Ogłoszenie nr 364843 - 2016 z dnia 2016-12-12 r.
Białogard: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1463 pkt św.)
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej


Nazwa projektu lub programu:



Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający

nie

Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie

Informacje na temat podmiotu, któremu zamawiający powierzył/powierzyli prowadzenie postępowania:



Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie


W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych:


Informacje dodatkowe: 

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Białogard - Urząd Miasta Białogard, krajowy numer identyfikacyjny 330920452, ul. 1-go Maja  18, 78-200  Białogard, państwo Polska, woj. zachodniopomorskie, tel. 943122310, faks , e-mail um.sekretariat@bialogard.info Adres strony internetowej (URL): http://bip.bialogard.info/



I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa

I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA
(jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiających jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postępowania odpowiadają pozostali zamawiający, czy zamówienie będzie udzielane przez każdego z zamawiających indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających):

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: 
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1463 pkt św.)

Numer referencyjny 
IZP.271.1.18.2016
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego

II.2) Rodzaj zamówienia

Usługi


II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:


Zamówienie podzielone jest na części:

Nie


II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonawca, w ramach wykonywania usługi zobowiązany będzie do podjęcia i wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zapewnienia oświetlenia w porze od zmierzchu do świtu, w tym:1)Wykonywaniu usługi kompleksowej oświetlenia przy wykorzystaniu własnej infrastruktury – 1463 pkt św.;2)Utrzymania własnej infrastruktury wykorzystywanej do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia w dobrym stanie technicznym, umożliwiającym świadczenie usługi kompleksowej oświetlenia o należytej jakości na zasadach ciągłych, w tym przeprowadzania napraw, remontów lub wymiany awaryjnej poszczególnych urządzeń wchodzących w skład tej infrastruktury, w zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wedle najlepszej profesjonalnej wiedzy Wykonawcy i ustalonych zwyczajów, jest to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania infrastruktury;3)Bieżącego monitorowania sprawności infrastruktury oraz kontrola sprawności punktów świetlnych dokonywana w porze świecenia, od zmierzchu do świtu. Załączenie oświetlenia w porze dziennej dla celów konserwacyjnych i naprawczych może nastąpić w maksymalnym wymiarze czasu do 1 godziny. W przypadku nieuzasadnionego świecenia urządzeń oświetleniowych w porze dziennej i braku ich wyłączenia przez Wykonawcę w trybie niezwłocznym od powiadomienia (maksymalnie 4 godziny), Zamawiającemu przysługiwać będzie prawo do bonifikaty w wysokości 0,05 zł za każdą dodatkową godzinę świecenia każdego pojedynczego punktu świetlnego.4)Prowadzenie rejestru zgłoszeń reklamacyjnych oraz ich realizacja w terminie 2 dni roboczych od dnia zgłoszenia. Liczba nieczynnych punktów świetlnych w stosunku do ogólnej liczby punktów świetlnych, nie może przekraczać 5%; 5)W warunkach zagrożenia życia i bezpieczeństwa ludzi oraz zwierząt niezbędne czynności zmierzające do usunięcia zagrożeń podejmowane będą niezwłocznie, w maksymalnym wymiarze czasu do 3 godzin, po otrzymaniu informacji o zagrożeniu (gwarantowany czas reakcji na awarii. 6)Zapewnienie dostaw energii elektrycznej do poszczególnych punktów świetlnych;7)Dokonywanie wszelkich czynności z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego oraz wybranym sprzedawcą energii elektrycznej, w zakresie, w jakim będzie to niezbędne do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia


II.5) Główny kod CPV):
65320000-2,
Dodatkowe kody CPV:


II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Podstawa prawna

Postępowanie wszczęte zostało na podstawie  67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp.

III.3 Uzasadnienia wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. 2012.1059 j.t. z późn. zm.) do zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Urządzenia oświetleniowe znajdujące się na terenie Miasta Białogard są w większości własnością Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot (ok. 65 %). Zgodnie z przepisami art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiot zamówienia obejmuje kompleksową usługę oświetleniową, składającą się z dostaw energii elektrycznej na cele oświetlenia ulicznego oraz usługi konserwacyjne. Energa Oświetlenie Sp. z o. o. pismem z dnia 8 grudnia 2016 r. nie wyraziła zgody na świadczenie usługi dostawy energii dla oświetlenia ulic, na terenie miasta Białogard, gdzie urządzenia oświetleniowe są ich własnością, przez podmioty trzecie wyłonione w trybach konkurencyjnych przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 poz. 2164 ze zmianami). Spółka zajęła stanowisko, że skoro Miasto Białogard nie jest właścicielem infrastruktury oświetleniowej, nie może bez zgody właściciela urządzeń organizować przetargów na dostawę energii elektrycznej do celów oświetleniowych oraz na konserwacje tej infrastruktury energetycznej. Taki stan rzeczy wynika wprost z artykułu 140 ustawy z dnia 24 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U, Nr 16. Poz 98 z pózn. zm.). Przepis ten zostałby naruszony, w przypadku gdyby Miasto Białogard chciało przeprowadzić postepowanie przetargowe w trybach konkurencyjnych bez zgody właściciela urządzeń. W stanie faktycznym, który występuje w sprawie Miasto Białogard związane jest decyzją podmiotu, który jest właścicielem urządzeń. W przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne jest właścicielem całości urządzeń: słupów, przewodów, punktów świetlnych, źródeł światła równie wówczas na gminie spoczywa obowiązek finansowania oświetlenia. Słuszny jest zatem pogląd wyrażony w decyzji Prezesa UOKiK z 14.7.2006 r. (RKT-46/2006, niepubl.), iż gmina w tym przypadku nie ma możliwości, powołując się na konieczność realizacji zadań własnych, zlecić podmiotowi trzeciemu prac związanych z utrzymaniem punktów świetlnych bez zgody właściciela tych punktów. W prawie energetycznym brak podstaw do przyjęcia, że gmina może ograniczyć prawo własności przedsiębiorstwa energetycznego wynikające z art. 140 KC. W takiej sytuacji gmina może powierzyć zadanie eksploatacji punktów świetlnych osobie trzeciej jedynie za zgodą właściciela, czyli przedsiębiorstwa energetycznego. Przedsiębiorstwo energetyczne może tej zgody odmówić i nie stanowi to, co do zasady, praktyki monopolistycznej. W przypadku braku zgody na prowadzenie działań eksploatacyjnych na majątku przedsiębiorstwa energetycznego ustawowy obowiązek gminy do planowania i finansowania oświetlenia sprowadza się do zawarcia umów z właścicielem majątku. Jak podkreśla się w doktrynie przedsiębiorstwo jako właściciel urządzeń oświetlenia drogowego miedzy innymi z uwagi na dyspozycje art. 140 k.c. ma prawo odmówić innym przedsiębiorcom dostępu do swojej sieci, a tym samym ma prawo nie wyrazić zgody, aby gminy na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych dokonywały wyboru podmiotów świadczących usługi na jego urządzeniach. Jak wielokrotnie podkreślono żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu prowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarządzania majątkiem trwałym samodzielnego podmiotu jako atrybutu wolności gospodarczej (tak: Glumińska-Pawlic Jadwiga, artykuł PPLiFS.2008.4.1 „Obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych przez gminy, cz. II. Teza nr 1". 115715/1; podobnie Jerzy Wysocki, art.” Usługa oświetleniowa: Przetargi Publiczne, czerwiec 2012). Prawo własności jest tym szczególnym prawem, które zapewnia właścicielowi dopuszczalną w danych warunkach pełnię uprawnień względem rzeczy. Choć przepis ten nie zdefiniował prawa własności przez wyczerpujące wyliczenie uprawnień właściciela, to jednak wyliczył uprawnienia zasadnicze, a przede wszystkim uprawnienie do korzystania z rzeczy oraz do rozporządzania nią (tak: uchwała SN z 16 lipca 1980 r., III CZP 45/80, Lex Polonica nr 301412, OSPiKA 1981,2. 7-8, poz. 131). Prawo podmiotowe własności jest prawem bezwzględnym, skutecznym erga omnes, w ramach którego właściciel może korzystać z rzeczy z wyłączeniem innych osób. Te inne osoby są zobowiązane do nieczynienia niczego, co przeszkadzałoby właścicielowi w wykonywaniu jego prawa. Naruszenie tego obowiązku rodzi po stronie właściciela roszczenia ochronne. W zależności od sposobu naruszenia cudzego prawa własności właścicielowi przysługuje bądź to roszczenie windykacyjne, bądź negatoryjne (art. 222 § I i 2 KC). Widać więc, że „poprzez zastrzeżenie wyłączności uprawnień właściciela określa ustawodawca negatywną stronę własności. Każda osoba trzecia jest tu negatywnie zobowiązana do biernego zachowania się, a mianowicie do poszanowania cudzego prawa własności, do powstrzymywania się od działań naruszających cudze prawo własności" (E. Gniewek, Prawo rzeczowe, s. 56). Można dodać za P. Machnikowskim, że własność jest prawem bezwzględnym, ponieważ w skład tego prawa podmiotowego wchodzą „uprawnienia bezwzględne, czyli takie, którym odpowiadają obowiązki spoczywające na bliżej nieokreślonym kręgu osób" (zob. P. Machnikowski, [w:] System pr. pryw., t. 3, s. 33). Brak zgody oznacza zatem dla Miasta Białogard konieczność zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności Energa Oświetlenie Sp z o. o. Ponadto, zamawiający wskazuje na stanowisko Rządu wobec dezyderatu nr 36 Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” w sprawie nowelizacji przepisów prawnych dotyczących oświetlenia ulic przekazane w dniu 22 sierpnia 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów Marszałkowi Sejmu, stanowisko Ministra Gospodarki będące odpowiedzią na interpelacją poselską nr 21809 pani Poseł Anny Bańkowskiej w sprawie monopolistycznych praktyk stosowanych przez firmy energetyczne w zakresie pobierania opłat za oświetlenie ulic skierowane do Marszałka Sejmu. W związku z powyższym, uwzględniając, że brak jest technicznej, a zarazem obiektywnej możliwości, aby inny podmiot mógł świadczyć dostawy energii elektrycznej do urządzeń oświetlenia ulicznego, zasadnym jest udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów prawa jedynym wykonawcą mogącym świadczyć kompleksową usługę oświetlenia na terenie miasta Białogard jest Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot.

SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:

ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o.,  ,  ul. Rzemieślnicza 17/19,  81-855,  Sopot,  kraj/woj. pomorskie

Ogłoszenie nr 1397 - 2017 z dnia 2017-01-03 r.
Białogard: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1463 pkt św.)
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Nazwa projektu lub programu



Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 364843-2016


Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego

nie

Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie

Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiających

nie

Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie

W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::


Informacje dodatkowe:

I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Białogard - Urząd Miasta Białogard, krajowy numer identyfikacyjny 330920452, ul. 1-go Maja  18, 78-200  Białogard, państwo Polska, woj. zachodniopomorskie, tel. 943122310, faks , e-mail um.sekretariat@bialogard.info
Adres strony internetowej (URL): http://bip.bialogard.info//

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa

I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (jeżeli zamówienie zostało udzielone przez każdego z zamawiających indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez każdego z zamawiających, jeżeli zamówienie zostało udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających w sekcji I należy wskazać który z zamawiających zawarł umowę):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1463 pkt św.)

Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):

IZP.271.1.18.2016

II.2) Rodzaj zamówienia:

Usługi

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonawca, w ramach wykonywania usługi zobowiązany będzie do podjęcia i wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zapewnienia oświetlenia w porze od zmierzchu do świtu, w tym:1)Wykonywaniu usługi kompleksowej oświetlenia przy wykorzystaniu własnej infrastruktury – 1463 pkt św.;2)Utrzymania własnej infrastruktury wykorzystywanej do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia w dobrym stanie technicznym,umożliwiającym świadczenie usługi kompleksowej oświetlenia o należytej jakości na zasadach ciągłych, w tym przeprowadzania napraw, remontów lub wymiany awaryjnej poszczególnych urządzeń wchodzących w skład tej infrastruktury, w zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wedle najlepszej profesjonalnej wiedzy Wykonawcy i ustalonych zwyczajów, jest to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania infrastruktury;3)Bieżącego monitorowania sprawności infrastruktury oraz kontrola sprawności punktów świetlnych dokonywana w porze świecenia, od zmierzchu do świtu. Załączenie oświetlenia w porze dziennej dla celów konserwacyjnych i naprawczych może nastąpić w maksymalnym wymiarze czasu do 1 godziny. W przypadku nieuzasadnionego świecenia urządzeń oświetleniowych w porze dziennej i braku ich wyłączenia przez Wykonawcę w trybie niezwłocznym od powiadomienia (maksymalnie 4 godziny), Zamawiającemu przysługiwać będzie prawo do bonifikaty w wysokości 0,05 zł za każdą dodatkową godzinę świecenia każdego pojedynczego punktu świetlnego.4)Prowadzenie rejestru zgłoszeń reklamacyjnych oraz ich realizacja w terminie 2 dni roboczych od dnia zgłoszenia. Liczba nieczynnych punktów świetlnych w stosunku do ogólnej liczby punktów świetlnych, nie może przekraczać 5%; 5)W warunkach zagrożenia życia i bezpieczeństwa ludzi oraz zwierząt niezbędne czynności zmierzające do usunięcia zagrożeń podejmowane będą niezwłocznie, w maksymalnym wymiarze czasu do 3 godzin, po otrzymaniu informacji o zagrożeniu (gwarantowany czas reakcji na awarie). 6)Zapewnienie dostaw energii elektrycznej do poszczególnych punktów świetlnych;7)Dokonywanie wszelkich czynności z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego oraz wybranym sprzedawcą energii elektrycznej, w zakresie, w jakim będzie to niezbędne do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie podzielone jest na części:

Nie

II.5) Główny Kod CPV: 65320000-2
Dodatkowe kody CPV:
SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów


III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Postępowanie/część zostało unieważnione nie
Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania:

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
22/12/2016

IV.2 Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
623291.68

Waluta
PLN


IV.3) INFORMACJE O OFERTACH

Liczba otrzymanych ofert
1
w tym

Liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:
1

Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:
0

Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:
0

liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:
0


IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Energa Oświetlenie Sp. z o.o.,  ,  {Dane ukryte},  81-855,  Sopot,  kraj/woj. pomorskie
Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy państwa:
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy państwa:

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
760000.00

Oferta z najniższą ceną/kosztem
760000.00
>
Oferta z najwyższą ceną/kosztem
760000.00

Waluta:
PLN


IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa


Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom


Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:


IV.8) Informacje dodatkowe:



IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ

IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  zamówienia z wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a  ustawy Pzp.


IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. 2012.1059 j.t. z pózn. zm.) do zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Urządzenia oświetleniowe znajdujące się na terenie Miasta Białogard są w większości własnością Energa Oświetlenie Sp z o. o., {Dane ukryte}, 81-855 Sopot (ok. 65 %). Zgodnie z przepisami art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej reki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiot zamówienia obejmuje kompleksową usługę oświetleniową, składającą się z dostaw energii elektrycznej na cele oświetlenia ulicznego oraz usługi konserwacyjne. Energa Oświetlenie Sp. z o. o. pismem z dnia 8 grudnia 2016 r. nie wyraziła zgody na świadczenie usługi dostawy energii dla oświetlenia ulic, na terenie miasta Białogard, gdzie urządzenia oświetleniowe są ich własnością, przez podmioty trzecie wyłonione w trybach konkurencyjnych przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 poz. 2164 ze zmianami). Spółka zajęła stanowisko, że skoro Miasto Białogard nie jest właścicielem infrastruktury oświetleniowej, nie może bez zgody właściciela urządzeń organizować przetargów na dostawę energii elektrycznej do celów oświetleniowych oraz na konserwację tej infrastruktury energetycznej. Taki stan rzeczy wynika wprost z artykułu 140 ustawy z dnia 24 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U, Nr 16. Poz 98 z pózn. zm.). Przepis ten zostałby naruszony, w przypadku gdyby Miasto Białogard chciało przeprowadzić postępowanie przetargowe w trybach konkurencyjnych bez zgody właściciela urządzeń. W stanie faktycznym, który występuje w sprawie Miasto Białogard związane jest decyzją podmiotu, który jest właścicielem urządzeń. W przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne jest właścicielem całości urządzeń: słupów, przewodów, punktów świetlnych, źródeł światła równie wówczas na gminie spoczywa obowiązek finansowania oświetlenia. Słuszny jest zatem pogląd wyrażony w decyzji Prezesa UOKiK z 14.7.2006 r. (RKT-46/2006, niepubl.), i6 gmina w tym przypadku nie ma mo6liwosci, powołując się na konieczność realizacji zadań własnych, zlecić podmiotowi trzeciemu prac związanych z utrzymaniem punktów świetlnych bez zgody właściciela tych punktów. W prawie energetycznym brak podstaw do przyjęcia, że gmina może ograniczyć prawo własności przedsiębiorstwa energetycznego wynikające z art. 140 KC. W takiej sytuacji gmina może powierzyć zadanie eksploatacji punktów świetlnych osobie trzeciej jedynie za zgodą właściciela, czyli przedsiębiorstwa energetycznego. Przedsiębiorstwo energetyczne może tej zgody odmówić i nie stanowi to, co do zasady, praktyki monopolistycznej. W przypadku braku zgody na prowadzenie działań eksploatacyjnych na majątku przedsiębiorstwa energetycznego ustawowy obowiązek gminy do planowania i finansowania oświetlenia sprowadza się do zawarcia umów z właścicielem majątku. Jak podkreśla się w doktrynie przedsiębiorstwo jako właściciel urządzeń oświetlenia drogowego miedzy innymi z uwagi na dyspozycję art. 140 k.c. ma prawo odmówić innym przedsiębiorcom dostępu do swojej sieci, a tym samym ma prawo nie wyrazić zgody, aby gminy na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych dokonywały wyboru podmiotów świadczących usługi na jego urządzeniach. Jak wielokrotnie podkreślono żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu prowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarządzania majątkiem trwałym samodzielnego podmiotu jako atrybutu wolności gospodarczej (tak: Glumińska-Pawlic Jadwiga, artykuł PPLiFS.2008.4.1 „Obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych przez gminy, cz. II. Teza nr 1". 115715/1; podobnie Jerzy Wysocki, art.” Usługa oświetleniowa: Przetargi Publiczne, czerwiec 2012). Prawo własności jest tym szczególnym prawem, które zapewnia właścicielowi dopuszczalną w danych warunkach pełnię uprawnień względem rzeczy. Choć przepis ten nie zdefiniował prawa własności przez wyczerpujące wyliczenie uprawnień właściciela, to jednak wyliczył uprawnienia zasadnicze, a przede wszystkim uprawnienie do korzystania z rzeczy oraz do rozporządzania nią (tak:uchwała SN z 16 lipca 1980 r., III CZP 45/80, Lex Polonica nr 301412, OSPiKA 1981,2. 7-8, poz. 131). Prawo podmiotowe własności jest prawem bezwzględnym, skutecznym erga omnes, w ramach którego właściciel może korzystać z rzeczy z wyłączeniem innych osób. Te inne osoby są zobowiązane do nieczynienia niczego, co przeszkadzałoby właścicielowi w wykonywaniu jego prawa. Naruszenie tego obowiązku rodzi po stronie właściciela roszczenia ochronne. W zależności od sposobu naruszenia cudzego prawa własności właścicielowi przysługuje bądź to roszczenie windykacyjne, bądź negatoryjne (art. 222 § I i 2 KC). Widać więc, że „poprzez zastrzeżenie wyłączności uprawnień właściciela określa ustawodawca negatywna stronę własności. Każda osoba trzecia jest tu negatywnie zobowiązana do biernego zachowania się, a mianowicie do poszanowania cudzego prawa własności, do powstrzymywania się od działań naruszających cudze prawo własności" (E. Gniewek, Prawo rzeczowe, s. 56). Mo6na dodać za P. Machnikowskim, 6e własność jest prawem bezwzględnym, ponieważ w skład tego prawa podmiotowego wchodzą „uprawnienia bezwzględne, czyli takie, którym odpowiadają obowiązki spoczywające na bliżej nieokreślonym kręgu osób" (zob. P. Machnikowski, [w:] System pr. pryw.,t. 3, s. 33). Brak zgody oznacza zatem dla Miasta Białogard konieczność zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, poniewa6 nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności Energa Oświetlenie Sp z o. o.Ponadto, zamawiający wskazuje na stanowisko Rządu wobec dezyderatu nr 36 Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” w sprawie nowelizacji przepisów prawnych dotyczących oswietlenia ulic przekazane w dniu 22 sierpnia 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów Marszałkowi Sejmu, stanowisko Ministra Gospodarki będące odpowiedzią na interpelacja poselska nr 21809 pani Poseł Anny Bańkowskiej w sprawie monopolistycznych praktyk stosowanych przez firmy energetyczne w zakresie pobierania opłat za oświetlenie ulic skierowane do Marszałka Sejmu. W związku z powyższym,uwzględniając, że brak jest technicznej, a zarazem obiektywnej możliwości, aby inny podmiot mógł świadczyć dostawy energii elektrycznej do urządzeń oświetlenia ulicznego, zasadnym jest udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów prawa jedynym wykonawca mogącym świadczyć kompleksowa usługę oświetlenia na terenie miasta Białogard jest Energa Oświetlenie Sp. z o. o., {Dane ukryte}, 81-855 Sopot.
Adres: 1-go Maja 18, 78-200 Białogard
woj. zachodniopomorskie
Dane kontaktowe: email: um.sekretariat@bialogard.info
tel: (94) 3579 100
fax: -
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 36484320160
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2016-12-11
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: http://bip.bialogard.info/
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
65320000-2 Eksploatacja instalacji elektrycznych
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1463 pkt św.) Energa Oświetlenie Sp. z o.o.
Sopot
2017-01-03 760 000,00