystkich możliwych płatności Wykonawcy (w szczególności nie zaistniał nigdy w sprawie problem tzw. zatorów płatniczych po stronie Zamawiającej).