Świadczenie usług pocztowych do 50 g
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy na świadczenia niżej wymienionych usług pocztowych do 50 gram w formie opłaty z dołu: w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych i priorytetowych: - przesyłek listowych nierejestrowanych, - przesyłek listowych rejestrowanych, - paczek pocztowych, w tym paczek pocztowych z zadeklarowaną wartością, w obrocie krajowym: - przesyłek reklamowych, - przesyłek pocztowych na warunkach szczególnych ekonomicznych i priorytetowych, oraz za przesyłki rejestrowane zwracane do zamawiającego po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania odbiorcy. Przez opłatę z dołu należy rozumieć opłatę w całości wniesioną przez zamawiającego, bezgotówkowo, poprzez polecenie przelewu w terminie późniejszym niż: - nadanie przesyłek, - odbiór przesyłek rejestrowanych zwracanych do zamawiającego po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia/wydania odbiorcy.

Bytom: Świadczenie usług pocztowych do 50 g
Numer ogłoszenia: 262149 - 2012; data zamieszczenia: 11.12.2012
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Bytom reprezentowana przez Prezydenta Miasta, ul. Parkowa 2, 41-902 Bytom, woj. śląskie, tel. 032 2836301, faks 032 2836344 , strona internetowa http://bip.um.bytom.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych do 50 g.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest zawarcie umowy na świadczenia niżej wymienionych usług pocztowych do 50 gram w formie opłaty z dołu: w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych i priorytetowych: - przesyłek listowych nierejestrowanych, - przesyłek listowych rejestrowanych, - paczek pocztowych, w tym paczek pocztowych z zadeklarowaną wartością, w obrocie krajowym: - przesyłek reklamowych, - przesyłek pocztowych na warunkach szczególnych ekonomicznych i priorytetowych, oraz za przesyłki rejestrowane zwracane do zamawiającego po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania odbiorcy. Przez opłatę z dołu należy rozumieć opłatę w całości wniesioną przez zamawiającego, bezgotówkowo, poprzez polecenie przelewu w terminie późniejszym niż: - nadanie przesyłek, - odbiór przesyłek rejestrowanych zwracanych do zamawiającego po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia/wydania odbiorcy..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuPrzedmiotem zamówienia jest świadczenie zastrzeżonych usług pocztowych do 50 g, w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.): 1) w obrocie krajowym i zagranicznym, ekonomicznych i priorytetowych w zakresie: a) przesyłek listowych nierejestrowanych, b) przesyłek listowych rejestrowanych, 2) w obrocie krajowym w zakresie: a) przesyłek reklamowych, b) przesyłek pocztowych przyjmowanych na warunkach szczególnych ekonomicznych i priorytetowych, 3) w zakresie usług komplementarnych do przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym, 4) w zakresie przesyłek zwracanych do Nadawcy po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania odbiorcy. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi okoliczność, iż dane usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Jak wynika z przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe, obecnie na rynku jest tylko jeden dostawca uprawniony do świadczenia usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla przesyłek zastrzeżonych do 50 g (art. 47 ust. 1 ww. ustawy), którym jest Poczta Polska S.A. W myśl art. 46 ust. 2 ww. ustawy Poczta Polska S.A. pełni funkcję operatora publicznego, mającego obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polską S.A. wynika m.in. fakt, iż przesyłki pocztowe oraz przekazy pocztowe mają moc dokumentu urzędowego co reguluje art. 45 Prawa pocztowego. W praktyce moc dokumentu urzędowego przejawia się tym, iż złożenie przez zamawiającego w toku postępowania administracyjnego potwierdzenia nadania posiadającego taką moc umożliwi mu wykazanie, iż określona przesyłka (np. wezwanie do zapłaty) została doręczona adresatowi w określonej dacie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy od momentu otrzymania przesyłki biegną terminy do dokonania określonych czynności. Innymi regulacjami prawnymi w zakresie skutków nadania pisma w placówce pocztowej, które wyróżniają operatora publicznego od innych operatorów, są w szczególności: art. 57 § 5 pkt 2 kpa (termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało: nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego), czy art. 198 b. ust. 2 zdanie drugie ustawy Pzp (złożenie skargi w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem). Zamawiający jest organem administracji publicznej, zobowiązanym do stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Jednocześnie jest stroną w kilkuset postępowaniach cywilnych, toczących się zgodnie z procedurą określoną w kodeksie postępowania cywilnego. Inni operatorzy pocztowi nie są w stanie świadczyć usług o takim charakterze, jaki jest konieczny do wykonywania zadań nałożonych na Zamawiającego. Wynika to z konkretnych uregulowań zawartych w kodeksie postępowania cywilnego, postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej. Należy stwierdzić, iż Poczta Polska S.A. ma unikatowe uprawnienia, których nie ma żaden inny podmiot na rynku mogący świadczyć usługi, które są konieczne do funkcjonowania Zamawiającego. Powyższe stwierdzenie znajduje potwierdzenie w Wyroku KIO z 14 grudnia 2011r. Sygn. akt KIO 2583/11 cytując: faktycznie zgodnie z art. 47 ust. 1 prawa pocztowego operatorowi publicznemu (...) przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczania przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram (...) W przedmiotowym stanie faktycznym należy mieć na uwadze, iż monopol operatora publicznego w przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram nie wynika z woli zamawiającego a wprost z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Zamawiający zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp jest zobowiązany do ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia poprzez ustalenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. W przedmiotowym zamówieniu za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego, a nie na poziomie operatora niepublicznego, to jest co najmniej dwu i półkrotnie wyższej niż cennik Poczty Polskiej S.A. Tym samym należy wskazać na bezprzedmiotowość organizowania przetargu ze względów ekonomicznych w sytuacji gdy na usługi zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. jako operatora publicznego, inni operatorzy pocztowi mogą oferować ceny - zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe -nie niższe niż dwu i półkrotność cennika obowiązującego operatora publicznego. Zamawiający w sytuacji wykluczenia czy odrzucenia oferty operatora publicznego, zobowiązany byłby do unieważnienia postępowania zwłaszcza w kontekście przepisu art. 44 ustawy o finansach publicznych. Skoro można taniej uzyskać usługę przesyłki pocztowej przy jednoczesnej gwarancji jakości tej usługi, regulowanej prawem pocztowym dla usług operatora publicznego oraz uzyskując prawem przewidziane skutki doręczenia oraz mocy dokumentu urzędowego przesyłek, co opisano powyżej, to zamiar zawarcia umowy z wolnej ręki z operatorem publicznym, którym jest Poczta Polska S.A. jest słuszny. Powyższe uzasadnienie znajduje potwierdzenie w Wyroku KIO z 20 kwietnia 2012r. Sygn. akt KIO 685/12. Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. W świetle powyższego udzielenie zamówienia operatorowi publicznemu Poczcie Polskiej S.A. jest dopuszczalne i nie stanowi naruszenia przepisów ustawy Pzp. Pozwala jednocześnie zachować ciągłość świadczonych usług przez tego samego wykonawcę przez okres kolejnych pięciu miesięcy.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Poczta Polska S.A. Region Handlowy w Katowicach, Pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej 7, 40-940 Katowice, kraj/woj. śląskie.
Bytom: Świadczenie usług pocztowych do 50 g
Numer ogłoszenia: 4021 - 2013; data zamieszczenia: 07.01.2013
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 262149 - 2012r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Bytom reprezentowana przez Prezydenta Miasta, ul. Parkowa 2, 41-902 Bytom, woj. śląskie, tel. 032 2836301, faks 032 2836344.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych do 50 g.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest uiszczanie przez zamawiającego należności w formie opłaty z dołu za świadczenie niżej wymienionych usług pocztowych do 50 gram w obrocie krajowym i zagranicznym, ekonomicznych i priorytetowych: - przesyłek listowych nierejestrowanych, - przesyłek listowych rejestrowanych, - paczek pocztowych, w tym paczek pocztowych z zadeklarowaną wartością, w obrocie krajowym: - przesyłek reklamowych, - przesyłek pocztowych na warunkach szczególnych ekonomicznych i priorytetowych, oraz za przesyłki rejestrowane zwracane do zamawiającego po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania odbiorcy..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
20.12.2012.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Poczta Polska S.A. Region Handlowy w Katowicach, {Dane ukryte}, 40-940 Katowice, kraj/woj. śląskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 197000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
197000,00
Oferta z najniższą ceną:
197000,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
197000,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi okoliczność, iż dane usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Jak wynika z przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe, obecnie na rynku jest tylko jeden dostawca uprawniony do świadczenia usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla przesyłek zastrzeżonych do 50 g (art. 47 ust. 1 ww. ustawy), którym jest Poczta Polska S.A. W myśl art. 46 ust. 2 ww. ustawy Poczta Polska S.A. pełni funkcję operatora publicznego, mającego obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polską S.A. wynika m.in. fakt, iż przesyłki pocztowe oraz przekazy pocztowe mają moc dokumentu urzędowego co reguluje art. 45 Prawa pocztowego. W praktyce moc dokumentu urzędowego przejawia się tym, iż złożenie przez zamawiającego w toku postępowania administracyjnego potwierdzenia nadania posiadającego taką moc umożliwi mu wykazanie, iż określona przesyłka (np. wezwanie do zapłaty) została doręczona adresatowi w określonej dacie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy od momentu otrzymania przesyłki biegną terminy do dokonania określonych czynności. Innymi regulacjami prawnymi w zakresie skutków nadania pisma w placówce pocztowej, które wyróżniają operatora publicznego od innych operatorów, są w szczególności: art. 57 § 5 pkt 2 kpa (termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało: nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego), czy art. 198 b. ust. 2 zdanie drugie ustawy Pzp (złożenie skargi w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem). Zamawiający jest organem administracji publicznej, zobowiązanym do stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Jednocześnie jest stroną w kilkuset postępowaniach cywilnych, toczących się zgodnie z procedurą określoną w kodeksie postępowania cywilnego. Inni operatorzy pocztowi nie są w stanie świadczyć usług o takim charakterze, jaki jest konieczny do wykonywania zadań nałożonych na Zamawiającego. Wynika to z konkretnych uregulowań zawartych w kodeksie postępowania cywilnego, postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej. Należy stwierdzić, iż Poczta Polska S.A. ma unikatowe uprawnienia, których nie ma żaden inny podmiot na rynku mogący świadczyć usługi, które są konieczne do funkcjonowania Zamawiającego. Powyższe stwierdzenie znajduje potwierdzenie w Wyroku KIO z 14 grudnia 2011r. Sygn. akt KIO 2583/11 cytując: faktycznie zgodnie z art. 47 ust. 1 prawa pocztowego operatorowi publicznemu (...) przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczania przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram (...) W przedmiotowym stanie faktycznym należy mieć na uwadze, iż monopol operatora publicznego w przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram nie wynika z woli zamawiającego a wprost z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Zamawiający zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp jest zobowiązany do ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia poprzez ustalenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. W przedmiotowym zamówieniu za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego, a nie na poziomie operatora niepublicznego, to jest co najmniej dwu i półkrotnie wyższej niż cennik Poczty Polskiej S.A. Tym samym należy wskazać na bezprzedmiotowość organizowania przetargu ze względów ekonomicznych w sytuacji gdy na usługi zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. jako operatora publicznego, inni operatorzy pocztowi mogą oferować ceny - zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe -nie niższe niż dwu i półkrotność cennika obowiązującego operatora publicznego. Zamawiający w sytuacji wykluczenia czy odrzucenia oferty operatora publicznego, zobowiązany byłby do unieważnienia postępowania zwłaszcza w kontekście przepisu art. 44 ustawy o finansach publicznych. Skoro można taniej uzyskać usługę przesyłki pocztowej przy jednoczesnej gwarancji jakości tej usługi, regulowanej prawem pocztowym dla usług operatora publicznego oraz uzyskując prawem przewidziane skutki doręczenia oraz mocy dokumentu urzędowego przesyłek, co opisano powyżej, to zamiar zawarcia umowy z wolnej ręki z operatorem publicznym, którym jest Poczta Polska S.A. jest słuszny. Powyższe uzasadnienie znajduje potwierdzenie w Wyroku KIO z 20 kwietnia 2012r. Sygn. akt KIO 685/12. Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. W świetle powyższego udzielenie zamówienia operatorowi publicznemu Poczcie Polskiej S.A. jest dopuszczalne i nie stanowi naruszenia przepisów ustawy Pzp. Pozwala jednocześnie zachować ciągłość świadczonych usług przez tego samego wykonawcę przez okres kolejnych pięciu miesięcy.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 26214920120 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2012-12-10 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | http://bip.um.bytom.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
64110000-0 | Usługi pocztowe |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Świadczenie usług pocztowych do 50 g | Poczta Polska S.A. Region Handlowy w Katowicach Katowice | 2013-01-07 | 197 000,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2013-01-07 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 641100000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 197 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 197 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 197 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 197 000,00 zł |