ROK 2012 - RAPORT BRANŻY:

Usługi pracy społecznej

CPV: 85310000-5


Ilość przetargów / części

626 / 1 207

0,31% wszystkich ogłoszeń

Ilość wyników (części)

1 115

0,25% wszystkich wyników

Wartość przetargów

93 116 388

0,07% wartości rynku ZP
Ryzyko Nadużyć

0,48

Warunki bazowe określające źródła danych, sposób ich gromadzenia i ekstrakcji, sposób analizy i prezentacji danych w raporcie.

Czym jest raport?

Poniższy raport jest dokumentem opartym wyłącznie na czystych danych, które są zorganizowane i przedstawione w różnych ujęciach. Nie znajdziesz w nim żadnych prywatnych wniosków czy analiz. Wszelkie teksty zawarte w poniższym raporcie zostały automatycznie wygenerowane i stanowią formę prezentacji danych. Źródłem danych są informacje o ogłoszeniach o zamówieniach, ogłoszenia o zmianach ogłoszeń oraz ogłoszenia o wynikach przetargów publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) prowadzonym przez Urząd Zamówień Publicznych (UZP) oraz Suplemencie do Dziennika Unii Europejskiej (TED - Tenders Electronic Daily) prowadzonym przez Unię Europejską (UE).

Co przedstawia raport?

Raport dotyczy roku 2012. Bazuje wyłącznie na głównym kodzie CPV: 85310000-5 - Usługi pracy społecznej. Jeżeli dany kod występował jako dodatkowy - ogłoszenie lub wynik takiego postepowania nie został ujęty w poniższym raporcie. W przypadku danych "Rozbicie zamówień na poszczególne podbranże" analizie podlegają także dodatkowe kody CPV co jest wyjątkiem w skali całego raportu.

Założenia do prezentacji danych

Jeśli w raporcie jest mowa o ogłoszeniach, mowa jest o ogłoszeniach opublikowanych w roku 2012.

Gdy w raporcie jest mowa o rozstrzygnięciu ogłoszonego postepowania, oznacza to rozstrzygnięcie postępowania ogłoszonego w 2012 roku - nawet jeśli rozstrzygnięcie nastąpiło w okresie późniejszym niż raportowany.

Gdy w raporcie jest mowa o opublikowanym wyniku postępowania lub jego części, mowa jest o ogłoszeniu o wyniku opublikowanym w 2012 roku - nawet jeśli ogłoszenie o zamówieniu do tego wyniku nastąpiło w okresie wcześniejszym niż raportowany.

Wartość Ryzyka Nadużyć dla całej branży liczona jest jako średnia arytmetyczna wszystkich wskaźników ryzyka dla wszystkich ocenionych części (wyników). Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w BZP liczone jest na podstawie algorytmu BRN opracowanego przez serwis Zamówienia 2.0 oraz Fundację Batorego. Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w TED liczone jest na podstawie algorytmu CRI opracowanego przez Corruption Reasearch Center Budapest.

Graficzne prezentacje procentów zaokrąglane są w górę. Pozostałe zaokrąglenia dokonywane są w dół.

Wśród zamawiających mogą pojawić się przedsiębiorcy sektora prywatnego. Dzieje się tak najczęściej gdy przedmiotem postępowań są przetargi organizowane w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Dane dotyczące ilości wymaganych poświadczeń bazują wyłącznie na danych z BZP, ponieważ takich informacji nie ma w systemie TED.

Możliwe błędy i rozbieżności w stosunku do danych Urzędu Zamówień publicznych

Wszelkie wyniki postępowań bazują na rozstrzygniętych częściach postępowań a nie samych postępowaniach publicznych. Ich liczba może być więc różna (większa) niż w przypadku raportów Urzędu Zamówień Publicznych.

Wszystkie dane zarówno do systemu BZP jak i TED wprowadzane są przez pracowników jednostek publicznych. Jak każda ludzka praca, obarczona ona jest dużym ryzykiem popełnienia błędu. Często zdarza się, że wprowadzone dane są niepoprawne – przekręcone nazwy firm, błędne adresy wykonawców, złe wartości wygranych postępowań (za dużo lub za mało o jedno zero) itd.

Wskazane systemy nie są także wolne od podstawowych błędów gromadzenia i walidacji danych – żaden z powyższych systemów nie umożliwia weryfikacji i walidacji wprowadzanych wykonawców. Systemy nie posiadają możliwości wprowadzania oddzielnie takich danych jak unikalne identyfikatory firm czy kwota wadium, która jest bardzo istotna.

Nasz serwis częściowo poprawia wprowadzone wartości automatycznie poprzez specjalne skrypty. Do wyciągnięcia niektórych danych wykorzystywane są mechanizmy Data Mining. Część danych może być poprawiana ręcznie. Wskazane zabiegi nie są jednak wystarczające do całkowitego usunięcia błędów zawartych w ogłoszeniach przetargowych i mogą występować pewne przekłamania w szczególności w kontekście:

  • Wadium, które jest określane przy pomocy metod Data Mining
  • Wartości postępowań, które niejednokrotnie wykryliśmy jako źle wprowadzone do BZP lub TED
  • Duplikatów rekordów w szczególności wykonawców (ale zdarzają się także wśród zamawiających np. jeżeli byli też wykonawcami)
  • Gmin oraz Powiatów, które zostały określone na podstawie adresów podawanych przez urzędników wprowadzających dane do systemów teleinformatycznych. Dość często adresy te są błędne w związku z czym, błędne mogą być przyporządkowania do wskazanych jednostek terytorialnych, które z kolei realizowane są na podstawie odrębnej bazy danych.
Ogłoszone zamówienia publiczne
Ilość przetargów / części ogłoszonych w BZP oraz TED
Przetargów:
626
       Części:       
1 207
Przetargi
BZP  /  TED
598 / 28
Części
BZP  /  TED
1138 / 69
Udział
w rynku
0,31%
Ogłoszono 626 przetargów (co stanowiło 0,31% wszystkich ogłoszeń opublikowanych w tym roku), które były podzielone na 1 207 oddzielnych części.
Ogłoszone wyniki przetargów
Wyniki postępowań (części) ogłoszone w BZP oraz TED
   1 115   
BZP
1 048
 
TED
67
 
Udział w rynku
0,25%
W tym samym okresie opublikowano łącznie 1 115 wyników (części), co stanowiło 0,25% wszystkich ogłoszonych wyników (części postępowań) w tym tym roku.
Wartość branży
Łączna wartość opublikowanych wyników
93 116 388 PLN
BZP
59 790 598
57 052 zł / przetarg
TED
33 325 790
497 400 zł / przetarg
Udział w rynku
0,07%
Łączna wartość branży to 93 116 388 zł brutto co stanowi 0,07% całego rynku zamówień publicznych w tym roku.
Zamówienia z wolnej ręki
Dla części wyników opublikowano ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.
Ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy
48
Udzielenie
z wolnej ręki
190
Udzielenie w trybie
zapytania o cenę
8
Udzielono 190 zamówienia z wolnej ręki co stanowi 24,74% wszystkich rozpoczętych w tym roku postępowań zakładając, że do ogólnej liczby przetargów doliczymy 8 zamówienia udzielone w trybie zapytanie o cenę oraz uwzględniając w liczbie przetargów 48 ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy.
Rozstrzygnięcia postępowań
Postępowania z co najmniej jedną częścią rozstrzygniętą
Rozstrzygnięte
postępowania
480
Nierozstrzygnięte
postępowania
146
Szacowana ilość
nierozstrzygnięte części
281
Spośród wszystkich opublikowanych w 2012 roku postępowań, rozstrzygnięto 480 co stanowiło 76,68% ich liczby. Nierozstrzygnięto 146 przetargów opublikowanych w tym roku. Szacunkowo nierozstrzygnięto 281 części przetargów co stanowi 23,32% wszystkich opublikowanych cześci.
Konkurencyjność postępowań
562 przetargów / części z tylko jedną ofertą

Śr. ilość ofert
3,55

Przetargi z 2+ ofertami
552

Ofert odrzuconych
286 7,24%
Tylko jedną ofertę złożono w 562 przetargach (części) co stanowi 50,40% wszystkich rozstrzygniętych cześci postępowań. Części, w których złożono więcej niż jedną ofertę było 552 co stanowiło 49,60% wszystkich części przetargów. Średnia ilość ofert to 3,55 oferty na część.
Rodzaj zamówienia
Najczęściej wybierany rodzaj zamówienia
Dostawy
0,16%
Usługi
99,68%
Roboty budowlane
0,16%
Dostawy
1
Usługi
624
Roboty Budowlane
1
Przeważającym rodzajem zamówień w tej branży są usługi (624 ogłoszeń), które stanowią 99,68% ogłoszonych przetargów. Pozsotałe rodzaje ogłoszonych przetargów stanowią odpowiednio roboty budowlane (1 / 0,16%) oraz dostawy (1 / 0,16%).
Tryb postępowania
Najczęściej stosowane tryby postępowania
PN
573
WR
48
DK
1
KON
1
LE
2
PO
1
Najczęściej stosowany tryb postępowania w tej branży to Przetarg nieograniczony (573 ogłoszeń) stanowiący 91,53% wszystkich ogłoszeń.
Wadium
Ilość postępowań ogłoszonych z wadium
Śr. wartość wadium
450 817
Śr. % wartości wadium
26,27%
Ilość z wadium
36
Zamawiający zastosowali zabezpieczenie w postaci wadium dla 36 przetargów spośród 626 ogłoszeń, co stanowiło dokładnie 5,75% wszystkich ogłoszeń. Średnia wartość wadium wyniosła 450 817,13 zł na każdy przetarg lub część przetargu.
Średni czas na złożenie oferty
Na podstawie pierwszego terminu składania ofert
16 dni
BZP
16 dni
TED
23 dni
Termin od 1-8 dni
45,85%
Średnio wykonawcy mają 16 dni na złożenie oferty. W zależności od wielkości przetargu, czas na złożenie oferty jest różny. W BZP jest to średnio 16 dni natomiast w TED (większe postepowania) wykonawcy mają średnio 23 dni na składanie ofert. Przetargów w których czas na złożenie ofert jest ekstremalnie krótki (1-8 dni) jest łącznie 287 przetargów co stanowi 45,85% wszystkich ogłoszonych postępowań.
Średni czas trwania postępowania
Czas od terminu składania ofert do udzielenia zamówienia
33 dni
BZP
33 dni
TED
29 dni
Udzielenie do 14 dni
28,70%
Średni czas postępowania w tej branży liczony od ostatniego terminu składania ofert (po przesunięciach) wynosi 33 dni. Bardzo krótkich postępowań, dla których opublikowano wynik w terminie do 14 dni od terminu składania ofert było łącznie 320 co stanowi 28,70% wszystkich wyników.
Finansowanie z Unii Europejskiej
Ilość ogłoszonych postępowań finansowanych ze środków Unii Europejskiej
0,32%
BZP
0
TED
2
RAZEM
2
We wskazanym okresie ogłoszono łącznie 2 przetargi, które oznaczono jako finansowane ze środków Unii Europejskiej, co stanowi 0,32% wszystkich ogłoszeń tej branży.
Pracochłonność przygotowania oferty
Wskaźniki określające wstępną pracochłonność przygotowani oferty
wysoka
Śr. ilość poświadczeń
6 dokumenty
Śr. długość opisu
3 189 znaków
Śr. długość warunków
2 001 znaków
W porównaniu do wszystkich branż rynku zamówień publicznych pracochłonność i czas niezbędny do przygotowania oferty w tej branży jest wysoki. Średnio, oprócz standardowych dokumentów wymaga się od wykonawców przedłożenia 6 dodatkowe dokumenty. Średnio długość opisu przedmiotu zamówienia w ogłoszeniu liczy 2 strony A4 (3189 znaków). Średnio długość warunków przystąpienia w ogłoszeniu liczy 2 strony A4 (2001 znaków).
Kryteria oceny ofert
Śr. kryteria pozacenowe nieuwzględniając 100% ceny
ILOŚĆOGŁOSZEŃ 36% WAGAKRYTERIÓW 67% ILOŚĆKRYTERIÓW 2,14
Ilość z pozacenowymi
223
Śr. waga kryt. ceny
76%
Śr. ilość kryteriów
1,41
W 403 ogłoszonych przetargach jedynym kryterium oceny była cena co stanowi 64% ogłoszeń. Średnia waga kryteriów ceny we wszystkich ogłoszeniach uwzględniając także postępowania w których kryterium jest wyłącznie cena wynosi 76%. Dla 223 przetargów (postępowania w których były kryteria pozacenowe), waga kryteriów ceny wyniosła średnio 33%. W przypadku kryteriów pozacenowych zamawiający zazwyczaj stosują 1 kryterium pozacenowe.
Uczestnicy rynku
Zamawiający vs Wykonawcy

 32%
395
zamawiających
 

 68%
812
wykonawców
 
Zamawiający
395
Wykonawcy
812
RAZEM
1207
Rozpoznano łącznie 1207 różnych podmiotów uczestniczących w tej branży rynku zamówień publciznych, z czego 395 to zamawiający stanowiący 32% tych podmiotów a 812 to wykonawcy, którzy stanową grupę 68%.