Wynik przetargu

Zamawiający:
Gmina Pruszcz Gdański
Adres: ul. Wojska Polskiego 30, 83-000 Pruszcz Gdański, woj. pomorskie
Dane kontaktowe: email: zamowienia@pruszczgdanski.pl
tel: 0-58 692 94 21, 692 94 00
fax: 0-58 682 27 14
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 510250970-N-2019 Data Udzielenia: 2019-10-22
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
31527200-8 Oświetlenie zewnętrzne
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządz ENERGA Oświetlenie sp. z o.o.
Sopot
840 000,00
0,83
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2019-10-22
Dotyczy cześci nr:
0
Kody CPV:
31527200
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
840 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
840 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
840 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
840 000,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 32965 KB
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA
Gość
Zamawiający
Ogłoszenie nr 510250970-N-2019 z dnia 20-11-2019 r.
Gmina Pruszcz Gdański: Kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych będących własnością Gminy Pruszcz Gdański, znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, które są zasilane z urządzeń będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. oraz konserwacja urządzeń oświetleniowych będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Pruszcz Gdański, Krajowy numer identyfikacyjny 53713100000000, ul. ul. Wojska Polskiego  30, 83-000  Pruszcz Gdański, woj. pomorskie, państwo Polska, tel. 0-58 692 94 21, 692 94 00, e-mail zamowienia@pruszczgdanski.pl, faks 0-58 682 27 14.
Adres strony internetowej (url): www.pruszczgdanski.pl

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych będących własnością Gminy Pruszcz Gdański, znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, które są zasilane z urządzeń będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. oraz konserwacja urządzeń oświetleniowych będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański

Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
ZP.271.34.2019

II.2) Rodzaj zamówienia:

Usługi

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

1. Przedmiotem umowy jest: 1) kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, 2) kompleksowa dostawa energii elektrycznej do urządzeń oświetleniowych będących własnością Gminy Pruszcz Gdański znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, które są zasilane z urządzeń będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o., 3) konserwacja urządzeń oświetleniowych będących własnością Energa Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański, 2. Wykonawca zobowiązany będzie do podjęcia i wykonania wszelkich czynności niezbędnych do zapewnienia oświetlenia na obszarze Gminy Pruszcz Gdański w porze od zmierzchu do świtu, gdzie znajduje się oświetlenie Wykonawcy. 3. Dostawa energii elektrycznej odbywać się będzie na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 10.04.1997 r Prawo Energetyczne (Dz. U. 2019.755 j.t. z późn. zm.) i kodeksu cywilnego oraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na ich podstawie. 4. Wykonawca w ramach konserwacji urządzeń oświetleniowych zobowiązany będzie w celu należytego utrzymania stanu technicznego do przeprowadzania napraw, remontów lub wymiany awaryjnej urządzeń. 5. Dostawa energii elektrycznej obejmuje około 100 punktów poboru usytuowanych na terenie Gminy Pruszcz Gdański. 6. Przewidywany pobór energii elektrycznej w 2020 r wynosi około 211 MWh rocznie, jednakże może on ulec zmianie w trakcie realizacji umowy. 7. Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmian postanowień umowy w przypadku zmniejszenia lub zwiększenia ilości urządzeń oświetleniowych. 8. Okres realizacji kompleksowej umowy: 01.01.2020 – 31.12.2020r.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV:
31527200-8

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
23/10/2019

IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
682926.82

Waluta
pln

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  1
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie

Nazwa wykonawcy: ENERGA Oświetlenie sp. z o.o.
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: ul. Rzemieślnicza 17/19
Kod pocztowy: 81-855
Miejscowość: Sopot
Kraj/woj.: pomorskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
840000
Oferta z najniższą ceną/kosztem 840000
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 840000
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust.1 pkt 1a  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. 2018.755 j.t. z późn. zm.) do zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Urządzenia oświetleniowe znajdujące się na terenie Gminy Pruszcz Gdański zasilane z punktu pomiarowego Spółki Energa Oświetlenie są w większości własnością Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot (99,60%). Oprawy będące własnością Gminy Pruszcz Gdański zasilane z punktu pomiarowego Spółki Energa Oświetlenie to ułamek zaledwie 0,40% wszystkich opraw. Gmina Pruszcz Gdański sukcesywnie co roku zmniejsza ilość opraw zasilanych z punktu pomiarowego Spółki Energa Oświetlenie. W chwili obecnej sytuacja taka dotyczy dwóch lokalizacji: Arciszewo T – 5897 (oprawa OUS 70W, ilość opraw – 4), Przejazdowo ul. Jesionowa (OUS 150W, ilość opraw – 1), gdzie brak jest możliwości technicznych budowy własnego zasilania. Zgodnie z przepisami art. 67 ust. 1 pkt. 1 ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Przedmiot zamówienia obejmuje kompleksową usługę oświetleniową, składającą się z dostaw energii elektrycznej oświetlenia ulicznego oraz usług konserwacyjnych urządzeń znajdujących się na terenie Gminy Pruszcz Gdański. Energa Oświetlenie Sp z o. o. w piśmie z dnia 23.09.2019 roku poinformowała Gminę Pruszcz Gdański, że nie wyraża zgody na świadczenie usługi dostawy energii dla oświetlenia ulic przez podmioty trzecie wyłonione w trybach konkurencyjnych przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych na urządzeniach, które są własnością Spółki. Spółka zajęła stanowisko, że skoro Gmina Pruszcz Gdański nie jest właścicielem infrastruktury oświetleniowej, nie może bez zgody właściciela urządzeń organizować przetargów na dostawę energii elektrycznej do celów oświetleniowych oraz na konserwacje infrastruktury energetycznej. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo energetyczne jest właścicielem całości urządzeń: słupów, przewodów, punktów świetlnych, źródeł światła również wówczas na gminie spoczywa obowiązek finansowania oświetlenia. Słuszny jest zatem pogląd wyrażony w decyzji Prezesa UOKiK z 14.7.2006 r. (RKT-46/2006, niepubl.), iż gmina w tym przypadku nie ma możliwości, powołując się na konieczność realizacji zadań własnych, zlecić podmiotowi trzeciemu prac związanych z utrzymaniem punktów świetlnych bez zgody właściciela tych punktów. W prawie energetycznym brak jest podstaw do przyjęcia, że gmina może ograniczyć prawo własności przedsiębiorstwa energetycznego wynikające z art. 140 KC. W takiej sytuacji gmina może powierzyć zadanie eksploatacji punktów świetlnych osobie trzeciej jedynie za zgodą właściciela, czyli przedsiębiorstwa energetycznego. Przedsiębiorstwo energetyczne może tej zgody odmówić i nie stanowi to, co do zasady, praktyki monopolistycznej. W przypadku braku zgody na prowadzenie działań eksploatacyjnych na majątku przedsiębiorstwa energetycznego ustawowy obowiązek gminy do planowania i finansowania oświetlenia sprowadza się do zawarcia umów z właścicielem majątku. Jak podkreśla się w doktrynie przedsiębiorstwo jako właściciel urządzeń oświetlenia drogowego miedzy innymi z uwagi na dyspozycje art. 140 k.c. ma prawo odmówić innym przedsiębiorcom dostępu do swojej sieci, a tym samym ma prawo nie wyrazić zgody, aby gminy na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych dokonywały wyboru podmiotów świadczących usługi na jego urządzeniach. Jak wielokrotnie podkreślono żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu prowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarzadzania majątkiem trwałym samodzielnego podmiotu jako atrybutu wolności gospodarczej (tak: Gluminska-Pawlic Jadwiga, artykuł PPLiFS.2008.4.1 Obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych przez gminy, cz. II. Teza nr 1. 115715/1; podobnie Jerzy Wysocki, art. Usługa oświetleniowa: Przetargi Publiczne, czerwiec 2012). Prawo własności jest tym szczególnym prawem, które zapewnia właścicielowi dopuszczalną w danych warunkach pełnię uprawnień względem rzeczy. Choć przepis ten nie zdefiniował prawa własności przez wyczerpujące wyliczenie uprawnień właściciela, to jednak wyliczył uprawnienia zasadnicze, a przede wszystkim uprawnienie do korzystania z rzeczy oraz do rozporządzania nią (tak: uchwała SN z 16 lipca 1980 r., III CZP 45/80, Lex Polonica nr 301412, OSPiKA 1981,2. 7-8, poz. 131). Prawo podmiotowe własności jest prawem bezwzględnym, skutecznym erga omnes, w ramach którego właściciel może korzystać z rzeczy z wyłączeniem innych osób. Te inne osoby są zobowiązane do nieczynienia niczego, co przeszkadzałoby właścicielowi w wykonywaniu jego prawa. Naruszenie tego obowiązku rodzi po stronie właściciela roszczenia ochronne. W zależności od sposobu naruszenia cudzego prawa własności właścicielowi przysługuje bądź to roszczenie windykacyjne, bądź negatoryjne (art. 222 § I i 2 KC). Widać więc, że poprzez zastrzeżenie wyłączności uprawnień właściciela określa ustawodawca negatywną stronę własności. Każda osoba trzecia jest tu negatywnie zobowiązana do biernego zachowania się, a mianowicie do poszanowania cudzego prawa własności, do powstrzymywania się od działań naruszających cudze prawo własności (E. Gniewek, Prawo rzeczowe, s. 56). Można dodać za P. Machnikowskim, że własność jest prawem bezwzględnym, ponieważ w skład tego prawa podmiotowego wchodzą uprawnienia bezwzględne, czyli takie, którym odpowiadają obowiązki spoczywające na bliżej nieokreślonym kręgu osób (zob. P. Machnikowski, [w:] System pr. pryw., t. 3, s. 33). Brak zgody oznacza zatem dla Gminy konieczność zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności Energa Oświetlenie Sp z o. o.. Ponadto, zamawiający wskazuje na stanowisko Rządu wobec dezyderatu nr 36 Komisji Nadzwyczajnej Przyjazne Państwo w sprawie nowelizacji przepisów prawnych dotyczących oświetlenia ulic przekazane w dniu 22 sierpnia 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów Marszałkowi Sejmu, stanowisko Ministra Gospodarki będące odpowiedzią na interpelacją poselską nr 21809 pani Poseł Anny Bańkowskiej w sprawie monopolistycznych praktyk stosowanych przez firmy energetyczne w zakresie pobierania opłat za oświetlenie ulic skierowane do Marszałka Sejmu. W związku z powyższym, uwzględniając brak technicznej, a zarazem obiektywnej możliwości, aby inny podmiot mógł świadczyć dostawy energii elektrycznej do urządzeń oświetlenia ulicznego oraz konserwacji tych urządzeń, zasadnym jest udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów prawa, jedynym wykonawcą mogącym świadczyć kompleksową usługę oświetlenia na terenie Gminy Pruszcz Gdański infrastruktury oświetleniowej, zasilanej z punktu pomiarowego Spółki Energa Oświetlenie jest Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot.
 
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych