Szczecin: Adaptacja projektu planu przeciwdziałania skutkom suszy do ogólnopolskich metodyk


Numer ogłoszenia: 77805 - 2015; data zamieszczenia: 28.05.2015

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie , ul. Tama Pomorzańska 13A, 70-030 Szczecin, woj. zachodniopomorskie, tel. 091 4411200, faks 091 4411300.


  • Adres strony internetowej zamawiającego:
    www.szczecin.rzgw.gov.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA


II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Adaptacja projektu planu przeciwdziałania skutkom suszy do ogólnopolskich metodyk.


II.1.2) Rodzaj zamówienia:
usługi.


II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
A. Opis przedmiotu zamówienia Przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na wykonaniu opracowania pn.: Adaptacja projektu planu przeciwdziałania skutkom suszy do ogólnopolskich metodyk, której celem jest opracowanie ostatecznego projektu planu przeciwdziałania skutkom suszy wymaganego zgodnie z art. 88s, ust. 2 ustawy Prawo wodne, z wykorzystaniem wyników pracy pn.: Projekt planu występowania zjawiska suszy w regionach wodnych RZGW w Szczecinie wraz ze wskazaniem obszarów najbardziej narażonych na jej skutki (zwanej dalej Projektem planu). B. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia. Praca obejmować będzie uzupełnienie i weryfikację wyników pracy Projekt planu do zakresu zgodnego z ogólnopolską metodyką pn.: Ochrona przed suszą w planowaniu gospodarowania wodami - metodyka postępowania (zwanej dalej Metodyką postępowania) oraz z wykorzystaniem przekazanych przez Zamawiającego danych meteorologiczno-hydrologicznych i hydrogeologicznych, w szczególności w zakresie następujących elementów: 1. Element 1: przedstawienie ogólnych założeń metodycznych wraz z analizą możliwości wykorzystania wyników dotychczas opracowanych przez Zamawiającego prac oraz dostępnych danych. Wykonawca przeanalizuje wyniki pracy Projekt planu i Identyfikacja oddziaływań zmian poziomów wód podziemnych w obszarze RZGW Szczecin z uwzględnieniem zmian klimatu (zwanej dalej Identyfikacją oddziaływań) oraz oceni możliwość ich wykorzystania celem przedstawienia zjawiska suszy zgodnie z Metodyką postępowania. Jednocześnie Wykonawca przeanalizuje przekazane dane meteorologiczno-hydrologiczne i hydrogeologiczne oraz inne dostępne dane pod kątem ich wykorzystania i przeprowadzenia nowych obliczeń i analiz. 2. Element 2: uzupełnienie i rozszerzenie regionalnej analizy historycznej zjawiska suszy w zakresie wskaźników obligatoryjnych wraz z weryfikacją wytypowania obszarów szczególnie narażonych na występowanie zjawiska suszy. Analiza ta powinna obejmować występowanie suszy atmosferycznej, rolniczej, hydrologicznej i hydrogeologicznej wraz z wyznaczeniem okresów pojawiania się, intensywności i czasu trwania wraz z określeniem jej rozkładów przestrzennych i przedstawieniem graficznym. Analiza ta powinna być przeprowadzona na podstawie wszystkich dostępnych danych meteorologicznych, hydrologicznych i hydrogeologicznych z uwzględnieniem przedziałów czasowych dostępnych danych, a także wskazywać zaobserwowane trendy zmian w występowaniu zjawiska suszy, ponadto uwzględniać scenariusze zmian klimatu. Jako wskaźniki charakteryzujące zjawisko suszy należy zastosować wszystkie wskaźniki określone jako obligatoryjne dla poszczególnych zlewni w opracowaniu Metodyka postępowania. Analiza obejmować powinna inne wskaźniki przyjęte z opracowania Projekt planu oraz Identyfikacja oddziaływań bądź obliczone przez Wykonawcę. Wszelkie modyfikacje w stosunku do metodologii obliczeń wskaźników obligatoryjnych, oraz zastosowanie wskaźników wykraczających poza zakres Metodyki postępowania należy uzgodnić z Zamawiającym. 1) Analiza występowania zjawiska suszy atmosferycznej. a. Metodyka identyfikacji wytypowania zjawiska suszy atmosferycznej obejmować ma opis zjawiska tej suszy oraz parametrów i wskaźników ją charakteryzujących. Wykonawca określi wskaźniki przy wykorzystaniu dostępnych danych, z opisem rodzaju i przedziałów czasowych użytych danych w opracowaniu. Jednocześnie Wykonawca uzasadni wybór lub brak wyboru poszczególnych wskaźników. Wykonawca przedstawi założenia, które przypiszą danym okresom czasowym (miesiące, lata) skalę występowania suszy atmosferycznej (wartości progowe, powyżej których stwierdza się narastanie suszy atmosferycznej). Założenia te mają również obejmować analizę przejścia prezentacji zjawiska suszy z punktowej na interpretację przestrzenną (opis wyboru rodzaju/metody interpolacji). b. Analiza wytypowania zjawiska suszy atmosferycznej w regionach wodnych obejmować ma charakterystykę poszczególnych wskaźników suszy atmosferycznej ze wskazaniem okresów jej występowania , intensywności oraz czasu trwania wraz z określeniem jej rozkładów przestrzennych i przedstawieniem graficznym punktowo i obszarowo. Należy pokazać przez jaki czas - procent wielolecia trwały skategoryzowane okresy suchości właściwe dla suszy atmosferycznej (kategorie okresów bezopadowych) oraz okresy z brakiem oznak suszy atmosferycznej. W analizach należy uwzględnić udział procentowy lat oraz miesięcy w wieloleciu. Jednocześnie należy wskazać, na które konkretnie lata i miesiące przypadały poszczególne kategorie okresów bezopadowych. Analiza ta obejmować ma zależności występowania zjawiska suszy wyznaczonego przez poszczególne wskaźniki oraz ocenę zastosowania poszczególnych wskaźników dla oceny zjawiska suszy atmosferycznej. Analiza ma również wykazać wpływ suszy atmosferycznej na powstawanie kolejnych faz suszy (suszy glebowej i dalej hydrologicznej). c. Identyfikacja obszarów zagrożonych występowaniem zjawiska suszy atmosferycznej wraz z oceną poziomu zagrożenia suszą. Charakterystyka tych obszarów obejmować powinna czas trwania, okresy występowania, intensywność suszy atmosferycznej wraz z określeniem kierunków trendów tych zmian. Analiza ta powinna obejmować co najmniej przedstawienie udziału miesięcy oraz lat bardzo i ekstremalnie suchych w wieloleciu, tendencje zmian wskaźników w seriach obserwacji rocznych i w wieloleciu, jak również zasięg suszy atmosferycznej wskazanej w wieloleciu. Wyniki powyższej analizy należy przedstawić w odniesieniu do regionów wodnych, zlewni bilansowych, jednolitych części wód podziemnych oraz zlewni jednolitych części wód powierzchniowych. 2) Analiza występowania zjawiska suszy rolniczej. a. Metodyka identyfikacji wytypowania zjawiska rolniczej obejmować ma opis zjawiska tej suszy oraz parametrów i wskaźników ją charakteryzujących. Wykonawca określi wskaźniki przy wykorzystaniu dostępnych danych, z opisem rodzaju i przedziałów czasowych użytych danych w opracowaniu. Jednocześnie Wykonawca uzasadni wybór lub brak wyboru poszczególnych wskaźników. Wykonawca przedstawi założenia, które przypiszą danym okresom czasowym (miesiące, lata) skalę występowania suszy rolniczej (wartości progowe, powyżej których stwierdza się narastanie suszy rolniczej). Założenia te mają również obejmować analizę przejścia prezentacji zjawiska suszy z punktowej na interpretację przestrzenną (opis wyboru rodzaju/metody interpolacji). b. Analiza wytypowania zjawiska suszy rolniczej w regionach wodnych obejmować ma charakterystykę poszczególnych wskaźników suszy rolniczej ze wskazaniem okresów jej występowania , intensywności oraz czasu trwania wraz z określeniem jej rozkładów przestrzennych i przedstawieniem graficznym punktowo i obszarowo. Należy pokazać przez jaki czas - procent wielolecia trwały skategoryzowane okresy suchości właściwe dla suszy rolniczej (kategorie okresów niedoborów wody dla roślin) oraz okresy z brakiem oznak suszy rolniczej. W analizach należy uwzględnić udział procentowy lat oraz miesięcy w wieloleciu, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wegetacyjnego roślin. Jednocześnie należy wskazać, na które konkretnie lata i miesiące przypadały poszczególne kategorie okresów niedoborów wody dla roślin (suchość gleby). Analiza ta obejmować ma zależności występowania zjawiska suszy wyznaczonego przez poszczególne wskaźniki oraz ocenę zastosowania poszczególnych wskaźników dla oceny zjawiska suszy atmosferycznej. c. Podatność gleb na suszę. Należy dokonać podziału obszaru na strefy o różnej podatności gleb na suszę tj. ocenić zagrożenie występowania zjawiska suszy rolniczej oprócz wyników przebiegu meteorologicznych warunków wilgotnościowych należy uwzględnić istniejące na danym terenie warunki glebowe a w szczególności ocenić ich podatności na suszę. d. Identyfikacja obszarów zagrożonych występowaniem zjawiska suszy rolniczej wraz z oceną poziomu zagrożenia suszą. Charakterystyka tych obszarów obejmować powinna czas trwania, okresy występowania, intensywność suszy rolniczej wraz z określeniem kierunków trendów tych zmian. Analiza ta powinna obejmować co najmniej przedstawienie udziału miesięcy oraz lat bardzo i ekstremalnie suchych w wieloleciu, tendencje zmian wskaźników w seriach obserwacji rocznych i w wieloleciu, jak również zasięg suszy rolniczej wskazanej w wieloleciu. Wyniki powyższej analizy należy przedstawić w odniesieniu do regionów wodnych, zlewni bilansowych, jednolitych części wód podziemnych oraz zlewni jednolitych części wód powierzchniowych. 3) Analiza występowania zjawiska suszy hydrologicznej. a. Metodyka identyfikacji wytypowania zjawiska suszy hydrologicznej obejmować ma opis zjawiska tej suszy oraz parametrów i wskaźników ją charakteryzujących. Wykonawca określi wskaźniki przy wykorzystaniu dostępnych danych, z opisem rodzaju i przedziałów czasowych użytych danych w opracowaniu. Jednocześnie Wykonawca uzasadni wybór lub brak wyboru poszczególnych wskaźników. Wykonawca przedstawi założenia, które przypiszą danym okresom czasowym (miesiące, lata) skalę występowania suszy hydrologicznej (wartości progowe, powyżej których stwierdza się narastanie suszy hydrologicznej). Założenia te mają również obejmować analizę przejścia prezentacji zjawiska suszy z punktowej na interpretację przestrzenną (opis wyboru rodzaju/metody interpolacji). b. Analiza wytypowania zjawiska suszy hydrologicznej w regionach wodnych obejmować ma charakterystykę poszczególnych wskaźników suszy hydrologicznej ze wskazaniem okresów jej występowania, intensywności oraz czasu trwania wraz z określeniem jej rozkładów przestrzennych i przedstawieniem graficznym punktowo i obszarowo. Należy pokazać przez jaki czas - procent wielolecia trwały okresy występowania niskich stanów lub przepływów wody wywołanych ograniczonym zasilaniem koryt - zwane niżówkami hydrologicznymi oraz okresy z brakiem oznak suszy hydrologicznej. W analizach należy uwzględnić liczby lat z niżówką powyżej 120 dni oraz średniej liczby dni z niżówką w roku. Jednocześnie należy wskazać, na które konkretnie lata i miesiące przypadały niżówki hydrologiczne. Analiza ta obejmować ma zależności występowania zjawiska suszy wyznaczonego przez poszczególne wskaźniki oraz ocenę zastosowania poszczególnych wskaźników dla oceny zjawiska suszy hydrologicznej. c. Identyfikacja obszarów zagrożonych występowaniem zjawiska suszy hydrologicznej wraz z oceną poziomu zagrożenia suszą. Charakterystyka tych obszarów obejmować powinna czas trwania, okresy występowania, intensywność suszy hydrologicznej wraz z określeniem kierunków trendów tych zmian, tendencje zmian wskaźników w seriach obserwacji rocznych i w wieloleciu, jak również zasięg suszy hydrologicznej wskazanej w wieloleciu oraz podatność na wystąpienie tego zjawiska. Wyniki powyższej analizy należy przedstawić w odniesieniu do regionów wodnych, zlewni bilansowych, jednolitych części wód podziemnych oraz zlewni jednolitych części wód powierzchniowych. 4) Analiza występowania zjawiska suszy hydrogeologicznej. a. Metodyka identyfikacji występowania suszy hydrogeologicznej obejmować ma opis zjawiska tej suszy oraz wskaźników ją charakteryzujących tj. wskaźnika niżówki hydrogeologicznej kn oraz wskaźnika wykorzystującego wartości progowe położenia zwierciadła wód podziemnych, określane metodami statystycznymi z wyników obserwacji wieloletnich i mające bezpośrednie odniesienie do stanów wód, lub inne wskaźniki przyjęte z opracowania Projekt planu oraz Identyfikacja oddziaływań bądź obliczone przez Wykonawcę. Wykonawca przedstawi analizę wykorzystania dostępnych danych o stanie zwierciadła wód podziemnych z sieci monitoringu oraz oceni możliwość ich zastosowania do przedstawienia zjawiska suszy hydrogeologicznej. Wykonawca określi wskaźniki przy wykorzystaniu dostępnych danych. Założenia te mają również obejmować analizę przejścia prezentacji zjawiska suszy z punktowej na interpretację przestrzenną. Wykonawca sporządzi bazę danych obejmującą punkty sieci monitoringu zwierciadła wód podziemnych zlokalizowane na obszarze RZGW Szczecin (tabele Excel i warstwy shp). b. Analiza występowania zjawiska suszy hydrogeologicznej w regionach wodnych obejmować ma charakterystykę poszczególnych wskaźników suszy ze wskazaniem okresów jej występowania, intensywności oraz czasu trwania wraz z określeniem jej rozkładów przestrzennych i przedstawieniem graficznym punktowo i obszarowo. W ramach przeprowadzonych analiz wartości wskaźników należy obliczyć w sposób ciągły dla wszystkich przyjętych obserwacji położenia zwierciadła wód podziemnych. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń i analiz należy ustalić szczegółowo dla każdego wytypowanego punktu monitoringu liczbę niżówek, średnią, maksymalną i minimalną długość ich trwania, liczbę lat, miesięcy i dni w których pojawiły się niżówki oraz występowanie niżówek trwających co najmniej przez 3 miesiące w wieloleciu i roku. W ramach analizy szczegółowo zostaną określone wszystkie miesiące w których występowała niżówka z określeniem jej początku i końca, ustaleniem czasu trwania każdej niżówki, jej intensywności i częstości jej występowania oraz lata w których w sposób ciągły występowała niżówka. Powyższą analizę niżówki należy również przeprowadzić z wyszczególnieniem płytkiej i głębokiej niżówki wraz z odniesieniem się do głębokości występowania poziomu wodonośnego i charakteru zwierciadła wód podziemnych. Analiza ta pozwoli na wykonanie szczegółowej charakterystyki zaobserwowanych niżówek w punktach monitoringu oraz obszarowo w regionach wodnych w tym co najmniej pozwoli przedstawić przedziały występowania i częstotliwości niżówek, płytkich niżówek, głębokich niżówek i niżówek hydrogeologicznych trwających co najmniej przez 3 miesiące w roku i w wieloleciu oraz określić intensywność suszy hydrogeologicznej z wydzieleniem jej klasyfikacji. Analiza ta obejmować ma również zależności występowania zjawiska suszy wyznaczonego przez poszczególne wskaźniki oraz ocenę wiarygodności i możliwości zastosowania poszczególnych wskaźników dla prezentacji zjawiska suszy hydrogeologicznej. c. Przedstawienie w regionie wodnym analizy trendu zmian położenia zwierciadła wód podziemnych z określeniem czynników naturalnych i antropogenicznych mających wpływ na zmiany zwierciadła wód podziemnych oraz trendu występowania zjawiska suszy na postawie wykonanych analiz tego zjawiska. d. Identyfikacja w regionie wodnym antropogenicznych czynników wpływających na zagrożenie suszą hydrogeologiczną. e. Analiza podatności obszaru regionu wodnego na wystąpienie zjawiska suszy hydrogeologicznej wraz z oceną poziomu zagrożenia suszą/niżówka dla przeprowadzonych analiz występowania tego zjawiska. Analiza podatności obszaru na wystąpienie zjawiska suszy hydrogeologicznej powinna uwzględniać co najmniej intensywność i przebieg niżówek oraz położenie obszarów w strefach hydrodynamicznych. Należy przedstawić założenia i kryteria jakie zostały wzięte do określenia podatności obszaru na występowanie zjawiska suszy hydrogeologicznej. Na podstawie przeprowadzonych analiz należy przedstawić rozkład przestrzenny podatności obszaru na występowanie suszy hydrogeologicznej z określeniem stopni zagrożenia wystąpienia tej suszy. f. Identyfikacja obszarów zagrożonych występowaniem zjawiska suszy hydrogeologicznej wraz z oceną podatności na wystąpienie zagrożenia tą suszą. Charakterystyka tych obszarów obejmować powinna czas trwania, okresy występowania, intensywność i zasięgi suszy/niżówek hydrogeologicznych oraz podatność na wystąpienie tego zjawiska. Identyfikacje tą należy wykonać w odniesieniu do regionów wodnych, jednolitych części wód podziemnych oraz zlewni wód powierzchniowych. 5) Przedstawienie łącznej analizy poziomu zagrożenia występowania wszystkich czterech typów susz (atmosferycznej, rolniczej, hydrologicznej i hydrogeologicznej) w odniesieniu do regionów wodnych, zlewni bilansowych, jednolitych części wód podziemnych, zlewni jednolitych części wód powierzchniowych oraz gmin. 6) Przedstawienie zmian klimatu na podstawie opracowanych scenariuszy i ich wpływ na występowanie zjawiska suszy z uwzględnieniem opracowanych. 3. Element 3: uzupełnienie i rozszerzenie hierarchizacji obszarów narażonych na występowanie skutków suszy. Opracowanie zawierać ma założenia metodyczne i analityczne zastosowane przy identyfikacji i hierarchizacji obszarów narażonych na występowanie skutków suszy atmosferycznej, rolniczej, hydrologicznej i hydrogeologicznej w tym zastosowane metody dla analizy potrzeb wodnych użytkowników i środowiska przyrodniczego. Dla każdego rodzaju analizowanej suszy należy przedstawić kryteria wraz z ich rangą zastosowaną dla identyfikacji i hierarchizacji wyznaczonych obszarów narażonych na występowanie skutków suszy. W opracowaniu zostaną szczegółowo omówione wyniki przeprowadzonych analiz przeprowadzonych dla obszarów podatnych i zagrożonych występowaniem suszy z uwzględnieniem potrzeb wodnych użytkowników i środowiska przyrodniczego w kontekście ich wpływu na zjawisko suszy. Celem hierarchizacji obszarów narażonych na skutki występowania suszy jest wskazanie stopnia zagrożeń (oddziaływania skutków suszy) na poszczególne sektory gospodarki krajowej w danym obszarze (regiony wodne, gminy) w kontekście planowania priorytetów wdrażania działań łagodzących. Hierarchizację należy przeprowadzić odrębnie dla każdego rodzaju suszy (atmosferycznej, rolniczej, hydrologicznej oraz hydrogeologicznej). Zastosowane przy hierarchizacji poszczególne kryteria charakteryzujące potrzeby wodne użytkowników i inne elementy środowiska przyrodniczego należy przedstawić na mapach i w postaci warstw shp. W hierarchizacji należy uwzględnić, co najmniej, następujące kryteria: 1) elementy charakteryzujące zjawisko suszy: czas trwania, okres występowania i intensywność suszy, 2) wrażliwość ekosystemów od wód zależnych, 3) strefy hydrodynamicznego regionalnego układu krążenia wód podziemnych, 4) elementy gospodarczo-ekonomiczne: a. zaopatrzenie ludności w wodę b. wielkość poboru wód i zapotrzebowania na wodę, c. wrażliwość użytkowników wód powierzchniowych i podziemnych na brak wody, w tym analizę ekonomiczną potencjalnie ponoszonych strat, d. rolnictwo, e. energetyka, f. przemysł, g. żegluga śródlądowa, h. inne elementy wynikające ze specyfiki regionu wodnego. 5) W ramach hierarchizacji wyznaczone zostaną co najmniej 3 przedziały wrażliwości obszarów narażonych na skutki suszy, ustalone w celu identyfikacji terenów wymagających szczególnych działań łagodzących skutki suszy. Każdy zidentyfikowany obszar narażony na występowanie skutków suszy zostanie przyporządkowany do odpowiedniego przedziału. 4. Element 4: Identyfikacja obszarów narażonych na występowanie skutków suszy wraz z uwzględnieniem potrzeb wodnych użytkowników i środowiska przyrodniczego, zawierająca ustalenie listy gmin, które mogą być dotknięte suszą oraz przedstawienie wyników na mapach w skali 1:100 000. Przy identyfikacji należy wziąć pod uwagę obszary historycznego występowania suszy oraz obszary potencjalnie narażone na suszę w związku ze zmianami klimatu. Dla każdego wskazanego obszaru należy przyporządkować region wodny, zlewnie bilansowe, zlewnie jednolitych części wód powierzchniowych i jednolite części wód podziemnych, rejony wodno gospodarcze. W celu wyznaczenia obszarów narażonych na występowanie skutków suszy, należy dokonać: 1) identyfikacji grup użytkowników w obszarach zagrożonych suszą, których dotyczy problem braku wody, 2) identyfikacji możliwych konfliktów spowodowanych suszą pomiędzy poszczególnymi sektorami gospodarki, społeczeństwem i środowiskiem. Wykaz obszarów gospodarczych, społecznych i środowiskowych, najbardziej wrażliwych na wystąpienie suszy, 3) oszacowania wpływu poszczególnych rodzajów suszy na różne dziedziny gospodarcze (rolnictwo, przemysł, turystykę), społeczeństwo (zaopatrzenie w wodę do picia, zdrowie, rekreację) oraz środowisko (rośliny i zwierzęta, ekosystemy od wód zależne), inne obszary, 4) identyfikacji możliwych trendów rozwojowych w obszarze regionu wodnego, powodujących wzrost ryzyka wystąpienia konfliktów w przyszłości, 5) identyfikacji obszarów istotnych ze względu na walory przyrodnicze i środowiskowe, dla których susza może stanowić zagrożenie bytu, lub powodować istotne straty w środowisku, identyfikacja przyczyn tych zagrożeń. 5. Element 5: Opracowanie projektu planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego oraz Ücker zwanego dalej Planem przeciwdziałania skutkom suszy; Wykonawca opracuje: 1) Plan przeciwdziałania skutkom suszy, z uwzględnieniem zapisów art. 88r ust. 3 i 4 ustawy Prawo wodne, czyli zawrze w nim: a. analizę możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych w zhierarchizowanych obszarach narażonych na skutki występowania suszy wraz z oceną celowości i możliwości zastosowania różnych form retencji w obszarach wymagających zwiększenia zasobów wodnych, b. propozycje budowy, rozbudowy lub przebudowy urządzeń wodnych w zhierarchizowanych obszarach narażonych na skutki występowania suszy wraz z oceną celowości i możliwości zastosowania alternatywnych rozwiązań, c. propozycje niezbędnych zmian w zakresie korzystania z zasobów wodnych oraz zmian naturalnej i sztucznej retencji w zhierarchizowanych obszarach narażonych na skutki występowania suszy wraz z oceną celowości i możliwości zastosowania alternatywnych rozwiązań, na podstawie katalogu działań służącym ograniczeniu skutków suszy. 2) Katalog działań służącym ograniczeniu skutków suszy, zawarty w metodyce i w razie potrzeb wynikających ze specyfiki regionu wodnego Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego oraz Ücker uzupełniony przez Wykonawcę o inne działania. Katalog winien zawierać : a. wykaz możliwych działań krótkoterminowych (bieżących), w tym: a) prawnych ograniczających wykorzystanie wody w okresie występowania jej deficytu, b) technicznych z zakresu dostarczania wody z innych rejonów, innych, skutecznie wpływających na łagodzenie skutków suszy, b. wykaz działań długoterminowych (wieloletnich), w tym: a) prawnych, regulujących możliwość wykorzystywania wód powierzchniowych i podziemnych w sposób wymienny i z korzyścią dla gospodarki i środowiska, b) technicznych, zwiększających zasoby wody i umożliwiających ich wykorzystanie w czasie jej niedoboru, c) nietechnicznych, zwiększających retencję i zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, d) edukacyjnych, wpływających na świadomość społeczeństwa i użytkowników gospodarczych, c. wykaz działań ekonomiczno-prawnych zachęcających do oszczędnego gospodarowania zasobami wody oraz działań zniechęcających do gospodarowania rozrzutnego. d. identyfikację działań w celu zażegnania możliwych konfliktów po wprowadzaniu Planu przeciwdziałania skutkom suszy. 3) Zapisy planu powinny być przeanalizowane pod kątem zgodności z przepisami prawa oraz sformułowane w sposób przejrzysty i precyzyjny wraz z określeniem obszarów obowiązywania. Plan musi być uzgodniony z Zamawiającym. 6. Element 6: W ramach pracy zostanie zapewniony aktywny udział społeczeństwa poprzez podanie do publicznej wiadomości projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy (przy czym uwagi społeczeństwa będą wpływały do Zamawiającego przez 6 miesięcy od upublicznienia projektu, a więc również po zakończeniu pracy). Rozpoczęcie konsultacji społecznych projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy w sierpniu 2015r. zgodnie z Harmonogramem i programem prac związanych z przygotowaniem planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego oraz Ücker. 7. Element 7: Przeprowadzenie analizy interesariuszy uczestnictwa w procesie zarządzania ryzykiem suszy dla obszaru regionu wodnego , której efektem będzie: 1) wykaz instytucji zaangażowanych w monitorowanie i przeciwdziałanie skutkom suszy, ich wzajemne powiązania z przedstawieniem istniejących i działających programów i procedur określania zjawiska suszy, 2) rola instytucji rządowych, samorządowych, ich kompetencje i zakres odpowiedzialności w zakresie przeciwdziałania skutkom suszy, 3) opracowanie procedur działania tych struktur dla przypadków: a. bieżącego monitorowania parametrów suszy, informowania instytucji i społeczeństwa b. wystąpienia zagrożenia suszą. 8. Element 8: Sporządzenie wykazu wskaźników oceny suszy, procedur oceny określenia progów granicznych, od których należy wnioskować o podniesienie alertu wraz z przedstawieniem schematu postępowania i odpowiedzialnych instytucji. 9. Element 9: Analiza kosztów i korzyści dla sformułowanego Planu przeciwdziałania skutkom suszy. Efekt tego Elementu zamówienia stanowić będzie zestawienie oczekiwanych kosztów realizacji z oczekiwanymi korzyściami, w celu wyboru najlepszych i najbardziej efektywnych pod względem ekonomicznym, społecznym i środowiskowym rozwiązań zaproponowanych w projekcie Planu przeciwdziałania skutkom suszy. 10. Element 10: Analiza i identyfikacja niezbędnych instrumentów prawnych dla umożliwienia wdrożenia Planu przeciwdziałania skutkom suszy wraz z przedstawieniem procedury oceny aktualności tego planu. Celem tego Elementu zamówienia jest identyfikacja instrumentów prawnych niezbędnych dla umożliwienia wdrożenia lub wsparcia realizacji Planu poprzez: 1) analizę przepisów zawartych w prawie krajowym i lokalnym dotyczących gospodarowania wodami, planowania przestrzennego, ochrony środowiska, 2) identyfikację działań, których wdrożenie przepisów prawnych uniemożliwiają lub umożliwiają w sposób ograniczony, 3) propozycję wprowadzenia uzupełnień do istniejącego prawa lub opracowania nowych przepisów dających jako wynik końcowy pełną możliwość wdrożenia Planu przeciwdziałania skutkom suszy. 11. Przy realizacji zamówienia należy uwzględnić następujące opracowania: 1) Projekt planu występowania zjawiska suszy w regionach wodnych RZGW w Szczecinie wraz ze wskazaniem obszarów najbardziej narażonych na jej skutki, Pectore-Eco, Gliwice 2012r., 2) Ochrona przed suszą w planowaniu gospodarowania wodami. Metodyka postępowania, RS-EKO, 2013r., 3) Identyfikacja oddziaływań zmian poziomów wód podziemnych w obszarze RZGW Szczecin z uwzględnieniem zmian klimatu, (PIG PIB Oddział Geologii Morza Gdańsk 2012), 4) Raport o stanie chemicznym i ilościowym jednolitych części wód podziemnych dla obszarów dorzeczy zgodnie z wymaganiami RDW, PIG, Warszawa 2008 r., 5) Monitoring stanu chemicznego oraz ocena stanu jednolitych części wód podziemnych w dorzeczach w latach 2009-2011 Temat nr 32.8407.0901.18.0. SPRAWOZDANIE z wykonania zadania nr 7 Opracowanie raportu o stanie chemicznym oraz ilościowym 161 jednolitych części wód podziemnych zgodnie z wymaganiami RDW i dyrektywy córki, PIG-PIB, Warszawa 2011 r., 6) Monitoring stanu chemicznego oraz ocena stanu jednolitych części wód podziemnych w dorzeczach w latach 2012-2014. Temat nr 32.8407.1201.08.0.Raport o stanie chemicznym oraz ilościowym jednolitych części wód podziemnych w dorzeczach w podziale na 161 i 172 JCWPd, stan na rok 2012, zadanie 8, PIG-PIB, Warszawa 2013 r., 7) Ekosystemy lądowe pozostające w dynamicznych relacjach z wodami podziemnymi i powierzchniowymi dla obszarów dorzeczy w Polsce (z wyłączeniem regionu wodnego Warty), praca wykonana przez Konsorcjum: TECHMEX S.A., Instytut Melioracji i Użytków Zielonych, na zamówienie Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, sfinansowana ze środków Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Warszawa, lipiec 2009 r., 8) Ustalenie możliwych do zagospodarowania zasobów wód podziemnych i przeprowadzenie bilansu wodno-gospodarczego z uwzględnieniem oddziaływań z wodami powierzchniowymi - Zadanie 21, PIG-PIB, 2011 r., 9) Plany Gospodarowania Wodami na obszarze dorzecza Odry oraz Ücker oraz projekty ich aktualizacji, 10) Mapa Podziału Hydrograficznego Kraju (MPHP), 2010 r. UWAGA: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera Rozdział XIV SIWZ..


II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
73.10.00.00-3.


II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej:
nie.


II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej:
nie.



II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:
Zakończenie: 20.11.2015.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM


III.2) ZALICZKI


III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW


  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania


    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający odstępuje od dokonania opisu sposobu oceny spełnienia powyższego warunku


  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie


    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca musi wykazać się doświadczeniem polegającym na tym, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał należycie lub wykonuje usługę podobną do przedmiotu zamówienia. Za usługę podobną Zamawiający uzna wykonanie pracy o wartości nie mniejszej niż 150.000 zł brutto dotyczącej opracowania regionalnego w zakresie: bilansowania zasobów wodnych lub identyfikacji oddziaływań antropogenicznych na zasoby wód i oceny ich wpływu na stan tych zasobów lub parametrycznego opisu minimalnych zjawisk hydrologicznych. Ocena spełnienia warunku będzie dokonana na zasadzie spełnia/nie spełnia na podstawie potwierdzającego go dokumentu.


  • III.3.3) Potencjał techniczny


    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający odstępuje od dokonania opisu sposobu oceny spełnienia powyższego warunku


  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia


    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca musi wykazać, że dysponuje lub będzie dysponował osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, w tym w szczególności specjalistami o następujących kwalifikacjach: A. Ekspert ds. hydrologii i gospodarki wodnej, tj. osoba posiadająca dyplom ukończenia studiów wyższych magisterskich lub dokument ukończenia uzupełniających studiów podyplomowych, których program obejmował hydrologię lub gospodarkę wodną, oraz doświadczenie zawodowe z zakresu hydrologii lub gospodarki wodnej, mogąca wykazać się wykonaniem jednego opracowania o charakterze badawczym lub studialnym dotyczącego: bilansowania zasobów wodnych lub parametrycznego opisu minimalnych zjawisk hydrologicznych. Jako potwierdzenie wymaganego doświadczenia Wykonawca przedstawi w załączniku - Wykaz osób, pracę z ww. zakresu, której ta osoba jest autorem lub współautorem. Wykonawca przedstawi informację o podstawie dysponowania tą osobą. B. Ekspert ds. zasobów wód powierzchniowych, tj. osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magisterskie) oraz posiadająca doświadczenie zawodowe z zakresu hydrologii lub gospodarki wodnej lub inżynierii środowiska lub ochrony środowiska, mogąca wykazać się wykonaniem jednego opracowania o charakterze badawczym lub studialnym dotyczącego bilansowania zasobów wodnych. Jako potwierdzenie wymaganego doświadczenia Wykonawca przedstawi w załączniku - Wykaz osób, pracę z ww. zakresu, której ta osoba jest autorem lub współautorem. Wykonawca przedstawi informację o podstawie dysponowania tą osobą. C. Ekspert ds. wód podziemnych, tj. hydrogeolog tj. osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magisterskie) z zakresu hydrogeologii oraz doświadczenie zawodowe z zakresu hydrogeologii. Osoba ta musi posiadać uprawnienia w kategorii V lub IV w zakresie wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi oraz wykazać się wykonaniem co najmniej jednego regionalnego opracowania hydrogeologicznego w zakresie identyfikacji oddziaływań antropogenicznych na zasoby wód podziemnych i oceny ich wpływu na stan tych zasobów . Jako potwierdzenie wymaganego doświadczenia Wykonawca przedstawi w załączniku - Wykaz osób, pracę z ww. zakresu, której ta osoba jest autorem lub współautorem. Wykonawca przedstawi informację o podstawie dysponowania tą osobą. D. Ekspert ds. rolnictwa, tj. osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magisterskie) z zakresu gospodarki wodnej lub inżynierii środowiska lub ochrony środowiska lub melioracji lub rolnictwa oraz posiadająca doświadczenie zawodowe z zakresu gospodarki wodnej w rolnictwie oraz mogąca wykazać się wykonaniem jednego opracowania o charakterze badawczym lub studialnym dotyczącego: gospodarki wodnej roślin lub gospodarki wodnej gleb. Jako potwierdzenie wymaganego doświadczenia Wykonawca przedstawi w załączniku - Wykaz osób, pracę z ww. zakresu, której ta osoba jest autorem lub współautorem. Wykonawca przedstawi informację o podstawie dysponowania tą osobą. E. Ekspert ds. klimatologii/meteorologii, tj. osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magisterskie) z zakresu geografii lub fizyki atmosfery lub inżynierii środowiska lub ochrony środowiska oraz doświadczenie zawodowe z zakresu klimatologii lub meteorologii, mogąca wykazać się wykonaniem jednego opracowania o charakterze badawczym lub studialnym dotyczącego: analiz danych meteorologicznych, głównie danych opadowych. Jako potwierdzenie wymaganego doświadczenia Wykonawca przedstawi w załączniku - Wykaz osób, pracę z ww. zakresu, której ta osoba jest autorem lub współautorem. Wykonawca przedstawi informację o podstawie dysponowania tą osobą. F. Specjalista ds. systemów informacji geograficznej i baz danych, tj. osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magisterskie) oraz doświadczenie zawodowe z zakresu: użytkowania, projektowania, tworzenia, zarządzania i aktualizacji baz danych przestrzennych i wykonywania analiz przestrzennych z zastosowaniem systemu informacji geograficznej. Ocena spełnienia warunku będzie dokonana na zasadzie spełnia/nie spełnia na podstawie potwierdzającego go dokumentu.


  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa


    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający odstępuje od dokonania opisu sposobu oceny spełnienia powyższego warunku


III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY


III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;


III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;


III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Plan realizacji zamówienia - harmonogram - zgodny z wzorem przedstawionym w załączniku nr 10 do SIWZ. 2. Odpowiednie pełnomocnictwa.

SEKCJA IV: PROCEDURA


IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA


IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:
przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT


IV.2.1) Kryteria oceny ofert:
cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 80
  • 2 - Plan realizacji zamówienia - harmonogram - 20


IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


IV.4.1)
 
Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia:
www.szczecin.rzgw.gov.pl

Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem:
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, ul. Tama Pomorzańska 13A, 70-030 Szczecin, Zespół ds. zamówień pok. nr 128..


IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert:
08.06.2015 godzina 09:00, miejsce: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, ul. Tama Pomorzańska 13A, 70-030 Szczecin, Zespół ds. zamówień pok. nr 128..


IV.4.5) Termin związania ofertą:
okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).


IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia:
nie

Adres: ul. Tama Pomorzańska 13A, 70-030 Szczecin
woj. ZACHODNIOPOMORSKIE
Dane kontaktowe: email: zamowienia@szczecin.rzgw.gov.pl
tel: +48 914411222
fax: +48 914411313
Termin składania wniosków lub ofert:
2015-06-07
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 7780520150
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2015-05-27
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [PN]: Przetarg nieograniczony
Czas na realizację: 165 dni
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 80%
WWW ogłoszenia: www.szczecin.rzgw.gov.pl
Informacja dostępna pod: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, ul. Tama Pomorzańska 13A, 70-030 Szczecin, Zespół ds. zamówień pok. nr 128.
Okres związania ofertą: 30 dni
Kody CPV
73100000-3 Usługi badawcze i eksperymentalno-rozwojowe