Kraków: Świadczenie powszechnych usług pocztowych


Numer ogłoszenia: 492860 - 2012; data zamieszczenia: 05.12.2012

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Zarząd Budynków Komunalnych, Os. Złotej Jesieni 14, 31-828 Kraków, woj. małopolskie, tel. 12 616 6222, faks 12 616 6229 , strona internetowa www.zbk.krakow.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie powszechnych usług pocztowych.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie określonych poniżej powszechnych usług pocztowych dla Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie, os. Złotej Jesieni 14, 31 - 828 Kraków, za których wykonanie Zamawiający uiszczał będzie wynagrodzenie w formie opłaty z dołu: 1) w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych i priorytetowych: a) przesyłek listowych nierejestrowanych /z masą do 50g/ b) przesyłek listowych rejestrowanych /z masą do 50g/, 2) w zakresie usług komplementarnych do przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym, 3) zwracanie przesyłek do Zamawiającego (Nadawcy) po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania odbiorcy.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.20.00-4, 63.41.11.00-1, 64.11.40.00-8, 64.11.30.00-1.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu jest świadczenie powszechnych usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych o masie do 50 gram oraz ich ewentualnych zwrotów w obrocie krajowym i zagranicznym do Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie. Zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Z 2008 r., Nr 189, poz. 1159 z późn. zm., zwanej dalej skrótowo PrPocztU) Poczta Polska S.A. pełni funkcje operatora publicznego, do którego należy obowiązek świadczenia powszechnych usług w sposób ciągły i niezależny od wyników ekonomicznych tej działalności, a także na warunkach określonych przepisami Prawa pocztowego oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych z dnia 09 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 46 ust. 3 PrPocztU. Na podstawie tych przepisów Poczta Polska S.A. jako operator publiczny jest zobowiązana m.in. do zachowania. określonych terminów doręczeń przesyłek oraz do posiadania na terenie kraju, co najmniej 8.240 placówek (zgodnie z § 44 wyżej cytowanego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych), co między innymi daje gwarancje, w odróżnieniu od innych operatorów, dostarczania przesyłek na terenie całego kraju, jak i możliwość odbioru niedoręczonych przesyłek w siedzibie operatora. Zakres i charakter działalności prowadzonej przez Zamawiającego obejmuje przede wszystkim sprawowanie zarządu komunalnym zasobem mieszkaniowym oraz lokali użytkowych, jak również prowadzenie na szeroką skalę działań windykacyjnych w zakresie należności Gminy Miejskiej Kraków z tytułu zajmowania lokali, w tym na drodze postępowań sądowych. Ponadto Zamawiający sprawuje zarząd nieruchomościami osób nieznanych z miejsca pobytu oraz wchodzącymi do masy spadków nieobjętych, co bardzo często wiąże się z koniecznością kierowania korespondencji za granicę kraju. Zamawiający, w ramach sprawowanego zarządu mieniem komunalnym, podejmuje również działania wymagające uzyskania decyzji, zezwoleń, uzgodnień lub innych aktów a także zgłoszeń, w ramach postępowań administracyjnych. Istotne więc znaczenie dla Zamawiającego ma powszechność świadczenia usług pocztowych, ich dostępność w sposób ciągły i jednolity na terenie całego obszaru działania Zamawiającego, a także na terenie kraju i za granicą. Jak wynika z Raportu Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce w 2011 roku, Poczta Polska S.A. jest jedynym operatorem pocztowym, dysponującym infrastrukturą konieczną do świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym. Operatorzy niepubliczni, w tym tacy, których zakres działalności może dotyczyć całego terytorium kraju, skupiają się na świadczeniu usług w dużych ośrodkach miejskich i pomiędzy takimi ośrodkami. Okoliczność ta pozwala stwierdzić, że nie jest to powszechny zasięg działania w takim rozumieniu, jak w przypadku Poczty Polskiej S.A., która świadczy swoje usługi także na obszarach wiejskich. Poza tym Poczta Polska S.A. ma obowiązek świadczenia usług w obrocie krajowym i zagranicznym, a wiec możliwe jest dostarczanie przez Pocztę Polską S.A. przesyłek do każdego miejsca w kraju i za granica. Niepubliczni operatorzy pocztowi mogą świadczyć swoje usługi na terenie kraju, zagranicy lub tyko lokalnie. Powszechne usługi pocztowe w rozumieniu przepisów ustawy PrPocztU to usługi polegające na: a) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu: - przesyłek listowych do 2.000 g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością, - paczek pocztowych do 10.000 g, w tym z zadeklarowaną wartością, - przesyłek dla ociemniałych, b) doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20.000 g, c) realizowaniu przekazów pocztowych, świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach i po przystępnych cenach, z zachowaniem wymaganej prawem jakości oraz z zapewnieniem co najmniej jednego opróżniania nadawczej skrzynki pocztowej i doręczania przesyłek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu. W myśl art. 46 ust. 1 PrPocztU, operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający: 1) traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej; 2) traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością; 3) uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym; 4) przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante. 2. Zgodnie z art. 6 ust. 1 PrPocztU wykonywanie działalności pocztowej w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek: dla ociemniałych, przesyłek z korespondencją o masie do 2000 g (z wyłączeniem przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej zastrzeżonej dla operatora publicznego, tj. 50 gr.) oraz przyjmowanych, przemieszczanych i doręczanych w sposób inny niż określony dla powszechnych usług pocztowych, wymaga zezwolenia. Zezwolenie nie jest wymagane na wykonywanie działalności pocztowej przez operatora publicznego w zakresie świadczenia powszechnych usług pocztowych, o których mowa w art. 46 PrPocztU (art. 6 ust. 5 PrPocztU). Zgodnie z rejestrem prowadzonym przez Prezesa UKE na dzień 5 grudnia 2012 roku powyższe zezwolenie posiada 4 operatorów pocztowych: 1) Dystrybucja Polska Sp. z o.o. - na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją, 2) Kolporter Logistyka Sp. z o.o. - na działalność pocztowa w zakresie przesyłek dla ociemniałych i przesyłek z korespondencją do 2000 gram - działalność zawieszona od dnia 15.09.2004 r., 3) WAWA S.A. - na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją i przesyłek dla ociemniałych - działalność zawieszona od dnia 7.10.2004 r., 4) Działalność Usługowa Jerzy Jaworski - na działalność pocztową w zakresie przesyłek dla ociemniałych i przesyłek z korespondencją do 2000 gram - działalność zawieszona od dnia 25.03.2005 r. Działalność pocztową w zakresie wymagającym zezwolenia prowadzi obecnie Dystrybucja Polska Sp. z o.o. Zakres prowadzonej przez tę spółkę działalności pocztowej nie wyczerpuje jednak zapotrzebowania Zamawiającego, ponieważ posiada ona zezwolenie wyłącznie na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją, a nadto nie świadczy usług na terenie zagranicy. 3. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polską S.A. wynika istotny fakt, że potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, wydane przez placówkę operatora publicznego, ma moc dokumentu urzędowego (art. 45 PrPocztU). Powyższej mocy nie posiada potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej przez operatora nie mającego statusu operatora publicznego. Oznacza to, że potwierdzenia nadania przesyłki wydane przez innych operatorów nie są dokumentami urzędowymi, tylko prywatnymi. Wyżej wskazano, że istotna część działalności Zamawiającego polega na podejmowaniu czynności procesowych w toku postępowań sądowych, a także postępowań administracyjnych i sądowoadministracyjnych. W ich toku często niezbędne jest wykazanie i ustalenie nie tylko faktu nadania określonej przesyłki, ale także terminu jej nadania. W tym zakresie urzędowa moc potwierdzenia stanowi istotną cechę, jako że co do zasady wyłącza możliwość kwestionowania faktu nadania oraz terminu nadania określonej przesyłki. Wyjątkowo wyraźnie zagadnienie to jest uwypuklone na gruncie przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm., zwanej dalej skrótowo k.p.c.), które - w ramach postępowania dowodowego - wyróżniają dokumenty urzędowe i prywatne. Zarówno w orzecznictwie jak i literaturze panuje pogląd, zgodnie z którym przez domniemanie zgodności z prawdą dokument urzędowy staje się najbardziej wiarygodnym środkiem dowodowym w postępowaniu cywilnym, mającym dla sądu najczęściej rozstrzygające znaczenie. Natomiast dokumenty prywatne, zgodnie z art. 245 k.p.c., stanowią wyłącznie dowód tego, że osoba, która je podpisała, złożyła oświadczenie zawarte w ich treści. W przypadku zatem potwierdzeń nadania przesyłki rejestrowanej u operatora innego niż operator publiczny, potwierdzenie nadania, będące dokumentem prywatnym, stanowiłoby tylko dowód na to, że osoba (a w praktyce osoba przyjmująca przesyłkę w placówce operatora pocztowego, nie czyniąca wyraźnego podpisu imieniem i nazwiskiem, a przez to bardzo trudna do zidentyfikowania) która podpisała się w treści tego potwierdzenia przyjęła przesyłkę. To z kolei mogłoby rodzić dalsze poważne trudności dowodowe. W praktyce moc dokumentu urzędowego przejawiać się będzie również tym, że przedłożenie przez zamawiającego w toku postępowania sądowego przed sądem powszechnym lub Sądem Najwyższym, sądami administracyjnymi lub w toku postępowania administracyjnego lub podatkowego, potwierdzenia nadania posiadającego moc dokumentu urzędowego, umożliwi wykazanie, że określona przesyłka (np. wezwanie do zapłaty, oświadczenie o wypowiedzeniu umowy, oświadczenie o odstąpieniu od umowy, pisma procesowe) została doręczona adresatowi w określonej dacie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy od momentu otrzymania przesyłki biegną terminy do dokonania określonych czynności w postępowaniu administracyjnym. Na gruncie przepisów k.p.c. moc dokumentu urzędowego wynika z treści art. 244 § 1 k.p.c., zgodnie, z którym dokumenty urzędowe, sporządzane w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo poświadczone. Jednocześnie zgodnie z art. 165 § 2 k.p.c. oddanie pisma procesowego w polskiej placówce operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sadu. Na gruncie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm., dalej skrótowo k.p.a.) skutki dokumentu urzędowego wynikają z art. 76 § 1 k.p.a., zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Zgodnie z art. 57 § 5 pkt 2 k.p.a. termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Analogiczne do powyższych regulacje prawne zawarte są w przepisach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm. - zob. art. 198b ust. 2), ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo i postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm. - zob. art. 83 § 3), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749 z późn. zm. - zob. art. 12 § 6 pkt 2). 4. Powyższe znaczenie ustawowo przyznane czynnościom i dokumentom pochodzącym od Poczty Polskiej S.A., jako publicznego operatora pocztowego, pozwala stwierdzić, że przysługują jej wyjątkowe uprawienia, którymi nie dysponuje żaden inny podmiot działający na rynku usług pocztowych, a które to uprawnienia są niezbędne dla zapewnienia należytej działalności Zamawiającego. W wyroku z 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt KIO 2583/11) Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, że zgodnie z art. 47 ust. 1 prawa pocztowego operatorowi publicznemu ((...) przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczania przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram (...)). Należy dodać, że monopol operatora publicznego w przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram nie wynika z woli i przekonania zamawiającego, a wynika wprost z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Trzeba mieć na względzie, że zgodnie z art. 32 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy - Prawo zamówień publicznych, zamawiający zobowiązany jest do ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia poprzez ustalenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 355 Kodeksu cywilnego, który (zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem i doktryną znajduje zastosowanie do wykładni pojęcia należytej staranności przy szacowaniu wartości zamówienia publicznego), należyta staranność to staranność ogólnie wymagana w stosunku do danego rodzaju. W postępowaniu o udzielenie zamówienia na świadczenie usług pocztowych, za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego, a nie na poziomie operatora niepublicznego. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami opłata za świadczenie usług pocztowych w odniesieniu do przesyłek o masie nieprzekraczającej 50 gram, którą zobowiązany jest pobrać niepubliczny operator pocztowy, wynosi co najmniej dwuipółkrotność opłaty, zgodnej z cennikiem Poczty Polskiej S.A. Tym samym należy wskazać na bezprzedmiotowość organizowania przetargu w sytuacji, gdy na usługi pocztowe zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. jako operatora publicznego, inni operatorzy pocztowi mogą oferować ceny - zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe - nie niższe niż dwuipółkrotność cennika obowiązującego operatora publicznego. O konkurencji bowiem można mówić tylko na danym rynku, charakteryzującym się zgodnością asortymentową i geograficzną. Będzie ona występowała wówczas, gdy co najmniej dwa podmioty prowadzić będą na danym obszarze działalność polegającą na oferowaniu tego samego asortymentu towarów lub usług, które dla ich odbiorców stanowić będą substytuty. W aktualnym stanie prawnym nie można mówić więc o konkurencji na rynku usług pocztowych zastrzeżonych dla Poczty Polskiej S.A., jako że ze względu na minimalną opłatę, jaką od takich przesyłek zobowiązani są pobrać niepubliczni operatorzy pocztowi, nie występuje tożsamość asortymentowa, a odbiorcy usług pocztowych nie traktują usług pocztowych niepublicznych operatorów jako substytutu usług świadczonych w zakresie przesyłek zastrzeżonych przez Pocztę Polską S.A. Z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynika, że zwolnieniem od podatku objęte są wszystkie usługi pocztowe oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana (kryterium przedmiotowe), o ile są realizowane przez operatora zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych (kryterium podmiotowe). Obecnie jedynym operatorem publicznym jest Poczta Polska S.A., którą ustawodawca zobowiązał do wykonywania zadań operatora publicznego, a tym samym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Powyższe kryterium przedmiotowe spełnia każdy operator, w tym także operator publiczny, natomiast warunek podmiotowy spełnia tylko i wyłącznie operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych, status którego ustawowo przyznano Poczcie Polskiej S.A. Tym samym - w myśl art. 43 ust. 1 pkt. 17 ustawy o podatku od towarów i usług Poczta Polska S.A. jest podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Zamawiający w sytuacji wykluczenia czy odrzucenia oferty operatora publicznego, zobowiązany byłby do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zwłaszcza w kontekście przepisu art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Skoro bowiem możliwe jest uzyskanie przez zamawiającego, należącego do sektora jednostek finansów publicznych, możliwie najtaniej usługi pocztowej, przy jednoczesnej gwarancji jakości tej usługi, regulowanej prawem pocztowym dla usług operatora publicznego oraz uzyskując prawem przewidziane skutki doręczenia oraz mocy dokumentu urzędowego przesyłek, to zamiar zawarcia umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki z operatorem publicznym, którym jest Poczta Polska S.A., ocenić należy jako słuszny i uzasadniony. Ponadto zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1a cytowanej wyżej ustawy - Prawo zamówień publicznych, w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający ma możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 tej ustawy, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, czy też uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. nr 12, poz. 68) usługi pocztowe zaliczane są do kategorii nr 27 pt. inne usługi ujęte w Wykazie usług o charakterze niepriorytetowym (załączniku nr 2 do Rozporządzenia), bowiem żadnej kategorii począwszy od nr 1 do nr 26 nie przypisano kodów CPV właściwych dla usług pocztowych, tj. 64.11.00.00-0, 64.11.40.00-8, 64.11.30.00-1, 64.11.20.00-4. Udzielenie zamówienia na świadczenie usług objętych przedmiotem zamówienia za cenę dwuipółkrotnie wyższą od ceny oferowanej przez Pocztę Polską S.A. byłoby naruszeniem powyższych zasad. W ocenie zamawiającego zachodzi również przesłanka udzielenia Poczcie Polskiej S.A. zamówienia w trybie z wolnej ręki, wynikająca z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy - Prawo zamówień publicznych. Poczta Polska jako operator publiczny posiada bowiem wyłączność na świadczenie usług zastrzeżonych, wymienionych w art. 47 ust. 1 PrPocztU (operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenia usług pocztowych zwanych dalej usługami zastrzeżonymi. Jakkolwiek zgodnie z treścią ust. 2 art. 47 PrPocztU operatorzy niepubliczni mogą wykonywać powyższe usługi, ale za wyższą cenę (dwuipółkrotność cennika operatora publicznego), to jednak przepis ten wyraźnie wskazuje, że uprawnienie to nie narusza wyłączności świadczenia usług zastrzeżonych, przyznanej Poczcie Polskiej S.A. Na okoliczność, że wyłączności prawa Poczty Polskiej S.A. do świadczenia usług zastrzeżonych nie znosi regulacja art. 47 ust. 2 PrPocztU należy przywołać przepis art. 67 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych, w którym w sposób wyraźny i nie budzący jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych, ustawodawca wymienił zwolnienie z obowiązku powiadamiania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, jeśli przedmiotem zamówienia są m.in. zastrzeżone usługi pocztowe. Kierując się więc zasadami wykładni przepisów prawa, do których należy dyrektywa założenia racjonalności ustawodawcy, stwierdzić trzeba, że skoro w przepisach ustawy - Prawo zamówień publicznych ustawodawca przewidział i dopuścił udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki na usługi pocztowe zastrzeżone, to nie ma podstaw do twierdzenia, że zamówienia na te usługi bezwzględnie udzielane muszą być w trybach konkurencyjnych. Operatorzy niepubliczni mogą świadczyć usługi zastrzeżone dla operatora publicznego, jednakże na innych warunkach niż operator publiczny, zarówno co do wymogów świadczenia usługi oraz cennika. Tym samym nie można twierdzić, że na tych samych warunkach świadczone są usługi zastrzeżone przez więcej niż jednego operatora. Mając powyższe na względzie zachodzą podstawy do udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na rzecz wykonawcy Poczta Polska S.A., a to na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b w związku z art. 5 ust. 1a i art. 67 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych, przy uwzględnieniu powołanych w niniejszym uzasadnieniu innych regulacji prawnych, w szczególności odnoszących się do walorów procesowych i dowodowych przesyłek nadawanych w placówkach operatora publicznego.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Poczta Polska S.A. z siedzibą w Warszawie Biuro Klienta Biznesowego i Instytucjonalnego, ul. Prokocimska 6, 30-949 Kraków, kraj/woj. małopolskie.


Kraków: Świadczenie usług pocztowych na rzez Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie dotyczących przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek listowych do 50 g w obrocie krajowym i zagranicznym oraz ich zwrotu w przypadku nie doręczenia


Numer ogłoszenia: 529630 - 2012; data zamieszczenia: 28.12.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 492860 - 2012r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Zarząd Budynków Komunalnych, Os. Złotej Jesieni 14, 31-828 Kraków, woj. małopolskie, tel. 12 616 6222, faks 12 616 6229.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych na rzez Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie dotyczących przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek listowych do 50 g w obrocie krajowym i zagranicznym oraz ich zwrotu w przypadku nie doręczenia.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie określonych poniżej powszechnych usług pocztowych dla Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie, os. Złotej Jesieni 14, 31 - 828 Kraków, za których wykonanie Zamawiający uiszczał będzie wynagrodzenie w formie opłaty z dołu: 1) w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych i priorytetowych: a) przesyłek listowych nierejestrowanych /z masą do 50g/ b) przesyłek listowych rejestrowanych /z masą do 50g/, 2) w zakresie usług komplementarnych do przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym, 3) zwracanie przesyłek do Zamawiającego (Nadawcy) po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania odbiorcy..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.20.00-4, 64.12.11.00-1, 64.11.30.00-1, 64.11.40.00-8.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
27.12.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska s.a. Biuro Klienta Biznesowego i Instytucjonalnego, {Dane ukryte}, 30-949 Kraków, kraj/woj. małopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 480000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    480000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    480000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    480000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu jest świadczenie powszechnych usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych o masie do 50 gram oraz ich ewentualnych zwrotów w obrocie krajowym i zagranicznym do Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie. Zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Z 2008 r., Nr 189, poz. 1159 z późn. zm., zwanej dalej skrótowo PrPocztU) Poczta Polska S.A. pełni funkcje operatora publicznego, do którego należy obowiązek świadczenia powszechnych usług w sposób ciągły i niezależny od wyników ekonomicznych tej działalności, a także na warunkach określonych przepisami Prawa pocztowego oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych z dnia 09 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 46 ust. 3 PrPocztU. Na podstawie tych przepisów Poczta Polska S.A. jako operator publiczny jest zobowiązana m.in. do zachowania. określonych terminów doręczeń przesyłek oraz do posiadania na terenie kraju, co najmniej 8.240 placówek (zgodnie z § 44 wyżej cytowanego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych), co między innymi daje gwarancje, w odróżnieniu od innych operatorów, dostarczania przesyłek na terenie całego kraju, jak i możliwość odbioru niedoręczonych przesyłek w siedzibie operatora. Zakres i charakter działalności prowadzonej przez Zamawiającego obejmuje przede wszystkim sprawowanie zarządu komunalnym zasobem mieszkaniowym oraz lokali użytkowych, jak również prowadzenie na szeroką skalę działań windykacyjnych w zakresie należności Gminy Miejskiej Kraków z tytułu zajmowania lokali, w tym na drodze postępowań sądowych. Ponadto Zamawiający sprawuje zarząd nieruchomościami osób nieznanych z miejsca pobytu oraz wchodzącymi do masy spadków nieobjętych, co bardzo często wiąże się z koniecznością kierowania korespondencji za granicę kraju. Zamawiający, w ramach sprawowanego zarządu mieniem komunalnym, podejmuje również działania wymagające uzyskania decyzji, zezwoleń, uzgodnień lub innych aktów a także zgłoszeń, w ramach postępowań administracyjnych. Istotne więc znaczenie dla Zamawiającego ma powszechność świadczenia usług pocztowych, ich dostępność w sposób ciągły i jednolity na terenie całego obszaru działania Zamawiającego, a także na terenie kraju i za granicą. Jak wynika z Raportu Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce w 2011 roku, Poczta Polska S.A. jest jedynym operatorem pocztowym, dysponującym infrastrukturą konieczną do świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym. Operatorzy niepubliczni, w tym tacy, których zakres działalności może dotyczyć całego terytorium kraju, skupiają się na świadczeniu usług w dużych ośrodkach miejskich i pomiędzy takimi ośrodkami. Okoliczność ta pozwala stwierdzić, że nie jest to powszechny zasięg działania w takim rozumieniu, jak w przypadku Poczty Polskiej S.A., która świadczy swoje usługi także na obszarach wiejskich. Poza tym Poczta Polska S.A. ma obowiązek świadczenia usług w obrocie krajowym i zagranicznym, a wiec możliwe jest dostarczanie przez Pocztę Polską S.A. przesyłek do każdego miejsca w kraju i za granica. Niepubliczni operatorzy pocztowi mogą świadczyć swoje usługi na terenie kraju, zagranicy lub tyko lokalnie. Powszechne usługi pocztowe w rozumieniu przepisów ustawy PrPocztU to usługi polegające na: a) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu: - przesyłek listowych do 2.000 g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością, - paczek pocztowych do 10.000 g, w tym z zadeklarowaną wartością, - przesyłek dla ociemniałych, b) doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20.000 g, c) realizowaniu przekazów pocztowych, świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach i po przystępnych cenach, z zachowaniem wymaganej prawem jakości oraz z zapewnieniem co najmniej jednego opróżniania nadawczej skrzynki pocztowej i doręczania przesyłek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu. W myśl art. 46 ust. 1 PrPocztU, operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający: 1) traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej; 2) traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością; 3) uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym; 4) przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante. 2. Zgodnie z art. 6 ust. 1 PrPocztU wykonywanie działalności pocztowej w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek: dla ociemniałych, przesyłek z korespondencją o masie do 2000 g (z wyłączeniem przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej zastrzeżonej dla operatora publicznego, tj. 50 gr.) oraz przyjmowanych, przemieszczanych i doręczanych w sposób inny niż określony dla powszechnych usług pocztowych, wymaga zezwolenia. Zezwolenie nie jest wymagane na wykonywanie działalności pocztowej przez operatora publicznego w zakresie świadczenia powszechnych usług pocztowych, o których mowa w art. 46 PrPocztU (art. 6 ust. 5 PrPocztU). Zgodnie z rejestrem prowadzonym przez Prezesa UKE na dzień 5 grudnia 2012 roku powyższe zezwolenie posiada 4 operatorów pocztowych: 1) Dystrybucja Polska Sp. z o.o. - na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją, 2) Kolporter Logistyka Sp. z o.o. - na działalność pocztowa w zakresie przesyłek dla ociemniałych i przesyłek z korespondencją do 2000 gram - działalność zawieszona od dnia 15.09.2004 r., 3) WAWA S.A. - na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją i przesyłek dla ociemniałych - działalność zawieszona od dnia 7.10.2004 r., 4) Działalność Usługowa Jerzy Jaworski - na działalność pocztową w zakresie przesyłek dla ociemniałych i przesyłek z korespondencją do 2000 gram - działalność zawieszona od dnia 25.03.2005 r. Działalność pocztową w zakresie wymagającym zezwolenia prowadzi obecnie Dystrybucja Polska Sp. z o.o. Zakres prowadzonej przez tę spółkę działalności pocztowej nie wyczerpuje jednak zapotrzebowania Zamawiającego, ponieważ posiada ona zezwolenie wyłącznie na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją, a nadto nie świadczy usług na terenie zagranicy. 3. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polską S.A. wynika istotny fakt, że potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, wydane przez placówkę operatora publicznego, ma moc dokumentu urzędowego (art. 45 PrPocztU). Powyższej mocy nie posiada potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej przez operatora nie mającego statusu operatora publicznego. Oznacza to, że potwierdzenia nadania przesyłki wydane przez innych operatorów nie są dokumentami urzędowymi, tylko prywatnymi. Wyżej wskazano, że istotna część działalności Zamawiającego polega na podejmowaniu czynności procesowych w toku postępowań sądowych, a także postępowań administracyjnych i sądowoadministracyjnych. W ich toku często niezbędne jest wykazanie i ustalenie nie tylko faktu nadania określonej przesyłki, ale także terminu jej nadania. W tym zakresie urzędowa moc potwierdzenia stanowi istotną cechę, jako że co do zasady wyłącza możliwość kwestionowania faktu nadania oraz terminu nadania określonej przesyłki. Wyjątkowo wyraźnie zagadnienie to jest uwypuklone na gruncie przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm., zwanej dalej skrótowo k.p.c.), które - w ramach postępowania dowodowego - wyróżniają dokumenty urzędowe i prywatne. Zarówno w orzecznictwie jak i literaturze panuje pogląd, zgodnie z którym przez domniemanie zgodności z prawdą dokument urzędowy staje się najbardziej wiarygodnym środkiem dowodowym w postępowaniu cywilnym, mającym dla sądu najczęściej rozstrzygające znaczenie. Natomiast dokumenty prywatne, zgodnie z art. 245 k.p.c., stanowią wyłącznie dowód tego, że osoba, która je podpisała, złożyła oświadczenie zawarte w ich treści. W przypadku zatem potwierdzeń nadania przesyłki rejestrowanej u operatora innego niż operator publiczny, potwierdzenie nadania, będące dokumentem prywatnym, stanowiłoby tylko dowód na to, że osoba (a w praktyce osoba przyjmująca przesyłkę w placówce operatora pocztowego, nie czyniąca wyraźnego podpisu imieniem i nazwiskiem, a przez to bardzo trudna do zidentyfikowania) która podpisała się w treści tego potwierdzenia przyjęła przesyłkę. To z kolei mogłoby rodzić dalsze poważne trudności dowodowe. W praktyce moc dokumentu urzędowego przejawiać się będzie również tym, że przedłożenie przez zamawiającego w toku postępowania sądowego przed sądem powszechnym lub Sądem Najwyższym, sądami administracyjnymi lub w toku postępowania administracyjnego lub podatkowego, potwierdzenia nadania posiadającego moc dokumentu urzędowego, umożliwi wykazanie, że określona przesyłka (np. wezwanie do zapłaty, oświadczenie o wypowiedzeniu umowy, oświadczenie o odstąpieniu od umowy, pisma procesowe) została doręczona adresatowi w określonej dacie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy od momentu otrzymania przesyłki biegną terminy do dokonania określonych czynności w postępowaniu administracyjnym. Na gruncie przepisów k.p.c. moc dokumentu urzędowego wynika z treści art. 244 § 1 k.p.c., zgodnie, z którym dokumenty urzędowe, sporządzane w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo poświadczone. Jednocześnie zgodnie z art. 165 § 2 k.p.c. oddanie pisma procesowego w polskiej placówce operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sadu. Na gruncie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm., dalej skrótowo k.p.a.) skutki dokumentu urzędowego wynikają z art. 76 § 1 k.p.a., zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Zgodnie z art. 57 § 5 pkt 2 k.p.a. termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Analogiczne do powyższych regulacje prawne zawarte są w przepisach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm. - zob. art. 198b ust. 2), ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo i postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm. - zob. art. 83 § 3), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749 z późn. zm. - zob. art. 12 § 6 pkt 2). 4. Powyższe znaczenie ustawowo przyznane czynnościom i dokumentom pochodzącym od Poczty Polskiej S.A., jako publicznego operatora pocztowego, pozwala stwierdzić, że przysługują jej wyjątkowe uprawienia, którymi nie dysponuje żaden inny podmiot działający na rynku usług pocztowych, a które to uprawnienia są niezbędne dla zapewnienia należytej działalności Zamawiającego. W wyroku z 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt KIO 2583/11) Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, że zgodnie z art. 47 ust. 1 prawa pocztowego operatorowi publicznemu ((...) przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczania przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram (...)). Należy dodać, że monopol operatora publicznego w przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram nie wynika z woli i przekonania zamawiającego, a wynika wprost z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Trzeba mieć na względzie, że zgodnie z art. 32 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy - Prawo zamówień publicznych, zamawiający zobowiązany jest do ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia poprzez ustalenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 355 Kodeksu cywilnego, który (zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem i doktryną znajduje zastosowanie do wykładni pojęcia należytej staranności przy szacowaniu wartości zamówienia publicznego), należyta staranność to staranność ogólnie wymagana w stosunku do danego rodzaju. W postępowaniu o udzielenie zamówienia na świadczenie usług pocztowych, za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego, a nie na poziomie operatora niepublicznego. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami opłata za świadczenie usług pocztowych w odniesieniu do przesyłek o masie nieprzekraczającej 50 gram, którą zobowiązany jest pobrać niepubliczny operator pocztowy, wynosi co najmniej dwuipółkrotność opłaty, zgodnej z cennikiem Poczty Polskiej S.A. Tym samym należy wskazać na bezprzedmiotowość organizowania przetargu w sytuacji, gdy na usługi pocztowe zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. jako operatora publicznego, inni operatorzy pocztowi mogą oferować ceny - zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe - nie niższe niż dwuipółkrotność cennika obowiązującego operatora publicznego. O konkurencji bowiem można mówić tylko na danym rynku, charakteryzującym się zgodnością asortymentową i geograficzną. Będzie ona występowała wówczas, gdy co najmniej dwa podmioty prowadzić będą na danym obszarze działalność polegającą na oferowaniu tego samego asortymentu towarów lub usług, które dla ich odbiorców stanowić będą substytuty. W aktualnym stanie prawnym nie można mówić więc o konkurencji na rynku usług pocztowych zastrzeżonych dla Poczty Polskiej S.A., jako że ze względu na minimalną opłatę, jaką od takich przesyłek zobowiązani są pobrać niepubliczni operatorzy pocztowi, nie występuje tożsamość asortymentowa, a odbiorcy usług pocztowych nie traktują usług pocztowych niepublicznych operatorów jako substytutu usług świadczonych w zakresie przesyłek zastrzeżonych przez Pocztę Polską S.A. Z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynika, że zwolnieniem od podatku objęte są wszystkie usługi pocztowe oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana (kryterium przedmiotowe), o ile są realizowane przez operatora zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych (kryterium podmiotowe). Obecnie jedynym operatorem publicznym jest Poczta Polska S.A., którą ustawodawca zobowiązał do wykonywania zadań operatora publicznego, a tym samym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Powyższe kryterium przedmiotowe spełnia każdy operator, w tym także operator publiczny, natomiast warunek podmiotowy spełnia tylko i wyłącznie operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych, status którego ustawowo przyznano Poczcie Polskiej S.A. Tym samym - w myśl art. 43 ust. 1 pkt. 17 ustawy o podatku od towarów i usług Poczta Polska S.A. jest podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Zamawiający w sytuacji wykluczenia czy odrzucenia oferty operatora publicznego, zobowiązany byłby do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zwłaszcza w kontekście przepisu art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Skoro bowiem możliwe jest uzyskanie przez zamawiającego, należącego do sektora jednostek finansów publicznych, możliwie najtaniej usługi pocztowej, przy jednoczesnej gwarancji jakości tej usługi, regulowanej prawem pocztowym dla usług operatora publicznego oraz uzyskując prawem przewidziane skutki doręczenia oraz mocy dokumentu urzędowego przesyłek, to zamiar zawarcia umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki z operatorem publicznym, którym jest Poczta Polska S.A., ocenić należy jako słuszny i uzasadniony. Ponadto zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1a cytowanej wyżej ustawy - Prawo zamówień publicznych, w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający ma możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 tej ustawy, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, czy też uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. nr 12, poz. 68) usługi pocztowe zaliczane są do kategorii nr 27 pt. inne usługi ujęte w Wykazie usług o charakterze niepriorytetowym (załączniku nr 2 do Rozporządzenia), bowiem żadnej kategorii począwszy od nr 1 do nr 26 nie przypisano kodów CPV właściwych dla usług pocztowych, tj. 64.11.00.00-0, 64.11.40.00-8, 64.11.30.00-1, 64.11.20.00-4. Udzielenie zamówienia na świadczenie usług objętych przedmiotem zamówienia za cenę dwuipółkrotnie wyższą od ceny oferowanej przez Pocztę Polską S.A. byłoby naruszeniem powyższych zasad. W ocenie zamawiającego zachodzi również przesłanka udzielenia Poczcie Polskiej S.A. zamówienia w trybie z wolnej ręki, wynikająca z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy - Prawo zamówień publicznych. Poczta Polska jako operator publiczny posiada bowiem wyłączność na świadczenie usług zastrzeżonych, wymienionych w art. 47 ust. 1 PrPocztU (operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenia usług pocztowych zwanych dalej usługami zastrzeżonymi. Jakkolwiek zgodnie z treścią ust. 2 art. 47 PrPocztU operatorzy niepubliczni mogą wykonywać powyższe usługi, ale za wyższą cenę (dwuipółkrotność cennika operatora publicznego), to jednak przepis ten wyraźnie wskazuje, że uprawnienie to nie narusza wyłączności świadczenia usług zastrzeżonych, przyznanej Poczcie Polskiej S.A. Na okoliczność, że wyłączności prawa Poczty Polskiej S.A. do świadczenia usług zastrzeżonych nie znosi regulacja art. 47 ust. 2 PrPocztU należy przywołać przepis art. 67 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych, w którym w sposób wyraźny i nie budzący jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych, ustawodawca wymienił zwolnienie z obowiązku powiadamiania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, jeśli przedmiotem zamówienia są m.in. zastrzeżone usługi pocztowe. Kierując się więc zasadami wykładni przepisów prawa, do których należy dyrektywa założenia racjonalności ustawodawcy, stwierdzić trzeba, że skoro w przepisach ustawy - Prawo zamówień publicznych ustawodawca przewidział i dopuścił udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki na usługi pocztowe zastrzeżone, to nie ma podstaw do twierdzenia, że zamówienia na te usługi bezwzględnie udzielane muszą być w trybach konkurencyjnych. Operatorzy niepubliczni mogą świadczyć usługi zastrzeżone dla operatora publicznego, jednakże na innych warunkach niż operator publiczny, zarówno co do wymogów świadczenia usługi oraz cennika. Tym samym nie można twierdzić, że na tych samych warunkach świadczone są usługi zastrzeżone przez więcej niż jednego operatora. Mając powyższe na względzie zachodzą podstawy do udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na rzecz wykonawcy Poczta Polska S.A., a to na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b w związku z art. 5 ust. 1a i art. 67 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych, przy uwzględnieniu powołanych w niniejszym uzasadnieniu innych regulacji prawnych, w szczególności odnoszących się do walorów procesowych i dowodowych przesyłek nadawanych w placówkach operatora publicznego.

Adres: Bolesława Czerwieńskiego 16, 31-319 Kraków
woj. małopolskie
Dane kontaktowe: email: barbara.batko@zbk.krakow.pl
tel: 126 166 222
fax: 12 616 61 29
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 49286020120
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2012-12-04
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.zbk.krakow.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
64112000-4 Usługi pocztowe dotyczące listów
64113000-1 Usługi pocztowe dotyczące paczek
64114000-8 Usługi okienka pocztowego
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Świadczenie usług pocztowych na rzez Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie dotyczących przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek listowych do 50 g w obrocie krajowym i zagranicznym oraz ich zwrotu w przypadku nie doręczenia Poczta Polska s.a. Biuro Klienta Biznesowego i Instytucjonalnego
Kraków
2012-12-28 480 000,00