Zgierz: Świadczenie usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów, w obrocie krajowym i zagranicznym


Numer ogłoszenia: 228423 - 2012; data zamieszczenia: 26.10.2012

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Zarząd Powiatu Zgierskiego, ul. Sadowa 6A, 95-100 Zgierz, woj. łódzkie, tel. 042 7190885, faks 042 7190816 , strona internetowa www.powiat.zgierz.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów, w obrocie krajowym i zagranicznym.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1.Przedmiotem zamówienia jest Świadczenie usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów w obrocie krajowym i zagranicznym. 2.Usługa jest świadczona w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów, w obrocie krajowym i zagranicznym - do każdego miejsca w kraju i za granicą i obejmuje w szczególności: a)przesyłki pocztowe nierejestrowane ekonomiczne (nie będące przesyłkami najszybszej kategorii); b)przesyłki pocztowe nierejestrowane priorytetowe (najszybszej kategorii); c)przesyłki pocztowe rejestrowane ekonomiczne (nie będące przesyłkami najszybszej kategorii); d)przesyłki pocztowe rejestrowane priorytetowe (najszybszej kategorii); e)przesyłki pocztowe rejestrowane ekonomiczne z potwierdzeniem odbioru (nie będące przesyłkami najszybszej kategorii) - przesyłka przyjęta za potwierdzeniem nadania i doręczona za pokwitowaniem odbioru; f)przesyłki pocztowe rejestrowane priorytetowe z potwierdzeniem odbioru (najszybszej kategorii) - przesyłka przyjęta za potwierdzeniem nadania i doręczona za pokwitowaniem potwierdzenia odbioru; g)paczki pocztowe; h)przesyłki pocztowe z zadeklarowaną wartością - przesyłka rejestrowana, za której utratę, ubytek zawartości lub uszkodzenie operator ponosi odpowiedzialność do wysokości wartości przesyłki podanej przez nadawcę; i)świadczenie usługi pobranie polegającej na odebraniu od Zamawiającego rejestrowanej przesyłki w obrocie krajowym i doręczenie jej adresatowi pod warunkiem uiszczenia przez niego odpowiedniej kwoty zadeklarowanej przez Zamawiającego; pobraną kwotę Wykonawca przekazuje na wskazane przez Zamawiającego konto; j)przesyłki kurierskie; k)zwrot do siedziby Zamawiającego niedoręczonych przesyłek niezwłocznie po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia. 4.Usługa realizowana będzie na zasadach określonych w: a)Ustawie z dnia 12.06.2003 r. - Prawo Pocztowe (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą, b)Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 09.01.2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.) zwanym dalej Rozporządzeniem, c)Kodeksie postępowania administracyjnego określonego w ustawie z dnia 14.06.1960 r. (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.I07l z późn. zm.), d)Ordynacji podatkowej- ustawa z dnia 29.08.1997 r. (t.j. Dz. U. z 2012r., Nr 749), e)innych aktach prawnych związanych z realizacją usług będących przedmiotem umowy, wydanych na podstawie Ustawy i Rozporządzenia. 5.Czas doręczenia przesyłek rejestrowanych i nierejestrowanych w następujących maksymalnych terminach: a)do 6 dni roboczych dla przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii, b)do 4 dni roboczych dla przesyłki będącej przesyłką najszybszej kategorii. 6.Nadanie przesyłek objętych przedmiotem zamówienia następować będzie w dniu ich odbioru przez Wykonawcę od Zamawiającego. 7.Wykonawca będzie doręczał do siedziby Zamawiającego pokwitowane przez adresata potwierdzenie odbioru niezwłocznie po dokonaniu doręczenia przesyłki. 8.W przypadku nieobecności adresata, przedstawiciel Wykonawcy pozostawia zawiadomienie (pierwsze awizo) o próbie dostarczenia przesyłki ze wskazaniem gdzie i kiedy adresat może odebrać list lub przesyłkę. Termin do odbioru przesyłki przez adresata wynosi 14 dni robocze liczone od dnia następnego po dniu pozostawienia pierwszego awizo, w tym terminie przesyłka jest awizowana dwukrotnie. Po upływie terminu odbioru, przesyłka zwracana jest Zamawiającemu wraz z podaniem przyczyny nie odebrania przez adresata. Po wyczerpaniu możliwości doręczenia przesyłki są zwracane do nadawcy. 9.W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usług pocztowych przez Wykonawcę zasady reklamacji i wysokość odszkodowania określone są w Rozdziale 5 ustawy Prawo Pocztowe (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.)..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.10.00.00-7.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    W myśl art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) Poczta Polska S.A. pełni funkcję operatora publicznego, mającego obowiązek świadczenia powszechnych usług w sposób ciągły (tzn. musi prowadzić swoją działalność niezależnie od rentowności) i na warunkach określonych przepisami Prawa pocztowego oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych z dnia 09 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji Prawa pocztowego zawartej w art. 46 ust. 3. Na podstawie tych przepisów Poczta Polska S.A. jako operator publiczny jest zobowiązana m.in. do zachowania określonych terminów doręczeń przesyłek oraz do posiadania na terenie kraju co najmniej 8.240 placówek (zgodnie z § 44 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych), co daje gwarancję, w odróżnieniu od innych operatorów, dostarczania przesyłek na terenie całego kraju, jak i możliwość odbioru niedoręczonych przesyłek w siedzibie operatora. Istotą dla Zamawiającego jest tutaj powszechność świadczenia usług pocztowych, ich dostępność w sposób ciągły i jednolity na terenie całego Powiatu Zgierskiego. Poczta Polska S.A. jest jedynym podmiotem według Raportu Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce w 2011 roku, dysponującym infrastrukturą konieczną do świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym. Operatorzy niepubliczni, nawet tacy, mający krajowy zasięg działania (np. InPost) skupiają się na świadczeniu usług w dużych ośrodkach miejskich i pomiędzy takimi ośrodkami, a więc nie jest to powszechny zasięg działania w takim rozumieniu jak w przypadku Poczty Polskiej S.A., która świadczy swoje usługi także na obszarach wiejskich. Poza tym Poczta Polska ma obowiązek świadczenia usług w obrocie krajowym i zagranicznym, a więc możliwe jest dostarczanie przez Pocztę Polską przesyłek do każdego miejsca w kraju i za granicą. Niepubliczni operatorzy pocztowi mogą świadczyć swoje usługi na terenie kraju, zagranicy lub tylko lokalnie. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polską wynika istotny fakt, iż przesyłki pocztowe mają moc dokumentu urzędowego co reguluje art. 45 ustawy Prawo pocztowe. Takiej mocy nie posiada potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej przez operatora nie mającego statusu operatora publicznego. Moc dokumentu urzędowego przejawia się tym, iż złożenie przez Zamawiającego w toku postępowania administracyjnego lub sądowego potwierdzenia nadania (posiadającego taką moc) umożliwi mu wykazanie, iż określona przesyłka została doręczona adresatowi w określonej dacie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy od momentu otrzymania przesyłki biegną terminy do dokonania określonych czynności w postępowaniu administracyjnym. Moc dokumentu urzędowego wynika z treści art. 244 § 1 k.p.c., zgodnie z którym dokumenty urzędowe, sporządzane w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo poświadczone. Natomiast z art. 81 § 1 k.c. wynika, że jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna) a z § 2 wynika, że czynność prawna ma datę pewną także w wypadku w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego skutki dokumentu urzędowego wynikają z art. 76 § 1 zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Należy podkreślić, że przesyłki doręczane za pokwitowaniem odbioru w 2012 r. stanowiły u Zamawiającego około 80% wszystkich nadawanych przesyłek. Zamawiający jest organem administracji publicznej, zobowiązanym do stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn zm.). Zgodnie z art. 39 tej ustawy organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę - został więc wskazany bezpośrednio podmiot uprawniony do doręczania pism organów administracji publicznej. Użyte w przepisie określenie należy odnieść wyłącznie do przedsiębiorstwa Poczta Polska S.A. świadczącego powszechne usługi pocztowe (wyrok WSA w Warszawie z 08.10.2000 r. II SA/Wa820/09). Innymi regulacjami prawnymi w zakresie skutków nadania pisma w placówce pocztowej, które wyróżniają operatora publicznego od innych operatorów, są w szczególności: - art. 57 § 5 pkt 2 kpa - termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego, - art. 165 § 2 kpc - oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu, - art. 198 b. ust. 2 zdanie drugie ustawy P.z.p. - złożenie skargi w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem. Z uwagi na treść art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe, który do końca 2012 r. musi być stosowany przez innych operatorów pocztowych również względy ekonomiczne przemawiają za wyborem tego trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe wyróżnia w kategorii operatorów pocztowych operatora publicznego, któremu zgodnie z art. 47 ust. 1 i ust. 4 ustawy przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych będących usługami zastrzeżonymi, w odniesieniu do których granica wagowa wynosi 50 g. Zastrzeżone usługi pocztowe świadczone są w ramach wyłączności ustanowionej w art. 47 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe na rzecz Poczty Polskiej, który stanowi: operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenia usług pocztowych, zwanych dalej usługami zastrzeżonymi, polegających na: 1) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym: a) przesyłek z korespondencją, b) przesyłek reklamowych, c) przesyłek innych niż wymienionych w lit. a i b, nadanych w sposób uniemożliwiający sprawdzenie zawartości o masie nieprzekraczających granicy wagowej, o której mowa w ust. 4; 2) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4; 3) przyjmowaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek z korespondencją, o ile w procesie przyjmowania lub doręczania stają się one przesyłkami o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4. art. 47 ust. 4 ustawy Prawo pocztowe. Zgodnie z przepisami, operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność na świadczenie usług pocztowych, zwanych dalej usługami zastrzeżonymi. Inni wykonawcy świadczący usługi pocztowe, są uprawnieni do świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych, ale za pobraną przez operatora opłatą, nie niższą niż dwuipółkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego (art. 47 ust. 2 ww. ustawy). Przykładowo koszt wysyłki listu poleconego za potwierdzeniem odbioru według cennika Poczty Polskiej S.A. wynosi 5,65 zł, ten sam list wysyłany u operatora niepublicznego kosztowałby 14,13 zł. Z art. 43 ust.1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynika, że zwolnieniem od podatku objęte są wszystkie usługi pocztowe oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana (kryterium przedmiotowe), o ile są realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych (kryterium podmiotowe), a więc realizacji usługi pocztowej przez określony i ściśle wskazany podmiot. Obecnie jedynym operatorem publicznym jest Poczta Polska S.A., która ustawodawca zobowiązał do wykonywania zadań operatora publicznego, a tym samym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Warunek przedmiotowy spełnia każdy operator, w tym także operator publiczny. Natomiast warunek podmiotowy spełnia tylko i wyłącznie operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych. status którego przyznano Poczcie Polskiej S.A. Tym samym - w myśl art. 43 ust. 1 pkt. 17 ustawy o podatku od towarów i usług - Poczta Polska S.A. jest podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Zamawiający zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy P.z.p. jest zobowiązany do ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia poprzez ustalenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. W przedmiotowym zamówieniu za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego. Ponadto zgodnie z zapisami art. 5 ust. 1 ustawy P.z.p. w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający ma możliwość przeprowadzenia zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 ustawy P.z.p., w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków czy też uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Udzielenie zamówienia na świadczenie usług objętych przedmiotem zamówienia za cenę dwuipółkrotnie wyższą od ceny oferowanej przez Pocztę Polską S.A. byłoby naruszeniem ww. zasad. Zamawiający zobowiązany jest do zachowania najwyższych standardów jakości w procesie komunikacji pocztowej, w tym do maksymalnego skrócenia i zoptymalizowania pod względem wydajności procesu przygotowywania korespondencji. Możliwe jest to jedynie w sytuacji świadczenia usług przyjmowania i doręczania przesyłek przez jednego operatora świadczącego pełen zakres powszechnych usług pocztowych. Zawarcie z kolei dwóch umów zwiększyłoby czas pracy pracowników zajmujących się przygotowaniem korespondencji. Tym samym wybór tego trybu podyktowany jest również względami natury technicznej i organizacyjnej u Zamawiającego. Z uwagi na powyższe, z przyczyn natury technicznej oraz organizacyjnej prawidłowe funkcjonowanie zamawiającego wiąże się z zapewnieniem świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym wykonawcą, co z uwagi na bardzo duży udział procentowy przesyłek zastrzeżonych dla Poczty Polskiej SA. przesądza o zastosowaniu przez zamawiającego trybu z wolnej ręki. Wobec przedstawionych argumentów należy uznać, ze usługi pocztowe z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę - Pocztę Polską S.A., a zatem znajdzie zastosowanie przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych, dopuszczający udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki. Inni operatorzy pocztowi nie są w stanie świadczyć usług o takim charakterze, jaki jest konieczny do wykonywania zadań nałożonych na Zamawiającego jako organu administracji publicznej. Wynika to z konkretnych uregulowań zawartych w kodeksie postępowania administracyjnego, postępowania cywilnego i ordynacji podatkowej. Poczta Polska S.A. ma unikatowe uprawnienia, których nie ma żaden inny podmiot na rynku mogący świadczyć usługi pocztowe. Udział w zamówieniu usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej SA. wynosi około 90%, co uzasadnia decyzję Zamawiającego o zastosowaniu trybu z wolnej ręki dla przedmiotowego zamówienia, a zatem dla przesyłek o wadze do 50 g oraz przesyłek powyżej 50 g. Uzasadnienie prawne: Przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy stanowi, że Zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki w przypadku, gdy dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę udzielenia z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Poczta Polska S.A., Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Zgierz: Świadczenie usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów, w obrocie krajowym i zagranicznym


Numer ogłoszenia: 233679 - 2012; data zamieszczenia: 06.11.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 228423 - 2012r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Zarząd Powiatu Zgierskiego, ul. Sadowa 6A, 95-100 Zgierz, woj. łódzkie, tel. 042 7190885, faks 042 7190816.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów, w obrocie krajowym i zagranicznym.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1.Przedmiotem zamówienia jest Świadczenie usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów w obrocie krajowym i zagranicznym. 2.Usługa jest świadczona w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów, w obrocie krajowym i zagranicznym - do każdego miejsca w kraju i za granicą i obejmuje w szczególności: a)przesyłki pocztowe nierejestrowane ekonomiczne (nie będące przesyłkami najszybszej kategorii); b)przesyłki pocztowe nierejestrowane priorytetowe (najszybszej kategorii); c)przesyłki pocztowe rejestrowane ekonomiczne (nie będące przesyłkami najszybszej kategorii); d)przesyłki pocztowe rejestrowane priorytetowe (najszybszej kategorii); e)przesyłki pocztowe rejestrowane ekonomiczne z potwierdzeniem odbioru (nie będące przesyłkami najszybszej kategorii) - przesyłka przyjęta za potwierdzeniem nadania i doręczona za pokwitowaniem odbioru; f)przesyłki pocztowe rejestrowane priorytetowe z potwierdzeniem odbioru (najszybszej kategorii) - przesyłka przyjęta za potwierdzeniem nadania i doręczona za pokwitowaniem potwierdzenia odbioru; g)paczki pocztowe; h)przesyłki pocztowe z zadeklarowaną wartością - przesyłka rejestrowana, za której utratę, ubytek zawartości lub uszkodzenie operator ponosi odpowiedzialność do wysokości wartości przesyłki podanej przez nadawcę; i)świadczenie usługi pobranie polegającej na odebraniu od Zamawiającego rejestrowanej przesyłki w obrocie krajowym i doręczenie jej adresatowi pod warunkiem uiszczenia przez niego odpowiedniej kwoty zadeklarowanej przez Zamawiającego; pobraną kwotę Wykonawca przekazuje na wskazane przez Zamawiającego konto; j)przesyłki kurierskie; k)zwrot do siedziby Zamawiającego niedoręczonych przesyłek niezwłocznie po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia. 4.Usługa realizowana będzie na zasadach określonych w: a)Ustawie z dnia 12.06.2003 r. - Prawo Pocztowe (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą, b)Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 09.01.2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.) zwanym dalej Rozporządzeniem, c)Kodeksie postępowania administracyjnego określonego w ustawie z dnia 14.06.1960 r. (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.I07l z późn. zm.), d)Ordynacji podatkowej- ustawa z dnia 29.08.1997 r. (t.j. Dz. U. z 2012r., Nr 749), e)innych aktach prawnych związanych z realizacją usług będących przedmiotem umowy, wydanych na podstawie Ustawy i Rozporządzenia. 5.Czas doręczenia przesyłek rejestrowanych i nierejestrowanych w następujących maksymalnych terminach: a)do 6 dni roboczych dla przesyłki niebędącej przesyłką najszybszej kategorii, b)do 4 dni roboczych dla przesyłki będącej przesyłką najszybszej kategorii. 6.Nadanie przesyłek objętych przedmiotem zamówienia następować będzie w dniu ich odbioru przez Wykonawcę od Zamawiającego. 7.Wykonawca będzie doręczał do siedziby Zamawiającego pokwitowane przez adresata potwierdzenie odbioru niezwłocznie po dokonaniu doręczenia przesyłki. 8.W przypadku nieobecności adresata, przedstawiciel Wykonawcy pozostawia zawiadomienie (pierwsze awizo) o próbie dostarczenia przesyłki ze wskazaniem gdzie i kiedy adresat może odebrać list lub przesyłkę. Termin do odbioru przesyłki przez adresata wynosi 14 dni robocze liczone od dnia następnego po dniu pozostawienia pierwszego awizo, w tym terminie przesyłka jest awizowana dwukrotnie. Po upływie terminu odbioru, przesyłka zwracana jest Zamawiającemu wraz z podaniem przyczyny nie odebrania przez adresata. Po wyczerpaniu możliwości doręczenia przesyłki są zwracane do nadawcy. 9.W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usług pocztowych przez Wykonawcę zasady reklamacji i wysokość odszkodowania określone są w Rozdziale 5 ustawy Prawo Pocztowe (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.)..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.10.00.00-7.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
05.11.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska S.A., {Dane ukryte}, 00-940 Warszawa,, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 220000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    220000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    220000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    220000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W myśl art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) Poczta Polska S.A. pełni funkcję operatora publicznego, mającego obowiązek świadczenia powszechnych usług w sposób ciągły (tzn. musi prowadzić swoją działalność niezależnie od rentowności) i na warunkach określonych przepisami Prawa pocztowego oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych z dnia 09 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji Prawa pocztowego zawartej w art. 46 ust. 3. Na podstawie tych przepisów Poczta Polska S.A. jako operator publiczny jest zobowiązana m.in. do zachowania określonych terminów doręczeń przesyłek oraz do posiadania na terenie kraju co najmniej 8.240 placówek (zgodnie z § 44 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych), co daje gwarancję, w odróżnieniu od innych operatorów, dostarczania przesyłek na terenie całego kraju, jak i możliwość odbioru niedoręczonych przesyłek w siedzibie operatora. Istotą dla Zamawiającego jest tutaj powszechność świadczenia usług pocztowych, ich dostępność w sposób ciągły i jednolity na terenie całego Powiatu Zgierskiego. Poczta Polska S.A. jest jedynym podmiotem według Raportu Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce w 2011 roku, dysponującym infrastrukturą konieczną do świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym. Operatorzy niepubliczni, nawet tacy, mający krajowy zasięg działania (np. InPost) skupiają się na świadczeniu usług w dużych ośrodkach miejskich i pomiędzy takimi ośrodkami, a więc nie jest to powszechny zasięg działania w takim rozumieniu jak w przypadku Poczty Polskiej S.A., która świadczy swoje usługi także na obszarach wiejskich. Poza tym Poczta Polska ma obowiązek świadczenia usług w obrocie krajowym i zagranicznym, a więc możliwe jest dostarczanie przez Pocztę Polską przesyłek do każdego miejsca w kraju i za granicą. Niepubliczni operatorzy pocztowi mogą świadczyć swoje usługi na terenie kraju, zagranicy lub tylko lokalnie. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polską wynika istotny fakt, iż przesyłki pocztowe mają moc dokumentu urzędowego co reguluje art. 45 ustawy Prawo pocztowe. Takiej mocy nie posiada potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej przez operatora nie mającego statusu operatora publicznego. Moc dokumentu urzędowego przejawia się tym, iż złożenie przez Zamawiającego w toku postępowania administracyjnego lub sądowego potwierdzenia nadania (posiadającego taką moc) umożliwi mu wykazanie, iż określona przesyłka została doręczona adresatowi w określonej dacie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy od momentu otrzymania przesyłki biegną terminy do dokonania określonych czynności w postępowaniu administracyjnym. Moc dokumentu urzędowego wynika z treści art. 244 § 1 k.p.c., zgodnie z którym dokumenty urzędowe, sporządzane w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo poświadczone. Natomiast z art. 81 § 1 k.c. wynika, że jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna) a z § 2 wynika, że czynność prawna ma datę pewną także w wypadku w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego skutki dokumentu urzędowego wynikają z art. 76 § 1 zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Należy podkreślić, że przesyłki doręczane za pokwitowaniem odbioru w 2012 r. stanowiły u Zamawiającego około 80% wszystkich nadawanych przesyłek. Zamawiający jest organem administracji publicznej, zobowiązanym do stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn zm.). Zgodnie z art. 39 tej ustawy organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę - został więc wskazany bezpośrednio podmiot uprawniony do doręczania pism organów administracji publicznej. Użyte w przepisie określenie należy odnieść wyłącznie do przedsiębiorstwa Poczta Polska S.A. świadczącego powszechne usługi pocztowe (wyrok WSA w Warszawie z 08.10.2000 r. II SA/Wa820/09). Innymi regulacjami prawnymi w zakresie skutków nadania pisma w placówce pocztowej, które wyróżniają operatora publicznego od innych operatorów, są w szczególności: - art. 57 § 5 pkt 2 kpa - termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego, - art. 165 § 2 kpc - oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu, - art. 198 b. ust. 2 zdanie drugie ustawy P.z.p. - złożenie skargi w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem. Z uwagi na treść art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe, który do końca 2012 r. musi być stosowany przez innych operatorów pocztowych również względy ekonomiczne przemawiają za wyborem tego trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe wyróżnia w kategorii operatorów pocztowych operatora publicznego, któremu zgodnie z art. 47 ust. 1 i ust. 4 ustawy przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych będących usługami zastrzeżonymi, w odniesieniu do których granica wagowa wynosi 50 g. Zastrzeżone usługi pocztowe świadczone są w ramach wyłączności ustanowionej w art. 47 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe na rzecz Poczty Polskiej, który stanowi: operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenia usług pocztowych, zwanych dalej usługami zastrzeżonymi, polegających na: 1) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym: a) przesyłek z korespondencją, b) przesyłek reklamowych, c) przesyłek innych niż wymienionych w lit. a i b, nadanych w sposób uniemożliwiający sprawdzenie zawartości o masie nieprzekraczających granicy wagowej, o której mowa w ust. 4; 2) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4; 3) przyjmowaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek z korespondencją, o ile w procesie przyjmowania lub doręczania stają się one przesyłkami o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4. art. 47 ust. 4 ustawy Prawo pocztowe. Zgodnie z przepisami, operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność na świadczenie usług pocztowych, zwanych dalej usługami zastrzeżonymi. Inni wykonawcy świadczący usługi pocztowe, są uprawnieni do świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych, ale za pobraną przez operatora opłatą, nie niższą niż dwuipółkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego (art. 47 ust. 2 ww. ustawy). Przykładowo koszt wysyłki listu poleconego za potwierdzeniem odbioru według cennika Poczty Polskiej S.A. wynosi 5,65 zł, ten sam list wysyłany u operatora niepublicznego kosztowałby 14,13 zł. Z art. 43 ust.1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynika, że zwolnieniem od podatku objęte są wszystkie usługi pocztowe oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana (kryterium przedmiotowe), o ile są realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych (kryterium podmiotowe), a więc realizacji usługi pocztowej przez określony i ściśle wskazany podmiot. Obecnie jedynym operatorem publicznym jest Poczta Polska S.A., która ustawodawca zobowiązał do wykonywania zadań operatora publicznego, a tym samym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Warunek przedmiotowy spełnia każdy operator, w tym także operator publiczny. Natomiast warunek podmiotowy spełnia tylko i wyłącznie operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych. status którego przyznano Poczcie Polskiej S.A. Tym samym - w myśl art. 43 ust. 1 pkt. 17 ustawy o podatku od towarów i usług - Poczta Polska S.A. jest podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Zamawiający zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy P.z.p. jest zobowiązany do ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia poprzez ustalenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. W przedmiotowym zamówieniu za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego. Ponadto zgodnie z zapisami art. 5 ust. 1 ustawy P.z.p. w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający ma możliwość przeprowadzenia zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 ustawy P.z.p., w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków czy też uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Udzielenie zamówienia na świadczenie usług objętych przedmiotem zamówienia za cenę dwuipółkrotnie wyższą od ceny oferowanej przez Pocztę Polską S.A. byłoby naruszeniem ww. zasad. Zamawiający zobowiązany jest do zachowania najwyższych standardów jakości w procesie komunikacji pocztowej, w tym do maksymalnego skrócenia i zoptymalizowania pod względem wydajności procesu przygotowywania korespondencji. Możliwe jest to jedynie w sytuacji świadczenia usług przyjmowania i doręczania przesyłek przez jednego operatora świadczącego pełen zakres powszechnych usług pocztowych. Zawarcie z kolei dwóch umów zwiększyłoby czas pracy pracowników zajmujących się przygotowaniem korespondencji. Tym samym wybór tego trybu podyktowany jest również względami natury technicznej i organizacyjnej u Zamawiającego. Z uwagi na powyższe, z przyczyn natury technicznej oraz organizacyjnej prawidłowe funkcjonowanie zamawiającego wiąże się z zapewnieniem świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym wykonawcą, co z uwagi na bardzo duży udział procentowy przesyłek zastrzeżonych dla Poczty Polskiej SA. przesądza o zastosowaniu przez zamawiającego trybu z wolnej ręki. Wobec przedstawionych argumentów należy uznać, ze usługi pocztowe z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę - Pocztę Polską S.A., a zatem znajdzie zastosowanie przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych, dopuszczający udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki. Inni operatorzy pocztowi nie są w stanie świadczyć usług o takim charakterze, jaki jest konieczny do wykonywania zadań nałożonych na Zamawiającego jako organu administracji publicznej. Wynika to z konkretnych uregulowań zawartych w kodeksie postępowania administracyjnego, postępowania cywilnego i ordynacji podatkowej. Poczta Polska S.A. ma unikatowe uprawnienia, których nie ma żaden inny podmiot na rynku mogący świadczyć usługi pocztowe. Udział w zamówieniu usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej SA. wynosi około 90%, co uzasadnia decyzję Zamawiającego o zastosowaniu trybu z wolnej ręki dla przedmiotowego zamówienia, a zatem dla przesyłek o wadze do 50 g oraz przesyłek powyżej 50 g. Uzasadnienie prawne: Przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy stanowi, że Zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki w przypadku, gdy dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę udzielenia z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.

Adres: Sadowa 6A, 95-100 Zgierz
woj. łódzkie
Dane kontaktowe: email: przetargi_wojcik@powiat.zgierz.pl
tel: +48422888100
fax: +48427190816
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 22842320120
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2012-10-25
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.powiat.zgierz.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
64100000-7 Usługi pocztowe i kurierskie
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Świadczenie usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów, w obrocie krajowym i zagranicznym Poczta Polska S.A.
Warszawa,
2012-11-06 220 000,00