Wałbrzych: Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu


Numer ogłoszenia: 244514 - 2013; data zamieszczenia: 25.06.2013

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Wałbrzych - Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu, ul. Matejki 1, 58-300 Wałbrzych, woj. dolnośląskie, tel. 74 6414400, 6414408, faks 74 6414404 , strona internetowa www.zdkium.walbrzych.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: jednostka budżetowa Gminy Wałbrzych.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe ( Dz.U.2012.1529), świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na potrzeby Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu, ul. Jana Matejki 1, 58-300 Wałbrzych. Szacunkowe dane dotyczące wielkości zamówienia zawarte zostały w załączniku nr 1 do zaproszenia do negocjacji. Zamawiający zastrzega, że podane dane są wielkościami szacunkowymi i mogą ulec zmianie w każdym czasie. Podstawą płatności będą rzeczywiste ilości świadczonych usług pocztowych, wycenione na podstawie cenników..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Zamawiający jest samorządową jednostką budżetową działającą w oparciu o Statut, nadany Uchwałą Nr XXXVIII Rady Miejskiej w Wałbrzychu z dnia 29 marca 2005 r. ze zm. Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu jest świadczenie powszechnych usług pocztowych o których mowa w art. 45 ust.1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r., poz. 1529), zwanej dalej UPP w obrocie krajowym i zagranicznym w okresie od 01.07.2013 r. do dnia 31.12.2015 r. Szacując wartość zamówienia, którego przedmiotem ma być świadczenie powszechnych usług pocztowych w okresie 30 miesięcy na potrzeby Zarządu Dróg , Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu (dalej: Zamawiający), Zamawiający oparł się na kosztach tych usług ponoszonych w okresie styczeń - kwiecień 2013 roku tj. postąpił zgodnie z art. 34 ust. 3 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Z szacunku wynika, że ok. 99,35 % kosztów? stanowiły przesyłki pocztowe polecone oraz polecone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (z tzw. białą i żółtą zwrotką). UPP implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2008 łamane przez 6 łamane przez WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008r. zmieniającą dyrektywę 97 łamane przez 67 łamane przez WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 52 z 27.02.2008, s. 3, z późn. zm.). Do zasadniczych rozwiązań przyjętych w UPP należy : 1) określenie zakresu przedmiotowego usług powszechnych i sposobu ich świadczenia, tj. podstawowych z punktu widzenia użytkowników usług pocztowych, których dostępność gwarantowana jest ustawą ( art. 45 ust. 1, art. 46 ust.1 UPP); 2) zagwarantowanie dostępności usług powszechnych poprzez wyznaczenie operatora zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym, w drodze decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie wyników konkursu; w okresie 3 lat od dnia wejście w życie ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego z mocy prawa pełni Poczta Polska S.A. (art. 3 pkt 13, art. 46 ust. 1, art. 71-80, art. 178 ust. 1 UPP). Stosownie do przywołanych wyżej przepisów UPP, do usług wchodzących w zakres usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym, w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi pocztowe obejmujące: 1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach: - maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm, - minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm, - minimalnych strony adresowej - 90x140 mm, b) przesyłek dla ociemniałych, c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm; 2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1) lit. c. Artykuł 46 ustawy Prawo pocztowe stanowi, iż do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Biorąc pod uwagę powyższe, definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego w ramach nałożonego obowiązku. Usługi powszechne przez pierwsze trzy lata po wejściu w życie ustawy, zgodnie z art. 178 ust. 1 UPP, będzie świadczyć Poczta Polska SA. Po upływie wskazanego okresu, operator wyznaczony zostanie wybrany w drodze konkursu na kolejnych 10 lat. UPP wprowadza definicję nadawcy masowego, zgodnie z którą jest nim nadawca nadający przesyłki pocztowe na podstawie umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej w formie pisemnej, od chwili przekroczenia liczby 100 000 sztuk przesyłek danego rodzaju w danym roku kalendarzowym, z wyłączeniem m.in. podmiotów zaliczonych do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), do których należy Zamawiający. Wprowadzenie ww. definicji jest związane z proponowanym wyłączeniem usług świadczonych dla komercyjnych nadawców, nadających znaczne ilości przesyłek w skali roku spod zakresu powszechnych usług pocztowych. Wyłączenie tej grupy usług spod reżimu regulacyjnego właściwego dla usług powszechnych jest istotne także z punktu widzenia ograniczenia zakresu usług powszechnych, których świadczenie jest gwarantowane przez państwo i mechanizmu finansowania obowiązku ich świadczenia. Do kategorii nadawcy masowego, co istotne dla przedmiotowego zamówienia, nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych. Rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych (gwarantowana ustawą ciągłość świadczenia, dostępność na terytorium całego kraju, jednolite warunki świadczenia, określona jakość, przystępność cenowa zapewniona przez mechanizm kontroli cen przez Prezesa UKE). UPP wprowadza ponadto zmiany w przepisach obowiązujących, istotne z punktu widzenia Zamawiającego - podmiotu sektora finansów publicznych, działającego w imieniu organu administracji publicznej, w tym w szczególności zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego, w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w Kodeksie postępowania cywilnego oraz w Ordynacji podatkowej, zgodnie z którymi domniemanie zachowania terminów zawitych i procesowych będzie miało jedynie nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe lub w polskim urzędzie konsularnym . Należy także podkreślić, iż zgodnie z art. 17 UPP potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej, którą zgodnie z art. 3 pkt 23 ustawy jest przesyłka pocztowa przyjęta za pokwitowaniem przyjęcia i doręczana za pokwitowaniem odbioru, lub przekazu pocztowego ma moc dokumentu urzędowego tylko jeżeli zostało wydane przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe zamówienie na świadczenie powszechnych usług pocztowych ma zostać udzielone Poczcie Polskiej S.A., na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Za przeprowadzeniem postępowania w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych przemawiają następujące okoliczności: - niniejszy przedmiot zamówienia obejmuje powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 UPP. Definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które świadczone są przez operatora wyznaczonego z mocy prawa w ramach nałożonego obowiązku. Obowiązek ten określony został w art. 45 ust. 1 i 2 ustawy i dotyczy wskazanego katalogu powszechnych usług pocztowych i warunków ich świadczenia. Zgodnie natomiast z art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Z przyczynami technicznymi o charakterze obiektywnym, zgodnie z poglądami doktryny i judykatury można mówić, gdy świadczący ma monopol naturalny na dany typ usługi. W praktyce pojęcie przyczyn technicznych bywa rozumiane szeroko (Ustawa Prawo zamówień publicznych, Komentarz, Wydanie trzecie, Warszawa 2007 pod redakcją Tomasza Czajkowskiego, str. 257). Z przyczyną o charakterze obiektywnym należy utożsamiać takie okoliczności, które w sposób obiektywny pozwalają na wykluczenie możliwości wykonania usługi przez inne podmioty ( Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2012 r. V CA 1281 łamane przez 12). W niniejszym przypadku powszechne usługi pocztowe mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Obiektywność przesłanki wynika z faktycznej sytuacji istniejącej na rynku. Świadczenie usług powszechnych, w ramach obowiązku wynikającego z ustawy, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A co oznacza, iż podmiot ten posiada monopol prawny i faktyczny na świadczenie tego rodzaju usług. Na rynku nie ma innych podmiotów, które posiadają status operatora wyznaczonego w rozumieniu UPP i mogłyby świadczyć powszechne usługi pocztowe; - do kategorii nadawcy masowego w rozumieniu UPP nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych (zgodnie z ustawą o finansach publicznych, Zamawiający należy do jednostki sektora finansów publicznych). Jak wskazano w uzasadnieniu do UPP, rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych; - z pełnienia przez Pocztę Polską S.A funkcji operatora wyznaczonego wynika również fakt, iż potwierdzenie nadania przesyłki wydane przez placówkę ww. operatora ma moc dokumentu urzędowego, co reguluje art. 17 UPP . Powyższe jest szczególnie istotne dla Zamawiającego pod względem dotrzymania terminów doręczeń określonych w przepisach o postępowaniach sądowych, w tym sądowoadministracyjnych, administracyjnych, czy podatkowych, w szczególności wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego ( Dz. U. Nr 43,poz.296 ze zm.), ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012r, poz. 270, ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013, poz. 267) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. , poz.749 ze zm.). Zgodnie z powołanymi wyżej ustawami, termin uznaje się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe. Istotne znaczenie dla zamawiającego ma również możliwość uzyskania daty pewnej dokumentu . Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna). Czynność prawna ma datę pewną także w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Skutki dokumentu urzędowego wynikają również z art.76 §1 K.p.a., zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Potwierdzenie nadania przesyłki przez operatora niemającego statusu operatora wyznaczonego nie będzie natomiast posiadało mocy dokumentu urzędowego. W tym stanie faktycznym i prawnym udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki będzie uzasadnione, ponieważ świadczenie usług powszechnych jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, przy jednoczesnym zagwarantowaniu jakości tych usług oraz mocy prawnej przesyłki rejestrowanej, nadanej w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna Biuro Klienta Biznesowego i Instytucjonalnego Rejon Sprzedaży Wałbrzych ul. Stawki 2, 00-940 Warszawa, pl. Grunwaldzki 1, 58-100 Świdnica, kraj/woj. dolnośląskie.


Wałbrzych: Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu.


Numer ogłoszenia: 254396 - 2013; data zamieszczenia: 02.07.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 244514 - 2013r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Wałbrzych - Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu, ul. Matejki 1, 58-300 Wałbrzych, woj. dolnośląskie, tel. 74 6414400, 6414408, faks 74 6414404.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: jednostka budżetowa Gminy Wałbrzych.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe ( Dz.U.2012.1529), świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na potrzeby Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu, ul. Jana Matejki 1, 58-300 Wałbrzych. Szacunkowe dane dotyczące wielkości zamówienia zawarte zostały w załączniku nr 1 do zaproszenia do negocjacji. Zamawiający zastrzega, że podane dane są wielkościami szacunkowymi i mogą ulec zmianie w każdym czasie. Podstawą płatności będą rzeczywiste ilości świadczonych usług pocztowych, wycenione na podstawie cenników.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01.07.2013.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska S.A. Biuro Klienta Biznesowego i Instytucjonalnego Rejon Sprzedaży Wałbrzych, pl. Grunwaldzki 1, 58-100 Świdnica,woj.dolnośląskie, {Dane ukryte}, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 198753,36 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    198753,36


  • Oferta z najniższą ceną:
    198753,36
    / Oferta z najwyższą ceną:
    198753,36


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zamawiający jest samorządową jednostką budżetową działającą w oparciu o Statut, nadany Uchwałą Nr XXXVIII Rady Miejskiej w Wałbrzychu z dnia 29 marca 2005 r. ze zm. Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu jest świadczenie powszechnych usług pocztowych o których mowa w art. 45 ust.1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r., poz. 1529), zwanej dalej UPP w obrocie krajowym i zagranicznym w okresie od 01.07.2013 r. do dnia 31.12.2015 r. Szacując wartość zamówienia, którego przedmiotem ma być świadczenie powszechnych usług pocztowych w okresie 30 miesięcy na potrzeby Zarządu Dróg , Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu (dalej: Zamawiający), Zamawiający oparł się na kosztach tych usług ponoszonych w okresie styczeń - kwiecień 2013 roku tj. postąpił zgodnie z art. 34 ust. 3 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Z szacunku wynika, że ok. 99,35 % kosztów stanowiły przesyłki pocztowe polecone oraz polecone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (z tzw. białą i żółtą zwrotką). UPP implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2008 łamane przez 6 łamane przez WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008r. zmieniającą dyrektywę 97 łamane przez 67 łamane przez WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 52 z 27.02.2008, s. 3, z późn. zm.). Do zasadniczych rozwiązań przyjętych w UPP należy : 1) określenie zakresu przedmiotowego usług powszechnych i sposobu ich świadczenia, tj. podstawowych z punktu widzenia użytkowników usług pocztowych, których dostępność gwarantowana jest ustawą ( art. 45 ust. 1, art. 46 ust.1 UPP); 2) zagwarantowanie dostępności usług powszechnych poprzez wyznaczenie operatora zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym, w drodze decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie wyników konkursu; w okresie 3 lat od dnia wejście w życie ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego z mocy prawa pełni Poczta Polska S.A. (art. 3 pkt 13, art. 46 ust. 1, art. 71-80, art. 178 ust. 1 UPP). Stosownie do przywołanych wyżej przepisów UPP, do usług wchodzących w zakres usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym, w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi pocztowe obejmujące: 1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach: - maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm, - minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm, - minimalnych strony adresowej - 90x140 mm, b) przesyłek dla ociemniałych, c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm; 2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1) lit. c. Artykuł 46 ustawy Prawo pocztowe stanowi, iż do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Biorąc pod uwagę powyższe, definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego w ramach nałożonego obowiązku. Usługi powszechne przez pierwsze trzy lata po wejściu w życie ustawy, zgodnie z art. 178 ust. 1 UPP, będzie świadczyć Poczta Polska SA. Po upływie wskazanego okresu, operator wyznaczony zostanie wybrany w drodze konkursu na kolejnych 10 lat. UPP wprowadza definicję nadawcy masowego, zgodnie z którą jest nim nadawca nadający przesyłki pocztowe na podstawie umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej w formie pisemnej, od chwili przekroczenia liczby 100 000 sztuk przesyłek danego rodzaju w danym roku kalendarzowym, z wyłączeniem m.in. podmiotów zaliczonych do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), do których należy Zamawiający. Wprowadzenie ww. definicji jest związane z proponowanym wyłączeniem usług świadczonych dla komercyjnych nadawców, nadających znaczne ilości przesyłek w skali roku spod zakresu powszechnych usług pocztowych. Wyłączenie tej grupy usług spod reżimu regulacyjnego właściwego dla usług powszechnych jest istotne także z punktu widzenia ograniczenia zakresu usług powszechnych, których świadczenie jest gwarantowane przez państwo i mechanizmu finansowania obowiązku ich świadczenia. Do kategorii nadawcy masowego, co istotne dla przedmiotowego zamówienia, nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych. Rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych (gwarantowana ustawą ciągłość świadczenia, dostępność na terytorium całego kraju, jednolite warunki świadczenia, określona jakość, przystępność cenowa zapewniona przez mechanizm kontroli cen przez Prezesa UKE). UPP wprowadza ponadto zmiany w przepisach obowiązujących, istotne z punktu widzenia Zamawiającego - podmiotu sektora finansów publicznych, działającego w imieniu organu administracji publicznej, w tym w szczególności zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego, w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w Kodeksie postępowania cywilnego oraz w Ordynacji podatkowej, zgodnie z którymi domniemanie zachowania terminów zawitych i procesowych będzie miało jedynie nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe lub w polskim urzędzie konsularnym . Należy także podkreślić, iż zgodnie z art. 17 UPP potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej, którą zgodnie z art. 3 pkt 23 ustawy jest przesyłka pocztowa przyjęta za pokwitowaniem przyjęcia i doręczana za pokwitowaniem odbioru, lub przekazu pocztowego ma moc dokumentu urzędowego tylko jeżeli zostało wydane przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe zamówienie na świadczenie powszechnych usług pocztowych ma zostać udzielone Poczcie Polskiej S.A., na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Za przeprowadzeniem postępowania w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych przemawiają następujące okoliczności: - niniejszy przedmiot zamówienia obejmuje powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 UPP. Definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które świadczone są przez operatora wyznaczonego z mocy prawa w ramach nałożonego obowiązku. Obowiązek ten określony został w art. 45 ust. 1 i 2 ustawy i dotyczy wskazanego katalogu powszechnych usług pocztowych i warunków ich świadczenia. Zgodnie natomiast z art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Z przyczynami technicznymi o charakterze obiektywnym, zgodnie z poglądami doktryny i judykatury można mówić, gdy świadczący ma monopol naturalny na dany typ usługi. W praktyce pojęcie przyczyn technicznych bywa rozumiane szeroko (Ustawa Prawo zamówień publicznych, Komentarz, Wydanie trzecie, Warszawa 2007 pod redakcją Tomasza Czajkowskiego, str. 257). Z przyczyną o charakterze obiektywnym należy utożsamiać takie okoliczności, które w sposób obiektywny pozwalają na wykluczenie możliwości wykonania usługi przez inne podmioty ( Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2012 r. V CA 1281 łamane przez 12). W niniejszym przypadku powszechne usługi pocztowe mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Obiektywność przesłanki wynika z faktycznej sytuacji istniejącej na rynku. Świadczenie usług powszechnych, w ramach obowiązku wynikającego z ustawy, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A co oznacza, iż podmiot ten posiada monopol prawny i faktyczny na świadczenie tego rodzaju usług. Na rynku nie ma innych podmiotów, które posiadają status operatora wyznaczonego w rozumieniu UPP i mogłyby świadczyć powszechne usługi pocztowe; - do kategorii nadawcy masowego w rozumieniu UPP nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych (zgodnie z ustawą o finansach publicznych, Zamawiający należy do jednostki sektora finansów publicznych). Jak wskazano w uzasadnieniu do UPP, rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych; - z pełnienia przez Pocztę Polską S.A funkcji operatora wyznaczonego wynika również fakt, iż potwierdzenie nadania przesyłki wydane przez placówkę ww. operatora ma moc dokumentu urzędowego, co reguluje art. 17 UPP . Powyższe jest szczególnie istotne dla Zamawiającego pod względem dotrzymania terminów doręczeń określonych w przepisach o postępowaniach sądowych, w tym sądowoadministracyjnych, administracyjnych, czy podatkowych, w szczególności wynikających z przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego ( Dz. U. Nr 43,poz.296 ze zm.), ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012r, poz. 270, ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013, poz. 267) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. , poz.749 ze zm.). Zgodnie z powołanymi wyżej ustawami, termin uznaje się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe. Istotne znaczenie dla zamawiającego ma również możliwość uzyskania daty pewnej dokumentu . Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna). Czynność prawna ma datę pewną także w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Skutki dokumentu urzędowego wynikają również z art.76 §1 K.p.a., zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Potwierdzenie nadania przesyłki przez operatora niemającego statusu operatora wyznaczonego nie będzie natomiast posiadało mocy dokumentu urzędowego. W tym stanie faktycznym i prawnym udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki będzie uzasadnione, ponieważ świadczenie usług powszechnych jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, przy jednoczesnym zagwarantowaniu jakości tych usług oraz mocy prawnej przesyłki rejestrowanej, nadanej w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe

Adres: ul. Matejki 1, 58-300 Wałbrzych
woj. dolnośląskie
Dane kontaktowe: email: mjakubowska@zdkium.walbrzych.pl
tel: 74 6414400, 6414408
fax: 746 414 404
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 24451420130
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2013-06-24
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.zdkium.walbrzych.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu. Poczta Polska S.A. Biuro Klienta Biznesowego i Instytucjonalnego Rejon Sprzedaży Wałbrzych, pl. Grunwaldzki 1, 58-100 Świdnica,woj.dolnośląskie
Warszawa
2013-07-02 198 753,00